Serious Sam je zase jedna 3D řežba, která se celkem podobá Duke Nukem 3D – hlavně „humorem“. A to je dobře. Stejně jako Duke se nesnaží o nějakou realistickou simulaci zabijáka, ale s jistým typickým humorem si dělá legraci ze všeho – vždyť konečně i smrt má veselou stránku – když není vaše…
Žánr: 3D akční
Minimum: PII, 64MB, 8MB 3D karta, Windows
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Croteam
Distributor: Croteam
Zase jedna 3D řežba, která se celkem podobá Duke Nukem 3D – hlavně „humorem“. A to je dobře. Stejně jako Duke se nesnaží o nějakou realistickou simulaci zabijáka, ale s jistým typickým humorem si dělá legraci ze všeho – i smrt má veselou stránku – když není vaše… Serious Sam vám dovolí se jen tak odreagovat a při tom zlikvidovat stovky až tisíce nepřátel – a k tomu přidá i několik originálních nápadů.
Psát recenzi na 3D akci je věc ošemetná, která nejednoho recenzenta asi moc nepotěší, vždyť co nového napsat? Hra má hezkou grafiku, celkem chytlavou hratelnost a jinak vypadá jako 50 jiných stříleček? To by asi čtenáře nepotěšilo. Díkybohu však Sam něčím vybočuje z řady – je to sice jen pár drobností, ale na dlouhé odreagování díky tomu rozhodně stačí.
Začneme příběhem – ten sice není u her tohoto typu to hlavní, ale stejně jako vždy začne hraní shlédnutím intra, takže: Píše se rok 2000 plus něco (=budoucnost), lidstvo již dávno objevilo kouzlo letů do vesmíru, a tak se začalo jako mor rozlézat po celé galaxii. Dlouho nenarazili na žádný vážný odpor, až teď. Situace je už neudržitelná a lidstvo se musí stáhnout zpět na Zemi. Během bojů zahynulo neuvěřitelné množství bytostí, ale jeden voják se díky své „nezranitelnosti“ stal žijící legendou – Sam. Když tedy poslední baště lidstva na Zemi hrozí zničení a nepřátelé dokonce začnou pronikat do minulosti a tropit neplechu, je jasné, že zachránce vyslaný na nejdůležitější misi v dějinách nebude nikdo jiný, než Sam. Samojediný musí zachránit svět tak jak jej známe. Obvyklé klišé, nicméně ozvláštněno prostředím a jakous takous zápletkou – znáte Stargate? Pokud ano, tak teď si v ní i zahrajete – přenesete se do Egypta a budete pátrat po „bozích“, jejichž technologie je jediná cesta k záchraně.
 |  |
Žádný opravdový hrdina nemůže spoléhat jen na své svaly a intelekt a ani Sam není výjimka. Nehledě na impozantně vypadající zbraně (viz níže) disponuje ještě v mozku zabudovaným taktickým počítačem, který jej zásobuje všemi potřebnými (i nepotřebnými) údaji. Tahle hračka vysloužila hře další bod v celkovém hodnocení navíc. A proč? Je to jednoduché – je krajně zábavná. Představte si situaci, kdy zabijete nového protivníka a hned si můžete přečíst veškeré info o jeho taktice, slabostech a většinou i rodinných příslušnících :-) A to není jediná funkce NETRISCA systému. Dále vám dodává taktické informace o misi, analyzuje překážky stojící vám v cestě a dodává další rady, které činí váš úděl bojovníka snazším – a věřte, budete to potřebovat. Obtížnost totiž neroste aritmeticky nýbrž geometricky. Obtížnost „easy“ už by se dala považovat za „normal“ z Dooma a taková „normal“ v Samovi odpovídá Nightmare z té samé legendární hry. (o dalších – takřka nehratelných, se nemá cenu ani zmiňovat. V nejtěžší „Serious“ obtížnosti se na vás klidně vyřítí stovka nepřátel na prostoru cca 50x50 metrů. Jedním slovem „maso“).
 |  |
Jak vidíte, nebude tahle seriozní věcička procházka růžovou zahradou. Na rozdíl od Soldier of Fortune nebo No One Lives Forever se zde nepřátelé rodí ze vzduchu, a tak nikdy nevíte, odkud a hlavně co zaútočí. To ale není výtka, jak už bylo zmíněno – Sam není 3D real akce, ale spíše typická střílečka, kde hory nepřátel očekáváte. A že se jich sešlo poměrně dost, o tom si můžete udělat představu v druhé části článku. Co je ale nutné zdůraznit – když už mluvím o střílečce – je design levelů. Autoři si jich pro nás připravili 14 (možná nějaký bonusový…) a skutečně budete mít pocit, že se nacházíte v Egyptě. Ať již budete prolézat hrobky králů, laškovat s harpiemi v panenské oáze či vystrašeně vykukovat zpoza rohu městských domů, vždy budete vědět, že jste TAM a TAKHLE to tenkrát vypadalo. Sice se nebude design rovnat NOLF, ale zase o tolik horší není. A připočteme-li ještě značnou rozsáhlost, pak vychází lehce nadprůměrný design.
 |  |
Co dál? Patrně další vypečenou vlastnost – multiplayer. Sam poskytuje většinu typů multiplayeru jako ostatní akce – tím dnes neohromí. Jejich absence by mu vynesla ztrátu bodů, ale přítomnost prostě bereme jako standard. Co ale nabízí navíc je funkce SplitScreen, kde se obrazovka rozdělí do dvou výhledů a můžete hrát dva na jednom počítači! To je věc, která se dnes už moc často nevidí a nezbývá než ji hodnotit velmi kladně. Je sice pravda, že na jedné klávesnici si moc dobře nezahrajete, ale pokud se vám kolem počítače válí něco co vzdáleně připomíná gamepad, pak si užijete zábavy vrchovatě. A ještě něco pozvedá Sama nad úroveň velké části konkurence – editory.
 |  |
Editory mám autoři připravili dva – jeden na postavy a druhý na levely. Vlastnostmi si nezadají s profesionálními produkty – jsem sice dalek přirovnávat je k 3D Studiu, ale pro účely hry jsou navrženy opravdu dobře. Získáte dojem, že jste dostali do rukou stejný soft, který byl použit k vývoji hry. Ona to ale patrně bude asi pravda. Oba programy působí velice profesionálně (a také složitě) a dávají vám obrovskou tvůrčí volnost. Navíc podporují import z 3D programů, takže vaše kreativita je omezena jen vaší fantazií – už se těším na záplavu free levelů.
 |  |
Tím jsme se nenásilně dostali k technickému zpracování. Poslední dobou již pomalu nejsem schopen pozorovat vizuální změny v engine her a nezbývá mi než vás odkázat na okolní obrázky. Díky vlastnímu skriptovacímu jazyku ale existuje množství plug-inů, které dokáží upravovat celou hru. Není problém nastavit si grafiku optimalizovanou pro výkon, či vizuální stránku a tak se Sam hýbe velice svižně i na „slabších strojích“. (pro porovnání můj PII 400MHz 128MB RAM a TNT2 Pro – průměrně 30fps ve Win2k při 800x600x32 – obrázky většinou pochází z tohoto stroje). Tedy nezbývá opět než hodnotit kladně. A co zvuk a hudba. Obojí se dobře poslouchá – egyptské motivy doprovázené výbuchy raket znějí impozantně. Samozřejmostí je i podpora EAX dodávající hře nový rozměr…
 |  |
Závěrem – Sam je prostě bezhlavá střílečka ve velice hezké grafice s tunami nepřátel, kteří čekají na likvidaci vaším arzenálem. Pro někoho zábava na jedno odpoledne, pro někoho záležitost osobní cti na několik týdnů (přeci jen, bodový systém je velice mocným lákadlem pro nové a lepší hraní). Co ale zamrzí je neúplnost příběhu – noticka „to be continued“ značně zamrzí. V Americe se hra prodává bratru za $20, a tak vypadá jako první kousek do sbírky, nicméně u nás rozhodně oněch kurzově-převodních cca 700,- není, takže hra ztrácí velice rychle na zajímavosti pro potencionální hráče. Je to škoda, ale protože v zázraky už nevěřím, nezbývá se než smířit s osudem. Pro koho je tedy určena? Pro lidi, kteří dají 1499,- za střílečku s několika originálními nápady a pro hardcore gamesníky, kteří dostávají absťák, když denně nezavraždí alespoň 5000 nepřátel… K takovým nepatřím, ale mrzelo by mne, kdybych si tuhle věc nezahrál (i když ne dlouho).
 | Grafika: 8/10 |
Zvuky: 7/10 |
Hudba: 6/10 |
Hratelnost: 7/10 |
Je to prima oddechová hra, ale ta cena... |
Celkové hodnocení: 7/10 |