Šest základních chyb ve zpracování ženských postav v počítačových hrách 2.

Každý ví, jak má vypadat pořádná hrdinka v počítačové hře, aby se líbila hráčům. V naší sérii se ale zaměříme to, jaké nesmysly musí herní producenti vytvořit, aby nás jejich hrdinky dokázaly přilepit k monitoru. V dnešním, druhém díle se zaměříme na velké... přednosti ženských hrdinek.
Šest základních chyb ve zpracování ženských postav v počítačových hrách 2.

Počítačové hry jsou ošidná záležitost. Jejich základním krédem je zaujmout. Zajmout, přitáhnout – a to za každou cenu. Často tak vznikají různé, pro hry specifické archetypy, které jsou sice na hony vzdálené realitě, ale které hráči nejen akceptují a přijímají, ale které často i vyžadují.


Lara v průběhu času neztratila nic ze svých... kvalit

Dnes si jen málokdo uvědomuje, kolik věcí, které dokonce považujeme za zcela v pořádku, jsou ve skutečnosti nesmyslné. Například to, jak je ve hrách zobrazováno klidové a pohotovostní držení zbraně je většinou hráčů bez řečí přijímáno aniž by někoho napadlo, že v reálu je přesně opačné. Jiné zavedené nesmysly jsou již zřejmější, ale i přes to se nad nimi nikdo nepozastavuje – ono například střelba ze dvou samopalů je sice moc hezká herní featura, ale také moc hezký nesmysl.

Tato série článků se zaměřuje na nesmysly a zavedené archetypy související s ženskými postavami ve hrách. A v dnešním díle se zaměříme na...

  
Ženy v MMORPG: Lineage 2 * Warhammer Online * Granado Espada

Hrudník

Je mi jasné, kde se ve hrách berou ty spousty lepých děv obdařených mohutným poprsím. Je to zcela zjevně proto, že hráči považují tyto... přednosti za velkou přednost. A aby ne, vždyť je to celospolečenský trend současnosti, nemýlím-li se. To, oč tu kráčí a o čem je tato série, ale není otázka "proč?", ale jak, v čem a jak moc tento trend popírá realitu.

  
Tekken je lepými děvami prosulý

1) Hra vs. skutečnost

Většina herních hrdinek, která uvedenými přednostmi disponuje, jsou hrdinky akčnější. Různé šermířky, bojovnice, atletky, vojandy elitnokomandačky, elitní policistky či lovkyně pokladů – tedy povolání, která staví na fyzické kondici a která vyžadují pravidelná a náročná fyzická cvičení. A zkuste se schválně podívat na tělesné proporce sportovkyň – zejména třeba plavkyně. Fyzická námaha se často projevuje právě na inkriminovaných partiích.

 
Virtua Fighter si také přisadil

Na druhou stranu ale musím uznat, že ne na všech; velmi záleží jak na konkrétní osobě, tak i na zvoleném druhu cvičení. Obecně vzato ale akční bojovnice s tělem topmodelky uvidíte spíš ve filmech než ve skutečnosti. Skutečné mistryně bojových i jiných umění jsou většinou poněkud jinak stavěné.

2) Hra vs. fyzika

Tento bod bude, narozdíl od toho předchozího poněkud obsáhlejší. Jde totiž o to, že každá věc má svou setrvačnost – a tu přenáší formou kinetické energie i na další, s ní spojené objekty. A poprsí představuje právě takovýto předmět, který – je-li dostatečně velký – dokáže řádně zamávat celým tělem. A to doslova. A faktické důsledky?

Začneme třeba u běhu. Většina počítačových hrdinek musí umět běhat – a pěkně rychle. Při tom ale vyvinutější hrudník je tomuto rozhodně leda na  překážku. Ono zkuste si sprintovat, když máte těžiště posunuté nahoru, dopřed – a ještě pohyblivé. Tedy – ne že by to nešlo. Ovšem nepoběžíte jako Jesse Owens v Berlíně v šestatřicátém, ale spíš jako Pamela v Pobřežní hlídce.

  
I Final Fantasy tu smá své želízko * Resident Evil také * Tvůrci Mortal Kombatu asi trpí nějakými komplexy

Nezbude vám totiž nic jiného než se s pohyblivým a poněkud nevhodně umístěným těžištěm vyrovnat pomocí trochu barbínovského a neakčního, zato ale zcela nezbytného držení a vhodným pohybem celé horní poloviny těla. Bohužel kdybyste takhle nechali běžet třeba Laru (která by v reálu neměla šanci běhat jakkoli jinak než plážová Pamela), zcela byste tím zničili její drsný image. Takže realitu stranou, tady jde o dojem...

Dalším problémem jsou všechna ta salta, přemety, veletoče a prostocviky na hrazdě, které počítačové hrdinky musejí zvládat. Tedy ne že by nešly zvládnout i když máte postavu jako Angelina Jolie – ale jde to velmi, velmi špatně. A tím špatně nemyslím množství práce, kterou vás bude stát se nějaké to salto naučit. Tím myslím jak dobře vám ta salta půjdou metat; jak dobře vám půjde dopadnout na nohy a ne na jiné tělesné partie; a také kolik takových salt vůbec zvládnete a zda bude vaše podprsenka stále na svém místě, až skončíte.

   
Poznáte je?

Posledním problémem je – v případě některých, povětšinou fantasy hrdinek – boj. Vezměte si třeba jen střelbu z luku nebo šerm. Třeba legendární starověké ženy-válečnice Amazonky si již v dětství mrzačily pravé prso, aby nevyrostlo a ony tak mohly bez problémů bojovat – a hlavně střílet z luku. Je totiž potřeba si uvědomit, jak by vám takový rozměrný hrudník překážel při napínání tětivy.

Podobné to je i u šermu. Ten vyžaduje, podobně jako mnohé druhy tance, velkou koordinaci celého těla. Jakýkoli element, který vám ji znesnadňuje, představuje velkou nevýhodu – a mohutné poprsí představuje přesně takovýto handicap. Nemluvě o tom, že když se nad tím zamyslíte, sami si uvědomíte, jak vás bude omezovat jak při některých pohybech ruky, tak i - a to především – při pádu na zem a při následném zvedání se. Nejde při tom o to, že byste nemohli šermovat či jinak bojovat. Jde o to, že byste při tom měli zcela zásadní handicap.

3) Hra vs. okenní římsa

Zejména Lara Croft – ale i mnohé další hrdinky z akčních advetur – často visí či ručkují po okenních římsách, šplhají po výčnělcích na zdi či po skalách... A teď si představte, že byste něco takového dělali s dvěma kopačáky pod tričkem.

  
Ivy ze Soul Caliburu; to je taky "kus" * Bloodrayne * A ještě jedna Final Fantasy hrdinka

A představte si to z obou stran: Vyvinuté poprsí by vám jednak překáželo a špatně by se přes něj šplhalo; na stranu druhou by vás zeď, skála či cokoli, po čem byste lezli, pěkně podřela. A to nemluvím o faktu, o kolik jednodušší je třeba ručkovat po římse, když jste pěkně přitisknutí ke zdi, takže ruce jsou ze římsy spuštěny vertikálně, než když jste nuceni být od té zdi o kus odsunutí a ruce tedy musejí jít nikoli přímo dolů, ale zešikma. To klade mnohem větší nároky na ramena, bicepsy a samozřejmě i prsty, jimiž se držíte.

4) Hra vs. uniforma

Tento poslední bod je sice jen drobnost, leč důležitá drobnost. Mluvím konkrétně o tom, ba jakých asi velikostech a střizích jsou dodávány vojenské a policejní uniformy, neoprénové potápěčské obleky... Prostě všechno to vybavení, které na sebe musejí hrdinky nejednou navléct, aby vypadaly dostatečně sexy a při tom aby alespoň ladily s tématem dané mise.

  
Kasumi se díky své... postavě již stala legendou * Everquest 2 * Hrdinka Heavenly Sword je dokonalým prototypem svého archetypu

Upřímně řečeno pochybuji, že se vůbec vyrábí třeba neprůstřelné vesty vhodné pro Laru Croft a její hrudník velikosti 34DD; stejně jako pochybuji, že by středověká hrdinka sehnala plátovou zbroj určenou pro postavu s mírami 120/50/90.

Ale nechme rýpání a přiznejme si na rovinu, že tohle všechno ve hrách není protože designéři a grafici jsou nějací perverzní úchylové bez smyslu pro realitu – ale protože my, hráči, to požadujeme. Přiznávám, že i já se raději budu dívat na hrdinku typu Lara (i když ta představuje již opravdu extrémní zpodobnění daného archetypu), než aby mi na monitoru pobíhala dívčina, jejíž tělo připomíná Arnolda Schwarzeneggera. Na druhou stranu si ale nemůžu pomoct a nerýpnout si. To už je holt ta moje povaha...

V příštím díle se zaměříme na hezké tvářičky herních hrdinek a na to, proč, jak a v čem odporují zdravému rozumu a reálnému světu...


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet ještěrem s gigantickým přirozením

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet…

Kreativita některých lidí při editaci vlastních postav nezná mezí. U Soulcaliburu se to ale trošku zvrhlo.

20.  10.  2018 | | 2 N/A
Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

8.  10.  2018 | | 7 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A