Šest základních chyb ve zpracování ženských postav v počítačových hrách 4.

Každý ví, jak má vypadat pořádná hrdinka v počítačové hře, aby se líbila hráčům. V naší sérii se ale zaměříme to, jaké nesmysly musí herní producenti vytvořit, aby nás jejich hrdinky dokázaly přilepit k monitoru. V dnešním, čtvrtém díle se zaměříme na oblečení a zbroje, které na sebe herní hrdinky navlékají.

Počítačové hry jsou ošidná záležitost. Jejich základním krédem je zaujmout. Zajmout, přitáhnout – a to za každou cenu. Často tak vznikají různé, pro hry specifické archetypy, které jsou sice na hony vzdálené realitě, ale které hráči nejen akceptují a přijímají, ale které často i vyžadují.

Dnes si jen málokdo uvědomuje, kolik věcí, které dokonce považujeme za zcela v pořádku, jsou ve skutečnosti nesmyslné. Například to, jak je ve hrách zobrazováno klidové a pohotovostní držení zbraně je většinou hráčů bez řečí přijímáno aniž by někoho napadlo, že v reálu je přesně opačné. Jiné zavedené nesmysly jsou již zřejmější, ale i přes to se nad nimi nikdo nepozastavuje – ono například střelba ze dvou samopalů je sice moc hezká herní featura, ale také moc hezký nesmysl.

  

Tato série článků se zaměřuje na nesmysly a zavedené archetypy související s ženskými postavami ve hrách. A v dnešním díle se zaměříme na...

Oblečení a zbroj

Co se týče oděvu, dají se hrdinky rozdělit do čtyř kategorií: na fantasy a středověké; na sci-fi hrdinky z budoucnosti; na ty současné... A pak na vymírající druh, oblečený zcela přirozeně. Podívejme se na jednotlivé kategorie, pěkně popořadě.

Fantasy hrdinka

Fantasy hrdinky se dělí na dva poddruhy – na bojovnice a na kouzelnice. Každý z nich se vyznačuje jiným archetypem oblečení, z nichž oba dva jsou ale zhruba stejně nesmyslné. Začněme třeba bojovnicemi a jejich "brněním".

  

Pro začátek opomiňme fakt, že ve středověku byste našli jen málo národů, v nichž bylo ženám povoleno válčit; a ještě méně, v nichž se pro ženy vyráběly nějaké speciální zbroje. Ale i kdybyste si dali tu práci a našli si je, zjistili byste, že se těm herním podobají asi stejně, jako se Arnold Schwarzeneger podobá Claudii Schiffer. Aby také ne – ono to dá rozum, že něco tak malého, jako jsou herní ženská brnění, by na sebe nenavlékla nejen žádná soudná bojovnice, ale ani žádná alespoň trochu cudná žena.

Jde totiž o to, že autoři většiny her se rozhodli, že když už se dělají s krásnou ženštinou, nenavlečou ji do něčeho podobného plechovce, z čeho jí leze jen hlava – a i ta je schovaná v helmě. Proto se rozhodli redukovat... A redukovali tak dlouho, až jim z plátové zbroje zbyla jen pancéřová podprsenka a ocelové kalhotky. Což je sice ideální brnění na soutěž krásy; a, dlužno připustit, nijak neomezuje svou nositelku v pohybu, což je u zbroje také ceněná vlastnost – na druhou stranu ale chrání tak malou část těla, že to ani nestojí za zmínku. Protože zatímco u normálního brnění se musí útočník zatraceně snažit, aby svým mečem zasáhl nějakou tu skulinku, zde má opačný problém – na to, aby se vůbec trefil do zbroje namísto do nahého ženského těla by musel mít buď z pekla smůlu, nebo by se muselo jednat o skutečného šermířského virtuosa.

  

A co kouzelnice? Ty nenosí brnění žádné, takže model "hedvábná podprsenka s minisukní" jim nelze dosti dobře vytknout; ovšem, narozdíl od bojovnic, často běhají bosé. V lese či na louce jde tento zvyk ještě pochopit, ale v podzemních jeskyních plných nepřátel a úlomků kostí již hůře. Nemluvě o veselém pobíhání mezi pouštními dunami v pravé poledne či o klouzání se po věčně zamrzlých ledových pláních.

A tím se dostáváme k poslednímu zásadnímu problému těchto postav. Jejich "oblečení" se totiž zásadně nijak nemění, bez ohledu na místo, kde jsou. Co z toho, že rovníkové slunce by jim jejich jemnou pokožku přeměnilo na mokvající rudou škváru plnou puchýřů? Co na tom, že uprostřed arktických bouří by umrzly během necelých pěti minut? Co z toho, že ten schopnost jejich "oblečení" chránit tělo před okolním prostředím je asi na úrovni pěveckých schopností tříletého hluchoněmého dítěte. Co z toho? Hlavní je přeci sexy vzhled a nadšený hráč.

  

Sci-fi hrdinka

Kdybychom měli věřit tomu, co nám prezentují futuristické hry na svých ženských postavách, museli bychom nezvratně dospět k závěru, že materiálem budoucnosti je latex. Ovšem latex ne ledajaký, ale zatraceně vychytaný; dalo by se říci až kouzelný.

Oblečky hrdinek z budoucnosti jsou totiž ze zásady zatraceně přiléhavé, takže odhalují prakticky všechno, co zakrývají. To je při tom herními vývojáři velmi ceněný jev – umožňuje jim to ukázat postavy, které se od nahých liší prakticky jen barvou textury; a při tom hra zůstává v nižší ratingové kategorii, přístupná i mladším ročníkům, které tuto pseudonahotu také patřičně ocení.

Ovšem latex budoucnosti, to není jen tak nějaký latex... To je LATEX. Uznejte sami – k čemu by vám byla nádherná kočka v přiléhavém oblečku, kdybyste ji museli navléct do neprůstřelné vesty? Ale k tomu přeci není důvod. S vestami ať se tahají chlapi, pro ženy tu je přeci latexový obleček – lehký, sexy přiléhavý a zcela neprůstřelný! Žádejte u vašeho lokálního distributora nebo volejte na celostátní bezplatnou linku 0800-666-999.

  

Ovšem tohle není zdaleka všechno, co latex budoucnosti umí. Potřebujete snad s sebou odnést raketomet, 40 raket, brokovnici s plným zásobníkem, dále kulomet, samopal, pistoli, odstřelovací pušku, plazmové dělo, bednu granátů, pár min, katanu, skalpovací nůž a náhradní rtěnku? Žádný problém! Dva nákladní automobily a plný batoh ať si tahají chlapi, pro ženy tu je přeci latexový obleček – lehký, sexy přiléhavý a zcela všechnounesitelný! Ve skrytých, mimodimenzionálních kapsách s sebou můžete mít doslova cokoliv, aniž by to sebeméně narušilo dokonalou přiléhavost a obepínavost vašeho luxusního oblečku! Žádejte u vašeho lokálního distributora nebo volejte na celostátní bezplatnou linku 0800-666-999.

A samozřejmě latex budoucnosti vás i váš make-up dokonale ochrání před všemi rozmary počasí. A co víc, tenhle materiál je tak dokonalý, že ochrání i ty části vašeho těla, které nekryje! Takže neváhejte a kupujte, tahle nabídka se již nebude opakovat! Kdo zavolá do 10 minut po dočtení článku, získá navíc exkluzivní slevu ve výši nádherných 4%! Proto rozhodně neváhejte!!!

Současné hrdinky

Oblečení současných hrdinek (pokud opomineme boty, o nichž jsme mluvili v prvním díle naší série) je teoreticky v pořádku. Respektive – je v pořádku, dokud hru bereme jako hru a nebereme ohled na realitu.

  

Ono je totiž hezké, když moderní hrdinky pobíhají v minisukních po Aljašce, kopou do nepřátel ve večerních plesových šatech nebo jdou do války v uniformě s minisukní a se slušivým baretkem ladně postrčeným ke straně. Pěkně se na to dívá, příjemně se u toho relaxuje... Ale mozek, pánové, mozek raději nezapínejte. Mohly by vás totiž napadnout některé ne zcela vhodné otázky.

Mohli byste se například ptát, jak to, že si milá slečna neužene nechlazení a zánět svých adnexa uteri? Nebo jak to, že milá slečna dokáže v těch upnutých šatičkách skákat, metat kozelce a kopat nohama způsobem, za nějž by se nemusela stydět ani olympijská atletka? Případně by vás mohlo napadnout, zda ona slušivá uniforma náhodou není ušitá z již zmiňovaného latexu budoucnosti, když je stejně neprůstřelná jako kevlarové vesty hrdinčiných mužských kolegů? A to nemluvím o tom, že byste třeba začali hledat mimoprostorové kapsy, do nichž hrdinka schovává své vybavení. Přeci jen tato chyba se netýká jen ženských postav; nemluvě o tom, že tento konkrétní případ je jeden z těch, kdy realita neustupuje pouhé líbivosti, ale kdy musí dát přednost hratelnosti a zábavnosti.

Vymírající hrdinky - ty, které jsou... reálné

Jen málokterá hra vám nabídne ženské postavy, jimž není co vytknout. Tyto hry při tom dokazují, že "to" jde; a že není zapotřebí nasazovat realitě oslí uši k tomu, aby hra byla dobrá.

  

Stačí se podívat na ženské postavy například ve hrách Metal Gear Solid. Všechny vojandy nosí normální uniformy; když mají mít neprůstřelnou vestu, mají neprůstřelnou vestu – a když je zima, mají na sobě kožich. A pokud u sebe mají dvoumetrovou katanu, všimnete si toho dřív, než ji na vás použijí. A při tom hry jsou Metal Geary výborné, a když už má být nějaká holčina hezká, tak si toho nejde nevšimnout.

Her, které dokáží vykreslit ženské hrdinky přirozeně, a při tom jim zachovat jejich ženské kouzlo, je jen málo. Aby také ne – myslím, že každému je jasné, o kolik jednodušší je vymyslet líbivou holčinou v přiléhavém sexy oblečku, s výstřihem až po pás a s obří bazukou, kterou za doprovodu pubescentních hlášek rozšmelcuje své nepřátele po širokém okolí. Neříkám, že je na tom něco špatného. Jen si všímám, jak si takto někteří lidé zodpovědní za design her zjednodušují svou práci.

V příštím díle se zaměříme na vlasy ženských hrdinek...

Diskuze (34) Další článek: Zaklínač je konečně online

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,