Jedním z nových rysů, který se objevil ve hře, jsou hrdinové, které si můžete najmout za pár špinavých dolarů. Hrdiny můžete najímat v hospodě, takže až ji postavíte, začnou se v ní porůznu objevovat neznámí chlápkové jako Alexandr Veliký, Hanibal nebo Vilém Dobyvatel, a když si s nimi plácnete, budou bojovat za vás. Hrdinové jsou velmi odolní a nosí sebou užitečné věci, které můžete použít k likvidaci nepřítele. Do hry pronikly určité prvky RPG, protože každý váš voják má jiné bojové schopnosti či schopnost stát se vůdcem. V průběhu hry porostou bojové schopnosti všech vojáků, které pošlete do boje – v bitevní vřavě se jejich schopnost dobře bojovat bude stále zlepšovat. Toho nejlepšího pak jmenujte za trest generálem a ten může postavit další pevnost, ovládat město a v pevnosti trénovat další vojáky.
Budovou postavenou v zájmu národní bezpečnosti je škola špionů. Poměrně zajímavá záležitost. Můžete totiž trénovat jak civilní, tak vojenské špiony a v zájmu pojištění diplomacie je pak poslat k nepříteli :-). Civilního pošlete do cizího města, kde vám může pomoci třeba tím, že bude postupně trousit řeči, jak by bylo dobré, kdybyste byl jejich panovníkem vy. Nebo ho umístěte do svého města, aby monitoroval špiony, kteří naopak chtějí vyvolat rozklad rolnické třídy ve vašem městě. Vojenského špiona pak můžete poslat do nepřátelské pevnosti, kde bude korumpovat nepřátelské vojáky, aby přeběhli k vám, může se stát třeba i generálem nepřítele nebo může nepohodlného generála zapíchnout. Další výhoda použití špionů spočívá v tom, že nemusíte vyvinout vlastní technologii, stačí, když ji ukradnete konkurenci a máte vystaráno. Chcete-li rozeštvat silnější protivníky mezi sebou, stačí nechat špióna, aby mezi nimi vyvolal diplomatický incident.
Bohy můžete vyvolávat, až postavíte Sídlo moci a naženete tam dost lidí z města, aby se modlili k příslušnému bohu či bohyni. Až bude namodleno, tak můžete vyvolat boha a ten vám splní jedno přání. Thor sešle z nebes ničivé blesky na nepřítele, Dagodevas ho pomlátí svým kyjem a Isis zajistí populační explozi ve vašich městech.
Tolik k představě, v čem spočívá hra za lidskou rasu. Druhá možnost je hrát za Fryhtany. Je jich sedm různých ras, z nichž každá dokáže ovládat něco jiného (Grokkeni jsou kamenní trollové, vládci hor a rozbijou na co přijdou, Kharshufové ovládají rostliny, rasa Exovum magii) a z toho vyplývají i různé schopnosti, které mohou použít proti lidem. Jejich cílem je většinu lidi povraždit a zbytek zotročit, vyjednávat se s nimi nedá. Zajímavé je třeba to, že Fryhtani technologii nevyvíjejí, ale kupují. Každá rasa má jednu speciální budovu, třeba přerostlého trifida jako obrannou věž.
To, co mi ve druhém díle oproti prvnímu chybělo, byla encyklopedie s obrázky a stručnou charakteristikou všech ras lidí a Fryhtanů. Proč tam není? Pak mi svitlo. Autor totiž předpokládá, že všichni už mají přístup na Internet :-). Takže encyklopedii postaviček a bližších informací o nich včetně zajímavého strategického průvodce ke hře najdete ve formátu PDF na http://www.enlight.com/7k2/. Když už jsme u těch odkazů, tématice Seven Kingdoms jsou věnovány například tyto stránky: http://7k.gamestats.com/ a http://www.iacme.net/7k2/.
Editor scénářů je osobitý. Jeho velká nevýhoda spočívá v tom, že vůbec nemůžete nastavit povrch, jaký byste si přestavovali. Můžete do vygenerované mapy vkládat pouze drobnosti jako tu a tam keříček, kus skály apod. Další věc je, že vám vlastně běží úplně normální hra, to znamená, že nepřátelé se množí, obchodují, válčí jakoby se nechumelilo nebo chumelilo, podle toho, jakou jste si nastavili obtížnost :-). Jediný rozdíl mezi normální hrou a tvorbou scénáře je ten, že když si otevřete menu scénáře, můžete si přilepšit libovolným vojákem, civilistou, zbraní nebo hrdinou jakékoli rasy. Pokud vám připadá, že nezávislá města mají proti vašim nepřátelům zbytečně nízkou odolnost, stačí ji trochu zvednout.
Obsah většiny zabudovaných scénářů a misí je v podstatě identický. Buď máte malou armádičku v jedné pevnosti a vaším úkolem je vyhladit nepřítele nebo máte už malé královstvíčko a abyste rozdrtili nepřítele, musíte ještě vyzkoumat pár nových technologií, přezbrojit a pak pro změnu rozdrtit nepřítele. Linie příběhu rozhodně nebude tím, co by vás k téhle hře přitáhlo – poměrně brzy vás začne nudit svojí monotónností. U Age of Empires 2 jsem vydržel podstatně déle. Zvuky ve hře jsou standardní, nijak nevybočující z průměru. Hudba je nevýrazná.
Takže podtrženo sečteno výrazným přínosem hry proti prvnímu dílu je grafika, možnost hrát za Fryhtany a RPG prvky. Když to srovnám s tím výletem na Kokořín, pardon s AOE2: Age of Kings: byly tam skály pískovcový, občerstvení. Co je tady? ... Prostě jednou jsi dole, jednou nahoře. První díl SK může stát s celkem vztyčenou hlavou vedle prvního dílu AOE. O druhém dílu SK se to rozhodně říci nedá. Pokud patříte mezi skalní příznivce strategických her nebo jste nehráli první díl Seven Kingdoms, určitě si ji zahrajte, ostatním doporučuji zůstat u AOE2 nebo u C&C3.
3/5 | Grafika | ŚŤŽŹ… |
Zvuky | ŚŤ„… |
Hudba | ŚŤ„… |
ŚŤŽ„… | Hratelnost | ŚŤŽ„… |