Shadow of Destiny: necháte se dohnat stínem svého osudu? – recenze

Hra Shadow of Destiny (SoD) prošla za dobu svého vývoje několika změnami, z nichž změna názvu z původního Shadow of Memories je ta nejmenší. To, že z původně chystané 3D akční adventury je adventurka čistokrevná a navíc čtvrtým „D“ navrch (časem vysvětlím) jí rozhodně prospělo. A do třetice všeho dobrého: po vydání na PS se SoD hřeje i na PC CDROM, a to nás, PCčkáře, jistě potěší, není-liž pravda? Je.
Shadow of Destiny: necháte se dohnat stínem svého osudu? – recenze

Platforma: PC
Typ hry: 4D adventura
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 16MB grafická karta, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128MB RAM, 64MB grafická karta, 700 MB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8 GHz, 256 MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 700 MB HDD
Výrobce: Konami (
www.konami.com)
Distributor: Konami (
www.konami.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)

Smrt

Po cestě z kavárny můžete potkat spoustu věcí. Kaluž, bláto, kamaráda, psa, jeho ee, tchyni… Mladému muži jménem Eike Kusch (hezky se pozdravte, na chvilku to budete vy) se ale povedlo potkat smrt. Přišla náhle, tiše a jak už to ta paní má ve zvyku, tak se s Eikem seznámila zezadu. Ještě si stihnete povšimnout vyděšeného, překvapeného výrazu Eikových zelených, velkých očích a pak se vše ponoří do tmy. Hra skončila rychle, že? Neskončila. Připravte se na to, že smrtí vše v SoD teprve začíná.

Úvahy, jestli po smrti je další život, ráj, peklo, nic, nebo cokoli jiného, si autoři nechali pěkně hluboko v kapse. Rozhodli se, že Eika nechají žít a dokonce mu dají šanci své smrti zabránit. Mladík se probírá v podivné místnosti, kde mu ještě podivnější hlas zlehka nastíní situaci: ano, jsi mrtvý Eiku, ale tady ten přístrojek ti pomůže cestovat časem. Najdi prvotní příčinu své vraždy a budeš žít. Avšak to neznamená, že se neobjeví jiné nebezpečí.

Rozhodl jsem se navštívit dívku, co jsem zachránil na náměstí... ...a ona mě pozvala dál. Mám rád středověk :-)

Musíte uznat, že téhle slečně ten Kámen Mudrců sluší víc než Harry Potterovi... Z koruny stromu je krásný výhled, že? Škoda, že očí, kterými je právě vidět, patří vrahovi.

A tak se s odhodláním ponoříte do ovládání mladíka, seberete Digipad (opravdu nevím, proč se přístroj na cestování časem musí jmenovat tak hrozně) a vydáte se zpět do reálného světa za věštkyní, která vám oznámí, čas vaší smrti… Bezva, máte půlhodinku, takže sebou asi budete muset hodit a vymyslet, jak se z téhle šlamastyky dostat.

Hra

Těm všímavějším jistě už došlo, proč jsem se rozhodl SoD označit za 4D adventurku. Kromě pěkných 3 dimenzí se budete muset pohybovat i v té tajemné, relativní, čtvrté. V čase. A věřte že nepůjde jen o hodiny, či dny… Celá hra se odehrává ve městě Lebensbaum a celkově lze podle jmen postav a názvů míst usuzovat na německé prostředí. Poněkud podivně tak působí grafické zpracování inspirované manga stylem, které ale na druhou stranu hře opravdu sluší.

Každopádně si město vychutnáte ve všech možných dobách, a to jak historických, tak i ročních a denních. Z přítomnosti se podíváte například do 80. let, počátku 20. století, ale i do sympatického století šestnáctého. Každé období má navíc specifické grafické zpracování (černobílé, dohněda jako staré fotky, dohněda jako dřevoryt…) a stylový hudební doprovod. Navíc v každé době potkáváte stejné lidi, i když vlastně reprezentují své předky či potomky.

POPISEK POPISEK

POPISEK POPISEK

A jaký je vlastně princip hry? Příklad to nejspíš osvětlí nejlépe. Na začátku hry byl Eike zabit, když šel sám ulicí. Tak co kdyby nějak zařídil, aby se na jednom místě sešlo pár lidí, třeba si pak vrah netroufne? A taky že ne. Netrvá však dlouho a zabiják opět udeří, tentokrát skrytý v koruně stromu. Jakpak vyřešit tento problém? Eike si vzpomene, že by se rád mrknul do středověku a při té příležitosti přesvědčil chlapíka, co zrovna sází strom, aby místo toho udělal třeba zahrádku s kytičkami. A v jejich koruně (spíš květech, že?) se už nejspíš vrah neschová. Nu a takto hra pokračuje v podstatě až do konce.

Nehra

Zatím vše jistě vypadá poměrně zajímavě, originálně a velmi zábavně. Ale je tu několik ale. SoD obsahuje celkem osm kapitol, v každé vám jde aspoň jednou o život a čas mnohdy neúprosně pracuje proti vám. A když nestihnete zabránit vraždě do okamžiku, kdy se ve skutečném čase má stát (tento „reálný“ čas vidíte na obrazovce), tak prostě Eike definitivně zemře. Avšak i tak je hra zoufale krátká a nechá se dohrát za prodloužené odpoledne. Možná si toho autoři byli vědomi, takže je tu zajímavost.

Sem tam se máte možnost nějak rozhodnout a obě řešení vedou ke zdárnému konci. Těch je ale pět (od E po A) a až po dohrání všech se vám zpřístupní další dva, bonusové. Navíc náhled na dění ve městě po prvním dohrání je úžasný. Všechno najednou zapadne do sebe a hra tak přináší dost odlišný pocit. Takže si SoD jistě zahrajete aspoň dvakrát, což i tak jsou pouze dvě delší odpoledne. A to rozhodně není příliš.

Další věcí je, že na mě SoD působil spíše jako interaktivní film, do něhož jsem měl možnost občas nějak zasáhnout, ale většina věcí jako by se děla bez mého přičinění. Zpočátku na vás jistě udělají dojem kvalitní, dlouhé in-game animace, ale čeho je moc, toho je příliš. Navíc se mi několikrát stalo, že jsem prováděl různé věci, aniž bych přesně věděl, proč je dělám a k čemu mi budou dobré, a najednou se vyřešil nějaký poměrně zásadní problém (konkrétně výše zmíněná záležitost se stromem). Prostě je to celé spíš film než hra. Eike se často v nějaké animaci nějak rozhodne a vy pak řeknete: „Jé, to je chytrý, na tom bych si asi lámal hlavu hodně dlouho.“ a skončí kapitola.

POPISEK POPISEK

POPISEK POPISEK

S tím souvisí i poměrně malá interakce s předměty. Spíše stačí pokecat se správným člověkem a Eike už sám stočí hovor tak, že vyřeší aktuální situaci. Kde je hráčovo potěšení z toho, že něco vymyslel? K tomu všemu vám ještě povím, že SoD je poměrně dost jednoduchá gameska a za celou dobu jsem vlastně zakysl jen jednou a to byla spíš náhoda, většině z vás se to nestane.

Film

Síla SoD ale tkví někde jinde. Pokud si chcete týdny lámat hlavu nad adventurou ze staré školy, oprašte třeba Broken Sword ale na SoD zapomeňte. Pokud se ale smíříte s tím, co na vás čeká, slibuji, že vás Eikův příběh pohltí a nepustí dokud nepřijdete všem souvislostem na kloub. Tahle hra má totiž vynikající atmosféru. Tu kouzelnou substanci, kterou  většina tvůrců do svých her pravidelně zapomene přimíchat. Atraktivní cestování časem spojené se stálou hrozbou smrti a tajemnou Eikovou minulostí, ze které si nic nepamatuje vám nedá spát. Přistihnete se, jak zkoumáte tvář Eika a Margarete, pohledné dívky, jež potkáte ve středověku, a máte neodbytný pocit mnoha podobných rysů. Mohla by být vzdáleným předkem mladíka? I řešení téhle hádanky vám konec hry prozradí a pravda je mnohem pozoruhodnější než by vás kdy napadlo.

A to ani nemluvím o záhadné postavě Homuncula, který se skrývá za podivným hlasem, jenž vám pomohl, a často zjevuje aby jízlivě komentoval Eikovo počínání a tváří se, jako že vůbec není v celém příběhu podstatný a přitom… ale tak to už bych asi prozradil moc, že?

Světlé stránky hry
  • atmosféra
  • grafika
  • kvalitní příběh s úchvatnými závěry
  • cestování časem
Temné stránky hry
  • délka
  • ovládání
  • hra občas vyřeší problém za vás

K atmosféře jednoznačně přispívá kvalitní grafické zpracování, jenž je opravdu na úrovni. Pěkně vymodelované polygonové modely postav spolu s nádechem manga vypadá vskutku dobře. Vizuální tvář města rovněž nikoho neurazí, navíc se mění s dobou, takže je stále na co koukat. Nádherně jsou zpracovány interiéry, zvláště muzeum nebo knihovna (mimochodem, je to jedna a tatáž budova, záleží jen na tom, jak v minulosti poradíte majiteli, aby s ní naložil:-).

K tomu všemu si představte příjemný hudební doprovod, který nevtíravě a dobře podbarvuje atmosféru a bezesporu tak prohlubuje zážitek z hraní. O zvucích se moc zmiňovat nebudu, protože zní spíše sporadicky a na klapání bot po dlažbě není až zas tak moc, co by šlo zkazit. Jinými slovy jsou v pohodě, takže je berete jako samozřejmost. Rovněž dabing je na úrovni, takže vypínání repráků se u SoD nekoná.

Drobnou nevýhodou je poněkud krkolomné ovládání, které si uchovalo konzolový ráz a zvláště v interiérech, kdy je kamera na jednom místě a pouze sleduje Eika, budete mít lehké problémy z orientací. Ve venkovních prostorách si kamera hoví za zády našeho hrdiny a skýtá docela pohodový výhled.

POPISEK POPISEK

POPISEK POPISEK

Auf Wiedersehen

Co říci závěrem? Je smutné, že v dnešní době je adventur tak poskrovnu. Pamětníci zlatých časů tohoto žánru můžou utřít nostalgickou slzičku v oku a utíkat do nejbližšího obchodu pro Shadow of Destiny. Ostatní asi budou koupi dost zvažovat. Přiznám se, že mě tahle gameska hodně chytla a asi tak týden držela. Další týden na vychytání drobných úkolů a žádaný výsledek v podobě všech konců je tu. Je na vás jestli vám to stačí. Na film je to dost…

Grafika: 8/10
Hudba a Zvuky: 7/10
Ovládání : 6/10
Hratelnost: 9/10

Můžete se divit proč devítka za hratelnost, když jsem si tak stěžoval na délku, ale ta hra mě opravdu chytla. A vás chytne taky.

Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 216 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A