Shenmue 1 & 2: návrat kultovní série (recenze)

Jak obstojí první dva díly kultovní série Shenmue ve světle současných her?

Co baví

  • Příběh pořád dokáže zaujmout
  • Výborný soundtrack
  • Ukládat hru můžete kdy chcete
  • Soubojový systém

Co vadí

  • Absence timeskipu v prvním díle
  • Problémy s kamerou v úzkých prostorách
  • Zvláštní ořezy animací ve druhém dílu
7/10
Hodnocení

Před pár lety sklidilo oznámení třetího dílu kultovní série Shenmue obrovské nadšení, ale spousta dnešních hráčů ani s jednou z předchozích her zatím nepřišla do styku. Nebylo se k nim vůbec lehké dostat. Původně totiž vyšel první díl jen pro konzoli Sega Dreamcast, jejíž osud nepatří zrovna mezi ty nejveselejší. Později se spolu se druhým dílem objevil ještě na prvním Xboxu, ale od té doby o Shenmue nebylo vůbec slyšet. Nyní má možnost si zahrát tuto kultovní záležitost opravdu každý.  

Shenmue_20180819225141.pngShenmue_20180819202633.pngShenmue_20180819202811.pngShenmue_20180819203435.png
O hezké grafice si můžete nechat jen zdát, o to tu ale ani nejde.

Hned na úvod by bylo dobré podotknout, že je potřeba brát ohled na to, že se nejedná o žádné masivní předělávky, a i když tomu Sega říká remaster, je to spíše jen port. První Shenmue vyšlo už před neuvěřitelnými 19 lety a jeho léta jsou na něm nejen vidět, ale i slyšet. Zejména anglický dabing mi přišel opravdu špatný. Naštěstí mají všechny verze možnost přepnout si na japonštinu, což je vůbec poprvé, co si tento dabing mohou užít i hráči mimo zemi vycházejícího slunce.  

Shenmue_20180821201130.pngShenmue_20180821201004.pngShenmue_20180821200808.png
V hernách najdete různé hříčky

Nemá moc cenu se tady bavit o příběhu, protože je naprosto stejný, jako v původních verzích. Ještě také aby ne, když příběh je právě jedna z těch věcí, kvůli které si komunita této série tolik cení. Jednoduše se to dá shrnout tak, že hlavní hrdina Ryo Hazuki přijde o otce v souboji se záhadným Lan Dim. Ryo to samozřejmě nechce nechat jen tak a vydává se na cestu pomsty. Tohle je opravdu jen základní kostra příběhu. Už po pár hodinách hraní totiž zjistíte, že všechno je mnohem zamotanější, než se zdá. 

Průkopník městských adventur

Jednou z nejdůležitějších herních mechanik v Shenmue je čas. Každý obchod má určitou otevírací dobu a některé činnosti můžete dělat jen v určitou hodinu. Co když to ale prošvihnete a tam, kam se potřebujete dostat, je už zavřeno? Nezbude vám nic jiného, než si počkat do druhého dne. Tady to ale nefunguje tak, že si zkrátka půjdete lehnout a rázem je druhý den. Vyspat se můžete také až od určité hodiny. Naštěstí si tady na rozdíl od původních verzí můžete hru alespoň kdykoliv uložit.

 

Jednou z nejdůležitějších herních mechanik v Shenmue je čas. Každý obchod má určitou otevírací dobu a některé činnosti můžete dělat jen v určitou hodinu.

 

Doma pak musíte být do 11 hodin, aby si o vás Ine-san nedělala starosti. A co když ještě není otevřeno? Je tady několik vedlejších aktivit, které můžete během volných chvil dělat, ale pokud se chcete dál posunout v příběhu, stejně vám nezbude nic jiného než čekat. Ve druhém díle už je naštěstí i možnost přeskočení času, takže vám čekání nezabere tak dlouhou dobu. Alespoň v rámci remasteru mohli vývojáři tuto mechaniku přidat i do prvního dílu, ale bohužel se tak nestalo.  

Shenmue_20180819215856.png
Město je atmosférické a věrné zasazení.

Musím uznat, že na to, před kolika lety Shenmue vyšlo, není zase o tolik pozadu oproti dnešním hrám. Samozřejmě teď mluvím o hratelnosti, ne o grafice a podobných prvcích. Ne nadarmo se tvrdí, že hra předběhla svou dobu a šlo vlastně o průkopníka městských akcí, ještě než se do žánru pořádně opřelo GTA. Najdete v něm třeba i quick-time eventy. Soubojový systém by se opravdu dal použít v současné hře. Pomocí dvou tlačítek a směrů kombinujete různé útoky. Trochu mi to připadá jako chudý příbuzný soubojů ze série Batman Arkham.

Kdybych měl hodnotit hru jako takovou, tak by si ode mě jistě vysloužila nadprůměrné hodnocení, protože třeba její příběh dokáže i v dnešní době zaujmout. Tady jde ale hlavně o hodnocení remasteru, a to už zase tak veselé není. Vývojáři před vydáním prohlašovali, že ovládání přizpůsobili současným zvyklostem. I když je tam nějaká ta úprava znát, stále to rozhodně není ideální. Jedním z hlavních problémů je v tomto ohledu kamera. Pořád se snaží být přilepená za záda hlavního hrdiny, takže když se chcete otočit v nějakém užším prostoru, dokáže způsobit zmatek.  

Technickému stavu hry nenahrávají ani občasné bugy. Naštěstí na ně narazíte opravdu zřídka kdy. Párkrát se mi stalo, že se kamera najednou ocitla kdesi ve zdi a z rozhovoru jsem viděl velké kulové. Zvláštní byl také bug s audiem. V jedné z počátečních lokací prvního dílu jménem Dobuita občas projede někdo na skútru. Když kolem mě jeden takový projel, slyšel jsem zvuk jeho motoru i po tom, co už byl z dohledu, a dokonce i v interiérech. Nakonec pomohl až restart hry. Nic závažného, co by vám znemožnilo dohrání hry tady ale nenajdete. 

Shenmue II_20180822200956.pngShenmue II_20180822201020.pngShenmue_20180821194253.pngShenmue_20180821194307.png
Rozdíly mezi vypnutým a zapnutým hi-res renderováním jsou znatelné

Remaster podporuje rozlišení 16:9, které textury nijak neroztahuje a hra vypadá dobře. Pokud si ale chcete Shenmue užít jako za starých časů, stále je tu možnost přepnout do 4:3. V grafických možnostech si pak ještě můžete povypínat hi-res rendering a bloom. Hra pak působí trochu roztřepanější a zubatější, ale pokud si potrpíte na nostalgii, tyto možnosti jsou tady přímo pro vás. I když ale budete mít nastaveno 16:9, tak všechny filmečky stále budou v rozlišení 4:3. U druhého dílu je to pak trochu bizarnější. Filmečky jsou sice 16:9, ale mají kolem sebe černý rámeček. Možná se vývojáři báli, že by při roztažení nevypadaly až tak dobře.

Shenmue II_20180822200635.png
Filmečky u druhého dílu jsou zvláštně oříznuté

Během hraní mě celkem překvapilo, že jde ve hře dost věcí přeskočit. Ryo má vždy u sebe svůj zápisník, ve kterém najdete ty nejdůležitější informace. Prázdná místa v něm znamenají, že jste se k těmto informacím zkrátka nedostali a rovnou se přesunuli dál v příběhu. V některých případech se mi podařilo přeskočit celé stránky. Je to díky tomu, že k cíli většinou vede více než jedna cesta. 

 

Ryo má vždy u sebe svůj zápisník, ve kterém najdete ty nejdůležitější informace.

 

Shenmue je více adventura než akční záležitost, takže většinu času budete jen shánět informace od lidí ve městě. Nikdo vám ale na začátku neřekne, za kým zajít. Může se tak klidně stát, že po rozhovoru s prvním člověkem budete mít problém vyřešený, zatímco kdybyste mluvili s někým jiným, tak vás bude hra honit po všech čertech. Většinou se do takových situací dostanete tak, že vás někdo pošle do obchodu, kde je zrovna zavřeno. Co tedy dělat, aby vám ten čas utekl rychleji? Můžete buď zajít na arkády, nebo zkusit najít radu u někoho jiného.  

V Shenmue najdete i pohled z první osoby, který slouží hlavně k prozkoumávání. Jeho ovládání také není žádný med. Díky němu si můžete přečíst japonské znaky. V některých případech je vám to ale stejně k ničemu, když se jedná o prostý přepis do latinky a ne o překlad. Ty důležité informace naštěstí bývají v angličtině.  

Shenmue_20180819221516.pngShenmue_20180819224101.pngShenmue_20180819230557.pngShenmue_20180821194158.pngShenmue_20180819220907.pngShenmue_20180819215956.png

Na začátku hraní je docela těžké se v oblastech zorientovat. Každý vás posílá do nějakého obchodu, o kterém jste v životě neslyšeli, takže musíte hledat. Nejjednodušší je podívat se do mapy, ale tady to nefunguje jako u většiny her, že se do mapy podíváte, kdy chcete. Musíte ji najít někde na ulici. Po chvíli se ale dokážete snadno orientovat, protože lokace nejsou nijak závratně velké.  

I přes to, že se nejedná o úplně nejlepší remaster pod sluncem, má Shenmue stále svoje kouzlo. Jednoznačně by po něm měli sáhnout ti, které oslovil třetí díl, protože bude přímo navazovat na předchozí příběhy a nejspíš to nebude naposled, co se se Shenmue setkáme. A pokud si chcete jen zavzpomínat na původní verze nebo si připomenout příběh, tyto remastery jsou pro vás jasnou volbou. Pro nezaujatého hráče toho ale ve výsledku moc nenabízí. 

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: komiksárna za vše…

Deadpool byl kdysi průlomem pro filmovou komiksovou scénu a Spider-Man se nyní snaží o to samé také na herním poli. Povedlo se?

4.  9.  2018 | | 14 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A