Ship Simulator Extremes – pozor, vyplouváme! (recenze)

Mnoho z nás chtělo být v dětství námořníky: plavit se po širém oceánu, bojovat s bouřemi, vzdorovat živlu. Dnes si svůj sen můžete splnit.
Kapitoly článku

Ship Simulator Extremes z vás udělá kapitána široké palety lodí začínající u malého motorového člunu až po obrovské kontejnerové lodě nebo supertanker. Podle toho se rozlišují i tři kampaně – v té základní povětšinou plujete s obchodními loděmi, ve druhé se s obrovskou výletní lodí vydáte vstříc exotickým dobrodružstvím, a v té třetí budete velet různým plavidlům Greenpeace a bojovat za zelenější planetu.

shipsimulatorextremes_01.jpg shipsimulatorextremes_02.jpg

U základní kampaně se většina misí odehrává v různých světových přístavech a nejčastěji se stanete kapitánem remorkéru, který má za úkol pomoct v manévrování větší lodi. Obvykle tak začínáte ve svém kotvišti a k plavidlu musíte nejprve doplout, abyste mohli přebrat velení. K dispozici ovšem nemáte jeho motory, jejichž použití by zřejmě na omezeném prostoru nedělalo dobrotu. Nezbývá tak nic jiného, než u lodi ve vhodném místě zakotvit a využít tažnou sílu vašeho plavidla - pomocí remorkéru pak můžete velkou nákladní loď nejen táhnout, ale provádět i složité manévry v přístavu.

Nikdy jsem neřídil větší loď, než laminátovou pramici, ale přesto na mne fyzikální model působí poměrně propracovaně

Pokud hrajete mise v pořadí, v jakém jsou „naskládané“ v kampani (což ale není nutné), postupně vám ovládání přejde do krve a zvládnete složitější a složitější manévry. Vrcholem je zřejmě mise, v níž musíte pomocí dvou remorkérů „dostat z přístavu“ obrovskou kontejnerovou loď, a to přes úžinu, která není o moc širší, než ona sama. Nikdy jsem neřídil větší loď, než laminátovou pramici, ale přesto na mne fyzikální model působí poměrně propracovaně a díky tomu jsem si manévrování opravdu užil.

Kruté moře

Ve snaze zabránit nástupu stereotypu autoři zapracovali i oživení v podobě hašení hořící ropné plošiny spojené se záchranou trosečníků a podobných veselostí. Přes to všechno ale hra začne brzy působit jednotvárně. Nejvíce se na tom podílí absence časové komprese spolu s velmi častou nutností nejprve doplout na místo „akce“ a po skončení zase zpět – koukat se čtvrt až půl hodiny na loď pohupující se na vlnách není zrovna má představa herní akce. Nejsvěžeji na mne tak působí mise za Greenpeace, při jejichž tvorbě si tento problém designéři zjevně uvědomili, a otravná plavba je automaticky vynechána. Stačí jen dosáhnout určitého bodu a jste okamžitě „teleportováni“ poblíž místa určení.

VIDEO: 4148 'Ship Simulator Extremes - Opera v Sydney'

Mise za Greenpeace si potom užijete i díky jejich poměrně vysoké variabilnosti. Můžete bránit zaoceánské lodi vyhazovat sudy s nebezpečnými chemikáliemi, překazit likvidaci již nepotřebné ropné plošiny odstřelením a potopením do moře, znepříjemňovat práci velrybářským lodím nebo kličkovat mezi ledovci při navážení materiálu na stavbu Antarktické stanice.

Lochneská příšera

Pěkné změny prostředí a úkolů navnazují k tomu, abych se zmínil i o grafické stránce hry, jež je však bohužel poměrně nevyrovnaná. Z té hezké stránky spektra vás pravděpodobně až téměř zarazí opravdu velmi detailní modely drobných částí lodi, jako jsou šrouby, kotvy lan, lodní jeřáby a dalšího lodního příslušenství, přičemž jsou velmi hezky vyvedené i samotné lodní trupy. Problém pak nemám ani s mořem, které sice nepředstavuje žádný grafický zázrak, ale vypadá poměrně věrně a dá se na něj koukat.

shipsimulatorextremes_03.jpg shipsimulatorextremes_04.jpg

S tím vším však bohužel ostře kontrastuje téměř kompletní absence textur a jednoduché vymodelování palub a lodních nástaveb, ve kterých jsou třeba okna často vyvedena v podobě pouhých „děr ve zdi“. Příliš krásy nepobraly ani součásti krajiny, jako jsou budovy, sklady, přístavní jeřáby a podobně. Jen málokterý objekt je tvořen více, než několika málo polygony, a v tom lepším případě je přikrášlen opravdu jednoduchou texturou. V tom horším textura chybí. Celkově mně vyvedení grafické stránky silně připomíná strojírenské a stavařské vizualizační programy.

 

Vyvedení grafické stránky silně připomíná strojírenské a stavařské vizualizační programy

Tomu by odpovídalo již zmíněné, až skoro zbytečně precizní provedení některých detailů a kontrast s velkými celky. Detaily lze totiž „naklikat“ z katalogu, zatímco loď je třeba opravdu namodelovat. Opravdu nízký framerate naznačuje, že hra příliš nevyužívá možností GPU a většinu práce oddře procesor. Dojem z efektů počasí mám značně rozporuplný, protože třeba sníh vypadá vskutku kouzelně, ale pokud ve tmě prší, vypadá déšť z jedné strany celkem uvěřitelně, ale z té druhé se promění v čistě bílé šmouhy, přes které není nic vidět. Nikdy jsem na grafické stránce her nebazíroval, ale od hry z roku 2010 bych čekal víc.

Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory | lodní simulace
Výrobce: VSTEP | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2010
  • originalita
  • velké množství lodí k dispozici
  • věrný fyzikální model
  • chyby a nedodělky
  • nulová interakce s okolím
  • grafika

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,