Shogun 2: Total War – volný čas spáchá seppuku (dojmy)

Série Total War si udělala okružní jízdu dějinami, aby se vrátila na začátek, do feudálního Japonska. Přínášime dojmy z ochutnávky výukové kampaně.

Vyžadované místo na disku: osmnáct giga, tohle mi vybaflo do obličeje jako první po zadání klíče na preview verzi Shogun 2: Total War. Budiž, evidentně to bude takřka kompletní hra, uklidňuji se a začínám se točit na židli, šťourat v uchu hřebíkem a podobně prokrastinovat, zatímco zástupy jedniček a nul spořádaně přestupují z internetové dálnice na roztočené plotny disku. Snad jim nebude špatně jako mně z toho točení na židli.

 

Konečně hotovo. Spuštění hry, zkouknutí hezkého, ale poněkud rozčtvercovaného intra a následné hladové proklínávání menu. Co to…? Brada jde dolů, obočí nahoru – 18 GB dat a na vyzkoušení je jen tutoriál a jedna historická bitva (bitva u Sekigahary).

Samozřejmostí je i maniakální důraz na detail a solidní informativní zázemí

Pravda, dokončení tutoriálové kampaně zabere pár hodin, ale vážně, 18 giga? Co by místo toho mohlo být stáhnutýho po…měrně důležitého materiálu. Ale bez humorů, i z této poměrně krátké ukázky je jasné jedno, Creative Assembly vědí, co dělají a ostuda prvnímu dílu to rozhodně nebude.

Krásy Japonska

Tvůrci vždy dokázali věrně ztvárnit zvolenou dobu a vdechnout ji identickou atmosféru a už teď je jasné, že Shogun 2 na tom nebude jinak. Vše, od ikonek v menu vykreslených tradiční japonskou kresbou (tou starobylou, nikoliv mangou) po hudební doprovod plný vířících bubnů, je naprosto věrné dobovému zasazení do období Sengoku, až má člověk pomalu chuť do jedné ruky popadnout katanu a do druhé flašku saké. Samozřejmostí je i maniakální důraz na detail a solidní informativní zázemí – v encyklopedii najdete odpověď snad na všechny otázky, které by vás mohly o starém Japonsku zajímat.

Shogun 2 01.jpg Shogun 2 02.jpg

Pochopitelně se po roce od Napoleona zase o něco zlepšila grafická stránka hry, nicméně žádné zázraky nečekejte. Velký vliv by mělo mít počasí, ale to v preview verzi nebylo příliš patrné, stejně jako možnost zobrazování až 50 000 jednotek na bojišti – moje největší bitva byla 2000 na 2000. Jedná se o betu, takže se dají odpustit dlouhé nahrávací doby i občasný pád, na druhou stranu, podobnými neduhy občas trpěly i plné verze předchozích her Total War, takže proč nevarovat předem.

Tady ubereme, tady přidáme

Po tolika dílech se snad ani nedá očekávat, že by tvůrci nějak razantně překopávali základy hry, a proto nepřekvapí, že Shogun je stejně jako předchozí díly mix tahové ekonomicky/budovací části s real-time bitvami. Pokud bych zašel ještě o krok dál: prostě si představte Napoleona zasazeného do 16. století v Japonsku. Spíš než o velké novinky jde o balancování funkčních a osekávání nefunkčních nápadů z předchozích her. A přestože je hodně brzy na nějaké hodnocení, řekl bych, že jsou tvůrci na dobré cestě.

Tutoriálová kampaň, ve které se zhostíte klanu Chosokabe, nabízí sice k dobití jen ostrov Shikoku a pár provincií na pobřeží Honshu, ale zároveň nechává k vyzkoušení většinu herních prvků. Základem jsou opět teritoria, která kromě hlavních měst často nabízí i nezávislá strategická místa jako doly, přístavy a tak podobně. Pokud o ně přijdete, ztratíte přístup i ke specifickým jednotkám (pokud přijdete o stáje, nemůžete trénovat jezdectvo) a tak podobně. Už tady je vidět, že tvůrci osekali do určité míry přeplácaný Empire a zpřehlednili uživatelské rozhraní. Nicméně si nechali chytré nápady, jako třeba automatické doplňování jednotek na vlastním území či naopak oslabení v zimě v nepřátelském teritoriu.

Shogun 2 03.jpg Shogun 2 04.jpg

Větší roli dostává rodina, potomky můžete různě ženit, vdávat či používat jako rukojmí při diplomacii, do svého klanu lze připojovat i schopné generály – mají ukazatel loajality a mohli by při nespokojenosti utéct. Každý generál má i vlastní RPG strom, ve kterém mu lze přidávat body do skillů. Ostatně to samé platí i pro tradiční speciální pomocníky, jako je například ninja, mnich či ekvivalent policisty (k jiným jsem se v preview verzi nedostal). Pomocníky tak lze specializovat – ninja může být třeba expert na zabíjení generálů, či si lépe povede při sabotážích. Prosté.

Shogun 2 05.jpg

Stejně jednoduchý je i systém vynálezů, dělí se na dvě větvě – Bushido a Chi a podle nich se vám zpřístupňují buď válečná nebo ekonomická zlepšení. Rozhodně se nevyplatí jednu větev vynechávat; podařilo se mi dostat do situace, kdy se stále bouřila jedna provincie, protože jsem nebyl schopný vygenerovat dostatek jídla – stačilo vynalézt lepší zavlažování a bylo vyřešeno. Určité zklamání zatím představuje diplomacie, sice nabízí slušnou porci možností, nicméně počítačem ovládaní hráči se příliš do ničeho nehrnuli a kromě jedné aliance a dvou dohod o obchodování se mi nepodařilo nic dojednat, ani když jsem kromě tří provincií (které měly rozdělené zbylé tři klany) ovládal celou mapu. Jinak se ovšem AI chová mazaně. Dokáže se vylodit na vašem nejslabším místě, ničí strategická místa, aby vás vylákala a tak podobně. Docela rozdíl oproti pasivitě v předchozích dílech.

Vzhůru do boje

Rozumně se chová umělá inteligence v samotných bojích, i když do jejich přílišného testování jsem se nepouštěl. Znatelné je nicméně posílení výškové výhody a zároveň hra zřejmě nabídne menší počet typů jednotek. Novinku představují námořní bitvy, na rozdíl od Empire se tady ale nehraje na vítr, protože pohyb zastanou silné paže a hromada pádel.

Tvůrci osekali do určité míry přeplácaný Empire a zpřehlednili uživatelské rozhraní

Bitvy na moři se dělí na dva styly boje – vzájemné ostřelování lučištníky či zahákování a následný automatický masakr na palubách plovoucích pevností. Námořní radovánky jsou prostě jednodušší než v Empire a pohříchu tedy i méně zábavnější.

Je nějaký zásadní důvod, proč by Shogun 2: Total War zklamat? Ne, rozhodně ne po herní stránce. Celá řádka prvků, na které se žehralo u předchozích dílů, je podle prvních dojmů pryč, AI slibuje větší výzvu a vše je takové…uhlazenější. Jistě, stále by se daly najít chyby, ale tvůrci je ještě mají šanci odstranit. Na vás zůstává v mezičase zvážit, jestli je pro vás samurajské období dostatečně zajímavé.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Mix tahové a real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. března 2011
  • Skvělá atmosféra feudálního Japonska
  • Epické bitvy
  • RPG prvky
  • Osekání zbytečných prvků
  • I zlepšená AI dělá chyby
  • Dlouhé nahrávání
  • Nudné námořní bitvy
Související články
  1. Lionheart: King’s Crusade – svatá válka ve Svaté zemi (recenze)
  2. Recenze: Napoleon: Total War - ostatní skáčí, Napoleon létá
  3. Recenze: Empire: Total War – stratégův ráj
  4. Recenze: Medieval 2: Total War Kingdoms - velikán mezi datadisky
  5. Recenze: Medieval 2: Total War – poklekněte, přichází král
  6. Recenze: Rome: Total War – ovládněte Řím v nejlepší RTS roku!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A