Sid Meier Pirates! – legenda vstupuje do 21. století!

Mnoho z vás zamáčkne při pomyšlení na titul Sid Meier Pirates! slzu. Klasika z let osmdesátých a časů Commodore 64 však neumřela – její stvořitel se i s ní navrací v novém remaku. Pirates! roku 2004 budou hrou, která nabídne akci, prvky RPG i adventur, realtime strategii, stejně jako obchodní simulaci. Nejkomplexnější titul posledních let se k nám řítí – chcete vědět, co konkrétně nabídne?

Sid Meier patří k té nejvyšší smetánce herních designerů, jeho jméno je však tak trochu nespravedlivě spojováno pouze (či především) se sérií špičkových strategií Civilization - tato hvězda se však nepodepsala pouze pod tímto projektem, ale může se pyšnit celou řádkou dalších. Možná tím nejstarší, ovšem rozhodně ne nejméně významným, je Pirates!, který vyšel původně na platformě Commodore 64. Již v roce 2001 se Sid Meier nechal slyšet, že zcela vážně uvažuje o remaku tohoto hitu a o nějaká ta léta později informaci oficiální cestou potvrdil. Ovšem až na počátku roku 2004 se nám do rukou dostaly cenné informace a také obrázky, jež jasně ukazují, že nešlo jen o Sidův přechodný stav mysli. Jak už jsme naznačili, hra nebude pokračováním legendy, nýbrž jejím přepracováním - tedy remakem, aby si kvalit nového titulu mohli užít i zelenáči, kteří v roce 1985 ještě nebyli na světě.

Zlatý věk bukanýrů a pirátů

Původní Pirates! se vyznačovali velkou škálou možných akcí a remake na tom bude minimálně podobně. Pokud bychom ho měli zařadit do určité žánrové škatulky, pěkně bychom si vylámali zuby, jelikož se dočkáme jak akce, RPG prvků, adventury, realtime strategie, tak i obchodní simulace, plíživých částí a v neposlední řadě tance. Dovolím si tvrdit, že podobně komplexní záležitost se vidí jednou za mnoho let. Možná si říkáte, že hra bude nesmírně komplikovaná, ale Sid Meier ubezpečuje, že vše bude maximálně intuitivní a jednoduché. Položme si ruku na srdce - při nejlepší vůli se autorům nemůže povést všechny zmíněné části implementovat v plnohodnotných podobách. Spíše půjde o různá zpestření, ale to rozhodně neznamená, že by hra neměla být zábavná, ba právě naopak.

  

Pěkná výuka šermu * Koho tu mám herdek potopit? * To je lepší, ale ke dnu jdu já

Opět tak začínáme coby osamocený námořník v Karibiku v dobách kolonizace, tedy mezi léty 1492 a 1776. Nepřítel vám unesl celou početnou rodinu a zabavil majetek. Hlavnímu hrdinovi zůstala jen rozpadlá bárka a pár drobáků v kapse. Nemá tedy jiné východisko, než se vydat na dráhu piráta a přepadávat zámožné lodě, hledat poklady, obchodovat či případně bojovat za ten který stát. Teprve až se stanete dostatečně mocnými, budete se moci vydat na záchrannou misi vaší rodiny, což bude jeden z hlavních cílů hry. Sid Meier ale slibuje i skvělý a napínavý příběh, jenž se má podle vašich činů dynamicky měnit - každá nová hra tak bude zcela novým zážitkem. S postupem času se bude hrdina zlepšovat v mnoha oblastech a také sbírat zkušenosti. Neprojeví se to ale jen ve vylepšených charakterových vlastnostech, ale také, a to především, v rozšířených možnostech hry. Časem si zakoupíte nové lodě a najmete na ně přídavnou posádku. Hra nabídne i spoustu mocných předmětů, jejichž hledání se stane velkou motivací v dalším putování.

Bez 3D mapy ani ránu

Ano, většinu času strávíme na propracované 3D mapě, kde uvidíme určitý úsek kompletní oblasti. Budeme moci sledovat vlastní flotilu, stejně jako nepřátelské lodě nebo jen vhodnou kořist. V případě, že se vám zachce tučné kořisti, jednoduše se přiblížíte k dané lodi a hra se již automaticky přepne do akčního modu, kde střílíte z kanónů a snažíte se uhýbat protivníkovým střelám. Ovládání bude stejně jako ve všech dalších součástech řešeno pouhou spoluprací myši a kurzorových šipek. Pokud napadenou loď dostatečně poničíte, je zde šance, že se její posádka vzdá a vy ji vezmete pod svou kontrolu i s poklady, jež ukrývá. Pokud se ale posádka nevzdá a vy loď nechcete potopit, přichází na řadu přitáhnutí a vyslání vašich mužů proti odbojným protivníkům. Poté už se bojuje šavlemi, čehož se můžete také zúčastnit s vaším hrdinou. Akce bude sestávat ze zdánlivě jednoduchých útoků a krytů, které se ale dají proměnit v mocná komba, s nimiž není nemožné obstát ani proti několika nepřátelům.

  

Tma jako v pr…, ehm v pralese * Čí je to vlajka? * Doufám, že spadnu do měkkýho

Pirates! by měli oplývat především žijícím, fungujícím a uvěřitelným světem. Přítomno bude dostatek koloniálních mocností a každá z nich se bude moci pyšnit několika městy, do nichž půjde klidně nahlédnout. Nalezneme zde hospodu, loděnici, ale také dům guvernéra, který zadává ty nejlukrativnější zakázky, jež jsou zaměřeny výhradně proti konkurenčním národům. Připravte se ale, že pokud budete škodit například španělským galérám, při zakotvení v jejich přístavu vás čeká chladný žalář. Tím ale hra zdaleka nekončí, jelikož po čase je možné z něj uprchnout. Útěk probíhá prostřednictvím minihry, kdy se hrdina plíží nočním městem a musí se vyhýbat viditelným strážím a světlu luceren. Minihrou je řešeno rovněž namlouvání guvernérovy dcery. V tomto případě je nutné vytasit se s tanečními dovednostmi a slečnu dovedně provést po parketu. Pak už stačí jen několik líbezných pohledů a je ruka v rukávě. Tím se mimo jiné zvýší i sympatie toho kterého národu k vám.

Slibné obléhání

Jak už jsem uvedl na začátku, hra bude oplývat i strategickým partem. Ten využijeme především v pozdějších částech hry, kdy již budeme disponovat mnoha oddanými muži, s nimiž se dá vymyslet i nějaký ten taktický fígl. Přepnout do strategického modu můžeme například v případě, že jdeme vymýtit určitý přístav či rovnou pevnost. Druhů jednotek sice bude poskrovnu, přesto se této vychytávky naučíme bezezbytku využívat. A nejinak tomu bude s propracovaným hledáním pokladů či komplexním obchodováním.

  

Zhasněte už, chci spát * Pustý ostrov * A končíme čím jiným, než šermem

Dohromady to zní skvěle a doplníme-li ještě, že se můžeme těšit na pěkné grafické zpracování, není co řešit, protože podobně propracovaných her se vskutku mnoho nerodí. A jestliže o této hře mluví sám Sid Meier jako o jednom z největších projektů, které kdy vytvářel, je takřka jasné, že z toho nic špatného vzejít nemůže. Musíme si ale počkat až na konec tohoto roku, kdy se snad konečně remaku Pirates! dočkáme. Do té doby trénujte na stále zábavné původní verzi hry.

Váš názor Další článek: Gorky Zero pokračuje, Diabolique přichází

Témata článku: , , , , , , , , ,