Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit - buduj, vynalézej, dobývej (preview)

Stejně jako počítačová, i ta deskovková Civilizace platí za komplexní, ale také náročnou strategii. Pokud vás právě tato složitost odrazovala od pořízení hry, máme tu pro vás něco, co by vás mohlo zajímat.

Mezi deskovkami, které jsou adaptací počítačové hry, je Sid Meier´s Civilization babičkou. V angličtině vyšla už v roce 2002, čeští fanoušci si na její překlad museli počkat až do roku 2010. Deskovková Civilizace rozdělila hráče na dvě poloviny – jedni ji vynáší do nebes jako jednu z nejkomplexnějších strategií, co kdy vyšly, zatímco druzí ji zatracují pro její složitá pravidla a zdlouhavost. Základní hra se dočkala také dvou rozšíření, z nichž jedno vyšlo v češtině, a do hry přinesla nové prvky. V současné době se však Fantasy Flight Games poslali Sid Meier´s Civilization k ledu, místo ní je tu její nástupce jménem Sid Meier’s Civilization: A New Dawn. Anglická verze je k dostání už od loňského roku, výroba české verze v těchto dnech finišuje a do konce roku by se měla dostat na pulty obchodů.

civ01_layout.png

První velké změny si všimnete už při pohledu na herní mapu. Namísto čtvercových dílů z původní Civilizace před sebe tentokrát rozložíte díly nepravidelných tvarů skládající se z hexagonových políček. Základ hracího plánu vytvoříte z náhodně vylosovaných dílků a k nim následně každý hráč připojí 3 další díly, které si také vylosoval. Hned od začátku tedy vidíte celou mapu a nemusíte nic objevovat. Hráči mají k dispozici osm národů známých z počítačové předlohy - Egypťany, Francouze, Američany, Skýty, Aztéky, Římany, Sumery a Japonce.

Každý národ má na své kartě uvedeno své specifické zaměření a také vůdčí osobnost, jež mu přináší další speciální schopnost. Kromě obvyklých komponentů v podobě figurek osadníků, žetonů měst a další nezbytné výbavy totiž dostanete také zaměřovací panel, který je alfou a omegou nové Civilizace. Je na něm natištěno pět okýnek, v nichž je vyobrazeno všech pět typů terénu, jež najdete na mapě. Na prvním místě jsou nížiny, dále pahorkatiny, lesy, pouště a hory (voda se počítá jako specifický typ terénu, jenž je vám zapovězen). Pod každé okýnko si následně umístíte karty pokroku. Karta vašeho národa vám přitom určí jejich pořadí, které vychází z historických zájmů daného národa. Samotný herní systém je velmi jednoduchý – každý hráč ve svém tahu udělá v podstatě jen jeden krok, a to sice ten, že zahraje libovolnou kartu pokroku.

civ01_box_left.png

Na výběr je hned pět typů, takže máte poměrně dost možností. Karta Obchodu vám umožní hýbat se s figurkami osadníků, navštěvovat neutrální, ale také protihráčova města. Po zahrání karty Technologie si můžete posunout svůj ukazatel technologie; jakmile dosáhnete úrovně označené římskými číslicemi, můžete si upgradovat některý typ technologických karet na vyšší úroveň. Aktivací karty Průmyslu budete moci postavit město nebo div. Karta Kultury vám umožní dát na mapu kontrolní žetony, jež využijete jednak při budování ekonomické síly svého města a jednak také při jeho případné obraně. Tím se dostáváme k poslednímu typu karet, a to jsou karty Armády, po jejichž zahrání můžete buď zvýšit obranu svých měst, nebo naopak na někoho zaútočit.

civ4.pngciv3.png

Síla jednotlivých karet se pak odvíjí podle toho, z jaké pozice je zahrajete. Pokud se tedy například rozhodnete aktivovat kartu Obchodu a budete ji mít na druhém slotu, můžete se svými osadníky pohybovat pouze v nížinách a pahorkatinách. Jestliže byste například zahráli kartu Armády z poslední páté pozice, můžete zaútočit na objekt nacházející se na kterémkoli druhu terénu. Jakmile kartu zahrajete, dáte ji na začátek a celá fronta se tím pádem posune. Platí tedy, že je výhodnější hrát karty z konce panelu, které mají „odemčenou“ většinu nebo rovnou všechna pole. Ze začátku hry jsou všechny karty na první úrovni, vy si je postupně můžete upgradovat až na úroveň IV. Vylepšení probíhá tak, že danou kartu jednoduše nahradíte a tu starší už tedy nebudete mít k dispozici. Tím pádem bohužel mizí pyramida technologického pokroku, kterou známe z PC předlohy a původní Civilizace.

civ6.jpg

V původní Civilizaci byl často kritizován zvláštní soubojový systém založený na deckbuildingu a následnému hraní karet z ruky. Na to teď můžete zapomenout, protože v Novém úsvitu je všechno úplně jinak. Nenajdete tady žádné jednotky ani žádné karty. Vojenské karty technologií uvádí, kolikrát můžete svůj útok provést a jaký bude mít dosah. Síla útoku se pak vypočítá podle následujícího vzorce - nejprve ze všeho hodíte klasickou šestistěnnou kostkou, k výsledku hodu přičtete pozici zahrané karty na panelu a případné další bonusy plynoucí z karet. Výpočet síly obránce je velmi podobný, pouze se zde logicky nezapočítává síla karty, a naopak se pracuje s hodnotou terénu, na němž bránící se objekt stojí, a také s tím, jestli se v jeho okolí nachází nějaké žetony kontroly.

civ13.pngciv5.png

Poté, co každý hráč odehraje svůj tah, ještě na závěr otočí ukazatel na kolečku událostí o jeden bod ve směru hodinových ručiček. Některá políčka ukazatele jsou volná, ale tři z nich aktivují barbarské jednotky. Ve dvou případech se tyto jednotky mohou pohnout a případně na vás zaútočit, v případě třetí ikonky se do hry vrátí všechny již vyřazené jednotky barbarů. Toto zpestření vítáme, protože v původní Civilizaci byly barbarské vesnice statické a bojovali jste s nimi jen v případě, že jste danou vesnici chtěli dobýt. Ostatně právě boje s barbary mohou být jediným bojem, do něhož se zapojíte. Hra vás totiž příliš nemotivuje k tomu, abyste útočili na soupeře, klidně si tak můžete hrát někde v rohu mapy na vlastním písečku s naprostým minimem interakce.

Civilizace do každé rodiny!

Na jaře letošního roku vydavatelství Blackfire 
oznámilo, že jejich sklad opustila poslední kopie 
hry Sid Meier´s Civilization. Celkem bylo v češtině
vyrobeno 10 000 kusů, a to je na české poměry
až neuvěřitelně vysoké číslo (obvykle se počítá
s nákladem kolem 1 000 kusů). Hra měla velkou 
reklamní kampaň a mohli jste si ji koupit v řadě 
obyčejných hračkářství. Tedy - stále si ji koupit
můžete každopádně, až zmizí z obchodů i ty
kopie, které jsou nyní skladem, budete si moci
Civilizaci koupit už jen někde na bazaru z druhé
ruky. Výrobce FFG totiž před časem zastavil 
výrobu hry ve všech jejích jazykových mutacích.

Vítězství lze v Novém úsvitu podobně jako v jeho předchůdci dosáhnout více cestami. Na začátku hry se vylosují tři karty (celkem je jich 5), na nichž jsou napsány podmínky vítězství. Vy musíte splnit minimálně jednu ze tří agend na každé kartě. Sympatické je, že pokud některou jednou splníte, už ji budete mít připsanou, i kdybyste její podmínky později přestali splňovat. Líbí se nám také pravidlo, že přestože by ve svém tahu některý z hráčů splnil poslední podmínku k vítězství, hra skončí až v momentě, kdy by mělo začít nové kolo. Žádný z hráčů tak nepřijde o svůj tah. Jestliže na konci hry tyto podmínky splní více hráčů, buď se dohodnou na remíze, nebo o vítězi rozhodne to, kdo kontroluje více přírodních divů.

Vizuální zpracování nové Civilizace vychází z pátého dílu počítačové předlohy a vypadá velmi líbivě. Kromě hromady žetonků v krabici najdete také plastové miniatury měst, což považujeme za výborný nápad. Výtku bychom měli snad jen k obrázkům na kartách technologií, které v kontrastu se zbytkem hry občas působí trochu infantilně.

civ10.jpgciv11.jpg

Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit by měl být odlehčenou verzí své starší sestry. Řadu hráčů původní verze totiž odradila její složitá pravidla, zdlouhavé chystání a také dlouhá hrací doba, jež se ve více hráčích s klidem přehoupla přes 4 hodiny. Nový úsvit by měl být svižnější, pravidla jednodušší (o čemž ostatně svědčí systém herních akcí) a tím pádem by měla být přístupnější širšímu okruhu hráčů. Jednu partii byste i ve 3-4 hráčích měli odehrát do dvou hodin.

Nápad s postupným rozvojem technologií se nám moc líbí a také samotný způsob hraní těchto karet závislý na políčkách terénu se nám zamlouvá - rozhodně se jedná o něco neotřelého. Na druhou stranu při pohledu na screenshoty a dostupná videa zkrátka nemáme pocit, že bychom něco budovali. Na mapě se to sice hemží žetonky, ale nejsou to konkrétní stavby jako v původní Civilizaci, jsou to jen barevná kolečka...

civ9.jpeg

Celkově vzato jsme z nové Civilizace poněkud rozpačití. Hra rozhodně nebude mít lehkou pozici, protože bude srovnávána se svým starším sourozencem a v našem prostředí také s Throught Ages: Nový příběh Civilizace od Vlaadi Chvátila. Z toho, co jsme zatím mohli ze hry vidět, nám z tohoto trojlístku vychází Nový úsvit nejhůř, nicméně se nám zdá být nejpřístupnější pro nové hráče. Ty by mohly přilákat jednoduchá pravidla, časová (ne)náročnost a také vizuální kabátek. Na nějaké konečně soudy si ale budete muset ještě několik týdnů počkat. Každopádně jsme v redakci na novou Civilizaci hodně zvědaví.