Sid Meier's Civilization: Nový úsvit - král je mrtev, ať žije král? (recenze)

Jednou z očekávaných deskoherních novinek letošního podzimu byla bezpochyby nová Civilizace s přídomkem Nový úsvit. Jak se nástupce dnes už legendární Sid Meier´s Civilization povedl?Prozradíme vám, že v konkurenci strategických her se rozhodně neztratí, ale více už v naší recenzi.

• Svižné
  • Jednoduché
  • Zpracování komponent
  • Barbaři

• Soubojový systém
  • "Jen" základní verze
7/10

Původní Sid Meier´s Civilization vyšla v České republice v nákladu 10 000 kusů – její vydavatel, společnost Blackfire, nedávno oznámila, že její sklady opustil poslední kus z této várky a žádný další dotisk nebude. Přesto však nemusíte panikařit, protože některé obchody ještě hru k dispozici mají a občas ji můžete spatřit také na bazarech. Sid Meier´s Civilization totiž není záležitost pro každého. Nabízí obrovskou řadu možností a je nesmírně komplexní, nicméně mnoho hráčů odradí už samotná pravidla, doba chystání, časová náročnost nebo těžkosti prvního hraní. Kovaní stratégové na ni ovšem nedají dopustit.

I kvůli těmto důvodům se společnost FFG rozhodla vytvořit novou, odlehčenou verzi této adaptace počítačové legendy. Nová Civilizace měla být přístupnější nezkušeným hráčům, jednodušší a hlavně rychlejší. To samozřejmě vyvolalo v řadě fanoušků původní hry obavy, jestli to ještě bude Civilizace. A jak to dopadlo? Civilizační hra to stále je, ovšem se svou starší sestrou má stejný snad jen název.

Jako hra na stole

Sid Meier´s Civilization: Nový úsvit graficky vychází z pátého dílu počítačové hry. To znamená, že vás čeká hexagonová mapa. Tentokrát jsou ovšem mapové dílky oboustranné a všechny hned vidíte před sebou, takže odpadá prozkoumávání neotočených mapových dílů. Ba co víc, mapu si můžete do určité míry postavit podle sebe, protože se tvoří tak, že k sobě postupně skládáte nalosované díly. Díky tomu může vzniknout celá řada nejrůznějších kombinací a zároveň je možné při umisťování dílků trochu taktizovat. Absence průzkumu nám nicméně trochu chyběla, minimálně pro ten pocit objevování.

Z počítačové předlohy vychází také národy ve hře. Na výběr máte Japonsko, Skýty, Římany, Aztéky, Američany, Francouze, Egypťany a Summeřany. Od hráčů se ozývají hlasy, že tento výběr není nejatraktivnější, nicméně přesně tyto národy najdete v počítačové předloze, takže tomu ani tady nemohlo být jinak.  A je fakt, že ačkoli se nám například Aztékové nebo Skýtové příliš nepozdávali, nakonec jsme si je celkem oblíbili. Po zvolení národa si vezmete komponenty ve vámi zvolené barvě, umístíte na mapu své hlavní město a můžete se směle pustit do hraní.

Také vám v řadě strategií vadí, že se každé kolo skládá z několika fází a vám chvíli trvá, než si všechno zapamatujete? Tak toho se v Novém úsvitu bát nemusíte. Každé kolo se skládá pouze ze dvou akcí, tahu hráče a pootočení kotouče událostí. A ani samotné akce hráče nejsou vůbec složité, jednoduše si vyberete jednu ze svých karet pokroku a aktivujete ji. Karet je celkem 5 druhů (ekonomické, vojenské, kulturní, vědní a průmyslové) zpočátku máte všechny na nejnižší úrovni, ale postupně si je můžete vylepšovat, a to na až na úroveň 4.

Karty máte seřazeny pod panelem zaměření, který je pro je pro všechny hráče stejný a obsahuje 5 slotů s obrázky 5 typů terénu – nížiny, kopce, lesy, pouště a hory. Počáteční pořadí karet je pro každý národ specifické a mělo by sledovat jeho historický vývoj. Jakmile kartu pokroku zahrajete, vyhodnotíte její efekt a následně ji zařadíte na začátek celé fronty, čímž všechny karty před ní posunete dopředu. Pozice karty určuje buď to, přes jaký terén můžete danou akci provést (pokud například zahrajete ekonomickou kartu na úrovni 3, můžete svou karavanou jet pouze přes nížiny, kopce a lesy), případně sílu karty (při boji, nebo při otáčení kotoučem pokroku).

Dostupné pro všechny

Oproti původní Civilizaci se jedná o obrovské zjednodušení. Po pár tazích se ve hře zorientují i naprostí nováčci. Hraní navíc rychle odsýpá a avizované 2 hodiny na krabici jsou určitě reálné – pokud budete hrát hru v méně hráčích, tak klidně i méně. My jsme se například partii ve dvou hráčích standardně končili po zhruba hodince hraní.

Samotné budování vlastní civilizace je vzhledem k těmto zjednodušením osekáno na minimum. Stavět můžete jen města a divy světa, přičemž kolem prvně jmenovaných pak ještě rozmisťujete žetony kontroly, jimiž nejenže kontrolujete dané políčko – jak už název napovídá –, ale zároveň rozvíjíte vlastní město, opevňujete ho a také sbíráte suroviny z políček. Žádný uspokojivý pocit, že pod našima rukama postupně roste mocná civilizace se bohužel nedostavil, spíše se jsme si jen rozmisťovali žetonky a sledovali, jak se mapa zbarvuje naší barvou.

Barbaři jsou zbrusu novým herním prvkem, s nímž Nový úsvit přichází. A nám se zatraceně líbili.

Na závěr svého tahu každý hráč posune kotoučem událostí. Tím se mohou dát do pohybu barbaři – zbrusu nový herní prvek, s nímž Nový úsvit přichází. Při přípravě hry na mapu současně se žetony surovin a přírodních divů rozestavíte také žetony barbarů. Ti se náhodně pohybují po mapě, mohou obsazovat městské státy, ničit karavany a útočit na města všech hráčů. O směru jejich pohybu rozhoduje hod kostkou, takže jsou takovým náhodným elementem, který vás občas dokáže nepříjemně potrápit a je třeba s nimi počítat – to se nám na nich hodně líbilo. Na barbary můžete samozřejmě zaútočit i vy a zničit je, pokud ovšem mají na mapě své respawnovací políčko, po určitém čase se zase objeví.

Právě barbaři mohou být v některých partiích jediným agresivním prvkem hry. Pokud se totiž u stolu sejdou pacifisticky založení jedinci, kteří neradi bojují a raději si budou hrát na svém písečku, nemusí prakticky vůbec dojít k žádnému boji. Tato strategie se dá uplatňovat prakticky při hře jakéhokoli počtu hráčů, ačkoli je pravda, že pro čtyři hráče už na mapě moc místa není a dříve či později k nějaké bitevní konfrontaci dojde. Soubojový systém je ale bohužel řešen trochu podivně – nejprve útočník i obránce sečte veškerou svou bojovou sílu (obránce ji získává z terénu, útočníkova síla se rovná pozici zahrané karty vojenství, následně se pro oba přičtou všechny bonusy z karet) a potom oba hodí kostkou a výsledek se přičte k bojové síle. Kdo má větší číslo, ten vyhrál.

V krabici najdete celkem 5 karet s podmínkami vítězství, přičemž na začátku hry vylosujete 3. Každá z karet má dvě agendy a vy musíte splnit celkem 3, nezávisle na tom, z jakých karet jsou. Obvykle budete muset vybudovat divy světa, postavit města, dosáhnout maxima technologického pokroku nebo právě dobýt určitý počet soupeřových měst či městských států. Vzhledem k tomu, že karty jsou společné pro všechny, se vám často může stát (a vsaďte se, že stane), že vám soupeři často zkomplikují splnění některé z agendy, na niž se soustředíte – ať už tím, že postaví levnější div světa, vytěží vám suroviny, nebo vám zaútočí na město. Díky tomu není nouze o zvraty a neplánované změny taktiky, takže se nějaké jednotvárnosti rozhodně nemusíte bát.

Nová Civilizace se určitě nevyhne srovnání se svým starším sourozencem, ale to je podle nás špatně. Obě hry jsou úplně jiné, a proto není fér je porovnávat. Původní Civilizace nabízí komplexní strategický zážitek, jenž vás dokáže naprosto pohltit, ale zároveň je náročnější na pochopení pravidel, nachystání a čas. Sid Meier´s Civilization: Nový úsvit sice nenabízí tolik možností, ale dokáže vás chytnout stejně. Až jsme si říkali, že by toho v krabici mohlo být klidně víc, případně mohli tvůrci hru obzvláštnit ještě nějakým herním prvkem, nebo mechanismem, ale chápeme, že tohle si nechávají na rozšíření.

Verdikt:

Pokud hledáte nějakou strategii, jejíž pravidla nebudete studovat týden a dohrajete ji do dvou hodin, určitě vám novinku od Blackfire doporučujeme. A vůbec nejlepší je mít ve skříni Civilizace obě – tu starší pro deskoherní večery fajnšmekrů a tu novou pro chvíle, kdy si budete chtít zahrát něco jednoduchého, nebo když budete k deskovkám lákat nové kamarády.

Diskuze (1) Další článek: Legendární WarCraft 3 se vrací. Byla oznámena předělávka Reforged