Silent Hill 4 - další porce pro labužníky

Konami si nás považuje. Pravda, poněkud riskuje životy redaktorů, když pošle preview verzi Silent Hill 4: The Room jen v jediném exempláři. Můžeme si však gratulovat, že jsme si tento další díl geniálního hororu zahráli jako první. A tak zatímco majitelé PC a Xboxů čekají na svoji legendu v podobě Dooma 3, PSdvojkaři našpicujte uši a těšte se na další výlet do městečka na tichém kopci.
Silent Hill 4 - další porce pro labužníky

Na Silent Hill 4 jsem čekal v tichém napětí. Tichém proto, že by mi jakýkoliv křik stejně nepomohl a také z úcty před názvem svého milovaného hororu. Ve vzduchu viselo několik důležitých otázek. Potvrdí se sestupná tendence série? Poběží SH4 opravdu na enginu MGS3? Bude tento díl skutečně něčím zcela novým, nebo jen navazuje na genialitu prvního a druhého dílu? Leccos napovídaly screenshoty a trailery, ale jistota nebyla. A tak rychle s DVD do mechaniky, přeskočit intro tolik profláklé z internetu a do hry, do hry!

   

Silent Hill vypadá mnohdy nevinně, ale v pozadí skrývá nevídaná jatka

Vzpomínáte na nádherně odporné krví a rzí pokryté stěny místností a chodeb ve všech Silent Hillech? Určitě jste snili o tom, prohlédnout si je v pohledu vlastníma očima, neříkejte, že ne. Já rozhodně ano. A opravdu, začátek mě vrhá do hry, která jako kdyby vypadla z oka klasické FPS zasazené do reálií oblíbeného hnusu ze Silent Hillu. Chvíli chodím po bytě, jehož lednička připomíná sen Čikatilův, když tu náhle praská stěna. To, co se z ní dere, je nepopsatelně hnusné. Evidentně nejen kuře může být stokrát jinak a pořád chutné. Zombie, která visí za chvíli přes židli ve vašem bytě, je skutečnou chuťovkou. Pikantní je, že nemáte žádnou zbraň. Uf, byl to jen děsivý sen. Že by vzpomínka na první díl?

Pobudit se v Silent Hillu je, jak by mohl vyprávět Harry Mason z prvního SH, ošemetná věc. A souhlasili by s ním všichni hrdinové dalších dílů včetně momentálně poslední čtyřky. Byt je totiž opravdu milou kuriozitou a i v normálním stavu byste do něj nenalákali žádnou dívku, snad jen nějakou oživlou mrtvou. Což by, jak známo z Úsvitu mrtvých, asi nebyl ten nejlepší nápad. A také tady probuzení znamená jen opuštění jedněch nočních můr pro skok do druhých. Ještě horších.

   

Už i pouhé screenshoty navozují tu správnou ponurou atmosféru SH

Čeká vás nyní prohledávání bytu, hledání indicií, setkáte se kupodivu brzy s osudným jezerem z Silent Hillu 2, pravda jen na obraze v šíleném bytě, ale začíná vám být jasno, že staré hrůzy si již brousí drápy v ještě horší inkarnaci než dřív. I když: Může někdo překonat Pyramidheada? Pokud ano, tak takovou hru raději ani nechci hrát, mám se příliš rád :-). Ale pokračujme. Okouknete kukátkem chodbu, mrknete na mladou sousedku a pak už hurá do koupelny. Démonické hlasy, šepty, pocit uvěznění v hlavě posedlého a ve zdi vybouraný otvor. Popadnete železnou tyč a na nabídku, zda chcete vstoupit dovnitř, odpovídáte obligátní ano. Lezete asi minutu, abyste se ocitli v metru, do něhož jste oknem sledovali vstupovat lidi. Opravdu v tomto metru? Ale kdeže. Vstup do pekel pomalu začíná.

Jde o první dojmy a tak se nemusím zabývat pozvolna se rozjíždějícím příběhem. Nakonec na našem trhu bude Silent Hill 4 až na podzim. Jedno je jisté. Tvůrčí rozlet se nekoná. Ti, kdo očekávali šokující změny v grafice, koncepci a výsledného dojmu, musím zklamat. Naopak potěším ty, kdo se jich obávali. SH4 zůstává věrný svým předchůdcům, jistě, grafika je zase o něco vepředu. Pokud však chcete vědět, jak čtvrtí díl vypadá, jednoduše si vybavte předchozí díl, přidejte nějakých 25  procent kvality na texturách, stínech (ty jsou obzvláště povedené), polygonové stavbě a máte SH4. Změny se nedostavily ani v ovládání, pohled z vlastních očí nebyl zakomponován, z toho, co jsem zatím hrál, je vlastní pouze Henrymu pokoji. Zbraně jsou tu tradičně jak ruční tak palné, malou změnou je ukazatel vaší energie, po jejímž vyčerpání se hrdina podobá feldkurátovi Katzovi z Dobrého vojáka Švejka a jeho údery už nepatří mezi to, čeho se monstra právě bojí. Zbraně si můžete vždy vyvolat přímo do herního enginu a bleskově vybrat, rovněž tak i předměty k použití. Příjemné.

   

Krev a pachuť smrti všude, kam se jen očkem podíváte

Zmínil jsem slovo „monstra“. Tak ta se mi skutečně líbí. Taková procházka úzkou chodbou, kde se ze zdí naprosto neočekávaně formují děsivé zombie podobným stylem jako T-1000 v Terminatoru 2 z podlahy, je skutečná pochoutka. Zombie tu jsou v kursu, nejen venku v lese pro změnu čekají jejich létající verze. To, že mě napadne kolečkové křeslo, jsem pravda neočekával, jinak jsem v Silent Hillu obecně vzato smířený se vším. Grafici si skutečně vyhráli, panoptikum, které si na vás brousí zuby a drápy, stojí za to. Hudba a zvuky se pochopitelně postarají o to, abyste měli husí kůži ve chvíli, kdy to není vůbec nutné.

Co si tedy o Silent Hillu 4 myslet? Verdikt je jednoduchý: je to hra, kterou hraji s nadšením a stejně tak i každý, kdo hrál alespoň jediný z dílů, si přijde na své. Hoši z Konami dobře vědí, jak na věc a drží se osvědčeného scénáře, tedy žádné experimenty. Jaký je ale skutečně osobní názor, když odhlédnu od značky slibující kvalitu? Zklamání. Věřil, jsem, že SH4 tentokráte zcela opustí vyjeté koleje a pustí se směrem, který nabídl Project Zero nebo Forbidden Siren, nebo nějakým zcela jiným. Přece jenom je doba, kdy PS2 nabízí tituly jako Transformers s kilometry čtverečními detailního pralesa, doba, kdy Metal Gear Solid 3 pomalu klepe na dveře. Čekal jsem zkrátka odvážné vykročení po vzoru Resident Evilu 4. Nechápu, proč se tvůrci, když v Henryho pokoji ukázali, že si s prostorem viděným z pohledu vlastních očí poradí, rozhodli invenci odhodit a jít už počtvrté cestou pouhého vylepšení grafiky. I když vlastně chápu. Sice někdo zanadává nad absencí změn, většina ale bude ráda, že se vrací do známého prostředí a nechá se uchvátit sílou Silent Hillu. Já sice remcám, ale nespokojenost by v mém hlase asi nikdo nenašel.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A