Silent Hill Origins – z handheldu na velkou obrazovku

Tiché městečko plné hrůzy a děsu se vrací, v režii západních autorů. Jak dopadl přechod z PSP na PS2? To, a ještě více, se dočtete v naší recenzi.
Kapitoly článku

Část, na které se lze bezmezně vyřádit a u níž lze čepovat fantazii plným proudem, jsou monstra. Jde vidět, že představivosti se zde meze nekladly a tak jsou některá monstra zdeformovaná, hnusná a prostě šílená, jak jen to jde. Bohužel to neplatí o těch prvních, na které hráč narazí. Tady je to jasná vykrádačka, protože sestřičky či chlápky ve svěrací kazajce (které tvoří jejich vlastní kůže) jsme už měli tu čest spatřit jak ve předchozích hrách, tak i ve filmu. Navíc mě vždy vzpomínka na „kazajkáče“ roztiká oko, jelikož se jedná snad o nejotravnějšího protivníka. Nejen že je téměř všude, dokáže ale i utíkat a plivat kyselinu na dálku.

artwork_01.jpg

Asi nejlepší demonstrací dobrého designu monster je pak obrovské čtyřnohé cosi, které se nejprve představí jako boss, ale ejhle – později se jeho další verze prohánějí po ulicích Silent Hillu, jako by se nechumelilo. Upřímně, tyhle potvory mě vždy dokázaly pořádně znervóznit, už jen zvukem své chůze.

Asi nejlepší demonstrací dobrého designu monster je pak obrovské čtyřnohé cosi

Samozřejmě se setkáte s více příšerkami, kupříkladu s loutkou visící se stropu, s prasetem se zlomenou a zdeformovanou hlavou anebo taky řezníkem, který plní jakousi úlohu Pyramid Heada ze SH2 (jak vzhledem, tak i svým chováním – někde jsem dokonce četl teorii, že jde opravdu o něj).

silenthillorigins_07.jpgsilenthillorigins_08.jpg

Nevýhodou monster je pak asi jen fakt, že jsou prostě na každém kroku. SHO se sice vrátil ke kořenům, ale akcí od čtyřky příliš neutekl. Skoro v každé místnosti či chodbě jsou minimálně dvě stvůry, které se např. po sebrání nějakého důležitého předmětu obnoví. Vrcholem toho všeho jsou pak ulice, kde se příšery obnoví pokaždé, když se od nich dostatečně vzdálíte. Po čase jsem se přistihl, jak všechny s vypnutou baterkou jen obíhám, jelikož jsem věděl, že boj nemá smysl.

silenthillorigins_09.jpgsilenthillorigins_10.jpg

Je to určitě škoda, protože zvýšené akčnosti nenapomáhá ani systém boje. Sice je možné posbírat velkou spoustu různých druhů zbraní, všechny ale mají určitou životnost a po krátkém používání se zničí. Je pravdou, že jsem na konci hry měl k dispozici tolik zbraní, že bych s nimi vybil hru snad ještě jednou, jenže opravdu nacházet jsem je začal až v druhé půli hry, což může mnoho hráčů odradit. Alespoň, že může Travis bojovat holýma rukama (což je ovšem slabé) a se střelnými zbraněmi, do kterých je ale zase málo nábojů.

silenthillorigins_11.jpgsilenthillorigins_12.jpg

Další problém představuje i ovládání. Kamera si neustále dělá co chce, téměř ji nelze otáčet pro svou potřebu a tak se často nechtěně dostanete do situace, kdy protivníkovi omylem vběhnete přímo do náruče. Je většinou statická a snaží se navodit dramatické záběry, ovšem úplná kontrola nad ní pomocí druhé páčky by nebyla na škodu. Ovládání je pak kapitolou samou o sobě. Nejenže je Dualshock nevyužitý, dokonce jsou všechny odezvy na vaše akce zpomalené snad o celou sekundu. Dá se na to časem zvyknout, ale nedá se s tím smířit, určitě to vyvolá nejednu pěknou reakci.

Po grafické stránce se dá titul přirovnat k Silent Hill 2. Zklame to, zvláště když se vezme v úvahu, co dokázali vykouzlit v Konami ve třetím díle. Na PSP je hra ohromující, PS2 má ale znatelně větší možnosti, které byly využity jen ke zvýšení rozlišení a pro vylepšení modelů postav, které ani tak příliš neoslní.

Kamera si neustále dělá co chce, téměř ji nelze otáčet pro svou potřebu

Vše se alespoň částečně ztrácí v temných pasážích, kterých je naštěstí většina. Hudba je famózní, Akira Yamaoka opět září, zvuky jsou sice povedené, ale plné bugů. Občas zvučí takové, které vůbec nemají (například chůze po ulici vydává zvuk chůze po dřevěné podlaze), nebo dokonce vůbec nezaznějí (časté při otevírání dveří).

silenthillorigins_13.jpgsilenthillorigins_14.jpg

Sečteno a podtrženo, jedná se o vcelku povedenou hru, kterou si hlavně nesmějí nechat ujít všichni hardcore fanoušci. Obsahuje sice spoustu zbytečných chyb a neposunuje sérii novým směrem (o to se snad postará pátý díl s podtitulem Homecoming), zachovává si ale atmosféru, o kterou jde především. Pokud máte k dispozici PSP, sežeňte si hru na něj, tam mnohem lépe vynikne. Ostatní se musí spokojit s touto konverzí, která mohla dopadnout o fous lépe. I když jsem byl občas frustrovaný, pořád jsem se bavil a o to jde u hry především.

Dostupné pro: iPhone
Výrobce: Climax | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. března 2008
  • mrazivá atmosféra
  • zajímavé lokace
  • design některých stvůr
  • hádanky
  • grafické zpracování
  • zvýšená akce
  • kamera
  • ovládání
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,