SimCity 4: jak je to doopravdy - recenze

Čtyři roky trvalo Maxisu než oprášil svou veleúspěšnou sérii SimCity, což je vzhledem k četnosti datadisků k Sims více než podivné. Ale právě díky tomu autoři za ty měsíce nashromáždili spoustu nápadů a vylepšení, kterými bude nejnovější SimCity přímo přetékat. Nebo snad ne? Odpověď se dozvíte se v dnešní recenzi, ve které vám také nabídneme cheaty na tuto hru.

Platforma:  PC
Typ hry: Budovatelská strategie
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 16 MB 3D grafická karta

Doporučená konfigurace:
procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Maxis
Distributor hry: EA (
Distribuce v ČR: Cenega (
Homepage hry:

Kupte si tuto hru na Vltavě!

Budujme vesele naši vlast

Lidská společnost je nejrozmanitější ze všech živočišných druhů. Ne nadarmo psychologie praví, že každý jedinec je originální a jedinečný. Na světě se objevují opravdu podivná individua, někteří sbírají známky, jiní pivní tácky anebo třeba sáčky pro potřeby nevolnosti z letadel. Jiné osoby mají nesnesitelnou potřebu něco (nebo někoho) dobývat a z počtu počítačových her s touto tématikou je vidět, že jich je celkem dost.

Ale poslední čísla prodejnosti hovoří jasně a komunističtí soudruzi z doby nedávno minulé by z nich měli radost. Kdepak dobývat a ničit, dnes je naopak v kurzu stavět, budovat a zušlechťovat. Série The Sims je zatím stále nepřekonána a že už je to nějaký pátek, co se objevila na trhu. A od stejných autorů k nám přichází další legenda - monstrózní simulátor sídel, od vesniček až po velkoměsta - SimCity 4.

Jaké to je?

Ani nevím, jak začít. V průběhu hraní se v mé recenzentské hlavičce strhla nejedna bitva, ba možná i nějaká ta menší válka.  Raději se vám se svými pocity svěřím hned na úvod, aby jste se nedočkali zbytečného překvapení v závěru. Ať už vám říkal kdokoli cokoli, SimCity 4 není žádnou nápady nabitou strategií, hrou, která by spasila daný žánr ani žhavým kandidátem na titul hry roku. Možná co do prodejnosti utrží pár miliónů papírků s přeškrtnutým S, ale objektivně vzato, si nezaslouží stanout mezi nejlepšími hrami roku (i když bavit se tom, je to v této chvíli předčasné).

Neopravuj co se nepokazí

Ne, nemusíte mě hned kamenovat ani v duchu souhlasit s prezidentským exkandidátem Zemanem a jeho "novináři jsou jen hnůj a póvl", neb rozhodně netvrdím, že je SimCity 4 špatnou hrou. Jen chci ty, kdo stejně jako já doufali v převratné novinky a vymoženosti, varovat před přílišným optimismem

SimCity 4 je zkrátka po odmyšlení všech technologických vymožeností velice podobné až skoro úplně shodné s předchozími díly. Zkrátka, když něco vydělává, není třeba to měnit. Nemůžu si pomoct, ale situace mi v mnohém připomíná sérii NHL, i když díky čtyřem letům od posledního pokračování minimální změny možná nejsou tak markantní. Otázkou je, zda-li je to špatně. Někomu to vadí (četl jsem již několik pěkně ostrých názorů), ale obecně většinou hráči na SimCIty 4 nedají dopustit

.

Začínáme

Série SimCity patří do oboru základních znalostí každého počítačového hráče a možná také proto autoři mohli tak "zmršit" úvodní tutorialy. Psal jsem o tom již v nedělním preview, ale pro ty co jej nějakým záhadným způsobem minuli si neodpustím srovnání. Tutorialy ve hře si totiž v ničím nezadají s autoškolou, kde by vám po nastoupení do vozu ukázali volant, nechali vyzkoušet, jak se s ním otáčí, vysvětlili funkci ruční brzdy a řekli, že pokud chcete zrychlit, musíte šlápnout na pravý pedál a poslali vás vstříc smrti do běžného provozu. Naštěstí (až na výjimečně cholerické jedince, kterým tímto hraní nedoporučuji) není hraní SimCity tak nebezpečné, ale přesto se jedná o závažnou chybu.

Cheaty

Stiskněte Ctrl+X (kurzor nesmí mít nastavenou nějakou činnost - tj. musí být kolečko) a napište:

WeaknessPays - dostanete 1000 SimoLeanů
FightThePower -
budovy nepožadují elektřinu

HowDryIAm -
budovy nepožadují vodu

You don`t deserve it -
odemkne všechny bonusové budovy
Stopwatch -
vypne 24-ti hodinový režim

WhatTimeIzIt "čas" -
nastaví čas na nastavenou hodnotu
WhereRUFrom "jméno" -
změní jméno postaveného města
HelloMyNameIs "jméno" -
změní jméno starosty
SizeOf "1-100" -
nastaví hodnotu zoomu (1-100)
TastyZots - vypne zobrazování ikonek nad jednotlivými budovami
Recorder - záznam obrazu
Zoneria -
zakryje barevné označení zón dosud nepostavených čtverců
D
ollyllama - z poradců jsou pěkné lamy

Pokud chcete využít božských schopností až po postavení města, je nabídka možností velmi chudá. To můžete obejít, když zároveň s kliknutím na ikonku božských schopností zároveň podržíte Ctrl+Alt+Shift. Nabídka bude stejně bohatá jako při startu hry.

Podle tutoriálů je hra v podstatě primitivně jednoduchá. Hráč si prohlédne jednotlivé ukazatele a utkví zrakem na položce vzdělání. Jelikož ta je rudá jak bývalá vlajka matičky Rusy, moudrý hráč (TM) se zamyslí a napadne jej něco s tímto ukazatelem dělat.. Načež v položce vzdělávání najde budovu školy, kterou umístí pokud možno do hustě obydlené čtvrti. A co čert nechtěl, hned je vidět jak graf vzdělanosti šplhá vzhůru. Opravdu hezká idea, ale realitu kazí trošku jeden fakt....

Money, money, money

A tím jsou peníze. Peníze jsou v SimCity vším. S penězi vstáváte i usínáte, modlíte se k nim a doufáte, že se vám podaří vybrat na daních tolik, aby jste mohli zastávat starostovskou funkci ještě další rok. Je logické, že v ekonomické strategii hrají důležitou roli, ale podle mě není normální, aby cesta k blahobytu byla přirozenou cestou takřka nedosažitelná. Po internetu se šíří spousta návodů, jak úspěšně stavět město, ale skoro všechny začínají magickou formulkou (zezačátku vůbec nestavějte policejní stanice ani požárníky a pokud možno ani školy a nemocnice), kterým logika velí naopak stavět mezi prvními. Samozřejmě po čase přijdete, jak končit každoroční účetní uzávěrku v černých číslech, ale hlavně na úvod vás mohou některé principy hry potopit.

Člověk skoro začne soucítit se všemi těmi politiky, kteří neustále naříkají na nedostatek financí (narozdíl od nich vás však hra při velkému deficitu rozpočtu nemilosrdně vyhodí bez nároků na řidiče a služební vůz:-). Ať už jste jakkoli hodně levicově zaměření, myslím, že v okamžiku, kdy vám v kase začnou docházet peníze, asi nebudete příliš nadšeni stávkou nemocničního personálu. Pochopíte, jak se možná někteří politici cítí - nejde o to, že byste přepracovaným lékařům nechtěli přidat, ale KDE..... kde na to vzít? Pocítíte takové zoufalství, že kdyby jste mohli, začnete probírat všechny popelnice, kterých je na území vašeho města požehnané množství.

Abych řekl pravdu, obtížnost hry mě překvapila. U hry, která má cíle zajmout masy fanoušků jsem nečekal takové pojetí. Na druhou stranu, když už se vaše hospodářství řítí směrem nebezpečně zapáchajícím Argentinou, hra se vám snaží pomoci. Umožní vám uzavřít obchod, ze kterého plyne nějaký profit. Nabídne vám třeba kontrakt s armádou, která vám bude platit měsíčně určitý obnos za umístění základny ve vašem městě.

Staré, dobré

Síla hry tkví v jednoznačně v léty ověřeném systému, který je propracován do neuvěřitelných detailů. Ve hře se opět vyskytují tři základní zóny - obytná, komerční a industriální a na ně je nabaleno spousta dalších budov. Simáci samozřejmě potřebují vzdělání, lékařskou péči, bezpečí a spoustu dalších věcí a vy musíte z výše uvedeného důvodu rozhodnout, která stavba dostane zelenou, a která ještě počká, což se vám v následující chvíli může a nemusí vymstít.

Bohužel mnohdy je těžké zjistit, proč zrovna tenhle baráček pořád vypadá jako chajda ze třicátých let a nevzkvétá. Zatímco třeba v podobně budovatelské sérii Caesar-Pharaoh- Zeus-Emperor stačilo kliknout na vrátka a zjistit, že obyvatelé chajdičky nespraví střechu do té doby než dostanou čerstvé olivy (například), v SimCity můžete jen odhadovat, co domorodcům chybí ke štěstí. Sice se každý domek vyznačuje poměrně rozsáhlou tabulkou se všemi údaji, ale pak nechápu, proč dvě budovy s navlas stejnými údaji vypadaly vedle sebe asi jako Trabant vedle Mercedesu.

Novinky

Pokud pomineme přítomnost nové ekologické plynové elektrárny, pak nejvýznamnější změnou je nové pojetí SimSvěta do tzv SimRegionů. Nyní už se svou metropolí nesoupeříte s fiktivními oblastmi ovládanými počítačem, nýbrž máte vše pevně ve svých rukou. Na začátku si vyberete jistou oblast (region), například krajinu, na níž je stojí v reálu San Francisco, která obsahuje spousta menších oblastí (miniregionů). Idea je taková, že v každém okýnku postupně vybudujete fungující město, které pak z izometrického nadhledu dají vzniknout velké metropoli.

Jednotlivé čtvrtě mezi sebou mohou obchodovat, obyvatelé migrovat za prací, atd.. Třeba vezměte takovou spalovnu. Tato budova obecně nevyvolává u lidí příliš pozitivní reakce, natož u Simáků, kteří si stěžují na všechno. Jenže co naplat, bez ní se zejména v pozdějších fázích hry neobejdete (pokud nehodláte zabrat část mapy nechutně vypadající skládkou), a tak jednoduše postavíte spalovnu jen v jednom městě a z okolních měst sem budete odpad dovážet.

Bohužel toto je asi nejsmysluplnější využití regionů a vše ostatní, čím se chlubili tiskové zprávy a PR oddělení je zbytečné. Nevím, proč bych měl při nedostatku elektřiny chodit k sousedovi, když mnohem jednodušší je postavit si novou elektrárnu či zvýšit výkon staré. Vůbec celá myšlenka SimRegionů vypadá na první pohled zajímavě, ale celkově je nedotažená. Možná jsem moc konzervativní, ale nevidím důvod, proč bych se měl zároveň starat o dvacet měst, když mě stačí čtyři a stejně, když se z jednoho přesunu do druhého, nepamatuji si, co jsem tam předtím tvořil.

Větší význam má SimRegion při hře více hráčů, kdy se bude každý starat o své město a komunikovat se svými sousedy, v současné době však webová stránka pro multiplayerové zápolení zeje prázdnotou, takže jsme tuto možnost nemohli otestovat.

Dalo se čekat, že Maxisáci budou chtít využít skvělého jména Sims a taky že ano. Do svého města si můžete pozvat až čtyři Simáky a sledovat jejich počínání. Ne, žádný voyuerismus se nekoná, všeho všudy můžete sledovat, kde váš Simák bydlí a kde pracuje. Čas od času se k tomu přidá okomentování stávající situace ve městě "líbí se mi tu"/"nelíbí se mi tu" eventuelně "líbí se mi tu, protože je tu nový park". Navíc fanatickým obdivovatelům Sims asi nebude dělat dobře pohled na postupné odumírání vlastních výtvorů, které na sebe díky povětšinou zrychlenému času ve strategických hrách nenechá dlouho čekat. Většinou jsem si na Simáky vzpomněl v dobách, kdy se jejich věk pohyboval okolo osmdesátky a tento SimPensioner u mě velký úspěch nesklidil.

Grafika na jedničku (a taky na pěkně našlapaný stroj)

Jestli se nedá něco autorům upřít, tak je to nádherné grafické zpracování. Fungující město vypadá opravdu parádně a co teprve když se setmí a na ulicích se začnou rozsvěcovat lampy. Ne zaráz ale hezky postupně, jak to má být. Stejně tak povedené jsou animace stavby domků, chodci na ulicích a vlastně snad úplně všechno.

Bohužel krutou daní za to jsou obrovské nároky, které hra klade na vašeho miláčka. Jak už jsem se zmínil v recenzi ani moje nadprůměrná testovací konfigurace nezabránila častému cukání. Zvláště se hra nemá ráda s funkcí zoom a rychlými přesuny skrz obydlené oblasti, protože se obraz nestíhá dokreslovat. Pokud si tedy brousíte na SimCity 4 zuby, nabruste si nejdříve váš počítač nebo si obrňte nervy.

• propracovaný simulátor měst
  • graficky nádherná podívaná
  • pyšný pohled na vlastnoručně vytvořené fungující město
  • HW nároky
  • žádné větší změny
  • nedotaženost nových nápadů
  • obtížnost

Nemilosrdný verdikt

Někde jsem četl článek, kde autor přirovnal SimCity 4 k cibuli a myslím si, že je to naprosto trefné. Je totiž jenom na vás, jestli proniknete jednotlivými vrstvami až k jádru hry nebo cibuli zahodíte aniž byste se podívali hloub. Jenže nedá se nic dělat, větší část této cibule jsme mohli obdivovat už v předchozích dílech a nové slupky si zasloužily maximálně osmičku.

Propracovaná simulace stavby města, jejíž koncept se bohužel nedočkal žádného radikálního zlepšení. Přesto je to stále výborná zábava.

Žánr: Strategie | Budovatelská strategie
Výrobce: Maxis | Webové stránky hry