PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Sleeping Dogs – GTA na asijský způsob (recenze)

Oblíbená hra na policajty a zloděje dostává ve Sleeping Dogs nový nádech. Hlavní hrdina totiž dokáže hrát obě role najednou.

Nechybělo mnoho a Sleeping Dogs jsme si nikdy nezahráli. Hra původně vznikala jako druhé pokračování série True Crime, ovšem původnímu vydavateli se zdál vývoj drahý a navíc taky neprobíhal úplně ideálně, takže dal titul k ledu. Hru si však pod sebe stáhli Square Enix, kvůli problémům se značkou ji přejmenovali na Sleeping Dogs a dali vývojářům dostatek peněz a času na dokončení jejich dílka. Odměnou jim budiž jedna z nejlepších variant na Grand Theft Auto.

Hra na dvě strany

Sleeping Dogs jsou čistou (někdo by řekl až bezostyšnou) kopií GTA. Hráč dostává k vyřádění velké město, kde může zcela volně jezdit a plnit hlavní i vedlejší úkoly podle svého uvážení.

Sleeping Dogs jsou čistou (někdo by řekl až bezostyšnou) kopií GTA

Ovšem při bližším pohledu najdete celou řádku odlišností a zajímavých nápadů, které na vyzkoušených základech budují zcela osobitý titul – vonící asijským jídlem a krví gangsterů.
Hra je zasazena do Hong Kongu a zavede vás do drsného zločineckého světa Triád, kde hustě potetovaná kůže přináší respekt a zrádci se porcují na kusy sekáčky na maso.

Sleeping dogs 01.jpgSleeping dogs 02.jpg

Hlavní hrdina, Wej Šen, mezi podobné týpky bez problémů zapadá, ale má jedno tajemství – ve skutečnosti je to policista v přestrojení. Tvůrci se snažili, aby příběh Sleeping Dogs nebyl jen černobílý, takže je zábavné sledovat, jak ve Wejovi postupně začínají bublat rozporuplné pocity z přístupů zločinců i policistů, nicméně herně vývojáři tuhle dualitu moc nevytěžili.

Pátrání a honičky

Nečekejte žádná těžká rozhodnutí, příběh je čistě lineární a herně jsou policejní a zločinecká složka odděleny. Mise pro Triády vypadají jako klasická GTA zábava – kradete auta, likvidujete cizí gang, snažíte si získat respekt, vybíráte peníze za „ochranu“ a tak dále. Klasika. Větší herní osvěžení přinesou policejní případy, které jsou méně akční a více se soustředí na policejní práci, jako odposlechy, sledování podezřelých a tak dále. Misí pro Triády je 37, policejní případy jsou jen 4 (ale zase mají několik stupňů).

Sleeping dogs 41.jpgSleeping dogs 42.jpg

Kromě větších misí narazíte v ulicích Hong Kongu na spoustu dobrovolných úkolů, ať už v podobě dělání laskavostí pro vaše zločinecké kumpány, či naopak chytání drogových dealerů. Plus pochopitelně nesmí chybět závody a pár miniher, jako například poker mahjong a kohoutí zápasy. Ve Sleeping Dogs si prostě nejde stěžovat na nedostatek zábavy, navíc jako skvělá motivace pro další hraní a prozkoumávání města funguje hned několik postupně se odemykajících stromů s novými dovednostmi.

Díky policejním skillům může hrdina snáze odzbrojovat protivníky, déle vydrží bullet-time, získáte planžetu na odemykání aut bez spuštění alarmu, případně klíč ke kufru policejních aut, kde jsou zbraně. Strom dovedností Triád zase přidává různé bonusy do boje zblízka. Navíc je tu ještě třetí druh zkušeností, pouliční věhlas – ten vám například poskytne sluhu, co doveze auto až k vám, případně delší dobu získáváte bonusy z jídla a pití (regenerace života, silnější údery a tak podobně). Poslední dva stromy: nová komba a zvýšení hitpointů, se odvíjí od nalézání určitých předmětů rozházených po celé mapě. Plusem je, že po splnění určitých vedlejších úkolů se vám tyto předměty ukazují na mapě a nemusíte tak zbytečně bloudit.

Jak od Johna Woo

Sleeping Dogs nadchnou každého fanouška filmů Johna Woo a hongkongských filmů obecně. Tvůrci zpočátku hodně tlačí na kung-fu soubojový systém, kde lámete lokty, prokopáváte kolena, napichujete protivníky na háky a obecně je velmi efektně a brutálně likvidujete. Postupem času, jak stoupáte na žebříčku kriminality, se do misí organicky včleňují přestřelky, ale i u nich je cítit asijský styl, kdy při zpomaleném pohybu přeskakujete stoly a sázíte jeden headshot za druhým. Velmi filmově působí i honičky, ať už běháte po svých a skáčete v parkour stylu po zdech, či smykem krájíte zatáčky a skáčete z auta na auto. Ano, jízdní model je velmi arkádový, ale filmovému pojetí hry rozhodně svědčí. Vždy jsem si neskutečně užíval, když jsem na místě udělal s motorkou otáčku o sto osmdesát stupňů a odfrčel do dáli.

Sleeping dogs 51.jpgSleeping dogs 52.jpg

Atmosféra ze hry přímo prýští, stejně jako krev z tepny přeseknuté mačetou při boji v zapadlých uličkách Hong Kongu. Město má svůj nezaměnitelný asijský půvab, kde do nocí září desítky neonů, na trzích vyřvávají prodavači a ve starobylých chrámech zase pokojně meditují mniši.

Atmosféra ze hry přímo prýští, stejně jako krev z tepny přeseknuté mačetou při boji v zapadlých uličkách Hong Kongu

Grafická stránka je velmi povedená, hlavně tedy na PC, kde byl hned první den po vydání k dispozici balík s texturami ve vysokém rozlišení. Navíc si můžete zapnout pokročilé DX 11 efekty. Solidní je i model destrukce, zvlášť při přestřelkách vše okolo jen lítá. Na sestavě s procesorem i3, 8 GB RAM a GeForce GTX 680 běží hra v rozlišení 1920x1080 při nejvyšších detailech naprosto plynule. Pochválit se dá i dabing a zvuky, nicméně hudební výběr v rádiu není tak vychytaný, jako v sérii GTA.

Sleeping dogs 15.jpgSleeping dogs 16.jpg

Když už kritizovat, tak je třeba zmínit i občas vypadávající AI, které je schopná tupě narážet s autem do zdi. Úplně ideální není ani kamera a ovládání je též dle mého nejlepší na gamepadu. Na městskou hru navíc nedostanete zrovna nejštědřejší porci zábavy – hru jsem měl s velkou částí vedlejších úkolů dohranou za nějakých 16 hodin. Ale bylo to velmi zábavných 16 hodin, už ani nepamatuju, která kopie GTA hra mě bavila tak, jako Sleeping Dogs.

Žánr: Akce | Free roam akce
Výrobce: Square-Enix London | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. srpna 2012