Slevy na Steamu: Jak dlouho trvá, než hra zlevní?

Slevy na Steamu všichni milují. Jejich tvorba je ale velmi složitá věc.

Hraní počítačových her je finančně poměrně náročná zábava. Nejdříve si musíte pořídit výkonný počítač, jehož cena lehce předčí průměrný český měsíční plat. Poté vás čeká investice do her, jejichž cena neustále roste. Do toho je vám všude nabízen placený obsah, kterému občas také neodoláte. Jak tedy sehnat hry co nejlevněji?

Za všechno může Valve

Univerzální odpověď neexistuje. Slevy na Steamu určuje vydavatel hry a Valve, přičemž Valve může vydavateli slevu a její výši doporučit a ten ji poté odsouhlasí. To se týká např. velkých letních a vánočních slev. O slevu ale může zažádat i přímo vydavatel – ukázkou jsou např. víkendy, kdy jsou ve slevě všechny hry od jednoho vydavatele.

steam_summer_sale_valve.jpg
Významnou slevovou akcí bývá Summer Sale

Přesné informace o tom, kdo rozhoduje o cenách, neexistují, nicméně předpokládá se, že Valve má v tomto ohledu velké slovo. Někteří vývojáři totiž hovořili o tom, že chtěli svoji hru na Steamu prodávat za 2€, ale Valve jim to zakázal s tím, že cena je moc nízká. Podobný vliv bude mít Valve pravděpodobně i na slevy, jedná se ale spíše o hry malých vývojářů.

Slevové milníky

Jistá pravidla ve slevách ovšem vypozorovat lze. Velmi záleží na popularitě a ceně hry. Áčkové tituly z let 2015-2016 získávají svou první výraznější slevu (30-35 %) nejčastěji během 2-4 měsíců od jejich vydání (většinou spíše 4). Některé tituly mají předtím i 10% nebo 25% slevu, ale ne tak často, aby to šlo označit za pravidlo. 30-35% sleva je většinou jistá.

Další sleva bývá 50 %. Na tuto úroveň se současné áčkové tituly dostanou za 6-8 měsíců. Na vyšší úroveň se zatím tyto tituly (Fallout 4, GTA V, Dark Souls 3) většinou nedostaly, takže se pro další informace musíme přesunout ke starším áčkovým titulům.

Zde se dostaneme ke dvěma dalším slevovým milníkům, přes které už se většina her nedostane – 60/66% a 75% sleva. Zde je už rozpětí vyšší, ale dá se konstatovat, že na 60/66 % se hra dostane po 8-12 měsících. Nicméně vzhledem k tomu, že novější hry se na tuto úroveň ještě ani nedostaly, tak lze konstatovat, že u nových titulů už toto pravidlo většinou neplatí.

Poslední úrovní, na kterou se větší tituly dostanou, je 75% sleva. Je ale nutno upřesnit, že poté hry bývají většinou zlevněny už přímo v základu, takže ve výsledku se jejich cena ještě sníží. Každopádně větší tituly se na tuto úroveň slevy dostanou až po roce, někdy i déle.

steam-sales-e1404707912590.jpg
Nad 75% sleva většinou nejde

U indie her je to jiné

Jiná situace je u menších, nezávislých her. Tam jsou rozdíly obrovské a záleží na tom, jak moc je hra úspěšná. Čím více je hra populární, tím déle trvá, než dostane slevu. Naopak pokud hra příliš úspěšná není, ve slevě je dříve.

Vyvozené závěry nejsou tedy příliš přesné. Pokud se o to ale máme pokusit, tak v průměru se jedná o 1-3 měsíce na 25% slevu, 3-7 měsíců na 50% slevu a 6-11 měsíců na 75% slevu. To platí pro hry z let 2015/2016, v roce 2014 bylo čekání na slevy pro tyto hry výrazně delší.

Čím větší hra, tím menší sleva

Jak by se to tedy dalo shrnout? Spolehnout se lze na 30-35% a 50% slevy u nových, větších titulů. Na ty se čeká 2-4, resp. 6-8 měsíců. Poté se tempo zpomalí a 75% slevy se dočkáte až po roce. Po této úrovni už se zlevní spíše vlastní hra, především pokud vyjde její pokračování. 

maxresdefault.jpg
Steam slevami proslul

Počítejte také s tím, že pokud výrobce vlastní DRM (EA, Ubisoft nebo CD Projekt a jeho Witcher), tak se sleva objeví dříve na něm. U některých starších titulů především od EA je sleva zamrazena na nějaké úrovni – např. The Sims 3 a starší díly Call of Duty, kde se sleva nad 50 % nedostane.

Co se týče menších her, tak tam je rozpětí slev mnohem větší. Platí, že čím je hra populárnější, tím později se ocitne ve slevě. Pokud je taková hra úspěšná (např. Rocket League), 50% slevu dostane přibližně mezi 8-10 měsícem. 

Diskuze (22) Další článek: Finanční ředitel EA: Prodeje Titanfall 2 jsou špatné

Témata článku: , , , , , , , , , , ,