Slime Rancher: krávy už nejsou v módě, co takhle chovat slizáky (recenze)

Některé hry nejspíš nebudou určené pro normální lidi. Jsou totiž zvrhlé, ujeté a v tomto případě dokonce slizké. Přesto (nebo právě proto) se od Slime Rancher nebudete moci odtrhnout.

Když ekonomové jednou za čas prohlásí, že je ideální čas na změnu kariéry, asi nikoho nenapadne chovat slizáky. Jenomže divili byste se, jak moc je tato práce zámožná. Stačí jen zaletět na planetu Far, Far Range, která své jméno získala díky vzdálenosti tisíc světelných let od Země. Nejdůležitější je však být dost úchylný na to, abyste slizáky nejen chovali, ale také křížili.

Tak roztomilé až to bolí

Hra je založena na jednoduché myšlence. Slizáci produkují plorty, které můžete prodat za slušné penízky. Jenomže tyto potvory se nechtějí nechat jen tak v klidu chovat. Ale hlavně, existuje mnoho druhů slizáků, každý produkuje jiné plorty a ty mají různé ekonomické využití, přičemž ve hře platí systém nabídky a poptávky a tím pádem i rozdílná výkupní cena plortů. Takže vaším cílem, abyste prosperovali, je najít rozdílné druhy slizáků, úspěšně je chovat a postupně zvětšovat svůj ranč.

slime_rancher_7.pngZákladním předpokladem k chovu ke udržet slizáky v kleci

Hratelnost je v naprostém základu jednoduchá. Máte zbraň, která umí slizáky, ale i různé herní předměty, nasát a později vystřelit. Jenomže druhá fáze je slizáky chovat. Prvním problémem je držet je v kleci. Jak možná víte, tyhle bestie umí skákat, takže je musíte nějak udržet uvnitř výstavbou vyšších zdí či pouštěním písniček na uklidnění. Jenomže tihle hajzlíci umí velmi účinně spolupracovat a vrstvit se na sebe. Takže i když zpočátku máte nutkání naházet jich do klece co nejvíc, časem zjistíte, že kvalita převažuje nad kvantitou. Je lepší držet v kleci a mít pod kontrolou šest hajzlíků než celou armádu.

slime_rancher_1.pngslime_rancher_2.pngslime_rancher_3.pngZpočátku chováte jen růžové prcky, časem se váš byznys pořádně rozjede

Když už zkrotíte základní růžové slizáčky, velmi brzy si uvědomíte, že si z jejich plortů prostě nevyděláte. Budete tedy hledat nové druhy a nejlépe mezi sebou slizáky křížit. Uděláte to tak, že jednomu druhu dáte sežrat plort druhého. Má to výhody v chovu, například kočičí slizáci jí jen maso, při zkřížení se všežravými ale sní náhle úplně všechno. Navíc kříženci produkují rovnou dva plorty současně.

Když už zkrotíte základní růžové slizáčky, velmi brzy si uvědomíte, že si z jejich plortů prostě nevyděláte. Budete tedy hledat nové druhy a nejlépe mezi sebou slizáky křížit.

Je to ale dvousečný meč, kříženci jsou větší, takže lépe utíkají a navíc zdědí i případné nebezpečné vlastnosti. Kupříkladu kamení slizáci vás mohou napíchnout, jiní zase vybuchují. Ještě nebezpečnější je však risk, že jeden křížený slizák sní další plort. Mají-li totiž v sobě tři, promění se v Tarra. Jedná se o potvoru, která ostatní slizáky požere a díky tomu se rozmnoží a pak se vás pokusí zabít. Dají se snadno zneškodnit vodou, máte-li vylepšenou svou zbraň nebo je musíte prostě naházet do moře. Jejich množení je ale tak rychlé, že mi jednou během chvilky rozdrtili celý chov.

slime_rancher_4.pngslime_rancher_5.pngslime_rancher_6.pngFarmu mohou postihnout nečekané události, nejhorší je útok Tarrů

Poslední starostí je krmení. Nejlehčí je vsadit na ovoce a zeleninu, stačí si postavit zahradu a poroste to automaticky. U slepic je to obtížnější, ty musíte najít a uteče-li vám nějaký slizák, možná skočí do jejich výběhu a všechny je sežere. Máte-li vše zabezpečeno, stačí vašim mazlíčkům, tedy chovné zvěři, naházet svačinku a po obědě vám vyplodí plorty.

Promyšlenější než byste čekali

Hra však skrývá mnohé jiné chovatelské zákeřnosti. Jsou tu například slizáci, kteří nemohou být na světle, takže je buď chováte v jeskyni nebo si připlatíte za ochranný štít před světlem. Jsou tu i tací, kteří musí být chování ve vodě, ale neplodí plorty, jsou-li v jejich přítomnosti více než tři další slizáci. Zákeřností je vlastně už samotné krmení, po něm se před vyplozením plortu na chvíli zvětší a je to pro ně ideální situace pro útěk.

Problémem je, že hra opravdu rychle omrzí. Postupně dojdete do chvíle, kdy sotva stačíte slizáky krmit a prodávat plorty.

Časem, až budete trochu sběhlí, se možná pustíte i do směnného obchodu. Jiný rančer vám nabízí například tři růžové plorty a pět kousků ovoce, pokud mu pošlete tři slepice a dva kohouty. Specialitou je 7Zee Rewards Club, jenž vám výměnou za peníze pomůže vylepšit ranč. Jedná se zejména o estetiku, takže budete mít lepší ploty a nové barvy, za zmínku nicméně stojí i obchod s hračkami.

slime_rancher_20.pngslime_rancher_8.pngslime_rancher_9.pngslime_rancher_10.pngKřížení je základním předpokladem k úspěchu

Druhým rovnocenným zdrojem zábavy vedle chovu je samotný průzkum. Svět je docela rozmanitý a je opravdu zábavné hledat nové slizáky a tu a tam se utkat s nějakým menším nebezpečím. Hra vám hlavně umožní vstup do Slimepedie, kde jsou všechny druhy tak detailně popsány, že máte skoro pocit, že se vývojáři na planetu Fa, Far Range opravdu vydali.

Je to roztomilé, ale rychle to omrzí

Problémem je, že hra opravdu rychle omrzí. Časem dojdete do chvíle, kdy sotva stačíte slizáky krmit a prodávat plorty. Můžete totiž nainstalovat automatická krmítka a sběrače plortů.  A když je farma zabezpečená, zmizí impuls, chuť po výdělku, která vás zpočátku nese dál. Sice se tomu snaží předejít laboratoř, kde vytváříte z plortů různé vynálezy od teleportů po automatická děla. Navíc svět je pořád dost velký na průzkum. Jenomže proč budovat a zkoumat, když je dostatek peněz?

Slime Rancher je bezesporu zajímavou hrou, která ve své jednoduchosti skrývá promyšlené prvky pro každého rančera. Graficky je očividné, že svět nesází na vysoké detaily, ale na vtíravou roztomilost. Ta však nakonec vede k tomu, že se z vás stane sadista, kterému nevadí shodit slizáka z útesu, zatímco se na vás poslední vteřiny před smrtí usmívá. Máte-li však chuť zkusit se vydat do světa, jehož nápad možná vznikl pod vlivem návykových látek, můžeme vám hru vřele doporučit.

Hodnocení: 3,5 / 5

Klady:

• promyšlený systém chovu