Slovenská AreaZ jde do předběžného přístupu na Steamu

AreaZ, náročná survival hra od slovenského studia Project Solutions, jde 24. října do předběžného přístupu na Steamu. Ale pozor, název může klamat. Hra se nesoustředí na boj se zombíky, ale techniky přežití v různých oblastech.

Hra si klade za cíl odlišit se od ostatních survival her tím, že každý úkon postavy znamená vynaložení určité námahy. Kvůli tomu se postavě začne měnit zásoba kalorií, kterou musí doplnit jídlem. Dalším důležitým prvek je, že ve hře můžete používat obě ruce a podle toho, co držíte, se vám hra snaží pomoci poskytnout zamýšlenou akci.

Výzva vychází hlavně z propracovaného prostředí, které obsahuje denní cyklus, různé počasí a okolní teplotu. Ve hře dokonce figurují věci jako příliv a odliv, které mají výrazný vliv na průběh hraní a musíte se tomu přizpůsobit. Když je odliv, je to ideální na lov ryb, sběr mušlí či kladení pastí na kraby. Příliv zase vyplavuje užitečné věci jako palivové dřevo.

screen01.jpgscreen02.jpgscreen03.jpg
Ve hře nejsou zombíci, jedná se čistě o simulaci přežití v divočině

Ve všech prvcích se hra snaží být realistickou. Vyplavené dřevo musíte před použitím vysušit. Smrt mnohdy přijde kvůli vyčerpání, nemoci či utopení. Zvířata reagují různě na přírodní podmínky a je důležité zjistit výskyt zvířat, jejich trasy i časy, kdy se k nim dá přiblížit či můžete nastražit past. Dokonce můžete stopovat zvířata podle jejich trusu, díky jehož teplotě poznáte, kdy se tu zvíře vyskytovalo.

Ve hře je však obsaženo mnoho jiných náročných technik. Například závadnou vodu musíte převařit vhozením rozžhaveného kamene do bambusové nádoby, jelikož přímý oheň by nádobu poškodil.

Nejtěžší je ohlídat denní rytmus. Kvůli vyčerpávání postavy můžete přes den udělat jen omezené množství věcí. Musíte se rozhodnout, zda budete radši klást pasti či si stavět přístřešek, jelikož obojí by vás příliš vyčerpalo.

K ohlídání pomáhá statistika přežití, ve které je možné vidět, kolik kalorií jste získali a kolik spálili. To všechno se zapisuje do indexu přežití, který číslem ohodnotí, jak si vedete. Je-li kladný, jste na tom dobře, je-li záporný, asi moc dlouho nepřežijete. Skvěle je zpracovaná také ekonomika, která nepracuje se spawnpointy a navíc sleduje využití předmětů ve hře. Nedají se tady doslova farmit věci. 

screen04.pngscreen05.jpgscreen06.jpg
Musíte se umět přizpůsobit různému prostředí, počasí, využívat příliv a odliv apod.

Předběžný přístup obsahuje první mapu Pobřeží, ve které je pláž, džungle, bambusový les, louka a močál, který zastává jistou úlohu „level bosse“ (přežít zde je opravdu výzvou). Do hry časem přibudou další dvě mapy a to Vnitrozemí a Hory. V těchto mapách budou těžší přírodní podmínky a silnější predátoři. Vše bude součástí hry a nebude se to dokupovat jako DLC.

Rád bych doplnil, že hlavního vývojáře Juraje Bachára osobně znám a je vždy příjemné vidět jeho nadšení a lásku k projektu. AreaZ rozhodně není pro každého, ale pokud hledáte náročnou simulaci přežití, jedná se dost možná o titul pro vás. Ostatně Juraj Bachár je sám fanouškem survival her, z kterých si vzal inspiraci, aby vytvořit titul, který ho bude bavit.

Hru si zatím můžete zahrát jen na PC, konzolové verze nebyly oznámeny. AreaZ se dá hrát v mnoha světových jazycích včetně slovenštiny, přičemž čeština je v přípravě. O hře si můžete zjistit víc na oficiálních stránkách.