Smrt v temnotách, krev na rukou

Téměř dva roky uplynuly od vydání třetího dílu ságy Battle Isle, stalo se to v roce 1996, než se na trhu objevil díl čtvrtý. Jmenoval se Incubation: Time Is Running Out a znamenal pro sérii Battle Isle ostrou změnu, obrat o 180°. Vlastně to byla jedna prvních vlaštovek žánru taktických 3D strategií. UFO ve 3D? Ne, to by bylo málo. Čtvrté pokračování Battle Isle bylo mnohem víc. Byla to hra s velkým H, další z těch, na které se jen tak nezapomíná.
Smrt v temnotách, krev na rukou

Příběh Incubation velmi volně navazuje na Battle Isle 3. Zápletka se odehrává na lidmi osídlené planetě Scayra. Její kolonizace byla velmi složitá, proto byli obyvatelé nuceni vybudovat kolem své jediné rozlehlé základny silný energetický štít, který by je chránil před tamní faunou a flórou - a naopak, který by chránil místní živočichy a rostliny před lidmi a jejich nebezpečnými bakteriemi. Jenže co se nestalo, jednoho dne elektrárna, která štít poháněla, nečekaně selhala a do ovzduší vyplul virus, který zavinil, že místní živočichové známí jako Scay`Geři začali mutovat do nelítostných krvelačných bestií a ohrožovat mírumilovné obyvatelstvo. Z Chromosu, všem herním veteránům, kteří měli co dočinění s původními díly Battle Isle dobře známé planety, ze které tito obyvatelé pocházeli, byla vyslána záchranná četa. A vy jste jejím velitelem.

Již jsem řekl, že čtvrtý díl přinesl do zavedené série tahových strategií (ale i do tohoto žánru obecně) doslova novou krev. Tvůrci se zcela oprostili od původního hexového, válečného pojetí tahové strategie a přenesli celou hru do mnohem menšího měřítka, kdy namísto svazů tanků a letadel ovládáte jednotlivé postavy (v jedné misi maximálně devět). Vycházeli přitom zejména ze stolních RPG her typu Warhammer, takže jednotlivé postavy mají velmi propracované, ačkoliv zdaleka ne složité RPG statistiky. Složitost zde byla naprosto nežádoucí složkou - šlo o to vytvořit akční, zábavnou, pohlednou, intuitivní tahovou strategii, při které byste se skutečně bavili. A přesně tohle se autorům podařilo vytvořit na třikrát podtrženou jedničku s hvězdičkou, to celé ještě ve dvojitém rámečku. Prostě řečeno, jedná se o zcela unikátní dílo.

Samozřejmě, že zmenšenému měřítku se nutně muselo přizpůsobit o prostředí - těžko válčit s deseti panáčky na bojišti o rozloze několika kilometrů čtverečních. A tak se bojuje v zatuchlých industriálních prostorách narušené základny Scay Hallwa. Design misí je jedním z těch prvků, které dovádějí tuhle pářku k naprostému vrcholu. První jedna dvě mise jsou jako obvykle čistě tréninkové, abyste se naučili základy ovládání hry. Už od třetí mise ale začíná přituhovat a postupně se přes dalších 27 kousků dostanete až do skutečných taktických pekel. Jenže to je na téhle hře právě to krásné - mise jsou natolik propracované, že vždycky existuje nějaké geniálně jednoduché řešení, jde jen o to ho najít. A to někdy může trvat zatraceně dlouho. Musíte počítat doslova se vším - s okolo se povalujícími barely, kterými lze šoupat či je odstřelovat (někdy se hodí to, jindy ono), v továrních prostorách také můžete najít množství beden s municí nebo body pro vybavení vojáků (o tom za chvíli). Mosty, které se mohou při větším zatížení propadnou, posuvné plošiny, výtahy, tohle všechno jsou prvky, které musíte brát v úvahu, plánujete-li další postup v každé misi. Nejlepší samozřejmě je ještě si ještě před začátkem mise mapu pořádně prohlédnout a prozkoumat každý její kout, abyste nejen správně vyložili své vojáky, ale také měli už alespoň jakous takous představu, jak budete postupovat. Tři volby obtížnosti jsou pak už jen jakousi třešničkou na dortu.

Před začátkem každé mise je nutné své vojáky náležitě vybavit. Co se toho týká, dali si Blue Byte opravdu záležet. Nejen, že máte na výběr z nepřeberného množství zbraní, od základních automatických pušek přes kulomety, lasery, plasmové zbraně, plamenomet, minomet (většina z nich má několik módů střelby, např. plamenometem lze zapálit širé okolí) až po ultimátní multi-target destroyer, jakýsi mnohonásobný raketomet, který dokáže rozmetat na kusy hned několik cílů najednou, ale také mnoho druhů vybavení - lékárničky, zaměřovače, servomotory, jetpacky, chemické stimulanty, brnění, a tak dále. Vybere si jednoduše každý. Nebo alespoň ten, kdo bude mít dostatek bodů pro vybavení a pro schopnosti vojáků. Co to je? Body pro vybavení, jak jsem napsal v předchozím odstavci, můžete najít jednak v bednách v každé misi, druhak vám nějaké přibudou také po úspěšném splnění dané mise. Body pro schopnosti vojáků (skill points) jsou body, které potřebují vojáci proto, aby mohli ovládat jednotlivé zbraně nebo vybavení. Nejjednodušší zbraně potřebují jeden až dva skill pointy, zatímco kulomety, lasery, plasmy a další těžké zbraně jich spotřebují třeba pět. Získávají se jak jinak než kosením hnusáckých Scay`Gerů, kterých je v každé misi plno a s počtem úspěšně splněných misí se zvyšuje i počet Scay`Gerů. Prozatím ale pryč od těch hnusných oblud zpět k vašim mariňáckým hrdinům. Ti dále mají ještě několik základních statistik jako připravenost k boji, lehké zbraně, těžké zbraně, technické a medicínské dovednosti, vůdcovské schopnosti. To vše samozřejmě ovlivňuje jejich výkon při boji, výdržnost, přesnost střelby. Může se dokonce stát, podobně jako například v na začátku článku zmiňovaném XCOMu, že jednotka při velkém zranění zpanikaří a není schopna ani pohybu, natož pak střelby. Takový chudák pak většinou končí jako kluzká mastná skvrna a není mu již pomoci - leda, že byste ho obestavěli jeho kamarády, z nichž někteří by měli za úkol bránit (čili nastavit jim obranné postavení) a jeden či dva by ho léčili.

Přesto ani tak by nemusel přežít. Scay`Geři totiž s postupem misí zvyšují nejen svou kvantitu, ale také kvalitu. Začínají být chytřejší, lépe vybavení, větší a proradnější. Postupem času přibudou Scay`Geři skákavci, Scay`Geři s puškou, slizouni pavouci, kteří dokáží svým jediným "prdem" rozmetat na cucky třeba i tři vojáky (ale také své "přátele") a mnohé další libové potvory, z nichž občas běhá mráz po zádech a s nimiž není radno se ani za mák mazlit. Když pak v jedné misi nakouknete za roh a narazíte na obludu, která je třikrát větší než vaši vojáci, je o dokonalé překvapení postaráno. To pak jen civíte na monitor s otevřenou pusou a už už klikáte na ikonku "vzdát misi". Pak si ale pod ní všimnete jiné ikonky, tentokrát nadepsané "undo" a rozhodnete se to přeci jen zkusit. Undo je totiž zcela unikátní funkce Incubation, která vám umožňuje vrátit hru o jeden tah nazpět - obvykle o jeden nepovedený tah. Nakonec se dostanete i do takových misí, kde bude k dispozici obrovský robot Combot, se kterým je radost "rozšlapávat" (olovem, tudíž spíš rozplizávat;) chudáčky malé Scay`Gerky :). Ti se ale často noří ze všech možných koutů, kanálů, dveří, takže i Combot může být překvapen - a ačkoliv vydrží hodně, je lépe o něj dobře pečovat.

Technické provedení Incubation bylo na svou dobu naprosto úžasné, revoluční, obdivuhodné. I ten největší nepřítel 3D grafické akcelerace prostě musel alespoň z povzdálí uznat, že Blue Byte skutečně trefili do černého. Propracované modely vojáků, výborné efekty zbraní, úžasné architektonické kreace a volnost pohybu kamery udělaly z Icubation nádhernou podívanou nejen pro vlastníky tehdy nejrozšířenějších karet Voodoo. Tuhle gamesku jste totiž klidně mohli rozchodit i na stroji s P100 a 16MB RAM. Co to je, říkáte si? Ano, i takové počítače existovaly. Srovnejte to s dnešními P4 na 2 GHz s 512MB RAM. A co?! NIC! Do Incubation jste se mohli skutečně vžít, podívat se pohledem svých vojáků, sdílet jejich virtuální strach i odvahu. V kolika dnešních gamesách se vám to může dnes stát? Pravda, všechno je hezčí, uhlazenější, barevnější a efektnější, snad i rychlejší, jenže kde je ta atmosféra? Pravda, mladší generace už se asi o něco takového nestará - pro ně je to prostě odreagování jako každé jiné. Jenže pak jsou tady konzole... a to už bych se do toho opravdu zamotal. Raději se budu držet pěkně při zemi a dopovím vám tu pohádku o Incubation. K technickým detailům zbývá dodat, že nechyběl multiplayer, a to jak hotseat, tak i přes internet, LAN a email.

Mnoha papírovými i internetovými magazíny (ačkoliv těch bylo ještě v té době jako šafránu) byl Incubation vyhlášen nejlepší strategickou hrou roku. A vskutku se nejednalo o žádné velké překvapení, vždyť i v dobovém SCORE č. 46 získala Incubation jako první hra po dlouhé době hodnocení rovných 10/10. Ten samý magazín ji pak v čísle 69 ze září 1999 přinesl jako plnou hru na jednom z přiložených CD. Pokud máte zájem zahrát si demoverzi Incubation či datadisku Wilderness Missions, jukňete o pár řádků níž, kde najdete odkazy jak na oficiální stránky, tak přímo na tato dema.

Zajímavé odkazy

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A