Smurfs 2: Šmoulí Šmouléro podruhé (recenze)

Než nám začne herní rodeo konce roku, podívejme se na letní herní pařbičky. Mezi ty odlehčenější patří mimo jiné pokračování Šmoulů, na které si dnes posvítíme.

Kdo by neznal Šmouly. Animovaní hrdinové, kteří vzešli z pera belgického kreslíře Peya (Pierre Culliford) již v padesátých letech minulého století a byli schváleni i komunistickým režimem tehdejšího Československa, takže na nich vyrůstali také naši rodiče. Zašlou slávu této slavné „rodinky“ se snaží oprášit filmoví producenti, kteří v těchto dnech přinášejí jejich nejnovější filmové zpracování. O herní kousek se postarali společně Ubisoft a lidé ze studia WayForward Technologies. No a teď už k příběhu.

Každá část herního světa je unikátní jak svým designem, tak i nepřáteli

Příběh je vyprávěn statickými obrázky, které vypadají jako obrázková kniha. Po krátkém intru, kdy se dozvíme, že zlý Gargamel unesl Šmoulinku přímo z oslav jejích narozenin, se ji naši stateční Šmoulové v čele s Taťkou Šmoulou vydávají zachránit. Jelikož se jedná o pohádku, je samozřejmě jasné, jak to dopadne, takže nečekejte žádné dramatické příběhové zvraty. Přeci jen se jedná o hru pro nejmenší hráče a tomu je prakticky vše uzpůsobeno.

Hlavně barevně

Herní svět je rozdělen do šesti částí po pěti levelech plus souboj s bossem. Každá část je unikátní jak svým designem, tak i nepřáteli. Gargamel totiž proti vám poštval i veškerou zvěřinu, která ho napadla, takže se vás budou snažit zastavit netopýři, želvy nebo třeba krtci. Asi se sluší dodat, že většina těchto tvorů se má podle tvůrců nacházet v lesech (neboť tam také první části začínají) a jelikož je hra určená dětem, nevím, jestli je to úplně šťastná volba, ale budiž. Navíc hned první boss je velká žába, která na vás krká jakési bubliny. Obrázek ať si udělá každý sám.

Co se herní náplně týče, tam se autoři očividně inspirovali v podobných 2D hopsačkách. Váš vybraný Šmoula tak bude sbírat borůvky, přičemž když umře, o všechny přijde. Pokud už žádné nemá, hra končí, ale to se mi během celé hry ani jednou nestalo. Na uhranutá zvířátka Gargamelem stačí jen hupnout z vrchu a jsou v pánu. Poté vám vydají jakýsi lektvar, a když ho máte dostatek, dostanete se do tzv. veselého prostředí, kdy se počet sesbíraných borůvek zdvojnásobí a zvířata tolik neútočí.

Před každým levelem si můžete vybrat, za kterého ze Šmoulů chcete hrát. Každý z nich má nějakou tu speciální vlastnost

Jinak jde o klasický scénář, kdy běžíte zleva doprava a snažíte se překonávat všechny překážky. To vyžaduje hodně skákání, ale ovládání je tomu uzpůsobeno. V postatě stačí jen joystick na směr pohybu a dvě tlačítka. Jedno na skok a druhé na speciální vlastnosti Šmoulů. Před každým levelem si totiž můžete vybrat, za kterého z nich chcete hrát. Každý z nich má nějakou tu speciální vlastnost. Taťka Šmoula umí házet lektvar, který na chvíli znehybní nepřátele. Mrzout zase dokáže rozbíjet nástrahy, a tím se dostat na jinak nepřístupná místa. Koumák zase skáče hodně vysoko.

Klasická sbíračka

Ve všech levelech jsou rozmístěné také mince. Když jich sesbíráte dostatečné množství, zpřístupní se vám další herní postava, se kterou potom budete moct hrát, a také se bude pohybovat na herní mapě, která je vymodelovaná jako Šmoulí vesnička. Další postava se také přidá po poražení nějakého bosse.

Až čtyři hráči se mohou do hry kdykoliv připojit a sesbírat vše, co je k dispozici

Hru můžete samozřejmě hrát i sami, ale daleko větší zábava je to ve více hráčích. Až čtyři hráči se mohou do hry kdykoliv připojit a sesbírat vše, co je k dispozici. Na druhou stranu to ale není nutností, a když uvidíte, že se třeba nějaká zlatá mince nalézá moc vysoko, stačí jen spustit stejný level s jinou postavou, která se do této části dokáže dostat, a mince je vaše. To je však asi jediný důvod, proč hru hrát znovu. Ta je sama o sobě poměrně krátká a něco málo přes třicet levelů vám vydrží tak maximálně na pět hodin pohodového hraní.

Grafické prostředí je řekněme ucházející. Líbilo se mi, že každý svět je v něčem unikátní a má co nabídnout, a také okolí je poměrně hezky vykresleno. Na druhou stranu se grafika samozřejmě nemůže měřit s konzolovými grafickými klenoty. Audio stránka splňuje očekávání, jen osobně vidím velký problém v chybějící české lokalizaci. Smurfs 2 sice nejsou moc upovídaní, nicméně pokud je plánujete koupit svým dětem, budete u nich muset určitě být a dovyprávět herní příběh.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, Wii U
Žánr: Arkády | Akční plošinovka
Výrobce: WayForward
Začátek prodeje: 23. července 2013
  • Hezká grafika pro nejmenší
  • Jednoduché ovládání
  • Kooperativní hra
  • Příliš krátké
  • Chybí česká lokalizace

Asi ani nemusím zmiňovat, že obtížnost je opravdu hodně nízká, a to z důvodu cílové skupiny. Pro zkušené hráče tak nepředstavuje ani tu nejmenší výzvu, ale otázka, kterou si musíme položit, je, zda chceme, aby si takovou hru zahrály naše děti. Za mě mají Smurfs 2 určitě "ano". Jednoduchá a přímá hratelnost, líbivé herní prostředí a minimum tlačítek na ovládání. Ideální hra pro nejmenší.