Sniper Elite 3: koule v zaměřovači (recenze)

Už potřetí se vracíme k věrné odstřelovačce, hlubokému nádechu a ustřelování varlat. Jen tu tentokrát bude podstatně větší vedro.

Vojenská série Sniper Elite vždy patřila k lize vyjímečných a povětšinou plachtila pod radarem mnoha hráčů. Velký důraz na stealth a boj na dálku totiž nepatří mezi oblíbené prvky mainstreamové vlny a hráči, odkojení Call of Duty či Gears of War zkrátka očekávají něco jiného. Oproti předchůdci však třetí díl doznal několika velmi podstatných změn, které jej posouvají na nutný seznam všech, komu imponují volné řešení úkolů a taktické boje, které si musíte patřičně vychutnat.

For mother Russ....ehm...co?

Sniper Elite nikdy nebyl a ani nebude o famózním příběhu, jelikož už je téma druhé světové války ojeté více, než gumy sporťáků ve filmech Rychle a Zběsile. Prim tu hraje především hratelnost, a ta je naštěstí dostatečně variabilní, aby vás udržela alespoň na první průchod kampaní.

Ze zaprášených uliček Berlína a jiných evropských měst se přesouváme rovnou do sluncem sežehlé Afriky

Hráč se opět vžije do role elitního OSS odstřelovače Karla Fairburna během hororů druhé světové války. Poprvé v sérii ale přichází markantní změna v zasazení, jelikož se ze zaprášených uliček Berlína a jiných evropských měst přesouváme rovnou do sluncem sežehlé Afriky, konkrétně do konfliktu v její severní části. Vydáte se po stopách několika velice důležitých osob, načež narazíte rovnou na tajemný plán nacistů, kterým hodlá Hitler zvrátit průběh války. Klasika.

Příběh bohužel strádá několika neduhy. Nejen, že je absolutně nezajímavý a klišovitý až na půdu, navíc skončí dříve, než si stihnete doběhnout do kuchyně pro kafe. Celkem 8 misí vám v případě koncentrovaného hraní příběhu zaberou nějakých 5 hodin, v případě řešení všech nepoviných misí a především díky otevřené nátuře úrovní lze dobu prodložit až na cca 8 hodin. Nic z toho vám však extrémní zážitky nepřinese a jádro pudla se skrývá především v boji samotném. I když tu máte obligátní deníčky, dopisy a jiné sběratelné předměty, kterými si navyšujete výsledné skóre, nic z toho nemá zásadní vliv na hru a především nemáte pocit, že byste to opravdu měli dělat. Škoda.

Válečné porno

Naštěstí to, díky čemu Sniper Elite vždy vybočoval z řady klasických válečných stříleček zůstalo a doznalo příjemných inovací. Hra opět klade velký důraz na stealth a boj na dálku, Karl není neprůstřelný geroj a nepřátelská AI, i když mnohdy šeredně hapruje, v mnoha případech střílí prakticky za roh. To vše vás nutí taktizovat, postupovat pomalu, ohmatávat dalekohledem půdu a svůj další postup plánovat, což skvěle navozuje atmosféru a připomíná hru kočky s myší.

Mapy jsou dostatečně různorodé a nabízí jak rozlehlá prostranství, tak úzké uličky polorozpadlých měst

Úrovně jsou dostatečně rozlehlé a dávají možnost postupovat tak, jak uznáte za vhodné, což je opět velmi příjemný plus oproti lineárním předchůdcům. Mapy jsou dostatečně různorodé a nabízí jak rozlehlá prostranství, tak úzké uličky polorozpadlých měst, kde můžete narazit na patrolujícího vojáka takřka nosem. Nutí to měnit taktiku i inventář, který si před každou misí přizpůsobujete podle potřeby.

Bohužel chybí větší spektrum zbraní, v zásadě máte k dispozici čtyři odstřelovačky, samopaly a tři pistole, stejně jako pár granátů, min a lékárniček. Pušku si můžete letmo upravit, jedná se však spíše o odbytý dodatek, než propracovaný editor, což je rozhodně škoda. Možnost si opravdu pohrát s inventářem by prospěla.

Když ale dojde na střelbu, Sniper Elite dokáže vykouzlit úsměv na rtech. Populární rentgenové průstřely zůstaly a byly značně vylepšeny kvalitními modely vnitřností a kostí, stejně tak jejich propracovanou destrukcí pod náporem kulek. Ty nyní po zásahu doslova drtí kosti a orgány, které se rozlétají v labužnickém kravavém cákanci a dodávají každému výstřelu tu potřebnou razanci, která mnohdy chybí u obyčejných zbraní. To vlastně dělá využívání samopalu či pistole prakticky nudnou záležitosti, jelikož se velmi rychle zhýčkáte rentgenovým krvákem a jiný konec přestřelky už chtít nebudete.

Jatka na obrazovce vás téměř jistě neunudí až do konce, problémy přináší spíše umělá inteligence. Ta totiž v případě akce dokáže velmi obstojně reagovat, obcházet vás a taktizovat, jakmile však dojde na situaci, kdy o vás přesně neví, přepne se na mód debilů. V případě, že se po výstřelu stihnete včas přesunout, nedělá nepřátelům problém zcela zapomenout, že existujete a že se před chvilkou mozek kolegy rozletěl před jejich zraky. Alespoň nepřátelští odstřelovači se chovají tak, jak mají a před jejich dalekohledem si musíte dávat zatraceně velký pozor.

Raz, dva, tři...my jsme bratři

Poté, co se prokoušete kampaní (což bude rychlé), máte k mání ještě plnohodnotný kompetitivní multiplayer. Ten se snaží udržet kořeny série a tlačí hráče, kteří se postaví proti sobě, do dálkových soubojů napříč velkými mapami, což se relativně daří. Bohužel chybí jakýkoliv smysl a motivace, jelikož není navyšování zkušeností spojováno s potřebným odemykáním novinek. Zbraní je málo, bonusů taktéž, takže multiplayer stojí a padá s inteligencí hráčů, na které narazíte a vzájemnou střelbou. Rentgenově si vystřelovat mozek z hlavy přece jen baví jen určitou dobu.

To kooperace je úplně jiná káva a je velmi vítaným zpestřením. Nejen, že můžete ve dvou s kamarádem projít celkou kampaní a užít si všechny ty strasti v týmu, také je tu přítomen skvělý mód Overwatch. Ten nabízí sérii speciálních misí, ve kterých si vybíráte roli odstřelovače nebo pozorovatele a musíte spolupracovat, abyste se dostali dál. Jak jistě chápete, jakožto odstřelovač jste odkázáni pouze na vaši zbraň, zatímco pozorovatel jako jediný vlastní dalekohled. Kolega tedy musí prozkoumávat prostředí a označovat cíle, zatímco vy fungujete jako pošťák smrti. Tento tandem dává vzpomenout na většinu válečných filmů a jedná se o velmi unikátní a skvěle promyšlený zážitek, který rozhodně na nějakou dobu zabaví.

Z hlediska vizuálu je Sniper Elite 3 průměrnou hrou, která neurazí ani nepřekvapí a v mnohém značně připomíná svého předchůdce. Určitě pomáhá nové zasazení, které nabízí syté a jasné letní barvy a pěkné sluneční paprsky, textury jsou hezky ostré a modely zbraní precizně vymodelované. To v případě next-gen konzolí, jelikož je hra na starých konzolích ještě o něco více mázlá a nenabízí tak působivý pohled do dáli, jako jeho next-gen kolegové. Pravdou ale je, že nabízí Sniper především praktickou grafiku, která nestrádá propady snímků a nabízí stabilní akční zážitek.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Rebellion
Začátek prodeje: 27. června 2014
  • Povedený stealth
  • Rozlehlé mapy
  • Skvělá kooperace
  • Rentgenové průstřely
  • Nudný příběh
  • Odfláklá AI
  • Multiplayer bez motivace

Jak jste jistě pochopili, Sniper Elite 3 není špatnou hrou a dokáže zaujmout především svým unikátním přístupem k akci a povedeným kooperačním zážitkem, který přidává kampani několik plusových bodů navíc. Bohužel je tu také zcela nezajímavý a krátký příběh, přiblblá AI a ne moc zábavný multiplayer, který hře prakticky nepřidává žádnou dodatečnou hodnotu. Zahrajte a zapomeňte.

PS: Příští týden pro vás připravujeme soutěž o speciální edice hry. Nezapomeňte navštívit Doupě!

Diskuze (6) Další článek: Aktualizováno: Připravte si peněženky, začínají letní slevy na Steamu