Sniper Ghost Warrior 3: problém v hledáčku (recenze)

Práce odstřelovače rozhodně není žádný med. Pokračování Sniper Ghost Warrior se to daří zprostředkovat dokonale. A to především díky přítomnosti technických chyb.

Série Sniper Ghost Warrior vzešla z rukou polských vývojářů ze City Interactive, a to už v roce 2010, kdy vyšel první díl. Třetí, aktuální díl byl hratelný už na konferencí E3 2015 a původně měl vyjít minulý rok, odklady ho ovšem postupně došouraly až na duben letoška. Proč? Zjevně konkurenční boj na poli snajperských her (nedávno totiž vyšel také Sniper Elite od Rebellionu) a především problémy při vývoji. Ty se však zjevně bohužel nepodařilo vyřešit ani ve finální verzi hry. O tom ostatně svědčí i fakt, že hra vyšla bez slibovaného multiplayeru, který by měl formou bezplatného updatu dorazit někdy na podzim.

 

Sniper Ghost Warrior 3 je zasazen do Gruzie, která je formou open world světa volně přístupná hráči

 

Ještě než se k nezdarům nového ghosta vyjádříme podrobněji, pojďme se společně podívat na to, v čem je druhé pokračování jiné a v čem dokonce inovativní. Sniper Ghost Warrior 3 je zasazen do Gruzie, která je formou open world světa (ovšem rozkouskovaného do několika regionů s loadovacími obrazovkami!) volně přístupná hráči. K jednotlivým misím se tak podobně třeba jako ve Far Cry dostanete volně za využití dopravních prostředků, případně pěšky. Oproti klasickým FPS s otevřeným světem však GW nenabízí v podstatě žádné vedlejší osvěžující vyžití (všechno je na jedno brdo), svět je absolutně mrtvý a pohybovat se po něm má tak smysl jen zdánlivě.

15-06-22-04-39-52-8295-ss-1.jpg25548_re-1482311888.jpg25781_sniper-ghost-warrior-3-helicopter-1920x1080-1484854142.jpg67e769c50491.original.jpeg

Crafting a dron

Větší smysl mají jiné novinky, a sice jednoduché RPG prvky (vylepšovat budete v kategoriích Sniper, Ghost, Warrior, které následně vylepšují dané vlastnosti postavy), craftovací systém a především s tím související nový arzenál. Sbíráním součástek po světě můžete na pracovním stole snadno vyrobit novou výzbroj (například speciální náboje výbušné, odpoutávající pozornost, atd.) nebo modifikovat tu stávající. Crafting je snadný a funkční a rozhodně hru co do hratelnosti samotné zpestřuje a osvěžuje.

To samé platí i o typech zbraní a vychytávek – daleko častěji teď budete moci využívat min, vrhacích nožů, granátů a dalších vymožeností. Zvláště zakomponování drona je velmi zajímavou a velmi funkční vychytávkou, která se navíc do atmosféry snajperské hry nesmírně hodí. Prostřednictvím něho budete ohledávat cíle, označovat nepřátele, zkrátka mapovat oblasti, které je třeba vyčistit. Drona můžete stejně jako zbytek arzenálu upgradovat.

26369_sniper-ghost-screenshot-with-logo-1489789873.jpg3104347-4.jpg3190534-3_pk3n.jpg477572-sniper-ghost-warrior-3-1920x1080.jpg

Ghost Warrior 3 opět klade důraz na stealth přístup – krytí v křoví, zabíjení zezadu, krčení se za překážky, atd. Vyžaduje ho jednak formální kompozicí misí, jednak obtížností. Jakmile se totiž dostanete pod přímou palbu, příliš toho nevydržíte. A to ani kolega, který vás doprovází. Trochu překvapivá ovšem byla nutnost se v některých pasážích probít se na druhý konec Rambo stylem.

Přiznám se, že zrovna tyhle pasáže mě příliš nebraly. Zvlášť proto že obtížnost je uměle navýšena a působí velmi nevyváženě a ovládání při rychlejším pohybu moc dobře nereaguje, není stavěné na dynamický pohyb a rychlou střelbu. Samotné odstřelování – tedy přesun na vytyčené místo, prohlédnutí místa dronem, označení cílů, kalibrace optiky, nutnost sledovat vítr, stealth postup – naopak dýchá velmi hutnou atmosférou.

sgw3-1.jpg

Rusko-ukrajinská hranice

Trojka vypráví v hollywoodsky směšném stylu vyprázdněných replik příběh Jona Northa, elitního vojáka, který se v gruzínských horách snaží potlačit vzedmutí tamních separatistů. Aby toho nebylo málo, Jon zachraňuje i svého ztraceného bratra Roberta. Narativ má spoustu kýčovitých postav (dvě pohledné ženštiny), replik (které jsou prázdné a úplně o ničem) a pasáží. Sledovat dějovou linku tak v podstatě nemá smysl. Od City Interactive ale snad nikdo ani velký příběh nečekal. Co ovšem hráči určitě čekali, je hra hotová a finálně vyladěná. To ovšem také nedostanou.  

 

I když multiplayer možná není to hlavní, co u hry typu Ghost Warrior vyhledáváme, jeho nepřítomnost působí minimálně podivně

 

Byť Sniper Ghost Warrior 3 v samotných odstřelovacích pasážích věrně simuluje mravenčí práci snajpra (průzkum dronem, zaujetí pozice, nastavování pušky, opravování zbraně, crafting), obklopující náplň je plná takových chyb, nesmyslů a nedodělek, že si střílení lze užít naplno jen stěží. Začněme u již zmiňovaného – i když multiplayer možná není to hlavní, co u hry typu Ghost Warrior vyhledáváme, jeho nepřítomnost působí minimálně podivně.

Dalším nepochopitelným nedostatkem jsou nahrávací časy – hra se klidně nahrává třeba pět, šest minut před akcí. Dále – progress se nesmyslně ukládá, takže počítejte, že když hru ukončíte v domnění uložené poslední pozice, budete při příštím hraní dost možná muset absolvovat úplně zbytečné cestování znova. Opakovat se budu zmínkou o zbytečné formě otevřeného světa nebo o příšerném ovládání v rychlých pasážích. Ještě ale nebyly zmíněny umělá inteligence a technické zpracování.

Separatisté jsou jednoduše hloupí. Dohání přehnanou silou. Často se mi při hraní stávalo, že nepřátelé na mě koukali a přesto mě neviděli, inteligence parťáka je bohužel také na mizivé hodnotě – klidně se bezhlavě vrhne do boje, aby mučednicky zemřel – jenže to mučednictví pro vás znamená konec hry. Chyby technického rázu už byly zmiňovány, na tomto místě mám však na mysli především grafiku samotnou. Ta, přestože je poháněna CryEnginem 3, vypadá nic moc. Dobrá, při pohledu na údolí z dálky při západu slunce do gruzínských hor se možná budete kochat, ale postavy vypadají šíleně. To platí i o zbytku, když to vidíte zblízka.

slider-photo2.jpgsniper_ghost_warrior3.jpgsniper-ghost-warrior-3-12_3jdh.jpgsniper-ghost-warrior-3-1920x1080-pc-ps4-xbox-one-hd-1835.jpg

Nemluvě o špatně a pozdě se vykreslujících texturách, prolínajících se objektech a tak dále. Co mě drásalo ale vůbec nejvíc, je mizerný framerate. Hra běží v neplynulých 25 snímcích, jen někdy se dostane nad tuto hranici, naprostou většinu času běží pod ní. Na Xbox One se navíc hra šíleně sekala při jízdě autem a srážení dřevěného plotu či menších porostů.

Zvláště technická stránka hry svědčí o jednom jediném – Sniper Ghost Warrior 3 je odfláknutý, případně nedodělaný, jak chcete. A to buď z důvodů finančních nebo časových. Čert vem, co bylo skutečnou motivací hru pořádně nevyladit, protože tyhle chyby nemohl nikdo přehlédnout, jako finální produkt hra prostě moc nefunguje. A je to zvlášť škoda, protože City Interactive mají spoustu nápadů pro hru s odstřelováním, zabalili ji však do mizerného technického hávu, který hraní velmi znepříjemňuje. Škoda – atmosférou by totiž i třetí snajpr mohl velmi solidně sekundovat větším AAA titulům. 

Hodnocení: 2 / 5

Klady: 

  • velké množství novinek
  • atmosféra

Zápory:

  • zásadní technické nedostatky
  • klišovitý příběh

 

Diskuze (2) Další článek: Injustice 2 vítá návrat Jokera, podívejte se na nejnovější záběry

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,