Sniper Ghost Warrior: Contracts - Hitman bez kravaty | Recenze

• Vhodné pro opakované hraní
  • Efektní killcams
  • Variabilní hratelnost

• Umělá inteligence
  • Technické nedostatky
7/10

Polský vývojářský tým CI Games rozhodně nepatří mezi ty nejvyhledávanější. V portfoliu sice čítá poměrně dlouhý seznam vydaných her, jejich kvalita však až na vzácné výjimky nebyla nikdy příliš valná. Jednou z nejvýraznějších sérií studia je taktická stealth akce Sniper Ghost Warrior, která k dnešnímu dni čítá již čtyři plnohodnotné díly. Plnohodnotné sice možná, zároveň ovšem sotva průměrné. Tak například Sniper Ghost Warrior 3 z roku 2017 si vysloužil průměrné hodnocení okolo 60%, což na oslavy určitě není. Hru srážela především průměrná hratelnost, neakceptovatelné technické přehmaty či klišovitý příběh. Dokázali se polští přátelé poučit ze svých chyb a připravit konečně atraktivní a minimálně mírně nadprůměrné pokračování?

Kouzlo nechtěného

Řekněme si to na rovinu, Sniper Ghost Warrior: Contracts rozhodně nepatří mezi neočekávanější hry roku, ba dokonce ani podzimu či listopadu. Naděje, které jsou hráči po několika předchozích zkušenostech do tohoto titulu vkládány, jsou víceméně minimální, ne-li nulové. Což však rozhodně nemusí znamenat automaticky průšvih, skepse je však na místě.

Některé oblasti vypadají skutečně skvěle

Scénář je vlastně opět stejný a víceméně očekávatelný. Coby člen speciální jednotky disponující těmi nejmodernějšími udělátky se vydáváte nakopat zadek povětšinou východním grázlům terorizujícím naši planetu. Přijímat tak budete, jak již název napovídá, jednotlivé kontrakty, které zahrnují infiltraci nepřítele, dosažení kontrolního bodu. Konkrétní kontrakty jsou koncipovány poměrně velkolepým způsobem a kladou důraz na svobodu rozhodování. Nejedná se tak o striktně lineární akci. Do hry mnohem více než dříve vstupuje taktické hledisko. Klíčové je pečlivé zmapování terénu, výběr nejvýhodnější pozice a také kupa toho štěstíčka.

Animace střelby potěší nejednoho hráče

Cest, kterými se v jednotlivých oblastech můžete vydat je opravdu mnoho, stejně tak jako způsobů řešení. Obecně nejvýhodnější je pochopitelně stealth strategie, na které je ostatně hra vystavěna. Nutno dodat, že váš Seeker, jak je hlavní hrdina označován, toho příliš nevydrží, pouštět se tak do otevřených přestřelek není zrovna výhodné.

Cest, kterými se v jednotlivých oblastech můžete vydat, je opravdu mnoho, stejně tak jako způsobů řešení

Odstřelovací puška se tak stane vaším hlavním přítelem v plnění úkolů. Bylo by ostatně trochu zvláštní, kdyby hra s podobnou tématikou cílila na Rambo styl. A nutno uznat, že dálková chladnokrevná likvidace je tím nejzábavnějším, co hra nabízí. Samotná práce se zbraní je zpracována celkem precizně a uvěřitelně. Klíčová je vzdálenost, nastavení dalekohledu či síla a směr větru.

Slastné mlasknutí

Zacházení se zbraněmi je víceméně intuitivní, i když z počátku trochu obtížné, zejména potom na delší vzdálenosti. Cíle pohybující se na vzdálenost větší než 300 metrů v silném větru a sněžení jsou v úvodních pasážích hry opravdovou výzvou. Při přesné trefě budete mimo samotné likvidace oběti odměněni též efektní animací letící střely a slastným mlasknutím v momentě, kdy kulka penetruje tělo cíle. Nejedná se pochopitelně o žádnou novinku, podobné momenty ovšem nikdy neomrzí. Kombinuje v sobě pocit úspěchu a škodolibosti zároveň.

Mezi vaše úkoly bude patřit likvidace cílů či zajištění důkazních materiálů

Hru pohání CryEngine, po grafické stránce je tak vše na vysoké úrovni. Bohužel optimalizace trochu pokulhává. Nepříjemné jsou zdlouhavé loadingy, na klasické verzi Xbox One jsme se navíc potýkali s propady snímkování. Jednotlivé lokace nikterak neohromují a jsou nadesignované spíše pro potřeby hratelnosti, než na líbivý efekt. Jedná se výhradně o rozlehlé lokace situované do oblasti Sibiře. Mapy jsou tak plné utajených základen, strážních věží, kancelářských budov, laboratoří a zabezpečených komplexů.

Hitman bez kravaty

Vývojáři se dostatečně poučili z dřívějších nezdarů a přehnaná nenažranost z předchozího dílu byla protentokrát nahrazena skromnějším, přesto však komplexním přístupem. Pryč je plně otevřený svět, jenž byl nahrazen smysluplnějšími polootevřenými oblastmi, které poskytují dostatek prostoru pro seberealizování. Herní náplň se točí okolo jednotlivých kontraktů, které jako Seeker přijímáte. Jedná se tak o souhrn několika dílčích úkolů, které je třeba v rámci daného kontraktu realizovat. Těšit se můžete zatím na pět zakázek. Každá z nich zabere klidně i tři hodiny, herního obsahu je tedy více než dost.

Sniperská puška se stane vaším nejlepším přítelem

Sniper Ghost Warrior: Contracts se nápadně blíží konceptu série Hitman, která se pro vývojáře jistě stala nemalou inspirací. V daných oblastech se můžete pohybovat zcela svobodně a dle vlastního uvážení. Sami si tak volíte způsob postupu či cíle, které chcete plnit, a to včetně jejich pořadí. Hra se tak stává mnohem variabilnější, a hlavně nabízí zajímavé možnosti v rámci znovuhratelnosti.

Sniper Ghost Warrior: Contracts se nápadně blíží konceptu série Hitman, která se pro vývojáře jistě stala nemalou inspirací

Za splnění jednotlivých cílů jste odměněni zkušenostmi, za které můžete následně nakupovat nové zbraně, vybavení či vylepšovat masku nebo oblek. Systém je příjemně motivující a dává smysl. Do celkového konceptu zapadají také náznaky RPG hratelnosti. Jde sice o elementární možnosti, přesto však pro daný žánr nadstandardní. Vybavovat svého Seekera je z taktického hlediska zábava, navíc je z čeho vybírat. Dostupné jsou pistole, pušky, brokovnice či samopaly. Zapomínat nesmíme ani na granáty, drony či jiné lahůdky.

Umělá inteligen(demen)ce

Velkým zklamáním je však umělá inteligence nepřátel. Volit lze ze tří dostupných obtížností, ani jedna však neřeší nesmyslné chování počítačem ovládaných jednotek. Ty jsou buďto naprosto dementní a plně ignorující klidně i blízké zabití svého parťáka, nebo naopak až nesmyslně ostražití i na kosmické vzdálenosti. Obecně vzato však nejtěžší úroveň zajišťuje o něco reálnější zážitek a alespoň i nějakou tu výzvu. Nevšímat si nemůžeme ani technického stavu hry, který bohužel není stoprocentní. Čas od času se s nějakou tou anomálií setkáte, ani jednou jsme však nedošli do stavu, ze kterého by nebylo možné pokračovat. Každopádně právě technická stránka hry je v současnosti nejslabší.

I přes nějaké ty nedostatky však Sniper Ghost Warrior: Contracts představuje rozhodně ten nejkomplexnější a nejvyladěnější díl z celé série. Posun je skutečně znatelný, stejně jako snaha vycházet hráčům vstříc. Hodně nedostatků technického rázu navíc jistě vyřeší nadcházející updaty a patche. Jeden z nich navíc přinese lokalizaci do českého jazyka, což je jistě perfektní zpráva. Trochu s podivem, že se tak nestalo již v den vydání, i tak je to super bonus.

Asi málokdo to čekal, ale Sniper je příjemné překvapení a zatím nejlepší díl celé této odstřelovačské série. Hra má plno nedostatků a nemůže se rovnat s nákladnějšími AAA tituly podobného ražení, přesto je však pohodlně hratelná a hlavně i celkem zábavná. Ocenit musíme vyvedený koncept jednotlivých kontraktů a široké možnosti hratelnosti, stejně jako velký potenciál pro opětovného hraní. Zavrhnutí otevřeného světa a vykročení směrem k sérii Hitman hře maximálně prospělo.

Diskuze (3) Další článek: Cyberpunk 2077 vám dá dostatek důvodů a prostoru pro opětovné hraní