Snow Wave Avalanche

Snowboardisto, nemůžeš sehnat sníh? Máš zlámané prkno nebo nohy? Pak právě pro tebe je tu hra SNOW WAVE Avalanche, neboli hezky česky lavina. Jedná se o docela zajímavou simulaci jízdy na “divokém sněhovém prkénku”. Vše se odehrává v plně třírozměrném prostředí se vším všudy co k tomu patří. V této hře můžeš provádět i takové kousky, o kterých se ti nikdy nezdálo, a přitom neriskuješ rychlý průjezd městem se zapnutým majáčkem.

Žánr: sport - jízda na snowboardu
Minimální konfigurace: P133, RAM 16 MB, 3D karta
3D akcelerace:
D3D
Výrobce: Hammer Technologies
Vydavatel: MIDAS Interactive Entertainment
Zapůjčil: TOP Distributor
Nákup: Vltava


Copak to tu máme
Na první pohled zaujme zajímavě (levně) řešený obal. CD je vsunuto do papírového cd-pytlíku a celé to je včetně barevného manuálku zalisováno igelitem na kus tvrdého papíru. Manuál je český a vešel se na dvě strany. Je napsán docela stručně a je v něm dost překlepů. Obsah CD je také malý. Vlastní hra SNOW WAVE zabírá cca 16 MB a hlavně, vůbec se nemusí instalovat na pevný disk. Pouze spustíte konfigurační program, hru si nastavíte adekvátně k vašemu počítači (konfigurační soubor se uloží někam na disk), a pak už jen spustíte hru z CD. I na starších CD mechanikách hra naběhne docela svižně. Dále CD obsahuje nějaké ty “dajrekty” konkrétně DirectX 5.0, pár sharewarových programů (editor zvuku, prohlížeče, bitmapové editory atd.) a nakonec jakési vývojové prostředí pro amatérské tvůrce her. Zbytek CD zaplňuje hudba v klasickém CD-A formátu od skupiny MATAMALA.

Co na to potřebujeme
Abyste si dobře zahráli, doporučuje výrobce jako minimální konfiguraci počítač s procesorem P133, 16 MB operační paměti, SVGA kartu s 3DFX akcelerátorem a čtyřrychlostní mechaniku CD-ROM. A propo, sám jsem to vyzkoušel na čtyřrychlostní mechanice a hra se z ní natahovala docela svižně. Dále hra podporuje joystick se zpětnou vazbou (force feedback joystick). No a hlavně musíte mít operační systém WIN95/98 s DirectX 5.0 nebo vyšším. Dále se v manuálu uvádí, které výrobce grafických karet hra podporuje. Jsou to: 3DFX, PoverVR, S3 Virge, nVidia Riva 128, ATI 3D Charge, Rendition Verite a Matrox. Mohu vás ale ujistit, že s takovou S3 Virge si nezahrajete, protože teprve v nejnižším rozlišení s vypnutými efekty na P233 má hra uspokojivou rychlost. Prostě musíte mít plnohodnotný 3D akcelerátor.

Frajer se nějak fláká      Pozor na hlavu!

Do toho
Po spuštění hry máte na výběr ze šesti světových jazyků. Čeština mezi nimi není. Jakmile si toto navolíte, naběhne “demo obrazovka” na které ubíhá dráha se snowboardisty. Teprve po stisku klávesy se dostanete do hlavního menu. Zde si můžete nakonfigurovat další detaily grafiky jako je stín, dráha za snowboardem, věrnost zobrazení osoby a další drobnosti.

Menu je kapitolou samou pro sebe. Za prvé si musíte zvolit typ hry, potom typ postavy. K dispozici máte dvě jezdkyně a dva jezdce, každý má jiné vlastnosti. Jeden je pohyblivější, druhý zase líp drží rovnováhu. Dále můžete každou postavu obléci do tří různých oblečení. Teprve potom jdete na dráhu. Toto všechno je doopravdy pěkně udělané, ale když to absolvujete 10x během deseti minut, začíná vám to vadit – viz vysvětlení níže. Zvlášť jsem si užil při hraní sekce hry, která se týká trénování skoků. Rozjedete se na můstek a musíte v ten pravý moment zmáčnknout ty pravé klávesy, abyste provedli ten pravý skok. Pokud se tak nestane, jste diskvalifikováni, objeví se konec hry, spustí se demo, vy si musíte vyvolat menu, znovu navolit postavu a teprve pak zase jedete. Počítejte s tím, že než se skoky naučíte, absolvujete toto mnohokrát. 20 sekund jedete na dráze, pak se 20 sekund musíte procházet v menu a tak dále dokola. Proč autoři hry nezabudovali nějaký rychlý start po diskvalifikaci je mi záhadou. Zřejmě to ale motivuje hráče k tomu, aby se víc snažil, a aby se vyhnul již notoricky známému menu.

První mód hry je určený k rychlé a přesné jízdě – BOARDERCROSS, kdy musíte ze správné strany míjet různobarevné praporky (slalom). Při každém špatném projetí praporku vám naskočí trestný bod. Pokud máte nastavenou obtížnost jedna (jde nastavit jedna až tři, kdy tři je nejtěžší) a nasbíráte osm trestných bodů, jste diskvalifikováni. Navíc se odpočítává čas do projetí checkpointu (kontrolního stanoviště), který když vyprší, následuje konec závodu. Můžete také závodit s dalšími jezdci ovládanými počítačem.

Následuje typ hry, kde provádíte skoky a akrobatické kousky ve vzduchu – BIG JUMP. Zde projíždíte pouze jedním můstkem a poté jste počítačovou porotou bodově hodnoceni podle toho, jakou akrobacii a jak dobře jste udělali. Celkem můžete ve vzduchu udělat osm různých kousků. Za každý se dává jiný počet bodů.

Dalším typem je BIG JUMP RACE, kdy závodíte na dlouhé dráze složené z můstků. Opět se odpočítává čas, takže nápis “diskvalifikován” uvidíte dost často. Kromě času se počítají body. Ty za dobré výkony, ale i trestné. I zde si můžete opět navolit počítačové soupeře.

Posledním závodem je XTREME TOUR, kde musíte zúročit (pokud do té doby nepřijdete o nervy) všechny svoje nabyté dovednosti. Zde závodíte takřka ve všech disciplínách a o všechno.

A co mí opravdoví kamarádi
Nejlepší zábavu však docílíte hrou proti opravdovým živým protihráčům. Spojit se s nimi můžete klasicky přes sériový kabel nebo přes modem. Podporované protokoly jsou IPX nebo TCP/IP. Takhle můžou soupeřit maximálně 4 závodníci zároveň ve všech výše uvedených typech závodu.

Jízda ve slalomu      Tak tohle se mi povedlo až po hodině tvrdého tréninku

Hodnocení
Grafika – Menu a všechno, co spadá do 2D kategorie, je velice hezky graficky vyvedeno. Barvy jsou divoké, ale tak kombinované, že to člověku vůbec nepřijde a vypadá to i esteticky. 3D modely postav jsou docela dobré, i když nevěřím že jsou poskládány ze sedmi set polygonů, jak uvádí manuál. Moje oko – jako člověka který sám dělá 3D grafiku – by tipovalo tak max. 100 polygonů. A pokud je to opravdu víc, tak potom jsou tam zbytečně, protože postavičky jsou sice pěkné (zvlášť ty ženské) ale trochu kostrbaté. Vlastní dráha je údajně tvořena ze 35 000 polygonů. Díky tomu má doopravdy slušné vlastnosti blížící se reálu. Je totiž schopna simulovat každý kopeček a nános sněhu. Ovšem s ubíhající krajinou a horizontem už si autoři takovou námahu nedělali. Ta je na velmi nízké úrovni. No nic, prostě grafika u mě dostává známku 3. Odpůrci této známky prominou, ale viděl jsem lepší grafiku, která dokonce běhala na stejné konfiguraci PC rychleji.

Zvuk - Zvuky jsou velmi slabé, a tím nemyslím, že mám doma slabý zesilovač. I když mám korektně nainstalovánu zvukovou kartu SoundBlaster AWE32 a nemám s ní jediný problém, tak v této hře se mi dobrá polovina zvuků přehrává jen jako škrčení. Zbytek jako je hlaholení nadšeného davu nebo šum sněhu jsou slyšet normálně. Tento problém se mi nepodařilo nijak odstranit, ale doufám, že je to jen individuální problém týkající se mého systému. Dále v konfiguračním programu byl náznak nastavování 3D zvuku, který mi však byl z pochopitelných důvodů znemožněn. V celé dokumentaci (jak tištěné, tak elektronické) jsem nenašel ani zmínku o podpoře 3D zvuku typu EAX, A3D a podobně. Celkově slabé zvuky však táhne perfektní hudba hraná a zpívaná opravdovými lidmi ze skupiny MATAMALA. Hudba je doopravdy povedená a ke hře doslova sedne.

Hratelnost – Vlastní jízda je docela sranda, i když ji ztěžuje velmi jemné ovládání. Zapomeňte na ovládání toho typu, kdy křečovitě držíte šipku a ještě nadáváte že má malý účinek. Zde stačí podržet šipku do strany o chvilku déle a už jste v mantinelu dráhy. To je však otázkou cviku a po pár minutách to zvládnete. Hra navíc podporuje joystick a gamepad. Tým HAMMER doporučuje hlavně gamepad. Já jsem hru vyzkoušel i na joysticku, ale i když rád ovládám simulátory pomocí “klacku”, tak jsem se vrátil ke klávesnici. Připadalo mi totiž, že tato hra nevyužívá vlastností analogového joysticku a je jedno jak moc pákou pohnete. Postavička prostě začne rapidně zatáčet, až se přetočí.

Horší to už je se zvládáním celých tras. Prvních několik hodin (dní) vám vyprší čas vždy před prvním checkpointem, nebo vás diskvalifikují za špatné projetí překážek. A vše je navíc provázeno nutností znovu a znovu projíždět několika úrovněmi menu (pro slabší povahy žádná slast). Kvůli tomuto dostává i hratelnost známku 3. Někoho to možná takhle baví, ale já si svých nervů vážím.

Shrnutí – myslím že celková známka je jasná: 3. Přestože trojka je jen “dobrá” tak tuto hru nijak neodsuzuju k záhubě. Tým HAMMER Technologies na této hře měl jistě dost práce, ale ještě to chtělo dopracovat více detailů nejen v technickém provedení (grafika, zvuk), ale i v hratelnosti. Tím myslím třeba výběr více než jedné trasy (na každý typ hry je jiná trať, celkem jsem viděl tedy jen 4 tratě) hned ze začátku, již několikrát zmiňovaný problém s menu a podobně. Určitě si najde své příznivce, kteří ji budou hrát od večera do noci, ale myslím si že i ty přestane za týden bavit. Je to prostě týden zábavy za doporučenou cenu 499 Kč.

3/5

Grafika ŚŤŽ„…
Zvuky ŚŤŽ„…
Hudba ŚŤŽŹ…

ŚŤŽ„…

Hratelnost ŚŤŽ„…
Váš názor Další článek: Jagged Alliance 2 - patch 1.04

Témata článku: , , , , ,