Soldier Of Fortune Gold Edition – jatka na PS2 zahájena

Dost možná nejbrutálnější akce z vlastního pohledu, jaká se kdy objevila na monitorech PC, pokračuje svoji krvavou cestu na PS2. Pokud máte silný žaludek a pocit, že jste si od Dooma pořádně nezastříleli, pak si možná myslíte, že je Soldier Of Fortune pro vás to pravé. Zda máte pravdu, to se můžete dočíst právě zde.
Soldier Of Fortune Gold Edition – jatka na PS2 zahájena

Multiplayer: ano, až 4 hráči (přes Multitap na jedné obrazovce)
Paměťová karta: minimálně 280 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Raven
Distributor: Activision
Od 18 let!

Trocha historie nikoho ne… argh!

John Mullins byl voják. Opravdu! Udělal spoustu dobrého pro hodné Američany a celý svobodný svět – jinými slovy postřílel takové množství špatných a zlých lidí, že už je ani nepočítal. Skutečný hrdina! A tak o něm vznikla hra, která v celé kráse ukázala romantický život hrdiny naší doby. Ta hra se hrála na PC, jmenovala se Soldier Of Fortune a snesla se na ni vlna kritiky. Podle mnoha kritizujících byl realismus v této first person 3D akci přemrštěný, především pokud šlo o modely nepřátelských postav, které za pomoci speciálního podprogramu uměly rozdělit tělo do mnoha zón a podle ráže a vzdálenosti zbraně reagovat na zásah. Jinými slovy, pokud jste přiložili brokovnici k hlavě člověka, nic z ní nezůstalo, pokud jste ji zasáhli menší ráží, otevřel se vám kruhový výhled na mozek a tak dál. Hideo Kojima řekl po dokončení Metal Gear Solida 2 o krvi ve hře, že „pokud zastřelíte člověka, nespadne čistě k zemi a nezmizí po chvíli. Je z toho spousta krve a mrtvé lidské tělo, které se nikam nevypaří. Chtěl jsem, aby hráči měli pocit realističnosti a plné zodpovědnosti za svoje jednání.“ Ponechme potlesk myšlenkám génia Kojimi stranou a řekněme si na rovinu, že zatímco MGS2 skutečně násilí a vražedné šílenství nepodporuje, SoF je přesně opačný případ. Na duševní zdraví můžete zapomenout, Soldier Of Fortune je jízda formulí F1 napříč lidskými těly – mnoha těly, mnoha vnitřnostmi a mnoha tunami krve. S naději v srdci jsem vítal tento přitažlivý projekt na PS2.

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Násilí je špatné, ale pořádná zbraň vám pomůže!

SoF je vážně ta nejbrutálnější hra, se kterou jsem se v rámci žánru setkal. Byl jsem svědkem, jak lidé místo hraní ve smyslu nějakého cíleného postupu úrovněmi jen tak naháněli nepřátele a dlouze se s nimi bavili například prostřelováním kolen a pozorováním nebohého virtuálního chudáka, jak se plazí po rukou, do kterých následně zahájili palbu. Asi nejstrašidelnější byl jistý můj kamarád, kterému se doslova a do písmene při prvním hraní SoF rozzářily oči a s každým dalším výstřelem z pistole velké ráže nebo brokovnice řval stále hlasitěji: „…jo… Jo!... JO!!!“. Možná se divíte, proč takový prostor v recenzi věnuji povídání o násilí ve hře, ale ono to jinak nejde, protože SoF je násilí v té nejkoncentrovanější podobě a jakkoliv se snažím, z hraní této hry se mi neustále vybavují kusy těl létajících po obrazovce, pak dlouho nic a pak teprve nějaké herní prostředí nebo příběh. Zabíjení je zde totiž provedeno technicky dokonale, s puntičkářským důrazem na detail. Prostředí, mise a především „příběh“ (- teroristé pokradli nějaké ty atomovky a v rámci turistického ruchu je rozprodali na různá místa po světě) jsou pak průměrné, což vzhledem k pokročilému datu znamená, že jsou dostatečně kvalitní ale nijak vás neohromí mimořádnými efekty a nápady. Kromě destrukce lidských těl si autoři výborně pohráli s designem zbraní, kterých je slušný výběr, působí realisticky a s většinou si můžete speciálními tlačítky efektně pohrávat (protáčet na prstu, pohazovat a podobně). Jinými slovy, držet v SoF zbraň a testovat ji na protivnících je dobrá zábava, pokud máte prášky proti bolestem hlavy z jednotvárnosti a silný žaludek.

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Problémy s konverzí aneb zastřelte programátory

Jak jste si už mohli přečíst recenzích na konverzi SoF pro PS2 jinde, jsou zde problémy (někoho to překvapilo?) – především s rychlostí a framerate. Obojí je docela slušné (rozuměj průměrné, ne jako v zázraku jménem Time Splitters, který byl ovšem vyvinut speciálně pro PS2), dokud nenavštívíte větší prostranství, větší množství protivníků nebo větší množství explozí – pak začínají problémy. Na druhou stranu mi připadá, že konkurenční magazíny svoji kritiku přeháněly a to hodně. Zpomalení ve hře je, ale nemyslím si, že by bylo o moc výraznější oproti takovému Half-Life, na který snad kromě mne nikdo nenadával. Také nahrávací časy nejsou tak příšerné, jak jsem se dočetl u konkurence – jsou docela standardní a srovnatelné se zmíněným HL.

Ovládání je vyřešeno dobře (můžete si jej samozřejmě upravit v nastavení hry), bez zvláštních objevů nebo chyb. Míření s analogovou páčkou je poněkud problém, obzvláště při používání ostřelovačky na velkou dálku, ale co naděláme, když jde o konverzi PC hry a autoři se nenamáhali přidat podporu klávesnice a myši.

Hudba a zvuky jsou dokonale průměrné, jako vše kromě samotného násilí a střelby v této hře, takže se nadějete místy nerealistických zvuků zbraní (ne, že bych si z většiny z nich měl možnost zastřílet v reálu, ale použité zvuky mi k nim jaksi nesednou) a hudby, která se snaží dramaticky měnit tón podle akce, nicméně postrádá jakoukoliv kloudnou melodii (přičemž díky Unrealu nebo Tenkovi víme, že dobrý soundtrack dokáže pozvednout zážitek z hraní 3D akce na docela jinou úroveň).

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Soldier of Fortune 2   Soldier of Fortune 2

Světlé stránky hry
  • velmi dobré zpracování zbraní
  • realistické zpracování násilí
  • za den to asi nedohrajete
Temné stránky hry
  • strašlivá jednotvárnost
  • problémy s framerate a konverzí vůbec
  • technická průměrnost

Poslední zásobník (slov)

SoF je dobrou akční hrou, která vás na prvních pár hodin dokáže zaujmout svým provedením (zbraní a jejich účinku), ale pak začíná být díky neustálým přívalům stejně tupých protivníků (vyšší obtížnost zrychluje jejich reakce, vylepšuje přesnost jejich zásahů a zvyšuje počet) a nudnému příběhu rychle ztrácet dech. Grafika, ozvučení, ovládání a další atributy zosobňují průměrnost (přinejmenším v dnešní době a na PS2), takže hlavím tahákem zůstává ono lehce samoúčelné násilí, kterého si v této hře užijete víc, než kdekoliv jinde. Otázkou je, kolika z nás taková zábava skutečně stačí. Osobně se milionkrát víc těším na přicházející Time Splitters 2 (nejlepší multiplayer na světě plus grafika šitá na míru PS2) nebo Turoka Evolution (kdo viděl obrázky a ukázky, ten mi rozumí).

Grafika: 7/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 2/10
Hratelnost: 7/10

Průměrná 3D akce, která se soustředí na zbraně a jejich účinek, díky čemuž vám předvede něco, co jste ještě neviděli.

Celkové hodnocení: 6/10

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých nikdo nic nečekal

Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých ni…

Od následujících her si hráči příliš neslibovali, přesto všechny dokázaly překvapit.

12.  1.  2021 | |10 N/A
Ladislav Novák
Téma
10 největších překvapení minulé generace, která nás potěšila

10 největších překvapení minulé generace, která ná…

Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?

18.  1.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
Téma