SOMA: když horor nestraší

Diskuze čtenářů k článku

Paulie  |  10. 10. 2015 23:55

mě nějak chybí dokončení tohoto článku, ve hře jsem se alespoň dočkal...můžu vědět cože tam bylo tak strašně nelogické? že bych se příliš soustředil na hraní a něco v příběhu vynechal? myslím si, že jsem to prolezl vcelku důkladně... :)

 |   |  Odpovědět
Patulda  |  11. 10. 2015 08:33

Tak to s tím že příběh je nedodelany bych nesouhlasil například bylo docela jasně řečeno že simonuv sken mozku používali jako šablonu pro umělé inteligence a tak tedy Wau využilo tento sken na opravu a bylo

 |   |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2015 09:38

Zrovna jedna z věcí, které jsou úplně mimo. Proč proboha používat šablonu prodavače komiksů, když můžeš použít někoho, kdo loď dokonale zná a ví, jak ji ovládat. Já vím, proč - aby byl zachován aspekt člověka, který vůbec neví, co se na lodi stalo a vše je pro něj nové - tedy pro Frictional klasika. Téhle "amnésie" ovšem mohlo být docíleno i jinak (třeba na potápěče v intru spadne část útesu, nebo tak něco, však to známe) a rozhodně by to dávalo mnohem větší smysl. Jenže takových věcí je ve hře tuna a půl, kromě jiného třeba i fakt, že na dvou místech ani nesedí Simonovo datum narození (jednou 88 a podruhé 89). Na zybtek poukazovat nemohu, jelikož spoilery.

 |   |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2015 09:43

Nejlepší je asi hrát a nesoustředit se na to, jenže pro mne je příběhový aspekt už hodně důležitá součást podobných her. Jak něco nesedí, hodně mi to vadí, když si uvědomím, kolik hodin se do toho projektu vložilo.

 |   |  Odpovědět
Luky  |  11. 10. 2015 18:30

Mně se příběh naopak dost zamlouval. Samotný ten nápad a celá existenciální filozofie donutí člověka se zamyslet. Ačkoliv nějaké ty monology hlavního hrdiny nebo rozhovory s Catherine jsou lehce vynucené a hře by určitě prospělo méně kecání, nejde o nic k nevydržení.

Zdá se mi to všechno i logické a do sebe zapadající. Na UI WAU se muselo pracovat desítky let a není divu, že k prototypování a počátenímu designu se použil právě jeden z prvních skenů vůbec. Těžko by mohli použít sken člověka, který ví první poslední o komplexu, který vlastně stále ještě neexistoval.

Naopak nápad potapeč a útes je silně klišoidní a dost by příběhu uškodil, alespoň dle mého názoru.

 |   |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2015 19:34

O prototypizaci tu přeci není vůbec řeč a celá ta situace kolem zničení WAU - no tedy "wau" :). Mimochodem celý WAU zavání klasickým Shockem (Shodan) se vším všudy, to minulý Shadow byl zatraceně tajemnější. Celkově ale celé to sci-fi pozadí na mě působí přesně tak, jak je napsáno v článku, za kterým si fakt stojím - je to nuda. Posunout to přeci pánové mohli i mnohem zajímavějším směrem.
A existenciální filozofie by byla zajímavá, kdyby se to neřešilo v Matrixu, který vyšel někdy v roce 1999. Popřípadě některé pasáže ještě připomněly Interview s upírem (věčný život je nuda atp.) - a to máme rok 1994. O Asimovi, Clarkovi a dalších autorech asi nemá smysl ani mluvit, ta inspirace je zjevná. Ovšem Bioshock oproti Somě působí jako z jiného vesmíru, co se týče hlubokých myšlenek - pokud člověk ví, na co Levine naráží a z čeho vychází. Je to paráda :)

Ale samozřejmě - každý má načteno/nakoukáno/nahráno jinak. Respektuji.

 |   |  Odpovědět
WortexCZ  |  11. 10. 2015 21:27

Ne...

Nejak se mi nedari najit jedinou paralelu mezi Shodan a WAU.
Kdo System Shock hral vi, ze Shodan se snazi lidstvo znicit.
Kdo hral a dohral SOMA vi, ze WAU se diky "kontaminaci" lidskou technologii snazi naopak lidstvo svym zpusobem zachranit.

Nuda - je rozhodne to psledni co by me ve spojeni s touhle hrou kdy napadlo. Uplne posledni.

Matrix. No... tak to uz je podle myho nazoru uplne mimo. Nevsim sem si, ze by v matrixu kdokoli resil kopirovani vedomi, nebo prenaseni vedomi mimo telo. A taky sem minul ten dil kde Neo medituje na tim zda zabit "sam sebe" ac tim nic nezachrani. Asi sem se plne nesoustredil na dej... A taky sem v SOMA minul lidskou lihen, kde nas stroje pestuji... Hm. Dam si to radsi jeste jednou.

Asimovi a Clarkovi se uz dlouho nevyhnul nikdo. Rozhodne ne nikdo kdo si zakoketoval s umelou inteligenci, nebo robotikou. A ze by to bylo na skodu? Nemyslim si.
A je to do oci bijici? Ne. Opet si to nemyslim.

SOMA ma podle myho nazoru po hodne dlouhy dobe velice dobre promyslenej pribeh. VYTECNOU! myslenku a minimum preslapu a megatuny atmosfery.

...Ale samozrejme - kazdy ma nacteno/nakoukano/nahrano jinak. Respektuji.

 |   |  Odpovědět
avatar
11. 10. 2015 22:03

Doporučil bych:
1) zahrát si znovu SS II
2) podívat se znovu na Matrix.

Je to dávno, chápu.

Pro hlubší pochopení Matrixu posléze jistě poslouží Animatrix, který některé myšlenky rozebírá dále, protože mohly být u diváků poněkud rozmělněny při sledování hustokrutopřísnýho bullet-timu.

 |   |  Odpovědět
WortexCZ  |  12. 10. 2015 20:24

Ani Animatrix na mym nazoru nemuze nic zmenit - Kdyz jsem napsal "Matrix", mel jsem na mysli samozrejme komplet. A ani deset Matrixu mi nevysvetli co krom virtualni reality ma mit spolecnyho s touhle hrou. A System Shock sem si shodou okolnosti zopaknul pred necelym pulrokem. Jestli mam hledat nejakou podobnost mezi "rychlopestirnou" na androidy v podobe save / load pointu a SOMA... tak opet bohuzel. Znovu zcela mimo misu.

 |   |  Odpovědět
avatar
12. 10. 2015 20:27

Můj poslední příspěvek:

http://shodan.wikia.com/wiki/The_Many

Mimo mísu, s tím bych souhlasil. Proč já se vůbec..

 |   |  Odpovědět
Patulda  |  11. 10. 2015 22:19

Tak to s tím že příběh je nedodelany bych nesouhlasil například bylo docela jasně řečeno že simonuv sken mozku používali jako šablonu pro umělé inteligence a tak tedy Wau využilo tento sken na opravu a bylo

Re no potápěč nezní špatně ale nezapadá to do děje když si vezmeš že poslední myšlenka kterou máš je z toho skenování což i ve hře taky bylo vidět takže to by musel být jiný systém jaký jsme už v mnoha scifi četl kdy by to celou mysl zalohovalo v okamžiku ohrožení


A jak tady zmínili jiní kdyby to byl někdo z období kdy se hra odehrává tak by sloziteji vysvětlovali situaci a takhle aspon byl klasický prvek amnestie i když ne ve svém slova smyslu

 |   |  Odpovědět
Arti89  |  13. 10. 2015 16:01

Vy jste ale idioti, nevadi, kazdy na to hold nema mozkovou kapacitu. Ti ale alespon nepisou takove clanky, ktere jsou naprosto mimo misu

 |   |  Odpovědět
13. 10. 2015 16:29

Měl by ses naučit rozdíl mezi hold a holt, "idiote" :)). A s tou mozkovou kapacitou bych byl také opatrný, jak tě tak pozoruji :)..

 |   |  Odpovědět
Terry  |  07. 12. 2017 02:09

Má pravdu. Jeden z nejhorších článků o hře. Lidé nechtějí přiznat, že se té pointy bojí, tak napíšou negativní recenzi. Vskutku směšné :)

 |   |  Odpovědět
Ronkar  |  02. 11. 2015 22:37

SOMA se inspiruje ve sci-fi žánru hned několika tématy, které jsou známé jak z Matrixu (ARCHA coby virtuální svět) tak Ghost in the Shell (vědomí ve stroji) plus motivy umělé inteligence a to všechno hozeno do postapokalyptického světa. Vadí to? Ne. Mně rozhodně ne. A to mám načtené klasiky sci-fi a skouknuté tuny filmů. To, co se autorům totiž podařilo, bylo skloubení všech složen do logického rámce s hutnou a melancholickou atmosférou. V době, kdy hry dějově většinou pokulhávají na obě nohy je SOMA po příběhové stránce naopak takovým malým drahokamem. Neříkám, že nemá své mouchy, ale díky filosofickým tématům a způsobu, jak je děj hráči předložen, odvádí perfektní práci. Ano, mohlo by to být lepší. Předvídatelnost je konec konců kámen úrazu, který málokdo odpouští. U SOMY mám ale pocit, že cesta je nakonec důležitější než pointa. Problém spíš vidím v tom, že tenhle druh příběhů není pro každého a naladit se na stejnou notu, jakou tvůrci nabízí, nemusí být pro hráče hororovek úplně to pravé ořechové.

 |   |  Odpovědět
Pratchett  |  11. 12. 2017 09:06

No nevím, podle mě má autor v mnoha ohledech pravdu.. Hlavně ten příběh je fakt divočina.

 |   |  Odpovědět
Marek  |  19. 01. 2019 11:58

Túto recenziu som čítal 2x a v oboch prípadoch to bolo iba do toho istého bodu. V prvom prípade to bolo keď som ešte hru nehral a chcel som sa čo to o nej dozvedieť. Prišiel som do bodu kde autor "recenzie" chce v skratke opísať dej: "Jmenujete se Sim...." A dosť. Nenávidím akékoľvek spojleri a ty hneď jeden obrovský. V RECENZII (facepalm). Tak som si hru prešiel a znovu som si chcel túto skvostnú "recenziu" prečítať. Tento krát však preto, aby som pochopil rozhorčenie autora tejto "recenzie". Podobne ako pri prvom čítaní som nadobudol dojem, že čítam recenziu na Amnesiu a absorbujem nárek nad kopirkou Bioschocku, System schocku a neviem ešte akého autorovho šoku, z toho že vlastne nerecenzuje všetkými ospevovanú a cenami ovenčenú Amnesiu (2). Znova som prišiel po bod kde autor opisuje (spojlerom) stručne príbeh: "Jmenujete se........." a o päť riadkov nižšie to končí nejak takto: "Ani po dvoch dohratiach hry, som príbeh vôbec nepochopil."

Ešte že toto nie je "recenzia" "recenzie", lebo to by som ju skutočne musel prečítať celú. Týmto skladbám česť a hold všetkým recenzentom (nie len hier), pretože musia občas recenzovať aj totálne braky.
SOMA však určite do tejto kategórie nepatrí! A zaslúži si plnohodnotnú a čistú recenziu, bez zbytočných odkazov na niečo, čím nie je a myslím si, že ani nikdy byť nemala. SOMA nie je Amnesia 2. Tak ako Cyberpunk 2077 nebude Witcher 4. Porovnávať hrušky s malinami - to je to čo sa v tejto "recenzii" rieši.
Hra nie je zďaleka dokonalá a ani ja by som ju nehodnotil na 10/10 ale originalita sa jej uprieť nedá. Nepíšem teraz o prostredí (navyše hra sa neodohráva v priestoroch vesmírnej lodi, ako som v tom krátkom úseku čo som čítal zachytil), ani o nemožnosti sa brániť alebo naopak, útočiť. Príbehov s podobnou tématikou tu bolo na tony, ale nepamätám si jeden jediný, ktorý by sa životom, smrťou, vnímaním bytia a existencie zaoberal tak, ako to robí práve SOMA.
Dokonca ani prirovnania k matrixom a iným tu v diskusii mi prídu ako tu už niekto iný napísal "mimo mísu" (tento výraz my slováci nepoužívame, ale perfektne na túto tému sedí ako riť na šerbeľ).

Čisto hypoteticky by ma zaujímalo, ako by recenzia vyzerala, ak by najskôr vyšla SOMA a potom Amnesia. Alebo ešte lepšie, ak by SYSTEM a BIO šoky vznikli neskôr ako SOMA, alebo byť nevznikli vôbec (hoc príbehovo a myšlienkovo sú oba niekde úplne inde)...ale to už som niekde, kde som sa dostať nechcel.

Možno bude stáť za to si prečítať ešte tento článok:
https://www.fandom.sk/clanok/ako-pisat-recenzie
Kde sa píše okrem iného aj o tom, že nie každý môže recenzovať všetko. Pretože tomu aby mohla recenzia vzniknúť, musí predchádzať pochopenie diela a v tomto prípade sám autor napísal:

"Ani po druhom odohratí som nepochopil."

 |   |  Odpovědět
Michal Šafránek  |  20. 01. 2019 21:54

Jsem hrozně rád, že sis našel čas a přečetl i takhle starý článek. Teď jsem si to také po pár letech přečetl znovu a musím říct, že s něčím se sebou nesouhlasím, ale s většinou pořád ano. Ono už jen fakt, že Soma Frictional hodně zbrzdila v rozletu v okamžiku, kdy měli po obřím úspěchu parádně našlápnuto, o něčem svědčí.Jinak pokud neměla být Soma další Amnesií, proč nepřišla s větším množstvím nových mechanik? Ruku na srdce, hraje se v podstatě stejně :).Já chápu, že jsi fanoušek, já mám také pár věcí, u kterých kritiku nesnáším snadno. Ale pokud se na Somu podívám kritickým okem, bohužel víc věcí je tam nedotažených, což je velká škoda.Somu jsem i navzdory cancu z článku mimochodem znovu zahrál koncem roku 2017. Bavil jsem se víc, jak stárnu a obrušují se mi hrany, ale od té doby jsem zase neměl důvod podívat se pod vodu znovu :).Vstříc Residentovi 2!

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor