Pokud jsem v posledních článcích kritizoval Sony za nepříliš flexibilní jednání v uplynulých měsících, tak to teď naopak vypadá, že Sony začíná jednat opět ve velkém stylu. První velká změna nastala s cenou PS2, kterou jsem nekritizoval jen já, ale také spousta fanoušků v Evropě. PS2 je oficiálně od 28. října podstatně levnější; tím to rozhodně nekončí.
Pokud jsem v posledních článcích kritizoval Sony za nepříliš flexibilní jednání v uplynulých měsících, tak to teď naopak vypadá, že Sony začíná jednat opět ve velkém stylu. První velká změna nastala s cenou PS2, kterou jsem nekritizoval jen já, ale také spousta fanoušků v Evropě. PS2 je oficiálně od 28. října podstatně levnější; tím to rozhodně nekončí.Sony zkupuje balík akcií ve Square Co.
První a zároveň nejzajímavější zpráva pro fanoušky RPG, obzvlášť FFFanatics, je jistá změna rozložení podílů ve Square Co. Sony skoupila 18,6 % akcií v herním gigantovi, který odjakživa produkoval hry pro největšího výrobce konzolí na japonském trhu. Od 80 let až po počátky 90 let minulého století tou firmou bylo Nintendo, které však o exkluzivitu her přišlo díky raketovému vzestupu PS. Square se dostal do finanční tísně, která vyvrcholila odhadem letošní ztráty, blížící se závratné výši 10 miliard JPY (japonský jen). To v porovnání s loňskými zisky, které dosahovaly 700 milionů JPY, znamená propad o 10,7 miliard JPY. Jednou z hlavních položek této ztráty je film Final Fantasy: Spirit Within, jehož zisk pokryly zhruba čtvrtinu nákladů. Film za $135 milionů (v koprodukci se Sony) dosáhl ve Spojených státech zisku okolo $32 milionů. Druhým relativním neúspěchem (pouze finančním) je FFX, jejíž náklady činily přibližně $30 milionů a hra se zatím prodává pouze v Japonsku, kde zisky zatím nestačily k pokrytí investic. Úspěch FFX souvisí s počtem prodaných PS2 v Japonsku, který ještě nedosáhl počtu PS roku 1999 (FFVIII). Nicméně jsem si jist, že zisky z prodeje vlajkové hry se promítnou do kvartálových výsledků za duben až červen roku 2002, kdy se již FFX bude prodávat nějaký ten pátek v USA a Evropě. Sony tedy poskytla Squaru potřebnou finanční injekci a zajistila si druhou nejsilnější pozici v RPG "továrně". Nyní nutně přichází otázka co bude s omílanou teorií o odchodu k Nintendu (GameCube) nebo Microsoftu (Xbox)? V praxi: Sony zatím nemá majoritní podíl ve Square Co. a podle tiskové mluvčí SCE Sony nehodlá bránit firmě ve vývoji her pro ostatní platformy. Osobně si myslím, že pravděpodobnost odchodu firmy k jiné platformě rozhodně poklesla. PS2 fanoušci patrně jásají.
Sony přesouvá část výroby PS2
Druhá zajímavá informace navazuje na krátkou zprávu o zlevnění konzole (zatím pouze v Evropě). Sony zvažuje prodej části výroby komponent PS2 na Taiwan a do Číny. Společnost chce tímto krokem jednak snížit výrobní náklady na výrobu (taiwanská a čínská pracovní síla je levnější než japonská) a částečně zmodernizovat výrobní metody angažováním těchto tří firem: Hon Hai Precision Industry Ltd, Asustek Computer Inc a Yageo Inc. Tento přesun výroby (asi 6 milionů kusů PS2 z plánovaných 20 milionů kusů ročně) ven z Japonska ovlivní hráče především většími dodávkami konzole a následným snížením ceny. Japonští dodavatelé budou zredukování asi o 60 %. Komentář této zprávy tiskovým mluvčím SCE: "Je pravda, že zvažujeme spoustu možností ohledně produkce Playstation2 v Číně, jako třeba kde konzole vyrábět a jak velkou produkci zde založit. V tuto chvíli vám nemohu říci nic konkrétního o zakázkách.“