Sony Playstation Portable – dobývá Sony další herní trh?

Sony přichází dobýt další herní trh - tentokrát jsou na řadě handheldy - konzole do kapsy. Není to tak dlouho, co začal prodejní rekordy lámat sympatický GBA SP od Nintenda, a už tu máme Playstation Portable - s větším rozlišením displaye, podporou MPEG 4 filmů a MP3 hudby, Wi-Fi multiplayerem a dalšími sladkostmi. Přečtěte si náš podrobný rozbor!

Oficiální informace přímo od Sony jsou doposud velmi strohé. Do dnešního dne nebyly zveřejněny žádné obrázky nebo alespoň nákresy budoucí konzole. Jediné, co Sony po troškách vypouští, jsou technické specifikace a nekonečné prezentace nového optického disku UMD (Universal Media Disc), který se vyvíjí přímo pro PSP.

Začněme tedy u něj. UMD disk má kapacitu 1,8 GB a velikost 60mm, je zasazený do Secure ROM cartridge. Povrch tohoto média je odvozený od technologie dříve představeného „BlueRay“ DVD disku, na jehož vývoji se Sony rovněž podílela. Průměrná hra například pro Gameboy Advance od Nintenda zabírá prostor v desítkách MB, po srovnání s ohromnou kapacitou UMD budoucího PSP tedy můžeme konstatovat, že médium má dostatek prostoru i pro dlouhé animované scény.

Ačkoliv nebyly zveřejněny ještě ani nákresy nové konzole, z naprosto neoficiálního zdroje jsme získali tuto potenciální podobu PSP. Berte ji s rezervou a čistě pro ilustraci. Zkrátka: "probably Fake"

Samotný podsvícený TFT LCD displej má být širokoúhlý, tedy v poměru 16 : 9. Rozměr delší strany by měl činit 4,5“(cca 11,5 cm). Jeho rozlišení bude 480 × 272 bodů, což je u kapesních konzolí číslo také dosud neviděné. Což se týká skoro všech specifikací PSP, firma Sony chce tedy nasadit laťku hodně vysoko. Rozlišení nejnovější konzole Nintenda Gameboy Advance SP je pro srovnání 240 × 160 bodů. A připravovaný multimediální telefon křížený s herní konzolí Nokia N-Gage bude mít displej 176 × 208 bodů, což z herního hlediska nepředstavuje pro Sony PSP také žádnou vážnější konkurenci.

Nintendo bylo donedávna téměř neomezeným pánem na trhu přenosných konzolí. Se svým stolním Gamecube nezaznamenalo v porovnání se Sony výraznější úspěch a Playstationy obou generací si udržují drtivou většinu světového trhu stolních videoher. A protože příští generace konzole Gamecube je zatím jen ve hvězdách, v poslední době to vypadalo, že se bude Nintendo soustředit převážně na svůj domácí (tedy přenosný) trh. Díky PSP od Sony si však v budoucnu neužije klidu ani tady. I když bylo vydání konzole PSP plánováno původně na konec roku 2004, podle posledních informací, které na herní konferenci v Tokiu získal server Wall Streeet Journal, bude na jaře roku 2004 zveřejněn prototyp a masová výroba nezačne dříve než v roce 2005. Nintendo má tedy ještě minimálně rok a půl na přípravu. Nedočkaví příznivci Sony můžou trénovat hru ve vlaku či v autě nasucho se svými stolními miláčky.

Na konci tohoto roku pak bude podle Sony předán herním vývojářům softwarový překladač pro převod her z PC na PSP a na jaře příštího roku získají konečné informace o hardwarové struktuře PSP, aby mohli hry pro tuto konzoli vytvářet s dostatečným předstihem.

CPU a grafika

Podle posledních informací se Sony chystá předvést u PSP podle svých slov „jedinečné jednočipové řešení“. Hlavní procesor, grafické jádro, zvukový čip a další zařízení budou tedy integrována pospolu v jednom velkém čipu. Potřebné miniaturizace se podle Sony dosáhne použitím 0,09 mikronové výrobní technologie.

CPU této konzole bude tvořit jeden (podle jiných zdrojů možná i dva) 32bitový procesor MIPS R4000. Grafická jádra budou dvě téměř jistě. První se bude věnovat spíše modelování 3D scény, výpočtu křivek a snižování náročnosti vykreslované scény. Druhé jádro pak předem vypočtenou scénu pokryje texturami a vyrenderuje do konečné podoby. Propustnost sběrnice u tohoto jádra bude 5,3 GB za sekundu, pixel fill rate dosáhne 664 milionů pixelů za sekundu. Tato čísla však už vzhledem ke zcela odlišné velikosti zobrazované plochy nemůžeme srovnávat s čísly grafických karet u dnešních PC. Pokud by těchto hodnot bylo dosaženo v praxi, bylo by to pro tak malý displej číslo více než dostačující.

Pro představu: Pokud by se na displeji kolmo vykreslovala zcela rovná plocha, tedy 2D obraz, bylo by na jednu sekundu potřeba něco přes 3 miliony pixelů. A to při rychlosti zobrazení 25 snímků za vteřinu. Na upotřebení dalších 661 milionů pixelů budete tedy potřebovat opravdu hodně zvlněný 3D obraz. Nebo o hodně více snímků za vteřinu podle rychlosti obnovování obrazu, což je však na TFT LCD displeji v kapesní hře dost nepravděpodobné. Tento ilustrativní výpočet berte s rezervou. Byl jen pro představu mladších čtenářů, kterým pořád vrtá hlavou, co to všude čtou za čísla.

Co se týče nejasností okolo jednoho či dvou CPU v konzoli, podle posledního výroku prezidenta SCE (Sony Computer Entertainment ) Kena Kutaragiho bude mít PSP dva výkonné mikroprocesory a grafické jádro. Nikde nebylo řečeno jestli budou dva CPU a osobně se domnívám, že druhým mikroprocesorem bylo myšleno právě první grafické jádro (GPU) zaměřené mimo jiné na výpočet geometrie. Tu běžně v PC zajišťuje právě CPU. Rozdíl mezi hlavním a grafickým procesorem se tak nadále zmenšuje a jak už napovídá jednočipová varianta, se kterou přijde PSP, v budoucnu se tento rozdíl bude stírat ještě více.  Prezident Kutaragi dále uvedl, že PSP bude zpracovávat data desetkrát rychleji než první Sony Playstation. Nu, uvidíme.

V novém handheldu má být také integrována pokročilá bezpečnostní technologie, která by měla zajistit vlastnická práva herních vývojářů. Tedy zabránit kopírovaní. To je vcelku zajímavá informace, znamená to tedy, že by UMD média byla jinak schopna kopírování? Dočkáme se tedy prodeje UMD vypalovaček a prázdných médií? V okamžiku, kdy se tak stane, bude osud UMD Copyrightů zpečetěn. A protože má být PSP schopno přehrávat i MPEG4 video a audio soubory včetně MP3, bude nějaké přepisovatelné nebo alespoň zapisovatelné záznamové médium potřeba. Nebo zvládne zapisovat na UMD samotná konzole? To asi ne. A pokud ne, budeme kupovat pouze originální filmy a audio přímo od Sony? Nebo je do PSP ládovat přes externí konektor pro memory sticky? Nezodpovězených otázek je zatím stále dost a dost.

Nejen hraním živ je člověk – audio, video

Jak už jsem předestřel, Sony PSP bude umět přehrávat audio a to rovnou v několika formátech. Může tedy sloužit i jako walkman.  Prozatím známé formáty, které by měla PSP podporovat jsou: MP3, AAC a ATRAC3 plus.

Zvukové jádro bude, vzhledem k integraci do jednoho čipu i s ostatními částmi, napájeno totožně jako procesor a grafické čipy a to pravděpodobně 1,2V. Má umět produkovat 3D a multikanálový zvuk až ve formátu 7.1. Pokud uvážím, že výstup má být pouze na klasické stereo (podle dosavadních informací serveru PSP Insider), pak mi trochu uniká, proč má PSP produkovat zvuk ve formátu 7.1. Buď tedy Japonci vymyslí nějakou speciální sadu reproduktorů, která zvládne 7.1 z jednoho jacku nebo jsou dosavadní informace značně nepřesné. Vestavěné stereo reproduktory ze sebe prostorový 7.1 zvuk také asi nevyloudí.

Pro přehrávání videa bude v PSP zabudována podpora MPEG4. Video v tomto formátu podle Sony poskytuje ekvivalent DVD videa při nižším datovém toku. Jak již ostatně zjistily miliony uživatelů po celém světě. Případná podpora přímo některého DivX kódování zveřejněna nebyla.

Komunikace s okolním světem – multiplayer

Možnost Multiplayeru u Sony také rozhodně nepodceňují. Wi-Fi je funkce, která je momentálně asi nejvíce „IN“ a právě tuto vymoženost bude mít PSP také integrovanou. Kolik lidí najednou si bude moci své konzole spojit nebylo zatím zveřejněno. Záleží to ovšem také na herních vývojářích, pro kolik hráčů vytvoří své PSP hry. Při představě arény, ve které spolu na dálku bojují desítky skákajících zajíců ZAZA, mě polévá studený pot. Zajímavou informací by také byla vzdálenost, na kterou si budeme moci své PSP spojit. Které z Wi-Fi rozhraní bude PSP podporovat také přesně nevíme, tisková zpráva udává pouze všeobecně 802.11. Doufejme že to nebude pouze 802.11a, nad jehož legální existencí se v ČR stahují mraky. A i kdyby, příruční konzole „na baterky“ určitě nebude zamořovat okolí elektromagnetickým smogem nijak výrazně.

Pro spojení s okolním světem bude mít PSP i konvenčnější metody. Například USB 2.0. Přes toto rozhraní půjde spojit přenosná konzole například se stolním Playstation 2 či dokonce s PC. Přenos dat by tedy byl vyřešen. Otázkou zůstává, kam si je nahrajeme? Na Sony Memory Stick si budeme moci bez problémů zálohovat uložené pozice rozehraných her, větší kvanta hudby či videa však budeme muset číst asi z UMD disků.

Ovládání, napájení, cena

PSP se bude ovládat klasicky křížkem, kruhem, trojúhelníkem a čtvercem, dále pak tlačítky L1, R1, Start a Select. Celý keypad by měl být digitální a ke konzoli půjde externě připojit i jeden analogový joystick. Navíc zůstane rezervovaný jeden přídavný slot například pro GPS či digitální tuner atd.

Podobně jako GBA SP bude mít i Sony PSP dobíjecí Li-on baterii. Některé zdroje dokonce tvrdí, že úplně totožnou. Bude-li tomu tak, můžeme v budoucnu snadno posoudit, které zařízení má celkově vyšší spotřebu. Pokud by byla baterie opravdu totožná, dá se očekávat, že na tom GBA SP bude s výdrží o trochu lépe. Tedy přibližně deset hodin hry. Vzhledem k tomu málu, co bylo doposud zveřejněno, ale nelze brát žádné informace o budoucí PSP příliš vážně, protože v této fázi nemají o jednotlivých součástech, natož o konzoli jako celku zcela jasno pravděpodobně ani u Sony.

Cena dosud nebyla stanovena, analytici se domnívají, že se bude pohybovat mezi částkou 160 – 250 USD. Tedy asi 4500-7000 Kč. Počkáme a uvidíme.

Jak to vypadá u konkurence

U Nintenda je situace jasná. Jeho GBA Advance SP je zatím poměrně čerstvý produkt a životní cyklus tohoto výrobku bude trvat určitě déle, než do vydání Sony PSP. Zajímavě se rýsuje nový hráč, který pokukuje po trhu handheldů ze sousedního telefonního pole.

Telefony byly až donedávna spolu se svými jednobarevnými hrami hodně mimo hráčskou ligu. Sloužily pouze jako náhradní nikotinová náplast pro silného kuřáka. Ovšem s nástupem barevných displejů, zvyšujícím se výkonem i lepší miniaturizací začínají telefonní hry přenosné konzole v lecčems připomínat. Jsou malé, skladné, mají hry a navíc umí telefonovat. Tak si tedy Páni Kluci Finové u Nokie jednoho dne řekli, proč nedat lidem co chtějí a skloubili telefon, MP3 přehrávač a herní konzoli Nokia N-Gage. A protože má přijít do prodeje už tento podzim o obrázky této novinky není nouze.

Displej má ze všech tří soupeřů nejmenší, nejnižší pak bude pravděpodobně i doba, po kterou si budete moci zahrát nějakou hru. Odhaduje se na 3-6 hodin podle náročnosti zvolené kratochvíle. Co však bude bezkonkurenčně nejvyšší je, jako již tradičně u této severské firmy, cena. Ta se bude při nasazení pohybovat přibližně na hranici 300 – 350 USD. Možnost vlastnit telefon s tak propracovanými hrami této značky určitě zláká nemálo prestiže chtivých klientů, přesto je to pouze telefon a po herní stránce nemůže GBA ani PSP konkurovat. Navíc mikrofon a sluchátko mají být zabudovány do užší hrany, při hovoru bude tedy nebohý uživatel vypadat více než zajímavě. I tak se ovšem jedná o první telefonické a herní kombo svého druhu, navíc s hezkým designem, svého zákazníka si tedy určitě najde. Ovšem asi ne v rodině skalních „kapesních“ pařanů.

A na závěr odkaz pro ranné PSP nadšence. Asi nejpřesnější a průběžně doplňovanou databázi specifikací a informací o Sony PSP naleznete na těchto stránkách. Pokud tedy zrovna fungují.

Diskuze (7) Další článek: Nová kampaň a scénáře v patchi Emperor: Rise of Middle Kingdom

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,