Současný model dlouhých AAA her je neudržitelný, tvrdí Shawn Layden

Diskuze čtenářů k článku

Martin  |  25. 06. 2020 12:10

To je sice zajímavá úvaha, ale dle mého by se měli hlavně podívat na druhou stranu řetězce. Mám na mysli prodejce, kteří se na každém dílu podepíší pouze vysokou marží, kdysi se mi dostalo informací, že to dělá kolikrát i více než 40% což hnus největšího kalibru za co sakra. Před lety, když se zprovoznil prodej her oline, jsem si říkal, fajn konečně by mohly slevit, důvod je prostý: bez obalu, potisku, výroby Bluray Discců, bez dopravy k distributorovi, prodejci, zákazníkovi a bez marže. Bez těchto balastů by se cena podstatně srazila a jako bonus by skutečný výrobce mohl zvýšit právem svůj zisk a ještě by zbylo pro zákazníka formou levnějšího produktu, ale spletl jsem se, neboť je to kolikrát naopak. Ano když zákazník vyžaduje krásnou krabičku s médiem tak prosím, ať si připlácí, ale proč má za stejný obsah platit zákazník, který to nevyžaduje a koupí si produkt online ve storu.

 |   |  Odpovědět
Martin  |  25. 06. 2020 13:02

Omlouvám se, v zápalu jsem neodpověděl na konkrétní otázku.
Dlouhý titul mi nevadí, pokud má co říct, zbytečně okatě se nenatahuje a lidi baví, ale bohužel takových není mnoho.

 |   |  Odpovědět
mako  |  25. 06. 2020 13:35

Zaklínače jsem hrál přes 400 hodin. Stačí to jako odpověď? Jeho argumenty jsou hloupé. Hold kravaťák na úrovni našich ředitelů mobilních operátorů. V textu ztraceno : Chceme maximum peněz s minimem úsilí. Myslím si, že spotřebitel ukazuje co je úspěšné a co ne.

 |   |  Odpovědět
Pavel  |  26. 06. 2020 10:33

Jo když na to máš dost času, prosím. Ale plno lidí na to čas nemá a chce přitom dobrou hru, která poskytne skvělý a ucelený zážitek. Ten trh na to tady je. Jeho argumenty mají smysl.

Třeba mě bavilo Metro 2033, moje celková herní doba podle GOG asi 20 hodin (takže cca necelé 2 měsíce mi to trvalo dohrát). Krásný, napínavý herní zážitek, kde jsem stále tušil, o co jde, protože to rychle odsýpalo, žádný debilní velký otevřený svět (nesnáším otevřené světy). Prostě nádhera.

Teď hraju Deus Ex Human Revolution, mám nahráno už 48 hodin, takže brzy to bude půl roku, co jsem to začal hrát. A už se v tom ztrácím. Musím si přehrávat "příběhová" videa na youtube, abych tušil, co se stalo a o co jde dál. Když si to po dvou týdnech zase pustím, tak už nevím, co jsem měl dělat, kam jsem měl jít, musím se nejdřív zorientovat a dost to kazí zážitek z této jinak skvělé a zajímavé hry.

Další hry, které se mi zalíbily krátkým, ale uceleným zážitkem jsou třeba A Plague Tale: Innocence, jednotlivé kapitoly StarCraftu II, Metal Gear Solid: The Twin Snakes, Metro 2034, Spec Ops: The Line, Diablo III, Punch Club a jistě by se ještě něco našlo. Zahraješ, dohraješ a jdeš dál. Tak to má být.

Zaklínače si ani nebudu kupovat. 400 hodin? To je pro mě přes 3 roky života. Budu si vůbec pamatovat, co se dělo na začátku hry?

 |   |  Odpovědět
X6205  |  26. 06. 2020 11:38

Prepac ale kto sa dostane ku hraniu hier raz za dva tyzdne s tym sa akosi nepocita.. To nie su skutocny hraci pre ktorych tento biznis existuje. Ak nevenujes hraniu aspon hodinku denne, nema vyznam sa tym zaoberat. Ci ma hra 50 alebo 15 hodin, na tom nezalezi. A pol roka hras DXHR? To mam tak na 2 tyzdne tom v lepsom pripade. Ako sa da vo Witcherovi 3 utopit 400 hodin neviem, mne to zabralo iba cca 170 a cca nejake tie 2 mesiace hrania. Mozno s NG+ a modifikaciami.

 |   |  Odpovědět
Ivan  |  25. 06. 2020 15:44

Podla mna by skor tie naklady mali skor optimalizovat. Na jednej hre vie makat aj cez 1000 ludi. Z toho je kopec nepotrebnych ako napr. asistent asistenta a pod. Staci si pozriet titulky po dohrani hier. Dalej aj nenazranym producentom by som ubral. Takymto tempom budu za chvilu zakladne verzie hier stat aj cez 100 dolarov.

 |   |  Odpovědět
Mysel_1  |  26. 06. 2020 01:13

Jestli to ten pan mysli vazne, je naprosty hlupak. Nebo jde jen o propagandisticky blabol.

 |   |  Odpovědět
Mysel_1  |  26. 06. 2020 10:51

PS: Doporucuju precist ten rozhovor. Hezky to ilustruje, ze do vysokych pozic v hernim korporatu se muze dostat i uplny.. no proste kde kdo. :o)

 |   |  Odpovědět
X6205  |  26. 06. 2020 10:10

Optimalizovat naklady na vyrobu hry sa urcite daju mnohymi sposobmi a bez negativneho dopadu na vyslednu kvalitu. Osobne ma napada napr. casto prestreleny marketing, kampane a viraly, eventy a ine darceky. Hromady "advokatov" na socialnych sietach a v inych komunitach ktore sa na predaji prejavia minimalne a ine zastupy asistentov a asistentiek..

Je tu napr. vec enginu. Preco kazdy dement citi potrebu vyvyjat svoj vlastny engine? Co je zle na existujucich enginoch ako CryEngine, Unreal, Unity alebo Frostbite? Engine pre TLoU2 je postaveny na Uncharted4/Lost Legacy. Kolko milionov a casu stal jeho vyvoj? Preco nepouzili nieco existujuce s drobnymi upravami? Akoze keby to bol cez CryEngine alebo Unreal tak by museli znizit detaily na low lebo su to neoptimalizovane shity? Potom stravia este dalsi rok navyse vyvojom mimiky tvare pre svoj custom engine, utopia v tom miliony a vysledok aj tak nie je o nic lepsi nez bezne enginy. Ksichty v TLoU2 aj tak obcas vyzeraju ako gumene..

Alebo take audio, velakrat vyvyjane in-house 3D audio alebo vlastne HTRF ked mohli licencovat napr. Dolby Atmos.

Samozrejme este je tu exkluzivita platformy. Blodbornu by sa predalo 10x viac ak by bol aj na PC a Xbox. Ale ak chcu mat exkluzivne tituly a hrat sa na vynimocnych, tak nech znasaju vynimocne naklady.

 |   |  Odpovědět
omualo  |  26. 06. 2020 11:04

"Cena her byla 59,99$ od doby, co jsem v tomto byznysu začínal. Náklady na vývoj her ale vzrostly asi desetkrát."
Nechce se mi hledat, kdy v hernim branzi zacinal, jen by jeste mohl rict, kolik her se prodalo tenkrat a kolik ted.

 |   |  Odpovědět
Martin Havel  |  26. 06. 2020 12:46

Třeba Final Fantasy VII prodalo od vydání do roku 2005 skoro 10 milionů kopií, což je těžce dosažitelná meta i dnes a ze současné generace Playstationu toho dosahují jen ty nejlepší tituly (byť samozřejmě jejich prodeje ještě porostou). Gran Turismo Sport je momentálně na osmi milionech, první Gran Turismo prodalo deset. Takže to určitě není tak, že by prodeje těch velkých her vzrostly také desetkrát.

 |   |  Odpovědět
omualo  |  26. 06. 2020 13:49

To netvrdim, ale zrovna FF7 ve sve dobe patrila mezi drahe hry na vyvoj a jeste vetsi hromadu dolacu narvali do propagace.
Docela by me u novych AAA titulu zajimalo, kolik jde na samotny vyvoj, kolik na licence, kolik na reklamu.
Nerikam, ze reklama neni dulezita, vzdyt nedostatecna propagace uz zabila hodne zajimavych titulu (u nekterych jsme se oziveni v podobe remaku dockali, ale jedna se spis o vyjimky).
Co me na dnesnich vytvorech stve, je, ze je jeden jako druhy, mechaniky her se zjednodussuji a velka studia nemaji zajem prijit s necim novym. Potom se objevi nezavisly vyvojar co stvori neco popularniho, velky vydavatel ho schramstne, pokusi se vyzdimat napad do morku kosti (ale zase oseka, co se marketakum aspon trochu nezda, tim to zabije) a cele to odhodi.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Dr Disrespect dostal permaban, na Twitch.tv si už nezastreamuje

Dr Disrespect dostal permaban, na Twitch.tv si už …

Slavný streamer byl vyhozen ze své domovské platformy, zákaz má být trvalý.

28.  6.  2020 | | 9 N/A
Hry a zdraví: proč je pro vás hraní her lepší, než si myslíte

Hry a zdraví: proč je pro vás hraní her lepší, než…

To, že hry jsou blahodárná činnost nám hráčům jistě nikdo nemusí vysvětlovat. Avšak tu a tam se hodí mít v záloze pár článků s důkazy, které jasně vysvětlí, proč u těch her prosedíme tolik času. Pojďme se tedy společně podívat na vědecky prokázané pozitivní důsledky hraní her a odhalme část toho, co nám za ty roky daly.

29.  6.  2020 | | 13 N/A
Podrobný návod na kultovní Mafii: připravte se na vydání remaku

Podrobný návod na kultovní Mafii: připravte se na …

Mafia není nejobtížnější hrou všech dob, přesto ale obsahuje některé složitější momenty. Proto jsme pro vás připravili podrobný návod, pomocí kterého hru dohraje každý. Navrch jsme přidali několik desítek dobrých rad pro pohodový život každého správného mafiána. Neváhejte a přesuňte se s námi do třicátých let minulého století!

4.  7.  2020 | | 47 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: oslavy léta a akce na multiplayerovky

Hry zadarmo nebo se slevou: oslavy léta a akce na …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

3.  7.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: balíček adventur a Watch Dogs 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: balíček adventur a Wat…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

včera |