Ovlivňují americké soudy hráče u nás? Mají na nás jejich rozhodnutí nějaký dopad? Stane se vůbec něco, pokud tamní soudy zakáží pokrokové technologie? A jak to dopadne, nebudeme už pak mít žádné hry? Nebo se jenom podaří vymýtit piráty? Tak přesně o tomhle je soudní spor, který je momentálně u amerického Nejvyššího soudu.
Grokster vs MGM
Nedávno vyšel na Živě velmi zajímavý článek, ve kterém se autor zabýval jednou soudní pří, která je podle něj ze všech aktuálních pří tou nejdůležitější. Abych to ve zkratce shrnul, jedná se o boj MGM (Metro-Goldwin-Mayer, obří filmová společnost) proti Groksteru (vývojář výměnných systémů peer-to-peer). Tento spor se táhne již pět let a klasicky jde o boj proti nelegálnímu šíření kopií filmů. Co by se mohlo dotknout nás je fakt, že pomocí peer-to-peer (P2P) sítí se mimo jiné šíří (legálně) i demoverze her a klienty k různým online hrám.

Takhle vypadala dobová reklama na Betamax
Případ nepřímo navazuje na spor z osmdesátých let minulého století, který je znám jako "případ Betamax". Možná tušíte, že systém Betamax byl jistou alternativou ke kazetám VHS, každopádně měl mnohem kvalitnější záznam a hlavně se na trh dostaly rekordéry Betamax od Sony dříve než klasické VHS. Argumentace byla v podstatě stejná, jako je nyní proti Groksteru - systém je možné používat k výrobě nelegálních kopií.
Možná se vám může podobná argumentace zdát absurdní - vždyť podle stejného klíče by bylo třeba možné žalovat výrobce lopat za výrobu nástrojů, které používají zločinci k ukrytí těla své oběti; nebo výrobce pastelek, že s jejich pomocí lze porušovat autorské právo tím, že si jimi nakreslíte nějakou známou (a patřičně licencovanou) herní či filmovou postavu. Ale i tak ten spor vyhrál Betamax jen poměrem 5:4. I když by se podle amerického právního systému mělo toto rozhodnutí automaticky brát jako precedens, případ Grokster je už u Nejvyššího soudu. Není třeba dodávat, že soudy nižších instancí rozhodly ve prospěch Groksteru.

Kdo by neznal logo MGM?
No a co?
Jistě se ptáte, co by nás to mělo co zajímat. Ono je problém, že tahle problematika je výrazně složitější, než se zdá. Rozeberme nejprve různé možnosti, co by se stalo, kdyby Grokster případ prohrál. Z hlediska výpočetních technologií by se jednalo o obrovskou katastrofu. P2P protokoly a sítě jsou poměrně vyspělou částí vývoje distribuovaných systémů. Pokud by byly nějak výrazně omezeny (nebo přímo zakázány), posunul by se vývoj v tomto směru o několik let zpět. A na jakých systémech si myslíte, že jsou navrhovány různé složitější součásti počítače, jako třeba procesory? Ano, bod pro vás, výpočty jsou řešeny distribuovanými systémy.
A co takové hry? Podobné, nebo často dokonce stejné, způsoby rozložení zátěže při jejich dokončování a překládání kódu se používají i zde. Co by to znamenalo? Bylo by potom pro tvůrce her výrazně časově náročnější hru připravit, což by vyústilo v technologické zpomalení. Tvůrci by se nedokázali tak dobře přizpůsobovat novým technologiím na trhu, které jsou hlavně pro žánry hlavního proudu zájmu, jakými jsou třeba střílečky, velmi důležité. Šáhněte si do svědomí sami, nezáleží i vám na grafice?

Logo Groksteru okazuje propojení různých subjektů
Největší problém by to však bylo pro všechny, kteří legálně používají nejaký nástroj, který je možné použít i nelegálně (viz extrémní příklad s lopatou). Protože v USA platí precedenty, mohly by se poté mnohé firmy odvolávat při soudní při na tento případ a "automaticky" rušit různé technické vymoženosti. Hopla, vypalovačky DVD se určitě hojně používají k nelegálnímu šíření filmů, šup s nimi pod kudlu. DVD technologie je podobná CD, whoops, už nám zbývají jen Flash paměti. Aha, ty je možné ještě jednodušeji použít na pouhý přenos nelegálních dat, tak to raději zakážeme. Je to sice přehnané, ale jistě si dokážete udělat obrázek, co vše by se mohlo stát. Ono americké soudy jsou všehoschopné.
Co tady furt mele o nějakým USA?
Americká legislativa na našem území neplatí. Nebudu se pouštět do polemiky, zda je to dobře, nebo špatně, prostě to tak je. Problém je, že naše území výrobce her zajímá výrazně méně než území USA. Vývojáři většinou netvoří hru jen tak z dobrého srdce, aby ji poté svěřili do rukou hráčů. Předně musí nakrmit sebe, své rodiny, svá auta a jachty (přibližně v tomto pořadí). Pokud by došlo k nějakým výraznějším omezením v USA, nepřímý dopad by to mělo i na hry prodávané u nás. Protože americký herní, softwarový i hardwarový trh je přeci jen největší (a tím pádem i pro vývojáře nejdůležitější) na světě.
A to nemluvím o tom, že mnohá americká rozhodnutí a mnohé zákony jsou přijímány i v jiných zemích nebo společenstvích. Ani nevím jak, ale zrovna mne v této souvislosti napadla Evropská Unie. Co kdyby se nějaký populista v Bruselu rozhodl zakázat P2P, protože USA ukázaly, že je to děsně nelegální? A protože by problematice jistě velmi dobře rozuměl, tak by vzal šmahem i FTP, které se vlastně k ničemu jinému, než nelegálnímu šíření dat, nepoužívá. Sbohem demoverze, velké a kvalitní obrázky a vůbec většina důležitých internetových služeb.

A takhle vypadá vlastní Grokster jako program (získané z internetu)
A to vše proto, že někoho napadlo zneužít dobrý výtvor jiného. Myslíte si, že by podobná rozhodnutí mohla nějak zastavit herní piráty? Ale prosím vás, tahle myšlenka je bohužel směšná. Vždyť nelegální kopírování si vždy cestu našlo a jen tak z místa mám několik nápadů služeb, které by se daly zneužít a které jsem zde ještě nejmenoval. A piráti jsou ještě mnohem vynalézavější.
Apokalypsa se blíží
Všechno, co tady bylo napsáno, problém nadneseně přehání. Zcela záměrně jsem použil nadsázky, abych ukázal možné dopady. Takto přivedené do extrému to krásně ukazuje problémy, které se mohou vyskytnout. Neříkám, že by výhra MGM znamenala automaticky zrušení všech CD, k takovýmto věcem snad nedojde. Je však každopádně možné, že by mohla zpomalit, nebo dočasně zbrzdit, technologický rozvoj, což by se nás pak nepřímo také týkalo. Jak již jsem psal, tato problematika je natolik složitá, že není možné přesně odhadnout možné dopady. Berte toto pouze jako námět k zamyšlení a úvaze, zda není lepší si hry alespoň jednou za čas kupovat, než je získávat jinými způsoby.