Soul Calibur 4 – lépe, znovu a lépe

Soul Calibur na Dreamcast byl dokonalá bomba. Grafika, zábava, hratelnost... Vše v dokonalé rovnováze, jakou by i Poděbradka mohla závidět. Dokáže v tomto odkazu pokračovat i SC4?
Kapitoly článku

Grafika ale není to jediné, co doznalo změn. Na první pohled méně výrazná, pro pořádné užití si hry ale mnohem důležitější hratelnost je přece alfou omegou každé hry, a bojovek dvojnásob! A jak je na tom zde?

Právě tyhle "critical finish" tahy uzavírají celý herní systém tak, aby byl vyvážený a fungoval všemi směry

Pro náhodné kolemjdoucí a příležitostné hráče zůstala stará dobrá přístupnost. U většiny postav si stačí sednout, popadnout ovladač a začít zuřivě mačkat – a nebudete stačit zírat na tu parádu, co budou na obrazovce předvádět!

sc03.jpg sc04.jpg

Pro pravidelné hráče a fanoušky série přibyly možnosti. Každá postava má nyní jasně definované své silná a slabé stránky, každá postava má několik možných strategií jak s ní hrát. Přibylo možností co, kdy a jak dělat, přibyla zábavnost a přibyly nové prvky, které dělají celou hru dynamičtější, rychlejší a akčnější.

Pro hardcore hráče koketující s turnajovým hraním se toho změnilo hodně. Postavám bylo odebráno to, co měly příliš silné, ale zato posílily ve svých slabých stránkách. Movelisty byly upraveny tak, aby se rozšířila variabilita použitelných tahů; juggly oslabily na úkor pokingu a nové herní prvky zase pomáhají vyrovnat nevýhody ofenzivní hry proti defenzivní.

Rozsekejte je na kousky

art06.gifJedním z nových (dobře, pseudo-nových, něco podobného bylo v Soul Blade) prvků je "ničení" brnění. Každá postava ho má tři druhy – horní, střední a spodní. Pokud do jednoho z nich schytáte příliš mnoho ran, prostě se rozlomí a odpadne. To s sebou kromě parádních grafických efektů v podobě odpadlých zbrojí, servaných halenek či roztrhaných sukní nese i nezanedbatelný herní efekt: všechny útoky daného typu vám způsobují větší zranění.

Další novinkou je instantní smrt. Ne, nemluvím o starém dobrém vyhození z arény, tohle je novinka. Každá postava má vlastní měřidlo jakési duševní síly. Když útočíte, roste. Když se bráníte, klesá. Když je na nule, může vás soupeř okamžitě zabít speciálním útokem aktivovaným prostým stisknutím všech tlačítek najednou.

sc14.jpgsc21.jpg

Jistě, kdekdo by si teď mohl pomyslet něco o trapnosti, něco o fatalitách z Mortal Kombatu, nebo něco neslušného o inteligenci tvůrců. Ale věřte tomu nebo ne, ono to k SC4 patří, hodí se to k němu a právě tyhle "critical finish" tahy dokonale uzavírají celý herní systém tak, aby byl vyvážený a fungoval všemi směry.

U většiny postav stačí popadnout ovladač a zuřivě mačkat – a nebudete stačit zírat na tu parádu, co budou předvádět!

Výsledek funguje perfektně na všech úrovních.  Se SC4 si budou rozumět i úplní začátečníci, zatímco zkušení harcovníci si budou moci užívat jeho hloubky.

sc15.jpgsc08.jpg

Tahle hra totiž není – na rozdíl od Tekkenu – o tom umět složitá smrtící komba; ale také není o tom – narozdíl od VF – umět dokonale všechny statistiky všech pohybů všech postav.


Tip: Naučte se blokovat a uhýbat. Jen začátečník se žene dopředu a bez rozmyslu buší do všech tlačítek, která dokáže na ovladači najít. Obrana, uhýbání a plánované protiútoky jsou to, co vám vyhraje zápas.


Tahle hra je totiž o především o tom vědět kdy je čas útočit a kdy je čas se bránit; kdy je čas blokovat, kdy je čas uhýbat a kdy je čas odrážet; kdy je čas na soupeře tlačit a kdy ho jen šikovně požďuchnout ven z arény…

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Arkády | Bojovka se zbraněmi
Výrobce: Namco Bandai | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 1. srpna 2008
  • Stylová grafika
  • Super hudba
  • Skvělá hratelnost
  • Solidní vyváženost postav
  • Nové prvky v herním systému
  • Nemožnost hry s více postavami ve Versus
  • Nekompatibilita Xbox 360 a PS3 verzí v online
  • Krátký Story mód
  • Nejde si zahrát s Yodou proti Darth Vaderovi

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,