SoulCalibur VI: na ostří nože (recenze)

Vývojáři z Bandai Namco se vrhli na další oblíbenou sérii bojovek a poslali do světa šestý díl Soulcaliburu. Studio, které stojí i za sérií Tekken či několika anime kousky využilo všechny své zkušenosti a opět ukázalo, jak má dobrá bojová hra vypadat, pokud chcete, aby bavila a zároveň přinášela dostatek kompetitivních prvků.

Co baví

  • Skvělý vizuál
  • Vyvážení bojovníci
  • Svižné tempo soubojů
  • Přístupnost pro začátečníky

Co vadí

  • Slabá kampaň
  • Málo obsahu pro jednoho hráče
  • Monotónní soundtrack
8/10
Hodnocení

Série Soulcalibur patřila vždy k nejoblíbenějším bojovkám, a to především díky kvalitnímu zpracování soubojů a zábavnému systému, který je schopný vás pořádně odměnit za námahu vyvinutou při učení každičkého pohybu všech bijců. Těšit se můžete, že to tak bude i u šestého dílu soubojů prakticky s čímkoliv, co má pořádně ostrou čepel. Hodně se ale mluvilo o tom, že pokud letošní díl neuspěje, mohlo by jít o poslední kousek. Podaří se šestce stát spásou pro více než dvacet let trvající tradici?

Za záchranou světa

Pokud po Soulcaliburu sáhnete nejen kvůli tom, že si chcete sem tam zahrát s kamarády, ale také kvůli hře pro jednoho hráče, nabídne vám jako vždy poměrně zajímavou kampaň, kterou se budete prodírat s vlastním vytvořeným bojovníkem. Po probuzení z bezvědomí v lese vám tajemný muž sdělí, že jste se tak trochu stali obětí uvolněné moci chaosu, kvůli čemuž jste závislí na energetických trhlinách, které se ve světě objevují.

Pokud byste jejich energii neabsorbovali, zemřete. Pokud ji ale absorbujete, můžete ztratit zdravý rozum a stát se dalším z mnoha bezmyšlenkovitých a chaotických zabijáků bezbranných. Ačkoliv hra tvrdí, že vaše rozhodnutí budou mít vliv na to, jak blízko budete šílenství, i přes poměrně hodně „červených“ rozhodnutí jsem se ani zdaleka nepřiblížil tomu, že by můj hrdina zešílel.

SOULCALIBUR™Ⅵ_20181015163043_1.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015232356_1.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015090617.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015092208.jpg
Kampaň nabízí pocit rozhodnutí a mnoha možnostmi přizpůsobení

Celý příběh je vyprávěný formou textu, který doplňují pouze statické obrázky. V podstatě se do jisté míry zpracování vašich osudů stylizuje spíše do komiksového popisu děje. Takový postup by mohl určitě za spousty okolností fungovat, ale ve chvíli, kdy čtením titulků trávíte postupně více času, než samotným hraním, začne vás nejdříve čtení nudit. Potom se vám může stát, že se stejně jako já občas už přistihnete, jak dialogy někdy přeskočíte a v závěrečné fázi „odmítnutí“ potom už budete vedlejší linky s postavami mimo příběh proklikávat bez pocitu jakékoliv škody. O čtení „Hmph!“ , „Aaaargh!“ a „….!“ prostě časem nejde neztratit zájem. Na hlavní příběhovou linku vám bude stačit přečíst asi třetinu dialogů.

 

O čtení „Hmph!“ , „Aaaargh!“ a „….!“ časem nejde neztratit zájem

 

I tak je kampaň na bojovku dost propracovaná, a to především díky systému vývoje vaší postavy, která klasicky sbírá zkušenostní body podobně, jako tomu bývá třeba v RPG hrách. Plníte úkoly, vyhráváte souboje. V tom vám mohou pomoci i najatí žoldáci, díky kterým se můžete občas vyhnout souboji. Zvládnou ho totiž za vás. Pokud ale prohrají, musíte se s nepřítelem stejně vypořádat vlastními silami. Získáváte také zlato a využíváte ho k cestování. Záleží i kudy vaše cesta povede. Počítejte s tím, že přes hory je to o dost dražší, než po moři.  Během putování na vás mohou zaútočit nepřátelé a tím pádem se musíte zamýšlet, jak dlouhou cestu zvládnete. Pokud vás nepřátelé pošlou k zemi, přijdete o veškeré výdaje a vrátíte se do výchozího bodu. 

SOULCALIBUR™Ⅵ_20181016162325.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015085442.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015085613.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181016160609.jpg
Vyprávění se drží komiksového stylu, filmečky tu nečekejte

Možnosti tvorby vašeho hrdiny sice neohromí, ale rozhodně vás ani nezklamou. Na výběr máte několik různých ras a zvolit můžete i pohlaví. V neposlední řadě potom dostanete na výběr spoustu kosmetických doplňků. Doplňky ale nejsou jediný prvek k editaci. Klidně i po každém souboji si totiž můžete vyměnit zbraň. Přizpůsobíte se třeba nepříteli, který má dlouhý meč a drží si vás od těla, nebo zvolíte rychlejší kombinaci čepelí, abyste mezi svými útoky nebyli tak zranitelní v souboji se hbitým oponentem.

Předmětem vyprávění životních osudů nebude jenom váš hrdina. Stejně tak můžete zjistit, jakou historii za sebou má každý z bijců ve hře. V případě tohohle vyprávění už se vám dostane i dabingu jednotlivých postav. Obraz je sice stále statický, ale zvuk činí vyprávění o mnoho příjemnější. Také je více prokládané souboji, a tak lépe odsýpá. Pokud vás zajímají fakta ze světa Soulcaliburu, v tomhle módu se rozhodně najdete.

Dominantou vždy bude multiplayer

Co si budeme povídat, není nic lepšího než pořádně zmastit na ovladači kamaráda a pak se mu pořádně vysmívat až do chvíle, než vám to stejným stylem vrátí. Multiplayer byl vždy klíčovým prvkem všech bojových her a bez něj by se dalo říci, že by šlo o stěží poloviční žánr. Právě Soulcalibur je pro přátelské posezení ideální. Oproti dalším bojovkám je zpočátku poměrně snadné ho dostat do ruky a můžete se tak v klidu porvat s někým, kdo tuhle sérii dříve ani neviděl.

Skvělé hratelnosti pro začátečníky napomáhá především efektní set základních útoků, které jsou jednoduché na provedení, a přitom vypadají opravdu stylově. Hratelnost je navíc hodně rychlá a neztrácí ani chvíli tempo. Rozhodně perfektně prověří vaše reflexy a schopnosti intuitivního reagování. Pokud tedy nejste jedním z bojovkových maniaků, kteří mají nastudované všechny pohyby na počet snímků a jejich slabiny, bude se s vámi zaručeně bavit i příležitostní hráč.

SOULCALIBUR™Ⅵ_20181015160751.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181015090126.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181016162803.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181016173651.jpg
Okolí není jenom kulisa, musíte si na něj dávat stále pozor

V boji už tradičně záleží hodně na tom, jak se pozičně přizpůsobujete soupeři. Přesouvání po vertikální ose přitom funguje o hodně rychleji než třeba v případě Tekkenu, a je tak o dost příjemnější pro méně zkušené hráče. Nechybí ani mechaniky poškození brnění, díky němuž i při vykrývání bude váš soupeř dostávat poškození. Nejradikálnější změnu potom představuje tzv. reversal edge. Specialita, která vám umožní vykrýt soupeřovy rány a následně ho zasáhnout silným úderem. Ten vás navíc oba pošle do zpomaleného záběru. V něm vás čeká malá minihra na principu kámen, nůžky, papír. Kdo vyhraje, zasadí soupeři nepříjemný úder. Pokud ale nechcete riskovat, můžete i vycouvat. V průběhu boje se vám také nabíjí měřič energie, kterou můžete využít k extrémně silnému útoku (při porovnání s Tekkenem můžeme mluvit o alternativě k Rage Artu), nebo nabít svého válečníka energií, díky které bude mít po omezenou dobu přístup k silnějším útokům.

Okolí vašeho souboje navíc nehraje jenom roli kulisy. Musíte si neustále hlídat, kde se pohybujete. Stačí jedna chyba a jste venku z arény, díky čemuž vyhraje váš soupeř zdánlivě ztracený souboj. Kromě toho může být podlaha kluzká a vy se musíte podmínkám přizpůsobit. Jinak opět skončíte mimo bojiště.

 

Musíte si neustále hlídat, kde se pohybujete. Stačí jedna chyba a jste venku z arény

 

Většina z nabídky dvaadvaceti hratelných postav se zdá poměrně vyvážená a snad žádná nad ostatními nevyčnívá tak, že by se dala označit za jednoznačné číslo jedna na seznamu těch nejsilnějších bojovníků ve hře. Doufejme, že si hra tuto kvalitu uchová i po přidání plánovaných DLC bojovníků. „Zdá se“ samozřejmě musím říct jednoduše z toho důvodu, že je možné, že v rukou nejzkušenějších hráčů bude některý z bojovníků přece jenom mít trochu navrch nad ostatními.

Nejkrásnější v zemi zdejší?

Soulcalibur VI ve vizuálním zpracování jednoznačně patří k absolutní špičce toho, co může žánr bojových her nabídnout. Zpracování postav je stylizované do anime, takže především u ženských bojovnic můžete čekat obrovské oči a sem tam i jiné partie. Muži jsou zase často až přehnaně svalnatí. Prostě typicky japonský styl. Všechno je hezky vyhlazené a jenom v malých detailech se dá mluvit o nějakých neduzích. Krásy šermířských soubojů od Bandai spočívají také v efektech, které doprovázejí útoky. Nejsou nacpané do každého seku, takže hra nevypadá jako omalovánky dvouletého dítěte, které dostalo čerstvou sadu pastelek. Zároveň tak speciální efekty ještě zdůrazňují ničivost silných útoků. O nic ale nezaostává ani prostředí, které je hodně rozmanité a každá z jedenácti arén ve hře má úplně jiné charakteristiky. Nebudete si tak ani na chvilku připadat, že by se hra neustále opakovala.

SOULCALIBUR™Ⅵ_20181016161415.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181016164015.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181016172158.jpgSOULCALIBUR™Ⅵ_20181017001712.jpg
Akční střihy a efekty dodávají útokům šťávu

Jen kdyby se totéž dalo říci i o hudebním doprovodu. Mezi souboji je hudba na pozadí příjemným doplňkem a s klidem dostačuje povaze hry. Ve chvíli, kdy ale vstoupíte do singleplayerové kampaně, vystupují na povrch chybičky. Na více než deseti hodinách strávených na mapě se totiž střídá jenom asi pět skladeb, které vám tak velmi brzy začnou spíše lézt na nervy, než aby ve vás budovaly atmosféru. 

Verdikt

Soulcalibur je skvělým pokračováním zavedené značky, který si drží nastolený standard a fanoušky rozhodně nezklame. Klíčové prvky zůstávají a nový díl je v podstatě jenom transformuje tak, aby zase splňovaly požadavky nejmodernější generace bojovek. Všem, kdo si tenhle žánr užívají s přáteli na gauči můžu Soulcalibur VI vřele doporučit a věřím, že ti, kteří se vyžívají v nahánění nejlepších hráčů světových žebříčků si tenhle přírůstek užijí stejně. Doufejme, že nejde o poslední díl série. Kdyby ano, byla by to opravdu škoda.

 
Diskuze (1) Další článek: Tvůrci Shadow of War hledají scénáristu, který miluje sci-fi a fantasy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,