Space Haste 2 – závody budoucnosti

Titul Space Haste vás zavede do nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy konvenční dopravní prostředky nahradila mnohem účinnější vznášedla. A právě do jednoho usednete i vy sami. Zapomeňte na současné automobily, pravidla silničního provozu, rychlostní omezení. Nic z toho totiž v titulu Space Haste 2 neplatí. Se současným světem má společného jen málo – popravdě jen to, že vaším úkolem bude porazit všechny své protivníky.

Platforma: PC
Typ hry: Futuristická simulace závodů vznášedel
Minimální konfigurace: Procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 130 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 130 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Duron 600, 256 MB RAM, 130 MB na HDD, 32 MB grafická karta, Windows 98
Multiplayer: Ne
Domovská stránka: (http://www.dreams-interactive.com/spacehaste/)
Výrobce hry: Church of Electronic Entertainment
Distributor hry: Dreams Interactive (http://www.dreams-interactive.com/)

Herní trh je do slova a do písmene zavalen stovkami závodních simulací, které se nám snaží podstrčit všemožné vývojářské společnosti. Již jsme si mohli vyzkoušet jízdu v současných automobilech, tracích či například vodních skútrech. Titul Space Haste 2 je však svým způsobem odlišný. Neodehrává se v současnosti, tedy na začátku 21. století, ale v nepříliš vzdálené budoucnosti. V této době vymizely ze silnic automobily a jiné dopravní prostředky dneška. Byly totiž nahrazeny mnohem výkonnějším a životní prostředí více šetřícím strojem - vznášedlem. A právě do jednoho se usadíte i vy.

 

 

Vznášedla různých barev, ale i výkonnosti

Mlsný jazýček dnešního hráče by se však těžko uspokojil pouze jediným vznášedlem, k dispozici tak máte celkový počet 8 velmi si podobných kousků. Jejich rozdíly se odvozují od několika atributů, které se však až na drobné výjimky nijak neliší od zavedeného standardu - najdete zde rychlost, akceleraci a tak podobně. Jednotlivá vznášedla jsou si vzhledově velmi podobná, v zásadě se může každé pochlubit pouze jinou metalízou.

Velmi mě potěšil fakt, že při samotných závodech jsou odlišnosti mezi vznášedly vcelku jasně patrné. Kromě nepříliš citelných rozdílů v akceleraci vás upoutá především různá ovladatelnost, která je kus od kusu znatelně jiná. Ze svých zkušeností si dovolím tvrdit, že při výběru toho pravého vznášedla by vaše volba měla padnout na snadno ovladatelné vznášedlo - při jízdě ve vysoké rychlosti se tak vyhnete zbytečným nárazům, zejména v některých technických pasážích tratí. Ale každému dle jeho gusta. Vás možná zaujme zcela jiné řešení.

Tratě aneb rovná osmička

Také tratí najdete v titulu Space Haste 2 rovných osm. Jak jsem již napsal v úvodu tohoto článku, ocitnete se tentokrát v nepříliš vzdálené budoucnosti. Jestli lidstvo stále obývá matičku Zemi nebo již okupuje jinou planetu naší soustavy, na kterou jsme se tak v rámci této hry přesunuli, opravdu nevím.

Přesto netřeba pochybovat o tom, že pokud se stále nacházíme na Zemi, obraz krajiny se za těch několik set let patřičně změnil. Futuristicky laděné prostředí nepůsobí vůbec špatně, o čemž se konec konců můžete přesvědčit z okolních obrázků. Zbytky přírody nahradily průmyslové oblasti, krom vzduchu tak v okolí zůstalo jen pramálo čistě přírodního. Ať tak či onak, málokdo z nás může dopředu vědět, jak bude vypadat budoucnost lidstva. Osobně doufám, že model budoucnosti použitý v titulu Space Haste 2 se od konečné skutečnosti podstatně liší.

 

 

Přesto nemohu s čistým svědomím říci, že by mě snad právě prostředí jednotlivých tratí zklamalo. Právě naopak. Úkolem autorů bylo vytvořit futuristický závodní simulátor, a alespoň z tohoto pohledu splnili předpokládaný cíl na výbornou.

Stavba tratí

Teď se podíváme trochu blíže na stavbu tratí, která je pro hru podobného formátu velmi důležitá. Samotná volba zatáček, rovinek, klesání, stoupání a kdo ví čeho ještě, se autorům rozhodně povedla. Některé tratě jsou povětšinou tvořeny z delších rovinek, popřípadě protáhlejších zatáček, jiné naopak čistě technickými pasážemi, které vám dají mnohem více zabrat. Trať od tratě se také liší svou délkou, každá je svým způsobem jedinečná a to je rozhodně dobře.

Cesta, po které se při závodě máte a vlastně i musíte pohybovat, je vyznačena poměrně jasně viditelnými světly. Na můj vkus nás však vývojáři až příliš zbavili volnosti. Okruhy nejsou co do šířky příliš rozsáhlé, navíc poměrně často dochází k rozkouskování startovního pole a to není pro žádnou závodní hru pozitivum. Vždyť kontakt a přímý souboj se soupeři je to nejkrásnější, co nás může v jakýchkoliv závodech potkat. A právě o to nás možná nevědomky autoři připravili.

Závod

Dostáváme se k tomu nejpodstatnějšímu - tím není nic jiného než samotný závod. Ten se skládá ze dvou různých částí, přičemž pro váš případný úspěch jsou obě minimálně stejně podstatné. Ihned po startu tak přichází čas na kvalifikaci. Ta probíhá na závodní hru trochu netradiční způsobem, ale budiž, je to volba autorů. A o co tedy jde? Nejdříve musíte odjet přesně stanovený počet kol, výsledný čas hraje pochopitelně velmi významnou roli. Podaří-li se vám zajet rychleji než je zvolený časový limit, plynule vše přechází v samotný závod.

Vaším bezprecedentním úkolem bude samozřejmě porazit ostatní soupeře, kteří se spolu s vámi prohání po celé trati. Krom toho ale musíte neustále, kolo po kolu stále zrychlovat a zajíždět rychlejší a rychlejší čas. Pokud se vám v některém z okruhů nepodaří překonat svůj rekord, přicházíte o kredit, případně vypadnete ze samotného závodů. Zní to jednoduše? Ano, ale v praxi to vše vypadá daleko hůře.

 

 

Samotný požadavek zajíždět stále lepší čas je totiž ve své podstatě vaším největším protivníkem. Zejména v závěru závodu je sebemenší chybička osudná. To však stále není vše. Rychlost vašeho vznášedla se s narůstajícím počtem kol zvyšuje, z na první pohled ubohých 200 km/h se tak postupem času dostanete až na nějakých 700 km/h. A to už je panečku pořádně divoká a zběsilá jízda.

Pro zpestření závodů můžete na několika přesně stanovených místech sbírat všemožné předměty. Některé slouží pro zrychlení vašeho vznášedla, jinými můžete pěkně zkomplikovat jízdu také vaším protivníkům. Můžete si však být jisti, že oni něco podobného provádějí také velmi rádi.

Audio, video a… závěr

Pochválit musím zvukovou stránku hry - mě osobně se zdála velmi povedená, to však konec konců platí i o grafice. Efekty jsou výborné, vše prostě působí tak, jak má. Někdy mě trochu štvala hudba, ale to už je spíše můj subjektivní pocit. Někteří z vás můžou mít nakonec zcela opačný názor.

Světlé stránky hry
  • Grafika, zvuky
  • Stavba a vzhled tratí
  • Futuristické prostředí
  • Jízdní vlastnosti vznášedel
Temné stránky hry
  • Obtížnost
  • Nízká atraktivita samotných závodů
  • Přílišné rozdíly mezi schopnostmi počítačem řízených soupeřů
  • Absence multiplayeru
  • Malá nabídka herních módů

A jsme u konce. Přesto, že jsem toho od titulu Space Haste 2 příliš nečekal, byl jsem nakonec mile potěšen. Herní prostředí působí skvěle, vše navíc k ještě lepšímu obrazu dotváří i slušná grafika. Zklamán jsem však malou nabídkou módů, absencí multiplayeru a několika dalšími chybičkami, které jsem v předchozím textu zmínil. V celkovém hodnocení mi však titul Space Haste 2 vychází jako lehce nadprůměrná hra.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10

Dáváte-li před reálnými simulacemi přednost neprozkoumané zkušenosti s futuristicky laděnou hrou, pak by mohl být titul Space Haste 2 tím pravým kandidátem.

Celkové hodnocení: 6/10

Váš názor Další článek: Might and Magic IX CZ v obchodech již tento pátek!

Témata článku: , , , , , , , , ,