PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Spec Ops: The Line – střílečka, která se nebojí šokovat (recenze)

Spec Ops: The Line je políčkem do tváře všem válečným střílečkám hollywoodského střihu. Zabíjet ve skutečnosti totiž není legrace.

Spec Ops: The Line vás nechá přemýšlet. O nesmyslnosti válečných konfliktů. O hloupé snaze stát se hrdinou. O nepochopitelné krutosti lidského druhu. A o tom, jestli jste vlastně vůbec dobře pochopili konec hry. Právě trochu jiný pohled na ozbrojený konflikt dělá z jinak klasické third person střílečky, která by se umístila v soutěži o co nejvěrnější kopii Gears of War na čelních místech, hodně osvěžující zážitek. Spec Ops: The Line je prostě spíš Bioshockem než Call of Duty. Spíš Apokalypsou než Komandem. Ostatně tvůrci se od začátku netajili tím, že se inspirovali knihou Srdce temnoty, jež představovala vzor i pro kultovní film Francise Forda Coppoly.

Písečné peklo v Dubaji

Ve hře se stanete kapitánem týmu jednotek Delta Force jménem Martin Walker. Společně s dalšími dvěma vojáky máte za úkol zjistit, co stojí za podivnými zprávami od plukovníka Johna Konrada.

Spec Ops: The Line je prostě spíš Bioshockem než Call of Duty. Spíš Apokalypsou než Komandem

Jde totiž o to, plukovník před pěknými pár týdny zmizel, když chtěl evakuovat poslední přeživší obyvatele Dubaje, kterou prakticky pohřbily vražedné písečné bouře. Naše trojčlenné komando tak nachází kdysi opulentně nabubřelou metropoli v troskách. Ještě většími troskami jsou samotní její obyvatelé, kteří nevítají zachránce solí a chlebem, ale kulkami a granáty.

Spec Ops The Line 01.jpgSpec Ops The Line 02.jpg

Zdánlivě jednoduchá mise se tak mění v totální peklo, kde netušíte, kdo proti vám vlastně bojuje a proč. No, kdo proti vám vlastně bojuje je jasné – všichni. Příběh je primárně o postupném odhalování tajemství a rolí všech zúčastněných v tomhle zavšiveném konfliktu. Klasické nalinkování „já jsem hodný Američan a ti zlí jsou Rusové, Arabové, Mexičani, nacisti z měsíce…“ tu vůbec nefunguje, což působí nesmírně sympaticky. A docela i depresivně, protože tvůrci se nevyhýbají kontroverzním scénám, které jsou skličující, šokující i přímo nechutné. Vyzrazovat vám je rozhodně nebudu.

Kromě zvratů a příběhových kliček hraje důležitou roli i postupný přerod hlavních hrdinů. Z původně vtipkujících kámošů v nažehlených (skoro) maskáčích se stávají otrhané, popálené a takřka labilní existence, u kterých občas čekáte, že se navzájem postřílí. Hra před vás navíc občas klade i těžké morální volby, které vám nechají jen pachuť na patře. Pravda, tvůrci možná děj místy až zbytečně překombinovali, ovšem ve výsledku se jedná o jeden z nejzajímavějších herních příběhů poslední doby. Věčná škoda, že i samotná hratelnost není tak zajímavá.

Z krytu do krytu

Zmínka o Gears of War v úvodu rozhodně nebyla náhodná, protože Spec Ops: The Line působí jako čistá kopie. Lineární third person akce funguje na standardním principu „ustřel hlavu všem, kdo ji vystrčí“ a až na pár drobností nepřináší nic nového. Nést můžete najednou jen dvě zbraně a pár granátů, zdraví se automaticky obnovuje, naskriptované scény jsou strhující a četné. Arzenál zbraní postupně bobtná, stejně tak se obměňují i typy protivníků – od slabých povstalců v úvodu po těžce pancéřované vojáky v závěru. A ano, nechybí ani pasáže za kulomety. Na řízení vozidel však můžete zapomenout.

Spec Ops The Line 04.jpgSpec Ops The Line 05.jpg

Na taktiku není moc místa, úrovně jsou hodně koridorové a přímočaré, i když svým spolubojovníkům můžete zadávat pár základních příkazů – vybrat cíl k likvidaci, poručit použít oslepující granát a vyléčit parťáka (pro vás to neplatí). Obecně jsou vaši parťáci hodně samostatní a platní, i když narazíte na občasné výpadky, kdy stojí někde opodál a blbě čumí. Ostatně výpadky má i umělá inteligence protivníků, která dokáže občas zle tísnit, jindy zase dělat laciný terč.

Spec Ops The Line 16.jpgSpec Ops The Line 18.jpg

Ve výsledku ale musím hratelnost pochválit, protože i když nijak neexperimentuje, funguje výborně. Pocit z krytí i střelby je výtečný, tvůrci dobře odladili i sílu granátů, a když už přestřelky začínají unavovat, dokáží změnit tempo a přinést něco nového. Hodně mě například bavily pasáže v písečných bouřích i možnost prostřílet občas sklo a zavalit protivníky písečnou lavinou. S písečnou Dubají si tvůrci prostě dobře vyhráli.

Lesk a bída Dubaje

Zasazení The Line do katastrofou zasazené Dubaje představuje po příběhu druhé největší lákadlo hry a level designerům se ho podařilo výborně vytěžit. Tedy pokud se bavíme o kráse scenérií a variaci lokací, funkčně je to prostě tu větší, tu menší koridor. Přestřelky dokáží využít výškové pestrosti města, jednou se tak brodíte pískem v ulicích města, jindy vás jímají závratě při slaňování z jednoho mrakodrapu na druhý. Jednou se plížíte luxusním obchodním centrem, podruhé zničeným muzeem a tak dále. Však se podívejte na obrázky.

Spec Ops The Line 10.jpgSpec Ops The Line 11.jpg

Hra staví na Unreal Enginu 3 a grafika vypadá vážně dobře. Práce se světlem a částicovými efekty je úžasná, na druhou stranu tu narazíte i na slabší textury a některé hranatější modely. Animacím se nedá nic moc vytknout až na občasné legrační pády mrtvých těl. Na druhou stranu si nevybavuji, že by to v nějaké hře bylo bez chyb. Fyzika a destrukce prostředí je standardní – betonové překážky jde rozstřílet, ale na pokročilejší likvidaci okolí zapomeňte. Na sestavě s procesorem i3, 4 GB RAM a GeForce GTX 680 běží hra v rozlišení 1920x1080 při nejvyšších detailech naprosto plynule a potěší i minimální nahrávací časy.

Slušnou vizuální stránku doprovází i odpovídající zvuky a hudba. Vyzdvihnout zaslouží dabing a hlavně Nolan North v hlavní roli, který perfektně ztvárnil postupný přerod hrdiny a jeho utápění v temnotě.

Zasazení The Line do katastrofou zasazené Dubaje představuje po příběhu druhé největší lákadlo hry

Ostatně i další herci zvládli svoji práci na jedničku. Fanoušky už zmíněného filmu Apokalypsa potěší hudební odkazy v podobě vybírání podobných rockových skladeb. Na orchestrální soundtrack se tu moc nehraje. Jednoduše, Spec Ops: The Line se bez ostychu dokáže zařadit mezi dnešní AAA hry.

Příště trochu víc invence

Příběhová kampaň se dělí celkem do 15 kapitol a na střední obtížnost vám dohrání potrvá kolem 7 hodin, což je málo. Ano, můžete si zahrát znovu některé kapitoly a zkusit zvolit jiné rozhodnutí, ale to moc času navíc nezabere. Pochopitelně tu najdete i multiplayer, ale ten působí spíš do počtu – je tu šest poměrně klasických módů, systém postupného odemykání výbavy a tak dále. Nic zásadně inovativního. Mimochodem, kooperativní mód by měl dorazit později v podobě DLC zdarma.

Spec Ops The Line 12.jpgSpec Ops The Line 13.jpg

Hlavní důvod, proč The Line si zahrát, představuje příběh. Pokud už vás nebaví ty klasické hollywoodské pohádky, kdy hrdina zastavuje bombu vteřinu před výbuchem, Spec Ops oceníte. V druhé polovině hry má skvělou temnou atmosféru, nebojí se násilí ani nepříjemných scén. Je jenom škoda, že tvůrci neměli stejnou odvahu jít jiným směrem i v hratelnosti.

Žánr: Akce | Third person akce
Výrobce: Yager Development | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. června 2012