Speed Challenge – Jacques Villeneuve a jeho úchylná vize

Před několika měsíci spatřily světlo světa realistické simulátory „Grand Prix 4“ a „F1 2002“. Běžný hráč však již delší dobu postrádá zábavné arkádové tituly typu „Need for Speed“. Jacques Villeneuve, známý jezdec Formule 1, šel zlatou střední cestou a coby technický konzultant vtělil svou vizi závodů budoucnosti do hry Speed Challenge: Jacques Villeneuve Racing Vision!
Speed Challenge – Jacques Villeneuve a jeho úchylná vize

Žánr: závodní hra
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 32MB grafická karta, DirectX 8.1 nebo OpenGL
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, DirectX 8.1
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Jazyk: angličtina
Výrobce: Ubi Soft (http://www.ubi.com)
Distributor v ČR: zřejmě Playman (http://www.playman.cz)
Domovská stránka: http://www.ubi.com

Pakliže vás nudí příliš „skutečné“ simulátory Formule 1 (Grand Prix 4, F1 2002) a čekání na Need for Speed: Hot Pursuit 2 je příliš dlouhé, můžete si zkrátit chvíli hybridními závody Speed Challenge: Jacques Villeneuve Racing Vision od Ubi Softu. Hned v úvodu této recenze je nutné poznamenat, že se nejedná o hru nikterak převratnou, ale přesto se podívejme na její jádro, zda neukrývá alespoň špetku počítačové zábavy.

Speed Challenge   Speed Challenge

Speed Challenge   Speed Challenge

Je rok 2027, do virtuálního kokpitu usedá veterán někdejší Formule 1, Kanaďan Jacques Villeneuve, aby se účastnil dalšího dílu seriálu závodů Speed Challenge League. Miliardy diváků sledují závody pohodlně ze svých domovů pomocí virtuální reality, která je přenese přímo na fiktivní závodiště. Dnes se jede velmi populární okruh v centru Paříže tak, jak si jej pamatují jen skuteční pamětníci, neboť město bylo v roce 2004 zcela srovnáno se zemí během války s „třetím světem“. Na virtuálním pařížském okruhu ale půjde o všechno – stařičký Jacques má šanci obnovit zašlou slávu, neboť pouze jediné vítězství jej dělí od celkového prvenství ve Speed Challenge League. Vozy jsou již připraveny na svých startovních pozicích a čeká se na start... závod začíná!

Zdají se vám tyto téměř postapokalyptické vize přitažené za vlasy? Ano, částečně jde o výplod mojí fantazie :-), nicméně virtuální závody za 25 let skutečně napadly Jacquese Villeneuvea a celý Ubi Soft, jenž své vize vtělil do netradiční závodní hry.

Začneme módy pro jednoho hráče. Pod názvem „Quick Race“ se ukrývá tradiční rychlý start, kde si vyberete jednu z nabízených jedenácti virtuálních tratí (Rio, Paříž, Londýn, Tádžmahál, Egypt, New York City, Montreal, Řím, Moskva, Austrálie, Osaka) – mimochodem další varianty a alternativy přibudou až po zdárném umístění v některé ze seriálových soutěží. Pak si stačí navolit obtížnost, počet oponentů, podmínky denní doby a počasí, a také vůz – na začátku je jich k dispozici půl tuctu a pod označením Cygnus, Hydra, Pegasus, Phoenix, Pyxis a Serpens si asi nic konkrétního nepředstavíte :-). Kromě tvaru a volitelných barev mají jízdní vlastnosti vesměs podobné. Spíše záleží na samotném nastavení vozidla, které ovšem také na chování vozu příliš nezmění; vše navíc ulehčují přednastavené konfigurace vozu pro různé podmínky terénu. Po výběru začíná závod...

Vyjíždím z pole position, ovšem oproti Formuli 1 jsou startovní pozice šikmé (důvod nechápu, ale Jacques si to zřejmě takto přál :-). Jelikož už jsem v Paříži několikrát byl, nevěřil jsem vlastním očím, jak si tvůrci Speed Challenge představují virtuální okruh v hlavním městě Francie. Nejdůležitější historické památky jsou samozřejmě zachovány, stejně tak jako jejich přibližná geografická poloha, vše však probíhá na fiktivních silnicích, které vedou nejprve po Champs-Elysées, kolem vítězného oblouku se rovnou stočí k Eiffelovce, pod níž pak závodníci projíždějí, a nakonec kolem řeky Seinny zpět na hlavní třídu. Architektura města je přitom velice odbytá, textury domů jsou slabší než v Mafii a vzhledem k tomu, že silnici lemují virtuální mantinely, na kterých běží virtuální reklamy :-), nedá se vyjet z tratě, čímž celá architektura tratí ztrácí smysl a jednotlivá města jsou tak pouze jakýmsi marketingovým tahem, aby nalákala co nejvíce kupujících hráčů. Okruhy jsou přitom vesměs stejné, pouze se liší počtem zatáček a délkou a zvoleným „pozadím“ neboli městem.

Speed Challenge   Speed Challenge

Speed Challenge   Speed Challenge

Zábavnost hry klesá už od počátku na minimum – připomíná jakýsi klon mezi Test Drive 6 a nedávným Michael Schumacher Racing World Kart 2002. První titul je podobný zejména svou „uzavřeností“ a nemožností vyjet z předem definované tratě a druhá hra je podobná díky podobnému použitému konceptu jízdy ve městě a „ozdobením“ názvu o slavné jezdecké jméno. Hned zpočátku, kdy zaváháte hned v první zatáčce (citlivost řízení je totiž velmi chabá), vám ujedou všichni protivníci a závod je již téměř prohraný. Fyzikální model vozů snad nejde ani popsat, nejvíce mi připomíná vysavač jezdící po koberci :-).

Zvuk vozů je velice podobný automatické pračce při vyšší intenzitě machání prádla, hudba je techno-rocková a je snad jediným kladem celé hry. Jednotlivé tratě mají průměrné grafické zpracování s použitím T&L efektů – design měst však působí poněkud chaoticky a použité textury jsou, jak jsem již řekl, v nízkém rozlišení. O detailech vozů je opravdu zbytečné hovořit, protože je jich snad méně než v Need for Speed IV! Nejhorší ovšem je, že na první pohled není hra vůbec odpudivá a screenshoty mohou leckoho nalákat – po odhalení nablýskaného hávu však hráč objeví špínu, hnus a především lajdáctví autorů. Co naplat, že je hra naprosto plynulá; stačí si vyzkoušet nedávno vydané demo...

Speed Challenge   Speed Challenge

Můžete si zařádit (nebo spíše zaplakat :) také v dalších single-playerových možnostech, které jen potvrzují, že tzv. „zábava“ ve Speed Challenge nikdy nepřestává... Grand Prix je klasický seriál závodů na okruzích, Championship je něco podobného, zde ovšem platí trochu jiný systém postupu a umístění. Time Attack je snad nejzábavnější mód, jelikož se na tratích projíždíte pěkně v klidu a sami, takže je hratelnost podstatně vyšší. Konečně tady máme Special Series, což je několik nových variant nebo tratí, které se zpřístupní při postupu v některé ze soutěží.

K dispozici je také Multiplayer, který vám dává jedinou naději, že vás hra bude bavit – vaši soupěři z lokální sítě, internetu nebo serveru UBI.com zřejmě budou dělat podobné chyby jako vy, a v zatáčkách budou stejně neohrabaní.

Světlé stránky hry
  • hudba
  • naprosto plynulý chod hry
Temné stránky hry
  • hratelnost
  • ovládání
  • design tratí
  • slabá grafika
  • zvuky
  • ... a tak dále :-)

Doufejme, že budoucnost závodů nebude tak černá, jak se nám snaží naznačit Jacques Villeneuve coby technický konzultant a „celebrita“ titulu Speed Challenge. Slabá grafika a design úrovní, špatné chování vozů v zatáčkách a především jedna obrovská nuda vás bude provázat po celou dobu, pokud obětujete 650MB volného místo na disku pro odbytou práci programátorů z Ubi Softu. Myslím, že sponzoři hry (Certina, Elf, Radio Espace a další) i samotný Jacques Villeneuve budou příště dvakrát přemýšlet o propůjčení svých zvučných jmen do nepovolaných rukou...

Grafika: 5/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 4/10
Hratelnost: 3/10

Nevyšlo to – Jacques Villeneuve se podepsal pod komerčním „shitem“, který je snad ještě slabší než totálně nepovedené staré Test Drive 6!

Celkové hodnocení: 4/10