Spirit of Speed 1937

Pudr a benzin. To jsou slova, která mě napadnou jako první při pohledu na tuto hru. Přeneste se do doby, kdy se automobiloví závodníci proháněli třistakilometrovou rychlostí v autech vážících skoro tunu a byli považováni za národní hrdiny
Spirit of Speed 1937

Žánr: simulátor automobilových závodů
Minimální konfigurace: PII 233, 32 MB RAM
3D akcelerace: Direct3D
Výrobce: Microprose
Vydavatel: Hasbro
Zapůjčil: JRC


Spirit of Speed 1937 konečně zaplňuje díru v simulátorech na trhu. V záplavě her honosících se nejrychlejšími sporťáky dneška jsou stejně rychlé závodničky z třicátých let vítanou změnou. Při spouštění hry se trochu déle čeká, ale jakmile se dostanete do menu, tak je vše včetně spouštění závodu rychlé. Na výběr máte 15 závodních vozů a 9 tratí z různých koutů světa. Vše je autentické, tak jak to vypadalo ve třicátých letech. Ze začátku budete zřejmě závodit jen tak, náhodným výběrem auta a tratě. To ale rychle omrzí, a tak si střihnete celou závodní sezónu roku 1937, kdy po výběru “stáje” nebo spíše značky auta absolvujete závody na všech světových okruzích. Dále jsou zde připraveny scénáře jednotlivých závodů. Jednotlivé tratě jsou velmi různorodé. Od dlouhých rovných úseků na AVUSu v Německu (pověstné německé dálnice) přes vyváženou trať TRIPOLI v Lybii až po klikatou a divokou jízdu na francouzské PAU, kde projíždíte malým městečkem. Už jen kvůli obsaženým automobilům si tuto hru musí nadšenec pořídit. Řídit dvoumotorové monstrum Alfa Romeo vážící cca 1000 kg a jezdící rychlostí přes 300 km/h je nevšední zážitek. Nebo zažívat v 1,5 tuny vážícím Railtonu přetížení 2 G, když sešlápnete pedál až k zemi....mmmm.

Německá dálnice třicátých let      Pohled na dvoumotorovou Alfu Romeo

Používání menu je příjemné díky pěkně zpracované grafice, animovaným ukázkám právě vybraného auta nebo závodní tratě, ale i díky dobové hudbě namixované se zvuky motorů. Prostě opravdová atmosféra té doby. Nastavování parametrů hry je celkem strohé, ale dostačující. Akorát mě zaskočily pouze dvě možnosti rozlišení - 800x600 a 512x384. Při výběru vozu si můžete navolit i automatickou převodovku. Klasika je klasika a já osobně jezdím s ručním řazením. Auta můžete ovládat klávesnicí, joystickem nebo volantem s pedály. Samozřejmostí je dnes již podpora funkce “force feedback” umožňující vám zažít na vlastní ruce vibrace a odporové síly při řízení. Ovládání je však slabší stránkou této hry. Řízení přes klávesnici je málo citlivé a musíte skoro neustále držet pomocnou klávesu, která povely z klávesnice urychluje. Naopak ovládání s běžným joystickem je až příliš citlivé: stačí sebemenší pohyb a auto jde do smyku. Bohužel, citlivost ovládání joystickem nejde nastavit, takže nezbývá než se naučit ovládat hru s tím co máte nebo si zaskočit do obchodu pro pořádný volant s force feedbackem. Simulátorové puristy zamrzí absence opravdových následků havárií. Pokud totiž narazíte v dvěstěkilometrové rychlosti do překážky nebo druhého auta, většinou se až na pár smyků nic nestane a normálně dál pokračujete v jízdě. Ve skutečnosti by to byla jízda na onen svět.

Jakmile se ocitnete na trati, ohromí vás úžasná grafika. Zde si tvůrci hry dali opravdu záležet. Tratě i okolní krajina vypadají velmi reálně včetně všudypřítomných očumujících lidí. Auta jsou zpracována stejně dobře jako okolní krajina. Nechybí funkční zpětná zrcátka, odrazy krajiny v naleštěném laku, fungující pérování, řidič, kterému “létá” hlava v prudkých zatáčkách a podobné drobnosti. Myšleno bylo i na nazelenalý průhledný kouř linoucí se z výfuku podle toho, jak šlapete na plyn. Na výběr máte několik pohledů – většinou zezadu na auto, ale i pohled z místa řidiče nebo z kapoty. Grafika je plynulá i na referenčním stroji AMD 350 + AGP TNT1. Začíná se silně trhat v případě, že najedete na trávu (docela zajímavý jev) anebo když je na trati víc než tři auta (i když nejsou vidět – také zajímavý jev). Možná to chtělo ještě trochu programátorského snažení, ale myslím, že na doporučené sestavě s Pentiem II na 266 Mhz se vám tyto problémy moc neprojeví.

Takhle to vypadá v Mercedesu      Prudký rozjezd před obdivujícím publikem

Velkým zklamáním však pro mne jsou zvuky motorů. Ty se pánům z MICROPROSE vůbec nepovedly. Vnímám to obzvlášť silně, protože jsem kdysi slyšel opravdové zvuky některých aut z této simulace. Jakmile mi Spirit of Speed 1937 přišel poprvé pod ruce, tak jsem se jako malý kluk těšil na zvuk vozu Mercedes Benz 154, hlavně na “suprovní” zvuk jeho přeplňovacího dmychadla, ale kde nic tu nic. Motory všech aut znějí skoro stejně a jsou tvořeny snad jen dvěma zvuky. Jedním pro volnoběh a druhým pro vyšší otáčky. Pouze se mění rychlost přehrávání zvuku, takže žádné realistické efekty z motoru k vám nepřicházejí. Pouze při podřazení se ozve bublavý zvuk motoru, který je ovšem slyšet i při řazení s vypnutým motorem. Kdybych tyto zvuky slyšel ve hře před dvěma roky, nebo hře s horší grafikou, tak bych je hodnotil trochu lépe. Jelikož jsou to ale velmi průměrné zvuky v nadprůměrně graficky vyvedené hře, dávám jim jen dva body z pěti. Dalším již ne tak drastickým, ale v dnešní době citelným mínusem je absence hry po síti.

Celkově je Spirit of Speed 1937 povedenou simulací. Méně realistické zvuky se dají přehlédnout a v zápalu boje (závodu) vás ani moc zajímat nebudou :-). Takže zasedněte do Alfy Romeo, Auta Union, Bugattiho, Duesenbergu, Remuse, Mercedesu, Milleru nebo Napieru Railton. A nezapomeňte, v žádném případě nesundávejte nohu z plynu!

4/5

Grafika ŚŤŽŹ
Zvuky ŚŤƒ„…
Hudba ŚŤŽ„…

ŚŤŽŹ…

Hratelnost ŚŤŽŹ

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

dnes | | 17 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A