Splinter Cell - první dojmy z královské stealth akce

Operují v týlu nepřítele, ukryti v pozadí, ve stínech. Pracují tiše, rozumí si s moderní technikou a zároveň jsou vycvičení řešit i zdánlivě bezvýchodné situace. Jedním z nich je také Sam Fischer, agent divize Third Echelon organizace NSA a hlavní hrdina titulu Splinter Cell. Hry, která již nyní překročila svůj vlastní stín. Přesvědčete se o tom v našich prvních dojmech!
Splinter Cell - první dojmy z královské stealth akce

Vývojářské studium Red Storm Entertainment se po celém světě proslavilo sérií her inspirovaných tvorbou populárního spisovatele Toma Clancyho. Nutno podotknout, že zejména první vydané tituly z dílny této firmy nepochybně patřily mezi naprostou herní špičku, byť se pro své zaměření na úzkou cílovou skupinku hráčů nesetkaly s celosvětovým úspěchem. Již brzy se do skupiny těchto titulů zařadí také další počin Splinter Cell. Na rozdíl od svých předchůdců a starších kolegů však tato hra v mnoha ohledech vybočuje mimo dříve zavedené standardy. Na vlastní kůži jsme otestovali betaverzi Splinter Cell, která jasně vypovídá o kvalitách tohoto počinu.

 

 

Změna je život!

Změna je život - toto jednoduché, ale zároveň velmi výstižně pravidlo se nevztahuje pouze na bytí lidských jedinců, ale také na práci a aktivity firem. V případě titulu Splinter Cell tak byl autorský tým Red Storm Entertainment vyměněn za nově zformované studio společnosti Ubi Soft v Montrealu, které se rozhodlo opustit zarytou myšlenku a pravidlo vytvořit další z řady taktických týmových akcí - mezi ně patřily například výborné výtvory Rainbow 6, Raven Shield či Ghost Recon. Naopak, do rukou se vám dostává pouze jediný člověk Sam Fischer a coby tento sympatický agent musíte plnit všechny mise v utajení, nenechávat žádné stopy, pracovat tiše, rychle a soustředěně.

Kdo by si myslel, že po několika letech "zabřednutí" v bažinách jediného žánru se nemůžeme dočkat opravdu nápaditého a kvalitního titulu s nálepkou Toma Clancyho, ten bude příjemně překvapen. Po Xboxové verzi stealth akce Splinter Cell, která si svou premiéru odbyla již minulý rok a která sesbírala v četných anketách nespočet ocenění, se v nejbližších dnech objeví v českých obchodech také očekávaná PC verze tohoto nápaditého titulu. Odpustím si povinnost a zažitý zvyk nechávat vás v napětí až na samý závěr článku a teprve tam prozradit, jaké že jsou reálné vyhlídky hry Splinter Cell. Bez špetky nadsázky totiž nezbývá než říci jediné - máme se na co těšit! Překvapení letošní zimy totiž přichází...

Špionážní akce se vším všudy

Jak jsem již zmínil, v případě titulu Splinter Cell si autoři vyzkoušeli zcela novou a ojedinělou roli tvůrců špionážní stealth akce. Naštěstí a ku spokojenosti všech sort hráčů není hra omezena nutností být vždy a všude "neviditelným" záškodníkem. Jsou situace, které lze vyřešit cestou rychlé a smrtelné akce, stejně jako nenápadným plížením, skákáním a skrýváním se ve stínech. Jeden příklad za všechny - v nejmenované z misí je vaším úkolem setkání s informátorem v plamenech se rozpadající budově. Vaše další cesta poté vede přes dům, který je chráněn nejen venku patrolujícím vojákem, ale také jeho kolegou nacházejícím se uvnitř tohoto objektu.

Zatímco milovníci akce vyřeší celou situaci rychlým a jednoduchým zlikvidováním obou přítomných nepřátel, druhý typ hráčů se může pokusit vyřešit vše mnohem čistější a uhlazenější cestou. Jednoduše se tak proplížíte přes venku hlídajícího muže až k oknu, přes které vede bezpečná a tichá cesta do útrob budovy. Poté stačí jen počkat až si druhý strážný odskočí ven na kus řeči za svým přítelem, rychle získat potřebné informace z PC a ladným krokem odkráčet vstříc dalšímu nebezpečí. Jak prosté, jednoduché a zároveň neuvěřitelně účinné. A to vše je navíc pouhý začátek.

 

 

Čtyři mise, kterými se pyšní betaverze hry a kterou jsme měli tu čest otestovat, jsou totiž doslova a do písmene nabité zajímavými situacemi. Řešení podobného problému, který jsem nastínil před chvílí, je pouze slabým odvarem toho, co na vás skutečně čeká. Již zmiňované probíhání hořící a rozpadávající se budovou, výslech rukojmích či nutnost proniknout do týla nepřátelské základny přes minové pole. Z průběhu všech misí je jasně patrné, jak velký průchod dali tvůrci své fantazii, což se ukázalo být tím zřejmě nejšťastnějším řešením. Potěší pak také doba, kterou budete potřebovat pro dokončení jedné mise - zapomeňte na patnáctiminutové procházky jednotlivými pasážemi klasických first-person stříleček, na dohrání titulu Splinter Cell budete potřebovat několikadenní volno z práce, eventuelně dobrý důvod, proč nejít celý týden do školy.

Instinktivní jednání

Pokud vám připadá hledání co nejkomplikovanějšího řešení zajímavé a zároveň milujete adrenalinové situace, pak se bude cítit v případě Splinter Cell jako ve svém vlastním živlu. Ne vždy na vás totiž čekají situace, kdy budete obdaření dostatkem času potřebným pro promyšlení dalších kroků. A tak tedy přichází čas na instinktivní jednání, které však nemá vždy kýžený účinek.

Příjemný společníkem na vašich cestách vám kromě oblíbené zbraně (aneb bez ní ani na krok!) budou také další předměty. Ať již účinný paklíč, pomocí nějž můžete otevřít zamčené dveře, tak také rušička kamer. Používání těchto přístrojů se navíc v mnoha případech blíží skutečnosti a tak odemknout dobře zabezpečené dveře pro vás nebude prácičkou na pár sekund. Jako velice užitečný pomocník se mi jevila také termovize, jejíž služeb jsem využil hned v několika případech - mimo jiné v případě hledání bezpečné cesty skrz minové pole.

Jak jsem se již zmínil, v hlavní roli titulu Splinter Cell se objevuje Sam Fischer, speciálně vycvičený agent divize Third Echelon americké vládní organizace NSA. Jedná se o odborníka na slovo vzatého - dokáže nejen šplhat po rourách a trubkách, ale také se účinně bránit a rozumí si také se všemi technologickými vymoženostmi. Právě díky Samovým schopnostem bylo tvůrcům umožněno doslova se "vyřádit" při návrhu jednotlivých misí. Čeká tak na vás nejen slaňování ze střechy budovy, ale také populární šplhání po římsách a další výlety za hranice schopností průměrného člověka.
 
Grafika - na jedničku!

Ruku v ruce s napínavým dějem a výbornou hratelností jde navíc také grafika. Snad okolo umístěné obrázky dostatečně prokazují, že po této stránce lze hře vyčíst jen máloco. Co se týče hardwarové náročnosti, ani zde není důvod k panice - na mém vlastním PC osazeném procesorem o frekvenci 1,7 GHz, 512 MB DDR a grafickou kartou GF4Ti4200 běželo vše při plných detailech naprosto plynule. Na slabší konfiguraci jsem bohužel neměl možnost hru otestovat, zkušenosti hráčů však hovoří o tom, že po snížení některých detailů (potažmo rozlišení), je titul Splinter Cell velmi dobře hratelný také na méně výkonných PC.

 

 

Nemohu vám zůstat dlužen také pár slov o ozvučení hry, které je velmi působivé. Týká se to nejen hudby, ale také namluvení postav, které působí velmi autentický a jen stěží bych si uměl představit záměnu anglického originálu za český dabing.

Zazvonil zvonec a pohádky je konec - pro tentokráte!

"Děkuji celému štábu, pro dnešek máme padla." Tato věta filmových režiséru do puntíku platí také pro mé dnešní první dojmy. Již v brzkých dnech se na stránkách Doupěte setkáte s kompletní a nefalšovanou recenzí, která nad titulem Splinter Cell vyřkne konečný ortel. Do té doby nezahálejte a neváhejte okusit slasti, které nabízejí na Internetu veřejně dostupné hratelné demoverze. Věřte, že ty vám dlouhou chvíli při čekání na plnou verzi hry příjemně zkrátí. A pokud ne, pak si nenechejte ujít ani naše rozsáhlé interview s tvůrci Splinter Cell.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Red Storm Entertainment | Webové stránky hry
  • Atmosféra
  • Využití světel a stínů
  • Systém použití paklíče
  • Grafické a hudební zpracování
  • Umělá inteligence
  • Slabší příběh
  • Délka hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A