Splinter Cell: Pandora Tomorrow – prožijte svých 24 hodin

Zhruba před rokem přišel proslulý Tom Clancy se hrou, která už neměla za hlavní náplň boj elitních skupin proti terorismu - místo toho se soustředila na akce jediného super agenta, proti němuž je i Bond ořezávátko. Rovněž došlo k odklonu od žánru taktických akcí a výsledkem byla akce plíživá a rozvážná. Teď se agent Sam Fisher vrací a my se podíváme, kolik bezesných nocí nás to bude stát a zda tu máme dalšího adepta na hru roku.
Splinter Cell: Pandora Tomorrow – prožijte svých 24 hodin

Platforma: PC
Typ hry: 3rd person stealth akce
Multiplayer: Ano - více v samostatné recenzi
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 128 MB RAM, 64 MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4 GHz, 256 MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128 MB, 2,5 GB HDD
Výrobce: Ubi Soft (
http://www.ubisoft.com)
Vydavatel: Ubi Soft (
http://www.ubisoft.com)
Distribuce v ČR: Playman (
http://www.playman.cz)
Homepage:
http://www.splintercell.com

Splinter Cell byl v době svého vydání takřka veleočekávanou záležitostí a i přes některé dílčí nedostatky bylo jeho přijetí více než kladné. Jednalo se tak o další důkaz dnes již přijímanějšího (ovšem nedá se říci, že stoprocentně pravdivého) faktu, podle kterého mohou být konzolové hry i na PC kvalitní, zábavné a hratelné. Hra nepostrádala velmi dobře zpracovanou akční část, především však ohromovala precizně do děje zakomponovanou nutností tichého nenápadného postupu, při kterém mnohokráte nesměl nikdo z protivníků zemřít. Podstatné ale je, že hlavní hrdina SC ještě neodešel do důchodu a čeká ho další várka nebezpečných misí. A my u toho samozřejmě nemůžeme chybět.

Jinými slovy se nám tak do rukou dostává něco mezi stand-alone datadiskem a druhým dílem, Splinter Cell Pandora Tomorrow (SCPT). Čtyřcédečkový macek slibuje hutnou zábavu a po instalaci už nic nebrání ponoření se do děje. Na tomto místě bych jen dodal, že vzhledem k propracovanosti a komplexnosti multiplayeru se tato recenze bude věnovat jen hře pro jednoho hráče a na MP se dostane po důkladném otestování později.

  

Jen termo vidění odhalí nášlapné miny * Novinka - half split jump * Takovýchto situací je ve hře moře

Teď ovšem hurá na věc. V intru se staneme svědky obsazení velvyslanectví Spojených států ve východním Timoru teroristy - nutno podotknout, že je to bezchybně naplánovaná akce, která vás správně naladí na nadcházející misi. Vaším cílem však nebude osvobození rukojmích - o to ať se postará Delta Force - vy se musíte dostat k důležitým informacím dřív, než ozbrojená banda uvnitř. Pochopitelně máte být téměř neviditelní a nesmíte nikoho zabít.

Než se z přístavu dostanete k budově ambasády, bude vás hra bombardovat tunami informací, což poslouží jako velmi podrobný tutoriál. Na rozdíl od původního SC vám rovněž takřka žádná finesa nezůstane utajena. Potom je však již vše na vás a než se stačíte rozkoukat, spadnete do víru dění – z něj se proberete teprve v okamžiku, kdy již budete mít celý SCPT zdárně za sebou. Různorodá prostředí jako výše zmíněné velvyslanectví, Jerusalem, pařížská výzkumná laboratoř, či jedoucí rychlovlak, na atmosféře jen přidají. Ale pojďme si hru rozpitvat trošku podrobněji. Vzhledem k tomu, že SC je nenásilnou syntézou několika velmi kvalitních her, pojďme se na Pandoru podívat pohledem těchto titulů.

Thief

Odkaz prapředka všech stealth akcí je jasný. Po většinu doby strávené u SCPT budete muset zůstat skryti ve stínech, nespustit alarm a nezřídka i nepoužít smrtelných útoků. K tomu všemu však máte hi-tech vybavení, s nímž se stáváte prakticky neviditelnými. V prvé řadě je to známý „stealth meter“, který vám v reálném čase ukazuje míru osvětlení místa, na němž se právě nacházíte. Pakliže ukazatel signalizuje naprostou tmu, neuvidí vás vůbec nikdo, leda že by měl noční či infra vidění, nebo by na vás šlápnul (i to se mi stalo:-)). „Vyrábění tmy“ rozstřelováním žárovek je pak samozřejmostí.

  

Konečně neutrální postava! * Reklamy jsou všude * Optický kabel se hodí dost často

Ve tmě zároveň potřebujete také něco vidět, proto Sam disponuje brýlemi, schopné dvou módů pohledu. Noční vidění vše kolem jemně „rozzrní“ a hlavně „zčernobílí“, na druhou stranu vám nic neunikne; je však potřeba dávat si pozor na oslnění i od obyčejných zdrojů světla. Druhým módem je vidění tepelného záření, které je nedocenitelné při hledání nášlapných min, či v místnostech plných světla a kouře, kde nevidíte na metr před sebe. Nicméně tohle vše už bylo ve SC, avšak co na tom změnit, že? Malou nevýhodou je, že převážnou část hry strávíte ve tmě a stínech (= konstantně zapnuté noční vidění), a tak si příliš neužijete detailní a téměř dokonalé grafiky.

Vynikající zůstává fakt, že stejnou výstroj jako vy můžou vlastnit i nepřátelé. V této souvislosti je nezapomenutelné překonávání nádvoří, které hlídal sniper vybavený právě nočním viděním, pochodováním přímo v kuželu světla, kterým šmátrala po zemi strážná lampa. Světlo bylo dostatečně jasné, aby ostřelovačovy brýle nemohly vaši maličkost odhalit. Likvidace teroristy pak byla jen třešničkou na dortu. Jistě také po sobě nezapomenete odklízet těla omráčených či zesnulých, abyste zabránili vyvolání poplachu. To vše tu ale bylo již dříve a v SCPT to funguje stejně jako kdykoli předtím, tedy na jedničku.

  

Dovedete si představit hezčí obrázek nad postel? :-/ * Smrt číhá ve tmě... * Kam se schoval Sam?

Project IGI

Dva díly této one-man-show hry se do povědomí hráčů přespříliš nevryly, přesto znamenaly poměrně důležitý pokrok v žánru. Podobně jako ve SC jste v roli agenta plnili nejrůznější mise, jejichž hlavní devizou byla značná volnost a ohromující velikost dějišť jednotlivých úkolů. Příměru s Project IGI jsem nepoužil jen tak - i SCPT se vyznačuje značnou volností a nutností nenápadného postupu. A právě ona svoboda spolu s rozmanitým herním prostředím představuje „kombo“, které s největší razancí útočí na hráčovy smysly.

V Pandoře se sice pohybujete po prostředí mise naprosto lineárně a v podstatě nemůžete zabloudit, jelikož vás hra nenápadně omezí neprůchodnými dveřmi apod., jenomže řešení problémů s oním postupem dále je plně ve vaší kompetenci a meze vaší fantazii se téměř nekladou. Jinak řečeno je jasné, že např. budete muset projít osvětleným náměstím, po němž se promenádují čtyři policisté, jež nesmíte zabít - jenže je zcela a jen na vás, jak to uděláte. Můžete střelbou pozhasínat všechny lampy a pak klidně projít, ale také můžete vejít do boční uličky, po okapové rouře vyšplhat do soukromého bytu, proplížit se kolem lidí dívajících se na televizi (zrovna jsou na programu titulky ze hry:-)), po římse přejít náměstí a nakonec se dolů na ulici spustit na laně. Sami jistě vymyslíte další a další možnosti.

  

Šplhání po vlaku patří k adrenalinovějším záležitostem

K vašemu postupu vám navíc slouží celá řada hi-tech vychytávek, jejichž přítomnost ve hře je nedocenitelná. Sice ne v každé misi máte kapsy přecpané vybavením a občas si budete muset vystačit jen s neodmyslitelnými brýlemi a pistolkou, ale spíše si užijete příjemného plánování, jakým způsobem ochromíte dalšího teroristu. Mezi speciální náboje pro vaši útočnou pušku SC-20K patří kamera s nočním a termo viděním, která se přisaje na jakýkoli povrch a umožní vám tak dokonalý monitoring okolí; dále můžete využít jiné kamery, jež je schopna zvukem přilákat blízké ozbrojence a následně je pak omráčit plynem; jistě si najdou uplatnění i gumové omračující projektily, přísavky vytvářející elektrický náboj, či plynové granáty. Další vybavení jako rušička kamer, optický kabel, jenž můžete podstrčit pod dveřmi, nástěnná mina reagující na pohyb, dalekohled apod. pak jen rozšíří možnosti řešení všelijakých zádrhelů.

Metal Gear Solid

Propracovanosti příběhu a osobností jednotlivých postav, jakou jsme mohli vidět právě v MGS, se u SCPT sice nedočkáme, ale i tak se budeme skvěle bavit. Celá hra vás během několika málo okamžiků vtáhne do děje takovým způsobem, že se okamžitě se Samem Fisherem ztotožníte a jeho osudy vezmete za své. Feel hry je skutečně hodný uznání, což je nejlépe patrné ve chvíli, kdy dostanete po nastoupení do výtahu příkaz z comlinku zabít ženu, jež vás tam dovedla („Kill her. Don’t think, just do it.“). Bez zaváhání uposlechnete, jelikož v té části hry už budete na všechny instrukce z velitelství reagovat, aniž byste je pořádně vnímali. Výtah odjede a Sam se jenom zeptá: „Lamberte, můžeš mi říct, co jsem právě udělal?“. V takových chvílích pro vás přestane existovat váš pokoj, budete přemýšlet nad etikou a zabíjením neozbrojených a budete pomalu začínat vidět ve tmě.

  

Narušování soukromí civilistů se děje zřídka, ale stojí zato (btw: v televizi jsou titulky ze hry)

Kromě prvotřídního vybavení to ale bude i gymnastická minulost Sama Fishera, která mu umožní úspěšné dokončení nejedné mise. Do jeho repertoáru oproti původnímu SC přibyla celá řada nových pohybů - autoři tak smazali jeden z největších důvodů pro výtky. Značného vylepšení se dočkal očekávaný „split jump“ - prvek, který jste dříve téměř nevyužili. Ani zde sice roznožku mezi zdmi neprovádíte na každém rohu, ale zvláště díky variaci „half split jump“, jež vám umožní se ještě odrazit a dosáhnout na vyšší místa, se svého uplatnění dočká. Samozřejmostí je ručkování s možností závěsu za nohy s pistolí v ruce, slaňování budov, přikrčení za zdí (zde mi místy chyběla možnost „vykouknout“ nejen doleva nebo doprava, ale i nahoru) a další.

Velmi diskutovaným prvkem byl tzv. „SWAT turn“. Pokud se opíráte zády o zeď a nahlížíte do úzké chodby, můžete tento speciální pohyb provést stiskem klávesy pro interakci. Následně provedete otočku, při které uvidíte do prostoru chodby a následně se opřete o stěnu na druhé straně. Pointa celého triku je ve faktu, že vás u toho s největší pravděpodobností nikdo nezaregistruje. Jiné kombinace pohybů využijeme v multiplayeru, takže se o nich zmíním jen okrajově - je to například kotoul do dřepu, jenž lze provést pokud běžíte na maximum (ovládání rychlosti kolečkem na myši zůstalo, což je výborné), nebo třeba velmi efektní salto vzad o zeď.

  

Šplhání si užijeme do sytosti

Splinter Cell

Přirozeně si SCPT bere nejvíce ze svého staršího bráchy, především pak celou koncepci. Celá hra je tedy rozdělena na osm rozsáhlých misí. Na začátku se z loadovací obrazovky a comlinku dozvíte pozadí mise; tradiční je hláška „details on your OPSAT“. Prvotní cíl mise obvykle nevypadá nijak obtížně, nikdy však zadání nezůstane jen u toho jednoho. Často tedy vůbec nevíte, jak daleko vlastně jste a že se blíží konec poznáte obvykle jen po rovněž známé instrukci „get out of there“. Jinak řečeno: není třeba truchlit nad zdánlivě malým rozsahem hry, neboť tento je vpravdě kolosální.

Co je ale potřeba až nepěkně vychválit, je celková atmosféra Pandory. Už jsem zmínil, že ve hře narazíte na mnoho situací, v nichž se se Samem naprosto ztotožníte, jenže když nad tím teď přemýšlím, tak mám pocit, že k tomuto dojde už zhruba pět minut po začátku hry a už vás onen pocit neopustí. Dá se tedy s klidným svědomím říct, že se zcela vydařil záměr autorů - vytvořit hru ne bůhvíjak realistickou, ale především zábavnou, takovou, aby se úplně každý dokázal se světem SCPT sžít a jedním dechem ho projít. S tím možná souvisí nepříliš hard-core obtížnost, ale pokud bude někdo nespokojený, nastavení „hard“ zůstává...

  

Kuk * Tak otevřeš ty dveře nebo ne?! * Tohle bych v reálu asi nedal…

Podobně jako atmosféru je potřeba vyzdvihnout AI. Protivníci se chovají dosti realisticky, sami se do ničeho nepouští a raději spustí poplach, nebo aspoň zavolají na kamaráda. Výborně například působí okamžik, kdy se stanete svědky zajišťování místnosti třemi teroristy - tito se totiž navzájem kryjí, ukazují si, kdo má kam jít atd., prostě nádhera. Vůbec spolupráce je místy dokonalá; pokud střelíte do nějakého chlápka přísavku, která ho ochromí elektřinou, a někdo to uvidí, vrhne se k postiženému a masáží srdce ho dá hned zase do pořádku. Když ještě zmíním, jak všudypřítomní ozbrojenci dovedou využívat baterek a jiných postupů, jak vás můžou odhalit, je myslím jasné, že občas budete muset hodně přemýšlet, abyste se dostali dál - ačkoli řešení je téměř vždy nasnadě.

Všechno řádně promíchat a servírovat za tepla

S radostí vám teď můžu povědět to, v co jsme všichni od oznámení prací na SCPT doufali: tahle hra je bez jakýchkoli pochyb královnou stealth akcí, a to přinejmenším do doby, než přijde Thief 3. Atmosféra Pandory je brilantně podtržena precizní grafikou, která zvláště v případě hry světla a stínu předvádí nevídané věci. Feel hry vás donutí používat všechny smysly - budete mžourat do tmy a snažit se podle stínu poznat blížící se nebezpečí, budete napínat uši, abyste mezi tóny bezchybného soundtracku podle hlasitosti poznali, jak je od vás protivník daleko, budete se jemně dotýkat tlačítka na myši, jakoby to byla skutečná zbraň… A když budete se zapnutou optikou pomocí pravého myšítka zadržovat dech, aby se vám zklidnila muška, leckdy se přistihnete, že přestáváte dýchat sami, a po dobře odvedené přesně načasované kombinaci akcí pro vyřazení hlídače vám bude srdce bít zrychleně, stejně jako by asi bilo Samovi.

Světlé stránky hry
  • Různorodost a spád misí
  • Hi-tech vybavení a pohybový repertoár Sama Fishera
  • AI
  • Naskriptované události
  • Dynamická hudba
  • Grafika
  • Intuitivní ovládání
  • Téměř bezchybná atmosféra
Temné stránky hry
  • Občas mi trošku chyběl nůž
  • Nemožnost vykouknout nad překážku, k níž je Sam zády
  • Příliš tmavých prostor neumožňuje plné vychutnání grafiky

Intuitivní ovládání vás dostane do hry takovým způsobem, že sami budete udiveni, jak příjemné napětí ve vás vyvolává plížení se pod okny, ručkování po rouře v nápravě vlaku - o chvíli později budete nalepeni na stěně vagónu a na moment se vám zastaví srdce, jak se leknete projíždějícího rychlíku na vedlejší koleji, přičemž Sama téměř smete proud vzduchu. Či třeba obyčejná spontánní akce, kterou zachráníte obchodníka před přepadením. Přestože veškeré takovéto situace jsou přísně naskriptované a dočkáte se jich pokaždé v ten samý okamžik, jejich efekt se tím nikterak nesnižuje. Zajisté je pak na místě otázka replayability - zde se o osud SCPT nebojím, rozehrání na vyšší obtížnost si jistě nenechá nikdo ujít, o multiplayeru nemluvě.

Jestliže před rokem znamenal Splinter Cell slušný průlom v lehce stagnujícím žánru, pak Pandora Tomorrow jde hrdě v jeho šlépějích, dotahuje téměř všechno to, co původní hra nedokázala, a navrch přidává mnoho nového. Pro příznivce stealth akcí je tahle hra naprostou nutností, pro ostatní rozhodně jistá volba - je totiž pramálo hráčů, které by Tom Clancy’s Slinter Cell Pandora Tomorrow neoslovil.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Ovládání: 9/10
Hratelnost: 9/10

Zase máme důvod pár dní nejít spát.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Ubi Soft | Webové stránky hry
  • Různorodost a spád misí
  • Hi-tech vybavení a pohybový repertoár Sama Fishera
  • AI
  • Naskriptované události
  • Dynamická hudba
  • Grafika
  • Intuitivní ovládání
  • Téměř bezchybná atmosféra
  • Občas mi trošku chyběl nůž
  • Nemožnost vykouknout nad překážku, k níž je Sam zády
  • Příliš tmavých prostor neumožňuje plné vychutnání grafiky

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

včera |
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A