Dráčka Spyra bude asi většina z vás znát z konzole Playstation, kde se předvedl – docela úspěšně – již několikrát. Další díl této série se však ocitá na stroji od Nintenda a to dokonce na oblíbeném kapesním handheldu Game Boy Advance. Je to opět plošinovka, která vás nejspíš zaujme povedenou grafikou.
Žánr: izometrická plošinovka
Platformy: GameBoy Advance
Podporuje: - - - - -
Výrobce: Digital Eclipse
Distributor: Universal Interactive Studio
V minulém díle Spyro porazil zlého čaroděje a v jeho světě opět zavládla pohoda a klid. Jenže nic netrvá věčně, natož pohoda a klid, a další díl musel o něčem být, tak problémy na sebe nenechaly dlouho čekat a Spyro musí zase vyrazit do akce a chránit svůj svět a své přátele. Zlý černokněžník je opět zpátky a tentokrát si jako své oběti vybral nebohé víly, které jednu po druhé zmrazuje do ledových krystalů. Jedna z posledních víl jménem Zoe, které se dařilo unikat, stihla poslat Spyrovi zprávu s prosbou o pomoc. Ta ho zastihla, když se slunil se svým přítelem Hunterem a kamarádkou Biancou na pláži. Jako správný hrdina neváhal ani chvíli a vyrazil splnit své další poslání.


Po shlédnutí intra v podobě pěkně namalovaných obrázku s textem, který musíte odklikávat, vás hra vyplivne rovnou do Spyrova domovského světa. Z tohoto světa se dostanete pomocí portálů, které jsou zde rozmístěny do dalších světů, kde jsou uvězněny víly. V každém světě se nachází třista krystalů k sesbírání a hlavně zamražené víly v krystalech. Pokud totiž chcete, aby vám byl otevřen další portál, musíte mít zachráněn potřebný počet víl, jinak máte smůlu. Světů je celkem šest, takže své záchranářské choutky uspokojíte vrchovatě a než všechny víly najdete, tak se docela proběhnete. K prozkoumání je zde celkem šest světů, každý z nich je graficky rozdílný a tak se projdete třeba po ostrůvcích a kolem vás bude všude bublat vařící láva nebo se budete probíhat po plážovém ostrůvku, kde budou narážet vlny a na zemi se budou válet paraplata.
Na své záchranné cestě narazí Spyro několikrát na svého přítele Huntera, který malého dráčka postupně naučí všem jeho pohybovým a útočným schopnostem. Jako každý správný drak, i Spyro chrlí ze své tlamy oheň. Tuto plamenometnou zbraň využívá téměř ke všemu. Od zlikvidování nepřítele po rozmrazení krystalu, ve kterém jsou uvězněny víly. Další druh útoku jsem si pojmenoval „beranidlo“ a takovýto útok vyvoláte při podržení pravého tlačítka na horní hraně GBA, Spyro se rozběhne a se skloněnou hlavou prorazí předměty, které nelze zničit plameny. Další schopností kterou je Spyro obdařen, jsou samozřejmě klasické skoky. Pokud se ale se Spyrem rozběhnete a zmáčknete tlačítko A ještě jednou hned po výskoku, tak se Spyro hned po výskoku vznese o něco výš a vám je tak umožněno doskočit výš. Pokud ale po výskoku tlačítko A budete držet, tak Spyro bude plachtit a díky tomu se dostanete na vzdálená, jinak nepřístupná místa. Jako příklad uvedu třeba úroveň, která se odehrává na pláži a zde jsou ostrůvky, na které nelze doskočit normálním způsobem a tak je třeba využít právě tohoto plachtění. Spyrovo zdraví hlídá taková malá poletucha jménem Sparx, která je dráčkovi neustále v patách. Ne že by ho přímo hlídala, ale je to takový měřič zdraví a Spyrův symbiont (už mi ta Hvězdná brána začíná lézt na mozek). Pokud totiž Spyra zasáhne nějaký nepřítel, tak se to neprojeví na dráčkovi, ale právě na Sparxovi. Když je dráček v pořádku má Sparx barvu žlutou, po jednom zásahu zmodrá, po druhém zezelená a při třetím zásahu Spyra přichází tunel se světlem na konci tedy smrt. S tou smrtí je to ale velmi relativní, protože Spyro má k dispozici pět životů plus ty, které si najde někde na hrací ploše, takže pokud ještě Spyro má nějaké životy a někde v úrovni zemře, tak se objeví opět na začátku úrovně.


Pro lepší orientaci, jak si v kterém levelu stojíte, je ve Spyrově vybavení atlas. Zde jsou uvedeny všechny levely obsažené ve hře a je zde taky uveden celkový počet kamenů, které lze v úrovni nalézt a posbírat a také počet zamrazených víl, které jde v úrovni osvobodit. Ačkoliv nejsou levely nijak zvlášť obrovské, tak například v plážové úrovni procházíte z ostrůvku na ostrůvek přes mosty a lávky a netrvá dlouho a jste z toho pěkně zamotaní. Díky atlasu tedy máte přehled a nemusíte úrovní zbytečně bloudit. Při každém vstupu do úrovně nebo výstupu z úrovně hra automaticky uloží počet nasbíraných kamenů a osvobozených víl.
Co mi občas dělalo trochu problémy, byla rychlost Spyra. Největší problémy nastávaly v okamžicích, kdy byl dráček v plné rychlosti a najednou se mi zjevil okraj ostrůvku a pád do moře by znamenal ztrátu celého života. I když jsem okamžitě otočil pomocí křížového ovladače, Spyrova reakce je vždy o chviličku pomalejší a nejednou mne to tento život skutečně stálo. Občas se mi také stalo, že místo toho, aby Spyro po výskoku začal plachtit, se mi zřítil k zemi. Zdálo se mi, že hra občas nestíhá zareagovat na dva rychlé stisky tlačítka A za sebou.
Graficky je tato hra takový mladší bratříček hry Rayman Advance. To, co mají společného, je velká barevná rozmanitost a neduh mladšího bratříčka v podobě Spyra se projevuje v tom, že grafika je taková lehce rozmazaná a neostrá. Tato hra je zaměřena na menší hráče a odpovídá tomu i hudba. V lehkých obměnách se opakující infantilní motiv, který za chvíli přestanete vnímat. Zvuků je opět poskrovnu ale naštěstí jsou vcelku povedené. I podle obtížnosti je poznat, na jakou věkovou skupinu je tato hra zaměřena, což znamená že starší a zkušenější hráče Spyro nezaujme ale pro mladší hráče je tato hra dobrá volba.
Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 7/10
Dobrá volba pro menší hráče.
Celkové hodnocení: 7/10