Červen byl pro trh českých herních časopisů přelomový měsíc – Level bylo možno zakoupit ve dvou variantách, se dvěma CD nebo s DVD. Score pro změnu v červnu nevyšlo vůbec (červencové číslo vyšlo až začátkem července), takže v našem srovnání chybí.
Léto roku 2002 se nesmazatelně zapsalo do historie českých časopisů o počítačových hrách. Vše začalo Score, které se dočkalo jubilejního stého čísla, okořeněného rozsáhlým, i když mírně nepovedeným průřezem dosavadní historie časopisu, a zejména špičkovou plnou hrou, kvůli které si časopis kupovali i jeho zarytí odpůrci. Rozruch na české herní scéně pak doplnil Level, který vyšel (jako první časopis o počítačových hrách pro PC u nás) s přiloženým DVD. Pouze Gamestar nijak nevybočil ze svého pasivního postoje a ničím kladným nepřekvapil.
Čtenáři Levelu byli postaveni před těžkou volbu – mají si koupit časopis s CD za standardní cenu nebo připlatit relativně nízký obnos a odnést si domů výtisk s přiloženým DVD? Ještě horší pozici měl vydavatel – jaký poměr výtisků s CD a s DVD zvolit, aby byl trh co nejlépe uspokojen?
V dnešní době, kdy DVD-ROM mechanika stojí prakticky stejně jako CD-ROM mechanika a do nových počítačů se montují převážně DVD, by se zdálo, že není co řešit. Počítačový hráč je ale tvor konzervativní a těžko lze očekávat, že si do počítače pořídí DVD-ROM mechaniku jen kvůli příloze Levelu (i když to mohla být ona příslovečná poslední kapka). První zprávy nicméně hovoří o docela slušném prodejním úspěchu časopisu s DVD, takže lze očekávat, že slib redakce Levelu bude naplněn a od podzimu bude Level s DVD vycházet pravidelně. Přejme tedy Levelu, aby se mu podařilo tento obrovský objem dat naplnit kvalitním obsahem, a ostatním časopisům, aby také našly odvahu k tomuto odvážnému kroku – profitovat z toho budeme my, čtenáři.
Ohromný zájem o sté číslo Score s Planescape: Torment jakožto plnou hrou (navíc přeloženou do češtiny) byl důvodem zajímavého obchodního tahu. Vydavatelství se rozhodlo vydání následujícího čísla o týden posunout, aby mělo jubilejní číslo dostatek prostoru k uplatnění. Červnové číslo tedy vyšlo až počátkem července, a proto také v tomto přehledu není uvedeno. Tam, kde to má význam, je v tabulkách naopak uveden jak Level s CD, tak s DVD.
Pozn.: Časopisy jsou uvedené v abecedním pořadí.
Základní informace |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 CD |
Level 6/2002 DVD |
počet stran |
100 |
132 |
132 |
cena bez CD |
- |
- |
- |
cena s CD/DVD |
150 Kč |
179 Kč |
219 Kč |
náklad |
35 000 |
47 300 |
47 300 |
Ve volném prodeji stále časopis bez CD nelze (a už asi nikdy nepůjde), takže spořivější čtenář je postaven před obtížnou volbu – má si předplatit časopis bez CD a oželet dobrou plnou hru, která se jednou za čas na trhu objeví, nebo si kupovat časopis na stánku se dvěma CD a s plnou hrou, kterou většinou hned po zakoupení strčí do šuplíku k ostatním? V případě Levelu je tu ještě další dilema – vyplatí se připlatit za DVD?
Předplatné |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 |
roční s CD |
1176 Kč |
2148 Kč |
pololetní s CD |
591 Kč |
1074 Kč |
čtvrtletní s CD |
297 Kč |
- |
roční bez CD |
500 Kč |
576 Kč |
pololetní bez CD |
- |
300 Kč |
čtvrtletní bez CD |
- |
- |
příplatek za doporučeně (1 číslo) |
12,50 Kč |
10 Kč |
Předplatitelé jsou sice zvýhodněni oproti čtenářům kupujícím časopis na stánku, ale stále velmi málo. U Gamestaru můžete na předplatném ušetřit třetinu ceny (tedy pokud nezvolíte roční předplatné, kdy budete o jedno číslo ošizeni a budete je muset z vydavatelství pracně tahat zpět), doporučuji předplatné čtvrtletní, kdy nedáváte peníze příliš dopředu a můžete tedy předplatné zrušit mnohem pružněji než při předplatném ročním.
Předplatitelé Levelu sice neušetří na ceně časopisu, při ročním předplatné však mají možnost (stejně jako u Gamestaru) získat zdarma tři starší čísla, a navíc k předplatnému dostanou papírovou krabici na časopisy i CD a hlavně – hru zdarma dle vlastního výběru ze seznamu šesti vcelku kvalitních her.
Uvidíme, jaká bude cenová politika Levelu při předplatném časopisu s DVD, které by mělo být od podzimu zavedeno, a jestli bude možné stávající předplatné s CD převést na předplatné s DVD.
Jednotlivé rubriky (strany) |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 |
obálka |
4 |
4 |
úvodník |
1 |
1 |
obsah čísla |
2 |
1 |
obsah CD |
4 |
3 |
dopisy čtenářů |
2 |
4 |
upoutávka na příště |
1 |
2 |
soutěž |
1 |
1 |
předplatné |
1 |
2 |
galerie |
- |
- |
reportáž |
6 |
- |
tématické články |
- |
11 |
PC – novinky |
6 |
10 |
PC – preview |
10 |
16 |
PC – recenze |
36 |
30 |
PC – návody |
6 |
- |
konzole |
2 |
- |
retro |
- |
- |
rozhovory |
- |
4 |
HW |
9 |
9 |
SW, multimédia |
1 |
1 |
mobily |
- |
3 |
on-line hry |
- |
8 |
hudba, film |
1 |
4 |
ostatní články |
- |
- |
reklama (celostránková) |
7 |
18 |
Překvapivě málo prostoru věnovaly oba časopisy materiálům z E3 – Gamestar pouze šestistránkovou reportáž stran, Level pak 9 stran novinek. Samozřejmě se ale získané materiály objevily i jinde (především v preview, u Levelu pak tvořily větší část obsahu DVD). Překvapil poměrně malý počet stran Levelu věnovaný recenzím – náhradou snad je rozsáhlý materiál o on-line hrách a velmi kvalitní tématický článek. Stále přetrvávají “zbytečné” rubriky (konzole v Gamestaru, mobily v Levelu, kultura v obou časopisech), které zabírají cenný prostor.
Zastoupení rubrik (strany, %) |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 |
PC – novinky, preview |
16 (16%) |
26 (20%) |
PC – recenze, návody |
42 (42%) |
30 (23%) |
PC celkem |
58 (58%) |
56 (42%) |
konzole |
2 (2%) |
- |
tématické články |
- |
11 (8%) |
HW, SW, on-line, kultura, ostatní |
17 (17%) |
29 (22%) |
redakční rubriky |
12 (12%) |
14 (11%) |
reklama celkem (včetně obálky) |
12 (12%) |
26 (20%) |
Gamestar vede v podílu “čistě herních” stránek, připočteme-li ovšem u Levelu k tomu tématický článek a rubriku on-line her, hodnoty se víceméně vyrovnávají. Podíl redakčních rubrik je stejný a víceméně stálý u všech časopisů. Marketingoví pracovníci v Levelu si asi mnou ruce – tak velký podíl reklamy se už dlouho nepodařilo obsadit.
Další informace |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 |
hra čísla – recenze |
Grand Theft Auto 3 |
Elder Scrolls: Morrowind |
počet recenzí PC |
12 |
12 |
průměrné hodnocení recenzí PC |
70% |
63% |
plakát |
- |
A3 |
plná hra na CD |
Trans |
H&D Deluxe |
Počet recenzí je u obou časopisů relativně nízký. Průměrné hodnocení se drží na rozumné úrovni, i když je to možná tím, že v červnu vyšlo opravdu kvalitních titulů pomálu.
Fanoušci českých titulů se dočkali jedné z nejúspěšnějších tuzemských her, a to dokonce ve vylepšené verzi a v češtině. Kvalita (či spíše průměrnost) plných her v Gamestaru, to je (až na řídké výjimky, jakou byl např. Earth 2150 před čtvrt rokem) stále obehraná písnička, a Trans to jen potvrzuje.
Cover CD/DVD |
Gamestar 42 |
Level 6/2002 CD |
Level 6/2002 DVD |
demoverze |
476 MB |
554 MB |
2605 MB |
patche |
60 MB |
29 MB |
123 MB |
trainery |
1 MB |
- |
- |
videa |
- |
43 MB |
1047 MB |
programy |
8 MB |
20 MB |
45 MB |
drivery |
2 MB |
15 MB |
30 MB |
češtiny |
2 MB |
- |
- |
od redakce |
49 MB |
2 MB |
152 MB |
od čtenářů |
- |
- |
- |
ostatní |
94 MB |
- |
- |
celková velikost CD/DVD |
700 MB |
694 MB |
4349 MB |
databáze starších čísel |
ne |
ano |
ano |
počet demoverzí na CD/DVD |
7 |
11 |
17 |
Gamestar se konečně dostal na plnou kapacitu 700 MB, vcelku nesmyslně však vyplýtval 73 MB na MSIE 6, nachlup stejný, jaký byl na CD Gamestaru před měsícem. Škoda, čtenáři byli ochuzeni o jednu demoverzi nebo několik patchů, případně nějaké to video...
Kapacita DVD se zdá dostačující, faktem ovšem je, že z E3 získají redakce tolik matoeriálu, že by to vystačilo i na několik DVD disků. V době obrovských demoverzí, častých patchů a stále více se rozmáhajícímu trendu videoukázek již kapacita CD logicky nestačí. Doufejme, že DVD Levelu nezůstane ojedinělou vlaštovkou a brzy se stane standardní součástí časopisů.
Konečně také došlo k tomu, že se zmodernizoval zastaralý engine cover CD. I když má engine Levelu ještě drobné mouchy, je to rozhodně krok správným směrem.
O chybějící databázi starších čísel a starších CD na CD Gamestaru již asi nemá cenu hovořit, vypadá to, že se jí čtenáři nikdy nedočkají...
Level ukázal se svým přiloženým DVD, kvalitní plnou hrou, rozsáhlým tématickým článkem, novým engine CD a některými novinkami v časopise (např. testování vybraných her na více HW platformách), že se snaží časopis vylepšit, aby byl pro čtenáře atraktivnější. Pokud se podaří udržet rozsah i kvalitu tématických článků a v budoucnu se k tomu přidají ankety, soutěže o zajímavé ceny, tématické kolekce na CD a další lákadla a bonusy, nemusí se Level o své vedoucí postavení na trhu českých počítačových časopisů bát. Gamestaru pak přejme, ať se probudí ze svého více než rok trvajícího zimního spánku a z konkurence si aspoň vezme příklad, když už není schopen přijít s nějakou vlastní převratnou novinkou.