V červenci došlo k zajímavé situaci – zatímco Gamestar nevyšel (srpnové číslo vyšlo až počátkem července, možná proto, že se jedná o prázdninové dvojčíslo a další Gamestar vyjde až v září), čtenáři Score se dočkali dvou čísel. Z tohoto důvodu je v červencovém srovnání zastoupen pouze Level a Score.
O prázdninách je chudší nejen příval kvalitních her, ale i příděl časopisů o těchto hrách píšících. Má to samozřejmě svoje důvody – časté dovolené v redakcích, tiskárně i vydavatelství, stejně jako menší počet kvalitních titulů, které v daném měsíci vycházejí (i když tento rok to tak docela neplatí).
A tak Gamestar (již druhým rokem) vydává v létě prázdninové „dvojčíslo“ (ve skutečnosti pouze mírně rozšířené standardní číslo). A protože ono dvojčíslo, které mělo vyjít na přelomu července a srpna, se mi do rukou dostalo až začátkem srpna, není v tomto přehledu uvedeno.
Naopak Score vyšlo v červenci hned dvakrát. Po očekávaném úspěchu jubilejního stého čísla se vydání „stojedničky“ mírně posunulo, takže vyšlo až začátkem července. A protože srpnové číslo vyšlo standardně koncem července, máme v tomto přehledu zastoupeno Score dvakrát.
Poznámka: Časopisy jsou uvedené v abecedním pořadí.
Základní informace |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
počet stran |
132 |
132 |
132 |
cena bez CD |
- |
- |
- |
cena s CD |
179 Kč |
180 Kč |
180 Kč |
náklad |
40 660 |
neuveden |
neuveden |
Situace s prodejem časopisu bez CD je stále tristní a podle mého názoru je (společně s nízkou kvalitou plných her) hlavní příčinou poklesu prodeje časopisů. Přece jen jsou časopisy s CD poměrně drahé a pro většinu čtenářů není CD s demoverzemi (a druhé CD s podprůměrnou plnou hrou) adekvátní k ceně časopisu.
Předplatné |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
roční s CD |
2148 Kč |
2160 Kč |
2160 Kč |
pololetní s CD |
1074 Kč |
1080 Kč |
1080 Kč |
čtvrtletní s CD |
- |
- |
- |
roční bez CD |
576 Kč |
864 Kč |
864 Kč |
pololetní bez CD |
300 Kč |
432 Kč |
432 Kč |
čtvrtletní bez CD |
- |
- |
- |
příplatek za doporučeně (1 číslo) |
10 Kč |
9 Kč |
9 Kč |
Ani jeden časopis neposkytuje při předplatném s CD slevu, oba však nabízejí k celoročnímu předplatnému originální hru z poměrně slušného výběru. Level pak navíc ještě tři starší čísla dle výběru zdarma a slušivou krabici na časopis a CD. Také předplatné časopisu bez CD se jeví výhodnější u Levelu (48 Kč oproti 72 Kč u Score).
Čtenář, který chce kupovat časopis bez CD a pouze jednou za čas (když ho zaujme plná hra či nějaká demoverze) si chce koupit časopis s CD, je postaven před neřešitelnou volbu...
Jednotlivé rubriky (strany) |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
obálka |
4 |
4 |
4 |
úvodník |
1 |
1 |
1 |
obsah čísla |
1 |
2 |
2 |
obsah CD |
3 |
4 |
4 |
dopisy čtenářů |
4 |
3 |
3 |
upoutávka na příště |
3 |
1 |
1 |
soutěž |
3 |
4 |
4 |
předplatné |
2 |
2 |
2 |
galerie |
- |
- |
- |
reportáž |
- |
- |
- |
tématické články |
10 |
8 |
9 |
PC – novinky |
6 |
11 |
9 |
PC – preview |
19 |
8 |
8 |
PC – recenze |
32 |
34 |
37 |
PC – návody |
4 |
9 |
8 |
konzole |
- |
- |
- |
retro |
- |
- |
- |
rozhovory |
4 |
- |
2 |
HW |
12 |
10 |
6 |
SW, multimédia |
1 |
2 |
4 |
mobily |
2 |
- |
- |
on-line hry |
2 |
6 |
6 |
hudba, film |
4 |
4 |
4 |
ostatní články |
1 |
2 |
2 |
reklama (celostránková) |
14 |
17 |
16 |
Rozvrstvení rubrik v obou časopisech se nijak zvlášť neliší. Díky E3 se znatelně rozšířila rubrika preview (v Levelu, Score věnovalo E3 rozsáhlý tématický článek).
Oba časopisy se odvážily zabrousit do historie a tak vznikly pěkné tématické články o historii Atari, resp. nejvýznamnějších herních osobnostech. Takových článků by mohlo být i více...
Zastoupení rubrik (strany, %) |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
PC – novinky, preview |
25 (19%) |
19 (14%) |
17 (13%) |
PC – recenze, návody |
36 (27%) |
43 (33%) |
45 (34%) |
PC celkem |
61 (46%) |
62 (47%) |
62 (47%) |
konzole |
- |
- |
- |
tématické články |
10 (8%) |
8 (6%) |
9 (7%) |
HW, SW, on-line, kultura, ostatní |
26 (20%) |
24 (18%) |
24 (18%) |
redakční rubriky |
17 (13%) |
17 (13%) |
17 (13%) |
reklama celkem (včetně obálky) |
21 (16%) |
23,5 (18%) |
23,5 (18%) |
Jádro časopisu (novinky, preview, recenze a návody) se dlouhodobě pohybuje pod 50%. Musíme k tomu ovšem připočíst rubriku on-line her a často i tématické články. Přesto zůstává rozsah „neherních“ rubrik stále zbytečně vysoký.
Další informace |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
hra čísla – recenze |
Warcraft 3 |
Grand Theft Auto 3 |
Warcraft 3 |
počet recenzí PC |
15 |
19 |
15 |
průměrné hodnocení recenzí PC |
70% |
63% |
66% |
plakát |
A3 |
A2 |
A2 |
plná hra na CD |
State of War |
Virtua Cop 2 |
Carmageddon |
V červenci se čtenáři kvalitních plných her nedočkali a podle upoutávek je ani v srpnu nečekají zrovna hody. Fanoušky RTS aspoň mírně potěšila tradiční a do češtiny přeložená strategie State of War, v Levelu jsme se zase dočkali kdysi slavného, dnes již ze zašlé slávy žijícího titulu Carmageddon (o mizerné arkádě Virtua Cop 2 se raději ani nezmiňujme).
Cover CD |
Level 7/2002 |
Score 101 |
Score 102 |
demoverze |
519 + 239 MB |
451 MB |
480 + 226 MB |
patche |
35 MB |
16 + 169 MB |
26 + 21MB |
trainery |
- |
- |
- |
videa |
23 MB |
37 MB |
17 MB |
programy |
26 MB |
21 MB |
42 + 1 MB |
drivery |
31 MB |
41 MB |
31 MB |
češtiny |
- |
5 MB |
2 MB |
od redakce |
12 MB |
85 + 461 MB |
16 + 138 MB |
od čtenářů |
26 MB |
29 MB |
3 MB |
ostatní |
- |
- |
48 MB |
celková velikost CD |
689 + 239 MB |
693 + 630 MB |
675 + 385 MB |
databáze starších čísel |
ano |
ano |
ano |
počet demoverzí na CD |
7 + 1 |
11 |
9 + 2 |
Kapacita CD už dávno nestačí potřebám herních časopisů. Level zřejmě v dohledné době přejde na vydávání časopisu s CD, Score umisťuje dodatečné dema, patche atd. na druhé CD s hrou, kde občas bývá dost místa (extrémní případ bylo Score 101, kde plná hra zabírala pouze asi 70 MB). Gamestar koketuje s myšlenkou vydávat dvě CD s demoverzemi (bez plné hry). Které řešení je nejlepší, ukáže jen čas (a zájem čtenářů).
Startovní pole je tentokrát poměrně vyrovnané. Po tučných měsících (Level s DVD a hrami MDK či Hidden&Dangerous, Score s peckami Planescape Torment či Wheel of Time v češtině) přichází zákonitě půst. Kvalita plných her asi příliš čtenářů nepřesvědčí, s kvalitou časopisu je to sice lepší, ale i zde chybí pořádný impuls, nějaká zásadní inovace. Některé rubriky jsou u obou časopisů velmi dobré (návody, tématické články, částečně i recenze), zbytek má kolísavou kvalitu (preview, HW) či pouze zabírá cenný prostor (dopisy, kultura). Těžko hodnotit, který časopis je lepší, nicméně oba mají ještě rezervy.