Srovnání: vánoční GameStar, Level a Score - zaostřeno na recenze

Před vánocemi vychází každoročně mnohem více titulů než ve zbylých měsících. Letos na to zareagovali všechny papírové časopisy speciálními čísly nebo vydáním lednového čísla v předstihu. Co svým potencionálním čtenářům nabízejí? Jaké plné hry obsahují jejich přílohy? Dozvíte se v našem dnešním srovnání.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že se svým způsobem pokoušíme srovnat nesrovnatelné. Hodnotit hry je složité, nicméně zvykli jsme si, ale hodnotit časopis - recenze, preview či novinky je opravdu dosti náročné. Každému se líbí trochu něco jiného a vyžaduje jiný styl či zpracování. Neberte to jako alibismus, jestliže budete mít jiný pohled na věc, uvítáme, když se s námi o něj podělíte v diskusi pod článkem. Názor zde prezentovaný berte proto jako jeden z možných – jde o pohled člověka, který už se v oblasti několik let pohybuje a má jisté zkušenosti s tvorbou časopisu.

Co bude dnes dobrého?

Předmětem dnešního srovnání jsou, jak už bylo řečeno výše, čísla časopisů, které se na trhu objevily ve vánočním čase. Konkrétně se jedná o Level 108, Score 119 a GameStar 58. Všechny jsme měli možnost vyzkoušet ve verzi s DVD. Cenová politika zůstala stejná, a tak opět nejlevnější zůstává GameStar následovaný nejstarším časopisem Score a pole uzavírá nejčtenější Level. Tolik k úvodnímu představení, nyní se vrhněme na to, co nám redakce v časopisech nadělili pod stromeček.

Statistiky GameStar Level Score
počet stran 140 140 132
cena s DVD 150 Kč 219 Kč 199 Kč
cena s CD 150 Kč 179 Kč 180 Kč
mini není 34,50 Kč není
náklad 30 000 63 150 neuvádí

Jenom recenze?!

Hned na úvod je třeba říct, že vánoční čísla byla pochopitelně zaměřena na recenze her. Díky tomu všechny časopisy v podstatě zvládly ohodnotit všechny významné tituly s datem vydání 2003 ještě v minulém roce. Na druhou stranu to s sebou přineslo také několik negativ, a to zejména nižší počet stran pro ostatní rubriky.

Ve Score je tradičně kvalitní novinková sekce doplněná bonusovým Deníkem vývojáře s rozjímáním Marka Španěla, ovšem pak následují už jen dvě preview.

U Levelu prakticky není poznat, že se jedná o nějaký speciál, protože všechno najdete tam, kde jste zvyklí, ať už je to tradiční věštecké okénko, freewarová stránka či nejlepší trailery měsíce. Zvláštní pozornost si určitě zaslouží zejména nejoriginálnější článek měsíce – Módní přehlídka v podání kuchařů Guláše. Téma čísla je tentokráte poněkud náročnější na čtení, nicméně pokud se vám do něj nebude chtít, můžete si vybrat mezi rozhovorem o Doomu 3 nebo tradiční dvojicí zajímavých rozhovorů.

GameStar raději vsadil místo pekelného Dooma na Half-Life 2. V povedeném článku se dozvíte o hře v podstatě vše, co bylo o ní řečeno, případně se dalo vypozorovat ze zveřejněných trailerů. Svou kvalitu si zachovávají také novinky sledující díky rubrice Insider i ekonomicko-právnické problémy herní branže. Téma nabízí netradiční pohled na „hry pro dospělé“ ovšem zdaleka nejzajímavější z celé první části časopisu je rozhovor s Petrem Vochozkou, osobností číslo jedna na české herní scéně.

Vlastně, proč ne

Správně, čtenáři chtějí recenze, tak proč jim je neposkytnout? Recenze se dají obecně dost špatně hodnotit. Kvantitativní srovnání jsem již uvedl výše, vyhrálo Score, druhý byl co do počtu stran GameStar a poslední (o fous) Level, který si v předchozích číslech vypotřeboval zásobu trháků čísel a vánoční díl tak při porovnání vypadal méně nabitě, i když nabízí mnoho dalších napdrůměrných titulů.