SSX – laviny, Everest, dubstep a vakoveverky (recenze)

Kdyby takto vypadaly všechny sportovní série od EA, v posledním NHL by se střílelo do terče. Tankem. Na Měsíci.

Vznik této recenze rozkryl ledacos o fungování poštovních schránek na vysokoškolských kolejích.  Rychlá rada pro všechny studenty čekající zásilku: zjistěte si číslo pokoje a nezapomeňte ho předat odesílateli, taky není špatný nápad sledovat schránky s podobným číslem, protože štěstí přeje připraveným. Jedinou jistotou zůstává, že kompaktní disky nejsou širší než pohlednice, a tak se při zachování pružnosti vejdou i do těch nejmenších schránek. Takto jsem se s diskem k recenzi setkal já. Kdyby v názvu nechyběla číslovka, mluvilo by se o šestém dílu série, která zkracuje sousloví Snowboarding Supercross na SSX.

Hop do hry

Novodobý SSX se od samého začátku zaslouží o vaši pozornost a notnou dávku pozdvižení, minimálně pozdvižení obočí.

Ani jedno ze dvou S v názvu není zkratkou pro „simulace“

Hra vás bez jakýchkoli příprav vykopne z helikoptéry ve výšce asi tři tisíc metrů a celá cesta k zemi patří výuce triků, které můžete s prkýnkem pod nohama provádět. Brzy zjistíte, že vztah jezdce se snowboardovým vázáním může fungovat i na dálku a myšlenky na realistický simulátor vezmou rychle za své, ale o tom až později. Důraz na akrobatickou část jízdy se od této chvíle bude držet hry stejně jako hráč ovladače. Efektní a efektivní.

ssx_01.jpg ssx_02.jpg

Ve hře vás čeká celkem 10 regionů po celé zeměkouli, které se inspirují reálnými oblastmi jako je Sibiř, Skalisté hory, himalájské okolí Mount Everestu (i po něm se projedete) nebo Alpy. Každá oblast obsahuje okolo čtyř závodů a jedné jízdy smrti, která podmiňuje postup do další destinace. Sjezdy pěkně odsýpají a díky členitým tratím, zkratkám a zejména vychytavkám jako slow-motion nebo rewind (vrácení času) eliminují jakékoli náznaky nudy. Minimálně zpočátku. Tvůrci udělali vše proto, aby čistě sněhových ploch ve hře bylo co nejméně, a co chvilku přichází s nějakým osvěžením nebo testem hráčovy pozornosti. To ve spojení s intuitivním ovládáním vytváří dojem, že SSX se hraje očima. 

Odemykání těchto deseti minimálně půlhodinových regionů tvoří hlavní herní pilíř hry jménem World Tour. Obsahuje dva hlavní módy, Trick it a Race it, a těm sekunduje zmíněná jízda smrti s výmluvným názvem Survive it. V rámci režimu vás čeká hromada bočních výzev spojených se sběrem geotagů, achievementů nebo odemykáním vybavení (snowboardy, oblečení, power-upy, příslušenství do hor).

TIPY PRO HRANÍ:
•    Jakkoliv pojedete pomalu, v módu Trick It se nenechte zlákat možností převést nasbírané body na rychlost a radši je využijte v kombech. Anebo zrychlete jen těsně před skokem.
•    V tomto módu taky hned neházejte desku do žita, když bude mít soupeř od začátku dvoj- i trojnásobek bodů co vy. Jeho růst se brzy zklidní a když chytnete kombo, náskok můžete rázem otočit.
•    V Race It módu se naučte v těžších úsecích využívat zpomalení času. To se na rozdíl od rewindu vztahuje i na soupeře a je bodově levnější. Prevence nade vše.
•    Ještě důležitější je to v Survive It módu, kde vás sice čas netlačí, ale rewindy máte k dispozici jen tři.
•    Možná by vás v souvislosti s rewindem nenapadlo, že je v jeho silách vás vrátit do pokaženého komba. A neotálejte s jeho použitím ani při pádu, po smrti vám bude k ničemu.
•    Při složitějších dopadech používejte □ nebo ○ (respektive X a B na Xboxu), jezdec tím utlumí náraz, případně se natočí na rail.

Pak je tu prodlužující režim Explore, ve kterém můžete navštívit všechna místa činu bez omezení a s jakýmkoli vybavením vybrušovat výsledky. Celkem v něm najdete 153 sjezdů, což nějakou herní hodinu navíc přidá.

Módy?

V Trick it jde o to přečíslit svými trikovými body nejčastěji jednoho soupeře, který se vám nejspíše za první zatáčkou ztratí z dosahu. Ale nebojte, často se chová logaritmicky, takže ze začátku nasadí vysokou laťku, ale brzo zvolní. Ve druhém jmenovaném Race it závodíte se třemi dalšími jezdci o pořadí v cíli a triky tu využijete zejména jako převodní platidlo pro zrychlení. Trochu tu schází minimapa nebo přísun souvislých informací o průběžném náskoku soupeřů.

ssx_03.jpg ssx_04.jpg

Survive it liší oblast od oblasti, může jít o průjezd zledovatělou průrvou, přeskakování propastí nebo libůstky typu únik před lavinou či plachtění s wingsuitem ala vakoveverka. Plachtění vůbec patří mezi největší zajímavosti hry a zapíše se do hráčovy paměti jako jedna z nejsilnějších asociací se hrou. Na rozdíl od normálních sjezdů je tu omezený počet rewindů na 3, které můžete využít pro odvrácení smrti, to ale neznamená, že trať projedete s jednou rukou v misce s popcornem.

ssx_05.jpg ssx_06.jpg

SSX má sice v nabídce i multiplayer, ale ten se bohužel týká jen online hraní. Hra by přitom úplně vybízela ke split-screenovým soubojům z gauče, které z předchozích dílů dělaly ideální nástroje pro klání na návštěvách. V novém díle tak bude nejlepší náhradou asi singleplayer hot-seat, kdy se na ovladači vystřídá několik párů rukou a porovná výsledky na stejných tratích. I to by mělo zaručit slušnou zábavu.

Bezpečnost práce

Pokud jste někdy stáli na snowboardu, jistě mi dáte za pravdu, že zaseknutí hrany do sněhu mívá na plynulost jízdy zásadní vliv. Pro někoho natolik zásadní, že po pár pádech odchází s naklepanou zadnicí, bolestným šklebem na rtech a prohlášením, že „na to prkno zla už nikdy nenastoupí“. Ne tak v SSX, tady se s podobným problémem nesetkáte, protože hra vás jednoduše přistát hranou napřed nenechá.

ssx_07.jpg ssx_08.jpg

Z rovnováhy vás vyhodí jedině dopad na hlavu, což je složitější než se zdá, protože hra hráče ve vzduchu automaticky natáčí a rotuje. Ani při slajdech na railu se o nic starat nemusíte, snowboard vyvažuje za vás. Zkrátka spadnout je těžší než ustát. Snažil jsem se najít v menu nastavení obtížnosti nebo jízdního modelu, ale neúspěšně. Vychází mi z toho, že arkádověji už to nejde, to by musela hra sama zatáčet. Na druhou stranu ani jedno ze dvou S v názvu není zkratkou pro „simulace“, žeano.

Přímo fascinujícím elementem hry je vázání, taky by se mi jedno takové líbilo. Nic proti přezkám, inovativnímu flowčku nebo stále známějšímu fastecu, toto je teprve technologie! Botu zde drží magnetická nebo možná magická síla, která se dá během triku kdykoli vypnout, a tak se tu dočkáte akrobacií, které nikde jinde nepotkáte. Lehnutí na board během railu, slajdování s deskou položenou na hranu, chytnutí tailu ve vzduchu nad hlavou?, vyřádíte se. Jsou tu tři úrovně triků, mezi kterými přecházíte podle toho, jak se vám daří komba, pricemž ta nejvyšší je hotový berserk. Shaun White by zíral.

Zvukomalba se zlomenými beaty

EA opět ukázalo, že při tvorbě soundtracku nezná hranic, takže namíchalo ten nejvybranější koktejl, co si podobná hra mohla přát. V roce 2012 naprosto logicky vsadilo na rytmy dubstepu a dnb, které líbivě podkreslují tempo hry a místy oscilují k electru, rapu nebo indie zvukům. Mezi nejznámější jména, které vám budou hrát k jízdě, patří Flux Pavilion, Camo & Krooked, Noisia, Skrillex nebo Example, ale čekejte i ponor hlouběji do undergroundu.

ssx_09.jpg ssx_10.jpg

Jak praví jedno přísloví, rozdíl mezi dobrým a špatným DJem nesmažou ani ty nejlepší skladby na světě, musí je umět zahrát. SSX si to vzalo k srdci a soundtrack vmíchalo do hry jako plnohodnotný gameplay prvek.

Ve které jiné hře dojedete i zpackaný závod jen proto, že nechcete přijít o hrající skladbu?

Když rozjedete kombo nebo zpomalíte čas, hudba plynule zareaguje, zvolní a změní ekvalizér směrem ke středům, když opakujete dlouho jeden trik, hudba se chytne do smyčky. Je radost se zaposlouchat. Ostatně ve které jiné hře dojedete i zpackaný závod jen proto, že nechcete přijít o hrající skladbu?

artwork1.jpg

Když si zvyknete na arkádový styl hry a nebude vám vadit američtější mentalita v herních předělech, yea whateva bro, máte před sebou klenot v žánru. Sice se občas potkáte s chybou typu, že vás hra díky špatně vyhodnocenému odrazu pustí do míst, kde nemáte co dělat, ale to není nic, co by si zasloužilo výraznější zmínku než v posledním odstavci recenze. A teď nabruste hrany, protože dobrodružství nepočká, sjezdy taky ne.

SSX

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | arkádový snowboarding
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2. března 2013
  • Intuitivní ovládání
  • Vybroušené možnosti triků
  • Audio stránka
  • Zpracování tratí
  • Přílišná akrádovost
  • Občas haprující fyzika
  • Chybějící split-screen multiplayer
Související články
  1. Snowboardové SSX vychází a láká na svahy akčním trailerem
  2. SSX se inspiruje reálnými lokacemi
  3. Recenze: SSX Blur – ze svahu s větrem o závod
  4. Recenze: SSX on Tour – s vánicí o závod
  5. SSX 4 – tak trochu jiní snowboarďáci

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikla oficiální turistická příručka

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikl…

3.  8.  2018 | | 3 N/A
GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na největší evropské výstavě?

GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na …

Jedna velká výstava proběhla teprve nedávno a už se na nás chystá další. Jako každý rok se bude v německém Kolíně konat Gamescom, kde se podle všeho letos předvede opravdu hodně nadějných kousků. Pojďme se podívat na ty, které byste rozhodně neměli minout.

2.  8.  2018 | | 2 N/A
Komunita rozlouskla poslední tajemství God of War, bylo skryté na začátku

Komunita rozlouskla poslední tajemství…

Trvalo to, Cory Barlog musel hráčům dost konkrétně napovědět, ale nakonec se přece jenom podařilo na to přijít.

2.  8.  2018 |
Bud Spencer & Terence Hill: pořádný retro nářez (recenze)

Bud Spencer & Terence Hill: pořádný re…

Co takhle v roli jedné z nejslavnějších filmových dvojek zmlátit stovky záporáků? Díky novému titulu to není problém a fanoušci nebudou litovat.

1.  8.  2018 |
Reportáž: Navštívili jsme virtuální hernu v Praze

Reportáž: Navštívili jsme virtuální he…

Virtuální realita vás doslova shodí na zem.

8.  8.  2018 |