STALKER lepší než DOOM 3? (interview a exkluzivní screenshoty)

Ukrajinské herní studio GSC Game World momentálně pracuje na jedné z nejnadějněji vyhlížejících 3D stříleček poslední doby. S.T.A.L.K.E.R. Oblivion Lost je její název a my jsme si o ní povídali s designérem Alexeiem Sytyanovem. Mimoto pro vás máme také dva exkluzivní screenshoty!
STALKER lepší než DOOM 3? (interview a exkluzivní screenshoty)

Doupě: Mohl bys nám nejprve představit vaši společnost?

Alexei Sytyanov: Naše společnost se jmenuje GSC Game World, jsme přední vývojáři PC her na Ukraině. Máme za sebou takové tituly Cossacks: European Wars (historická RTS) plus dva datadisky Cossacks: The Art of War a Cossacks: Back to War, Codename: Outbreak (taktická střílečka) či American Conquest (historická RTS). Momentálně pracujeme na střílečce FireStarter, historické RTS Cossacks 2: Napoleonic Wars a akčním RPG S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost.

 
exkluzivně pro Doupě.cz

Doupě: Příběh nebývá příliš důležitou součástí 3D stříleček. Přesto, je tu něco, co by měli hráči o příběhu vaší hry vědět?

AS: STALKER se odehrává v temné černobylské Zóně v blízké budoucnosti. Hráč začíná svou pouť v roce 2012, to jest asi šest let po druhé explozi černobylské jaderné elektrárny. Ta vyvolala podivnou reakci, díky níž se v okolí výbuchu vytvořila oblast následně pojmenovaná  jako "Zóna". Všechny pokusy o průzkum ztroskotali, protože vědecké skupiny a průzkumníci začali mizet neznámo kam. Náhle se Zóna rozrostla na plochu více než 20km čtverečních. Pravidelně začaly být pozorovány záblesky světel, uši rvoucí hromobití, podivný rachot a jiné anomálie. Armáda Zónu obklíčila a nehodlá pouštět nikoho ven ani dovnitř dokud nebude nalezena odpověď na jednoduchou otázku "Co se to tam vlastně stalo?". Některá armádní stanoviště brzy podávala hlášení o útoku, útočníky byly tlupy obrovských, očividně zmutovaných krys.
Uběhlo několik let a Zóna, jak se zdá, přestala růst. Lidská zvědavost však zvítězila a někteří z nich, amatéři, začali Zónou slídit. Byli to povětšinou záškodníci, kteří neriskovali nic jiného, než že budou chyceni armádou. Podařilo se jim prohledat některé hůře přístupné oblasti a přinést artefakty s velmi zajímavými vlastnostmi. Jak zájem o Zónu rostl, zformovalo se několik skupin lidí zainteresovaných v těchto artefaktech - byli vědci, různé korporace, apod. Z amatérů se stali profesionálové - začali na artefaktech vydělávat. Později byli tito průzkumníci nazváni "stalkery". Hráč se vtělí do role stalkera začátečníka. Dříve, než odhalí velké tajemství, které se v Zóně skrývá, musí se o ní naučit všechny, i ty nejzákladnější informace - o životě v ní i o všech jejích nebezpečích.

 

 

Doupě: Proč jste si vybrali právě ono poněkud netypické prostředí románu bratrů Strugackých?

AS: Už dlouho jsme chtěli udělat hru, ve které by se objevila notoricky známá černobylská elektrárna. Piknik u cesty od bratrů Arkadije a Borise Strugackých i filme Stalker režiséra A.Tarkovskyho sloužily pouze jako zdroj inspirace. Vytvořili jsme vlastní alternativní příběh post-apokalyptického života v industriální zóně a chceme tím zároveň upozornit na některá nebezpečí, které mohou dnešní technologie přinést.

Doupě: Může si hráč vybrat z několika postav?

AS: Jak už jsem řekl, hráč je jedním ze stalkerů, chlápků, kteří si vydělávají peníze prodejem artefaktů přinesených ze Zóny. Samozřejmě budete mít na počátku hry na výběr z několika připravených postav.

Doupě: Kdo je nepřítel? Kolik druhů protivníků potkáme?

AS: Připravujeme velké množství různých protivníků. Od těch nejběžnějších jako jsou vojáci strážící hranice Zóny až po zlověstné fiktivní postavy trpaslíků či kontrolerů. Ačkoliv teď nemůžu přesně popsat některé z nich, rád bych zmínil alespoň zvláštní schopnosti telepatie či telekineze, jimiž budou vybraní nepřátelé disponovat. Kupříkladu kontroleři dokáží koordinovat akce bezduchých zombií pouze silou své mysli. Schovají se na střeše budovy nebo v koruně stromu, kde také shromáždí své zombií a vyčká, než se pod ně přiblíží oběť - pak jim nařídí, aby se na ni sesypaly jako vosy na nějakou sladkost. Jakmile zombie potká nějakého stalkera, nezaútočí, nýbrž čeká na povel od kontrolera.
Hráč bude také schopen komunikovat s některými speciálními postavami, které mu mohou pomoci v těžkých situací - ovšem pouze za podmínky, že se k nim hráč nechová nepřátelsky.

Doupě: NPC přidávají mnoho atmosféry každé hře. Objeví se nějaké NPC také ve STALKERovi?

 

 

AS: Jistě, plánujeme mít ve hře nějakých 100 NPC stalkerů. Budou ovládáni počítačem a plnit stejné úkoly jako hráč. Což znamená, že se můžete vydat hledat nějaký artefakt s několika dalšími NPC stalkery, podle požadavků dealera. Potom se může stát leccos. Představte si,že se vydáte hledat nějaký objekt a na cestě naleznete jednoho mrtvého stalkera - otráveného a pokousaného přerostlými krysami. Jdete dál a tam vidíte dva stalkery jak bojují o onen zjevně velice cenný objekt. Máte samozřejmě na výběr - můžete je oba zabít a sami si ho vzít. Nebo počkat až jeden z nich zemře a zabít druhého (či se pokusit s ním sjednat dohodu). A nakonec je třeba můžete nechat bojovat a mezitím zkusit artefakt nepozorovaně ukrást. Podle toho jak se v obdobných situacích zachováte si vybudujete jistou reputaci. Jakmile vás lidé začnou považovat za vraha stalkerů, ostatní vás vždy pozdraví leda rojem kulek.
Objeví se také skupiny stalkerů s různými zájmy a úkoly a hráč dostane možnost se k jedné takové grupě přidat. Tyto skupiny pak mohou být navzájem v přátelském či nepřátelském vztahu.

Doupě: Kde se STALKER odehrává a jaké jsou obvykle cíle misí?

AS: Rádi bychom do hry vnesli tolik realismu jak jen to je možné, a tak jsme podnikli průzkumné výpravy do skutečné černobylské zóny. Materiály, které jsme cestou nasbírali, nám umožní reprodukovat přibližně 60% ze skutečné 30km výlučné zóny. Herní svět STALKERa se skládá především z lesů, mokřin, pozůstatků vesnic a civilních budov, ruin průmyslových komplexů, podzemních laboratoří, atd. Hráči narazí na města Pripjat a Černobyl, rudý les, pohřebiště vozidel, betonový sarkofág samotné jaderné elektrárny a další lokace. Atmosféra rozhodně bude kalná nebezpečná.
Hrubě řečeno, úkoly pro hráče budou sestávat ze sbírání artefaktů, informací, záchrany ztracených stalkerů či vědců a podobně.

Doupě: Zvuk a grafika jsou dnes jedny z nejdůležitějších prvků každé hry. Můžeš nám říct jak je to s nimi u STALKERa?

AS: Podporujeme nejvyspělejší technologie, máme zvuk v DirectX 9 a speciální optimalizace pro karty s GeForce FX. Právě teď pracujeme na rendereru vyhrazeném pouze pro hardware s podporou DirectX9, jenž bude mít na starosti dynamické realtime osvětlování, měkké (narozdíl od DOOMu 3), fyzikálně korektní stínování (opět narozdíl od DOOMu 3) všech objektů, skutečné per-pixelové osvětlování (DOOM 3 používá per-texel), 1-3 miliony polygonů na frame, počítání kolizí, stovky světel na frame v reálném čase a další záležitosti.

Doupě: Mohl by ses trochu rozepsat o enginu, který používáte?

AS: Využíváme náš vlastní X-Ray engine. Podporuje všechny nejnovější 3D technologie. Momentálně jej optimalizujeme pro DirectX 9. Úzce také spolupracujeme s nVidií, která nám poskytla své GeForce FX karty, abychom mohli hru přizpůsobit nejnovější verzi Cg. Zejména díky tomuto hardwaru se nám podařilo implementovat přirozený renderer komplexních materiálů se správným nasvícením - jako je například zrezivělý kov, přirozená flóra, sklo, realistická kůže atd. Jedna z nejnovějších vychytávek, na kterých právě pracujeme je využití tzv. "sklopeného stínování" (deferred shading), které prolomí bariéru v počtu polygonů v dnešních a budoucích enginech. Díky více než 2 milionům bump-mapovaných polygonů na každý frame a skutečnému per-pixel materiálovému osvětlení dokážeme ve STALKERovi dosáhnout maximálně realistického zobrazení. Podrobné technické specifikace našeho enginu najedete na adrese http://www.stalker-game.com/index.php?t=engine&rnd=8028.

Doupě: "Zbraně. Hodně zbraní." říkal Neo v Matrixu. Co říkáte vy?

AS: Ve hře se objeví 30 zbraní. Většina z nich bude modifikovatelná, například bude možné přidat laserový zaměřovač nebo tlumič. Protože se hra odehrává na území Ukrajiny, představíme mnoho původně sovětských typů zbraní, ale samozřejmě i ruských a ukrajinských. Některé z nich jsou dokonce teprve ve vývoji, například pistol Fort a kulomet FN2000.
Jedním z důležitých herních elementů je limitovaná nosnost hráčovy postavy, která bezpochyby přidá mnoho realismu, protože hráč nebude schopen nosit na zádech celý arsenál raketometů, kulometů či sniperek. Dodatečně si pak musí obstarávat také náboje, jídlo a další vybavení. Taktéž bude možné sbírat zbraně a výstroj, kterou naleznete v Zóně.

Doupě: C&C: Renegade a HALO ukázali, jak důležité a zábavné mohou být ve hře různé ovladatelné stroje. Setkáme se s nimi i ve STALKERovi?

AS: Jakmile máte v Zóně peníze, můžete si koupit cokoliv včetně auta. Momentálně jsou na seznamu například Lada Niva, Moskvič nebo náklaďák Kamaz. Pokud v Zóně objevíte nějaký dopravní prostředek, který je stále funkční, není problém jej použít (za předpokladu, že je v nádrži nějaké palivo).

Doupě: A co hudba?

AS: Protože ve STALKERovi půjde především o atmosféru, hudba se bude podobat té, která je slyšet na oficiálních stránkách hry (www.stalker-game.com). Atmosférická s mnoha ambientními zvuky, tak nějak by měla ve finále znít. Momentálně také přemýšlíme nad hudebním tématem pro intro a outro, ale o tom vám bohužel teď nemůžu říct víc.

Doupě: Dnes už jen těžko potkáme nějakou 3D střílečku bez multiplayeru, dá se říct, že je to naprostá nezbytnost. Co nabídne v tomto ohledu váš titul?

AS: Přijdeme se všemi dnes populárními multiplayerovými módy jako je CTF, Deathmatch, teammatch a kooperativní módy. Mimo to také plánujeme několik originálních. Do síťové hry se zapojí až 32 hráčů.

Doupě: Kdy se chystáte hru vydat?

AS: Snažíme se to stihnout do 4. čtvrtletí.

Doupě: V jáke vývojové fázi se STALKER momentálně nachází?

AS: Momentálně jsme ve fázi technického dema. Pre-alpha verze bude prezentována v květnu na E3.

Doupě: Plánujete i lokalizaci do češtiny?

AS: No jistě, lokalizovat budeme do mnoha jazyků a doufejme, že se podaří i polština a čeština - to záleží hlavně na vůli vydavatele.

Oficiální stránky: http://www.stalker-game.com/
Výrobce: GSC GameWorld (http://www.gsc-game.com/)
Vydavatel: Russobit-M (http://www.russobit-m.com/)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |
Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destiny 2, donutí vás běžet pro PC verzi

Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destin…

Že už vlastníte Destiny 2 na konzoli? Vydali jsme se do space opery Bungie i na PC platformě, a musíme uznat, že to opravdu stojí za to!

10.  11.  2017 | | 10 N/A