Star Trek: Elite Force 2 - první dojmy ve znamení hvězdné flotily!

Kultovní filmařský počin Star Trek započal svou cestu do světa herní zábavy již před mnoha světelnými roky. V jeho podání jsme měli čest s kvalitními i podprůměrnými výtvory, které zklamaly veškerá očekávání. Hvězdná flotila se však již v červnu navrátí díky titulu Star Trek: Elite Force 2. Má tato hra šanci usadit se na pomyslném Olympu FPS akcí? Dozvíte se v našich prvních dojmech.

Ať jste již měli s prvním dílem série Star Trek: Elite Force osobně čest či nikoliv, většina odborníků i hráčské veřejnosti bude co se týče názoru na tuto hru jednotná - původní výtvor se bezpochyby zařadil mezi kvalitnější osazenstvo žánru FPS stříleček posledních let a to i přes svou nepostačující délku. Velký díl zásluh na tomto faktu nesl především vývojářský tým Raven Software, který se proslavil mnoha skvostnými tituly a dodnes jsou jeho členové jako celek považováni za královský vývojářský tým stříleček v první osobě.

 

Dost však bylo vzpomínek. Každým dnem se totiž blíží červen letošního roku, očekávaný termín vydání prozatím zajímavě se jevícího pokračování, jehož vývoje se překvapivě zhostilo vývojářské studio Ritual Entertainment. Prospěla hře změna tvůrčího týmu? Nebude tento krok naopak předzvěstí klesající kvality série? Soudě podle našich prvních dojmů rozhodně ne.

Křížem krážem vesmírem

Demoverze, která se objevila na Internetu před několika dny, obsahuje celkem 2 mise a právě z okamžiků strávených u hraní této ukázky vycházejí také mé dnešní první dojmy. Konkrétně nám tentokráte tvůrci naservírovali levely s pořadovým číslem 4 a 7, díky čemuž si ani ten největší znalec neudělá o příběhu hry dokonalou představu. Naštěstí trochu více napoví oficiální údaje - podle nich započne příběh druhého dílu na palubě borgské koule. Pokračování tak navazuje na poslední epizodu seriálu Star Trek: Voyager, která skončila právě v těchto místech. Voyageru se nakonec (a s pořádnou dávkou štěstí) podaří uniknout a kouli zničit. Celý Hazard tým je přidělen na asi nejprestižnější místo celé hvězdné flotily, loď U.S.S. Enterprise 1701-E.

 

Celé dobrodružství druhého dílu startuje v okamžiku, kdy jste vysláni pomoci opuštěné federační lodi. A právě zde započíná také dění první ze dvou misí hratelné ukázky, již se opět zúčastníte coby důstojník hvězdné flotily, Alexandr Munroe. Na samém počátku vás tak čeká zkoumání záhady zmizení posádky hvězdné lodi USS Dallas, která se vydala na pomoc znenadání obsazené stanici rasy Attrexianů. Co se zde stalo? Kdo a proč zaútočil na základnu? Nezodpovězených otázek je mnoho a vy se kromě vlastního přežití musíte postarat také o jejich rozluštění.

Hazard tým a arzenál zbraní

Hlavním hrdinou hry je již zmiňovaný Alexandra Munroa, jeden ze členů tzv. Hazard týmu, na který si možná mnozí z vás pamatují ještě z původní hry. Osazenstvo této elitní jednotky doznalo drobných změn, které však nebudu příliš rozpitvávat. Jako vždy je však každý článek týmu jedinečný a specializuje se na některou z mnoha problematik boje, informačních technologií či hvězdného cestování. Star Trek: Elite Force 2 tak vychází z podobného systému, jakým se před nedávnem prezentovala hra Red Faction 2 (7/10, recenze). I zde jste se coby běžný člen stali součástí speciální, proti tyranii bojující jednotky stejnojmenného názvu.

 

Vliv velkolepého světa Star Trek snad kromě přítomnosti hvězdné lodi Enterprise a mnoha známých tváří (mezi jinými také kapitána Picarda, rasy Klingonů, Romulanů, Borgů či Andorianů) dokládá také arzenál zbraní. Coby základní složka vaší výbavy se samozřejmě opět prezentuje fazer (ovšem typu 2), svého využití se jistě dočká také útočná puška či lehký ruční a do vesmírného hávu oblečených samopal. V demoverzi se krom nich vyskytuje také granátomet a speciální útočná zbraň "Arc Gun", která se standardně nachází ve výbavě vojenských oddílů rasy Attrexianů.

Atmosféra a zajímavé mezihry

Atmosféra je opravdu vynikající, svůj díl zásluh na tom nesou všudypřítomní nepřátelé, hudba, ale také několik atmosférických momentů. Těžko říci, zda-li se tvůrci nechali inspirovat ukázkami titulu Doom III, přesto demoverze jasně naznačila, co že od nich můžeme čekat. Vojáci mizející v útrobách stěn, z nichž naopak vyskakují hordy nepřátel, to je jen letmý výčet okamžiků, které pro nás připravili. Každá z misí se samozřejmě pyšní také množstvím tajných místností - za jejich objevení jste povětšinou odměněni náboji či novou zbraní. Delikátní novinkou je také výskyt bossů.

 

Duši pak bezpochyby pohladí také zajímavé mezihry. Hned v první z obou misí demoverze si tak vyzkoušíte přeskup a otáčení "trubek", skrz něž prochází energie, tolik nezbytná pro správný chod základny. Při svém snažení o propojení dvou konců celého obvodu se musíte vyhnout několika poškozeným částem celého systému. Přestože vás tento drobný problém nezdrží déle než na několik málo okamžiku, jedná se o zajímavé zpestření a procvičení mozkových závitů. Pokud se hodlají autoři tohoto trendu držet i v případě plné verze, čeká na nás krom neustálé likvidace nepřátel i trocha potřebného logického uvažování.

Nic není dokonalé...

... a bohužel to platí také o Star Trek: Elite Force 2. Jestliže o hře jako celku můžeme hovořit co se týče zábavy i hratelnosti velmi kladně, výtku si bezpochyby zaslouží umělá inteligence. Nepřátelé, se kterými jsem měl tu čest, se v boji chovali podle zažitého pravidla "co nejblíže k protivníkovi, co nejvíce střílet, sekat, kousat a kdo ví co ještě". Naneštěstí se vaši soupeři v boji nekryjí, jejich reakce na povedený zásah je nulová a i přes předem jasný výsledek boje (a pro ně podotýkám nepříliš příznivý) dále cílevědomě pokračují ve své snaze zlikvidovat vás. Co jim však schází v oblasti logiky a inteligence, nahrazují svým počtem.

 

K mému ohodnocení současné kvality umělé inteligence mám však ještě dodatek - jen ztěží lze určit, nakolik myšlenkově i tělesně vyvinutí jsou mimozemští vetřelci, kteří se vám snaží znepříjemnit život a kteří byli také mými jedinými protivníky v průběhu obou misí demoverze. Jejich nelogické reakce a postup v boji tak mohou být jednoduše prostým záměrem tvůrců. Jasno nám do této problematiky vnese až kompletní plná verze hry.

Akční zpestření letošního léta?

V případě Star Trek: Elite Force 2 se chtě nechtě nabízí srovnání s další zajímavou FPS dneška, titulem Unreal 2. Obě hry se odehrávají v období vzdálené budoucnosti v zapadlých částech vesmíru a tak se i zážitek z hraní Star Trek: Elite Force 2 částečně podobá právě druhému dílu dnes již kultovní akční hry. Oba zmiňované tituly bez rozdílu spojuje výtečná atmosféra, která s postupujícím dějem houstne. Soudě dle plánovaného počtu singleplayer misí se však Star Trek: Elite Force 2 s největší pravděpodobností vyvaruje problému a nedostatku dnešních moderních FPS - a tím je jejich neuspokojivá délka. Velkou kapitolou hry má být multiplayer s nespočtem map i módů. Více slov k otázce zpracování snad není třeba - ozvučení je kvalitní, grafická stránka hry (postavená na modifikovaném Quake 3 enginu) také, o čemž se můžete přesvědčit z okolních screenshotů.

 

Ať tak či onak, pokud si Star Trek: Elite Force 2 uchová všechny přednosti, kterými se prezentoval v hratelné demoverzi, k nim přidá několik drobností navíc a pochlubí se také skvělou AI, o králi akčních stříleček první poloviny roku 2003 nelze mít žádných pochybností.

Homepage hry: (http://www.st-ef2.com/)
Výrobce: Ritual Entertainment (
http://www.ritual.com/)
Vydavatel: Activision (
http://www.activision.com/)
Vydavatel v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz/)

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Ritual Entertainment | Webové stránky hry
  • Zábavné, napínavé, atmosférické
  • Prostředí Star Treku (neplatí pro každého)
  • Rozmanité herní prostředí
  • Příjemné puzzly
  • Bossové
  • Mezihry (ovládání kanónu na povrchu lodi Enterprise!)
  • Multiplayer
  • Slušné hardwarové nároky
  • Herní doba
  • Umělá inteligence postav
Váš názor Další článek: Prezentace firmy Wanadoo na výstavě E3

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,