Star Trek:Armada

Nehraji hry. Teda přesněji, nehraji akční hry - protože mám mizerné reflexy. Nehraji logické hry, protože jsem... ehm, no to raději nebudu rozebírat. Nehraji simulátory, protože si nepamatuji hromadu tlačítek. Nehraji adventury, protože skoro neumím anglicky (nevěříte? No máte pravdu. Anglicky umím, ale nevzpomněl jsem si na důvod, proč nehraji adventury.). Hraji strategie - jakékoliv strategie, ať už turn-based nebo realtime
Star Trek:Armada

Žánr: realtime strategie
Minimum: 266 Pentium II, 32MB RAM, 600MB HD
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: RAD Game Tools, Inc.
Distributor:
Activision

Nehraji hry. Teda přesněji, nehraji akční hry - protože mám mizerné reflexy. Nehraji logické hry, protože jsem... ehm, no to raději nebudu rozebírat. Nehraji simulátory, protože si nepamatuji hromadu tlačítek. Nehraji adventury, protože skoro neumím anglicky (nevěříte? No máte pravdu. Anglicky umím, ale nevzpomněl jsem si na důvod, proč nehraji adventury.). Hraji strategie - jakékoliv strategie, ať už turn-based nebo realtime. Jo a málem bych zapomněl - všechny předchozí negativně laděné věty neplatí, pokud se jedná o hru s tématikou Star Treku.

Proč to všechno píšu? No abyste pochopili můj stav, když se mi dostala do rukou realtimeová strategie jménem Star Trek: Armada. Poslední podobný stav jsem zažil jenom, když jsem do ruky dostal Dunu II (jsem totiž také velký obdivovatel Franka Herberta). Od té doby, co mám PC, jsem nevynechal jedinou realtimeovou strategii a jedinou hru s tématikou Star Treku.

Trochu jsem si přeskládal menu na obrazovce.Borgové dělají pořádek u hranic svého unicomplexu.

Ale jako správný novinář se pokusím být nezaujatý (moc mi to asi nepůjde). Hru jsem nainstaloval - zabrala mi 550MB na disku, ale stejně potřebuje CD v mechanice. Pustil jsem hru. Přivítal mě nápis Activision, který byl vzápětí rozstřelen dvěmi kvantovými torpédy. Pak následovalo několikaminutové intro - s renderovanými postavami, ale hlasy těch pravých herců. Ve hře uslyšíme Patrica Stewarda (kapitán Picard/Borg Locutus), Michael Dorn (velvyslanec Worf), Denise Crosby (admirál Sela), J. G. Hertzler (kancléř Martok) - tedy postavy známe z právě vysílaného Star Trek: The Next Generation a ze Star Trek: Deep Space 9.

Od tohoto okamžiku až do konce hry se budete setkávat pouze s renderovanými a 3D (viz dále) video sekvencemi, takže žádné hrané scény jak bývá zvykem třeba ve hrách od Westwoodu (od prvního dílu Command & Conquer). Další mínus, ale jenom malé - zaplatit takového Patrica Stewarda by nebyla levná záležitost.

Takže jsem se dostal do hlavního menu. Co se konfigurace týče, není Armadě, co vyčíst - výběr rozlišení, nastavení detailů, kamera - všechno jak má být. Zvědav na rychlost hry jsem si pustil maximální rozlišení při maximálních detailech. A pustil jsem hru.

Tak a Omega Particle je má!Asimilované lodě Federace vypadají opravdu lépe.

Trvalo opravdu dlouho, než se to načetlo a pak jsem se skoro nepohnul s myší - byl jsem donucen snížit rozlišení na 800x600, ale řekl bych, že to je dáno spíš mojí grafickou kartou, která není primárně určena pro podobné detailové orgie (ATI All-In-Wonder 128). Ale pak už hra běžela bez jediného trhnutí - což se třeba o C&C: Tiberian Sun rozhodně říci nedá. Určitě je to z větší části způsobeno faktem, že je hra programována v C - tedy na dostatečně nízké úrovni na to, aby byla rychlá.

Hra samotná je dělaná zajímavou metodou. Její engine je 3D a umožňuje přepínaní mezi pohledem shůry a pohledem „filmovým“. Říkám shůry, protože i u tohoto pohledu si můžete definovat úhel - představu si udělejte z okolních obrázků. Každopádně co se detailu týče - můžete se podívat vaší jednotce/stavbě až do oken - do realističnosti už chybí pouze přecházející postavy za těmito okny.

Zkuste se postavit takové síle!začala závěrečná bitva.

Přepnul jsem si tedy na nejvyšší pohled a začal hrát - hned mi začala vadit velkost (malost) okna, kde se odehrávala samotná akce - tvořila asi 3/5 obrazovky, což je opravdu málo. Začal jsem tedy pátrat v manuálu a našel jsem. Všechna „menu“ okna ve hře se dají přesunout nebo úplně vypnout! Tak tomu říkám komfort (ale no tak, to jsem již viděl u SimCity 2000 – pozn. šéfredaktora).

Dohrál jsem první misi - poměrně snadno, takže jsem si zvýšil obtížnost na medium. Hezká vlastnost tohle měnění obtížnosti v průběhu hry - je to něco, co mi v C&C chybí. V průběhu mise se spustila video sekvence - která v podstatě pouze zobrazila část mapy pomocí 3D enginu hry a zobrazila nějaký děj. Tato technika sice nevypadá až tak pěkně jako natočené sekvence, ale zase na druhou stranu přispívá k realističnosti video sekvencí. Uvedu příklad: Došlo ke zničení jedné něčím významné lodi - ve video sekvenci, která se spustí, jsou skutečně jednotky, které tuto loď zničily... Nevím jak vám, ale mě připadne v C&C stupidní, když ve filmové sekvenci vidíme APC, které upaluje z vybuchující základny, přičemž ve hře jsem žádné APC nepostavil a základnu jsem srovnal se zemí, takže už tam ani nemělo CO vybuchovat... Obdobně i v jiných hrách.

Stíny Borgského Nexu slábnou…Cíl zničen!

Takže jsem Armadu vychválil po technické stránce, takže ještě musím udělat to samé po herní stránce. Bohužel to už tak silné nebude... Děj hry je postaven do doby po válce s Dominionem (časově tedy po seriálu Deep Space 9). V Alfa kvadrantu zavládne na chvíli mír, ale jen na chvíli. Borgové se totiž vrátili, ale tentokrát už neposílají jednu krychli, aby asimilovala Zemi, nýbrž celou invazní flotilu, která má srovnat celou Federaci. Navíc se v Klingonské říši opět rozhořel boj o kancléřský post a do toho všeho se objevila Omega - molekula, jejichž jeden řetězec může energií zásobovat celou civilizaci. A pro borgy je Omega symbolem toho, po čem prahnou - symbolem dokonalosti.

Jak vidíte, budete mít spoustu práce, abyste nejdříve za Federaci udělali pořádek na hranicích a vytlačili Borgy. Poté vrátili řád kligonské říši, vyřídili účty s Romulany a vytlačili Borgy i ze svého území. No a pak jako Romulané odrazili útoky Klingonů, získali Omegu, podvedli Borgy a uzavřeli mír s Klingony. No a nakonec jako Borgové musíte vyrvat Omegu ze spárů Romulanů a do třetice konečně asimilovat Zemi. Všechno? To by asi nebyl moc HAPPY END, co? No nechejte se překvapit…;)

ještě jeden filmový pohled…Obličeje postav jsou renderované dobře, ale jejich ruce – nic moc.

Takže to máme celkem 20 misí. Což je zhruba o šest až deset méně než realtimeové strategie stejného rázu - pracovně to nazývám BAD - Build-Arm-Destroy (Postav-Ozbroj-Znič). To je málo, Armadu máte dohranou za den-dva, pokud se jí věnujete. Některé mise jsou opravdu minutová záležitost, typicky ty mise, kde musíte před někým utéci nebo někoho eskortovat. Na druhou stranu já úplně nesnáším tyto mise v C&C, protože mi připadnou nesnesitelně zdlouhavé, ale každý podle vlastního gusta.

Tento nedostatek misí však řeší multiplayer, kdy se na stránkách fanoušků Star Treku objevily nové mapy - některé velmi kvalitní. No a dá se předpokládat (vzhledem k loayalitě trekkies ke všemu, co má ve jménu Star Trek), že těch map bude ještě spousta... Takže co teď? Pokud jste fanoušek Star Treku, pak je Armada povinností. Pokud jste fanda realtimeových strategií, je Armada příjemné strávení času při čekání na Original Wars (podle toho, co o této novince z dílny Altaru vím - bude to bomba). Pokud si sem tam, zahrajete nějakou tu strategii - je pro vás Armada vyhozením peněz z okna.

Grafika: 7/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 9/10
Rozhodně není tato hra vyhozením peněz. Budete se u ní bavit dlouho, i když zrovna nebudete hrát kampaň.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutra…

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

9.  5.  2021 | |51 N/A
Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský
TémaFree-to-play
Returnal: na hraně zítřka s příchutí Vetřelců | Recenze

Returnal: na hraně zítřka s příchutí Vetřelců | Re…

Housemarque opět zabodovali ve sci-fi žánru a tentokrát budete umírat rádi.

29.  4.  2021 | |3 N/A
Michal Maliarov
ReturnalRecenze
Hry zadarmo nebo se slevou: festival polských her a RPG Pine zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: festival polských her …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

7.  5.  2021 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Hry zadarmo nebo se slevou: oslavy zlatého týdne a balíček Lego her

Hry zadarmo nebo se slevou: oslavy zlatého týdne a…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

30.  4.  2021 | |4 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Dostupnost PS5 se letos nezlepší. Konzole bude těžko k sehnání i příští rok

Dostupnost PS5 se letos nezlepší. Konzole bude těž…

Stále čekáte na nový PlayStation? Dostupnost se blízké době určitě nezlepší

10.  5.  2021 | |7 N/A
Lukáš Václavík
PlayStation 5SonyKonzole
Microsoft nechá vývojářům PC her více peněz a chystá velké novinky

Microsoft nechá vývojářům PC her více peněz a chys…

Microsoft srovnal krok s Epic Games Storem a vývojářům také nechá 88 % tržeb

29.  4.  2021 | |3 N/A
Lukáš Václavík
Windows 10MicrosoftPC
Hrajte na chytrých hodinkách: 9 tipů na nejlepší herní zážitky mimo telefon

Hrajte na chytrých hodinkách: 9 tipů na nejlepší h…

Kdo říkal, že na hraní mobilních her potřebujete mobil? Máme pro vás skvělé tipy ke hraní na chytrých hodinkách.

11.  5.  2021 | |4 N/A
Michal Maliarov
Mobilní hryTéma
Herní filosofie: jak se hrálo před čtvrt stoletím aneb počínající krize průmyslu

Herní filosofie: jak se hrálo před čtvrt stoletím …

Máte rádi nostalgické vzpomínání? My ano a dost věcí jsme si díky tomu uvědomili.

6.  5.  2021 | |20 N/A
Ladislav Novák
Retro