Star Wars Episode 3 – pomsta Lucase?

Hra Lego Star Wars před nedávnem překvapila nejednoho hráče a recenzenta svojí kvalitou, zvýrazněnou tématem Hvězdných Válek. Dnes tu máme další titul, který by rád jejich úspěch zopakoval – herní zpracování Třetí Epizody. Zda se hře povedlo totéž co filmu se dočtete v naší recenzi
Platforma: PS2, Xbox, GBA, PSP, NDS
Paměťová karta: 480 kB
Vibrace: Ano
Analogové ovládání: Páčky
Multiplayer: Ano, Duel mód
Vývojář: The Collective (
http://www.collecitivestudios.com)
Distributor: LucasArts (
http://www.lucasarts.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://lucasarts.com/ep3/indexFlash.html#home

Long time ago in one galaxy far, far away... Titulky pomalu mizí na hvězdném pozadí, rozjíždí se monumentální hudba a hráč/divák se pomalu probírá ze vzpomínek na doby, kdy, ještě v časech vrcholné totality, nadšeně koukal na stejný text na nekvalitní, snad tisíckrát přehrané videokazetě... Ale dnes je již jiná doba, dnes již všichni víme, jak to bylo s Anakinem a jak přišel Darth Vader ke svému brnění. A právě v kontextu těchto faktů je potřeba hodnotit i dnes recenzovanou hru.

Když se dva perou a jeden má laserový meč...

Ono se to má totiž tak. Oficiálně byla Star Wars Episode 3 hra uvedena nějakou dobu před samotným filmem. Tomu je uzpůsoben i její děj. Narazíte na prakticky vše, co bylo ve filmu. A to je první problém...

Na jednu stranu je totiž nutno před autory smeknout. Některé scény jsou totiž ve hře zpracovány vizuálně výrazně lépe než v samotném filmu – úvodním bojem s robogenerálem počínaje a finální bitvou dobra a zla konče. A to není vše. Například Anakinovo dobývání chrámu rytířů Jedi zde není přeskočeno jako ve filmu, ale pěkně si jej užijete – a dokonce se najde i pár momentů, které by film patřičně ozvláštnily. A totéž platí i pro celý příběh hry – prakticky všude naleznete něco navíc, něco, co ve vás vzbudí myšlenku týkající se rozšířené verze filmu v DVD edici a nové éry od Pána Prstenů...

  
Finální souboj je místy opravdu atmosférický * Jedi proti robotovi. Jasný výsledek * V pohybu to bohužel vypadá o něco hůř

Na druhou stranu hra doplácí na fakt, že vyšla před filmem a že jejím cílem nebylo prozradit celý děj před premiérou, ale naopak nalákat lidi k návštěvě kina. Děj je díky tomu značně útržkovitý, přeskakuje celé dlouhé pasáže a zabývá se pouze několika klíčovými momenty děje třetí epizody.

Mám přesilu jeden na padesát!

Hra jako taková je klasická 3D arkáda. Jdete odněkud někam a zabíjíte vše, co jde opačným směrem – a snímá vás při tom fixní kamera (díky které někdy nevidíte, co jde na vás, nebo kam jdete vy). Logických problémů si ve hře opravdu neužijete, stejně jako obtížnostních zákysů – cílem je přece zjistit, co se stane s Anakinem a ne někde vytuhnout, ne?

V průběhu hraní všech 16 připravených misí sbíráte jednak zkušenosti, které vám odemykají další skilly; a jednak bonusy v podobě artworků či dalších postav do duelového módu. Skilly, které se můžete naučit, mají podobu nových, silnějších a údajně i lepších komb a útoků. V praxi ale... V praxi ale jsou dvě situace. Jednak ta, kdy bojujete s obyčejnými nepřáteli. Potom si můžete efektních sérií užít do sytosti; bez ohledu na jejich množství máte jako správný rytíř Jedi patřičnou převahu a ve výsledku je většinou opravdu zcela jedno, co mačkáte – ono to už nějak dopadne. Většinou vaším vítězstvím. A neomezené léčení mezi boji je pak už jen drobným bonusem...

  
Trocha meče do žaludku a hned je klid... * Ale fuj... Dorážet ležícího bezmocného nepřítele? * Scéna, které vejde do dějin

Druhou situací jsou pak bossové v podobě dalších Jediů, které lze porazit prakticky jediným způsobem: Blokovat a počkat, až zaútočí – a pak podniknout rychlý protiútok svým nejrychlejším kombem. Výsledné souboje jsou možná hezké na pohled, ale na hraní se jedná o opravdový test nervů – a příčinou rozhodně není obtížnost. A když už jsem zmínil to blokování úderů... Blok je vaší nejsilnější zbraní. Když jej držíte, jste (kromě pár posledních soubojů) prakticky nezranitelní. A navíc to slavné odrážení střel...

Bojový stereotyp je čas od času přerušen i speciálními úkoly, kdy například sestřelujete útočící lodě ve věži hvězdného křižníku a podobně. Nic nového nečekejte, ale většinou se jedná o velmi příjemné zpestření hratelnosti.

Výsledkem je hrací doba odpovídající zhruba dvojnásobku délky filmu. A to není moc. Navíc znovuhratelnost příběhové části hry je prakticky nulová, zopakujete si snad jen závěrečnou bitku, kterou můžete při druhém hraní zkusit vyhrát i za Darth Vadera a pokochat se alternativním koncem...

Když se dva perou a mají při tom laserové meče...

Kromě příběhového módu má hra ještě další alternativy, jak se pobavit. Jednou z nich je série několika málo krátkých bonusových misí, v nichž si vyzkoušíte ovládání různých Jediů ve specifických situacích – soubojem Darth Vadera s Obi Van Kenobim na Hvězdě smrti počínaje a Yodou proti císařovým vojákům konče. Nic, co by stálo za zvláštní zmínku a nic, co by vám vydrželo na víc než půl hodiny.

  
Screen lepší reality... * Na něéééé! * Anakinův toporný blok

Další alternativou je duelový mód. Zde si můžete vybrat z většiny filmových Jediů a zkusit své schopnosti v boji proti jinému hráči. Zde je to jediné místo, kde se dají odzkoušet všechna ta hezká a efektní komba, ale i přes to se opět nejedná o nic, co by vás po pár hodinách nutilo se ke hře vracet.

Když se potkají dva polygony...

Grafika jako taková není žádný zázrak. Většinu času se budete pohybovat v částečně zničitelném prostředí (ale pouze částečně) a budete bojovat s nepřáteli víceméně odpovídajícími filmové předloze (ale jen víceméně). V této části vynikají snad jen animace některých patřičně efektních (a patřičně nepoužitelných) speciálních úderů světelnými meči.

Většinu času se navíc pohybujete v úzkých koridorech a tunelech, kde opravdu není na co koukat. Nicméně zde se již najdou i klady. Například v okamžiku, kdy máte velký dohled – jako při souboji na můstku droidské lodi z počátku filmu – se vám naskytne nádherný výhled na živé bitevní pole, kde se dá opravdu sledovat průběh bitvy, vesmírné souboje stíhaček i jednotlivých korábů... Prostě nádhera, že se člověku ani nechce věřit, že hraje stále tutéž hru.

Za zmínku stojí i animace. Pokud opominu ty ingamové, které jsou ve standardní kvalitě, docela mne zaujaly ty, jež prezentují scény z filmu. Nevím proč, ale na rozdíl od verze, kterou jsem viděl v kině, zde vše vypadá jako herci zasazení do plastikového a zcela nereálného světa a věřte, že chvílemi budete opravdu nechápat, jak může být rozdíl v kvalitě renderů tak obrovský oproti kinu.

Světlé stránky hry
  • Hvězdné Války
  • Velkolepé Bitvy
  • Hudba
  • Děj místy lepší filmu
Temné stránky hry
  • Grafika
  • Animace
  • Hratelnost

Má to i své klady

Epizoda 3 má však i své silné stránky. Kromě již zmíněného zpracování některých částí děje předčících film a kromě bitevních scén se jedná především o hudbu. Jako ostatně ve všech projektech Lucasarts je i zde absolutně výborná a úchvatná a má na svědomí minimálně polovinu atmosféry celé hry. Totéž platí i pro dabing a zvuky; obojí velmi věrně odpovídá filmové předloze.

Celkově je Star Wars Epizode 3 docela zvláštním titulem. Jako hru ji nelze považovat ze lepší než průměrnou, ale díky provázanosti s filmem a některým opravdu povedeným atmosférickým místům si jistě najde své publikum. A pokud máte rádi Star Wars jako já, možná při hraní zjistíte, že se z jakéhosi neznámého důvodu docela bavíte. Nevím proč tomu tak je, ale to není až tak podstatné. Při hraní jde přece o zábavu především...

Grafika: 4/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 4/10

Jako hra nic moc, jako dodatek k filmu opravdu dobré. A místy překvapivě i zábavné.

Celkové hodnocení: 7/10

Váš názor Další článek: Rail Simulator - duchovní nástupce Train Simulatoru

Témata článku: , , , , , , , ,