Star Wars: Rogue Leader: vrcholné dílo LucasArts - recenze

Před lety dobila konzole Nintendo 64 srdce a domácnost mnoha hráčů díky titulům Mario 64, Turok a Shadows Of Empire. Dějiny se opakují, takže s GameCube na nás opět útočí doposud nejlepší hra z vesmíru Hvězdných válek, která neznamená nic menšího, než nekonečnou extázi pro fanoušky původní filmové série.

Paměťová karta: 3 bloky
Výrobce: LucasArts
Distributor: LucasArts (www.lucasarts.com)

Před mnoha a mnoha lety, v jedné vzdálené galaxii…

Hvězdné války byly, jsou a budou nadčasovým, klasickým dílem světové kinematografie, které by nikdo neměl podceňovat. Velmi podstatnou část těchto filmů tvoří nezapomenutelné trikové pasáže, které vybudí adrenalin v těle každého diváka, takže zatouží se takové monumentální vesmírné bitvy v bludišti křižujících se laserů ocitnout na vlastní kůži. Neopakovatelnou atmosféru vesmírných bitev „Made in SW“ nám již dlouhou dobu zprostředkovávají hry, vydávané společností LucasArts, kterou založil sám otec fenoménu, George Lucas. Jak léta jdou, vypadají hry z vesmíru SW stále „realističtěji“ – tedy věrněji své filmové předloze. A tak se nakonec stalo, co se stát muselo: grafika nejnovějšího titulu na motivy Hvězdných válek přímo vychází z modelů a nákresů, využitých v původním filmu – ale jde ještě mnohem dál.

Star Wars Rogue Leader Star Wars Rogue Leader

Jednoduše řečeno: nová hra podle Hvězdných válek vypadá lépe, než její filmová předloha.

Pokud si teď ťukáte na hlavu, jako že jsem blázen, pak čtěte dál (nebo se běžte na SW:RL někam podívat). Jak se dozvíte v bonusovém filmu na DVD se hrou, autoři hry vůbec nevyužili motion capturing modelů z filmové předlohy (mám na mysli například pohyby kráčejících obřích robotů Impéria), protože jim (nejen) tyto stroje ve filmu připadaly příliš primitivně, loutkářsky rozanimované. Najali si tedy odborníka na anatomii a ten různým robotům a další strojům ve hře vdechnul organičnost a ladnost, s jakou se podobné věci v žádné jiné hře ještě nepohybovaly. V kombinaci s vylepšenými texturami z filmu vypadají všechny stroje a plavidla o tolik živěji, až se to slovy nedá popsat.

Technický zázrak

Zkrátka a dobře, to hlavní a první, co vás na RL strhne, bude grafika (a zvuk, který podporuje formát 5.1, využívajíce pochopitelně nevyčíslitelného množství hlášek, zvuků a melodií z filmů) – zkrátka a dobře, technická stránka hry je bezchybná, strhující, nepopsatelná. Nemějte prosím mylnou představu, že se dá něco pochopit ze screenshotů – nedá! Pokud mám uvést konkrétní příklad propracovanosti herního prostředí, pak namátkou uvedu scénu, ve které se řítíte slavným kaňonem na Hvězdě smrti, abyste na konci odpálili ono osudové torpédo. Tento kaňon byl pro hru vytvořen podle původního modelu, využitého pro natočení této pasáže ve filmu. Doslova! Každá serepetička na stěnách kaňonu, každá palebná věž… všechno to tam je, jako živé – vlastně lepší. Nejde ale jen o věrnost filmovým kulisám. Obecně efekty slunečních paprsků, srážek meteorů a prostředí jako vůbec jsou zde na takové úrovni, že svoje plavidlo často nabouráte jen proto, že jste se zakoukali do scenérie okolo vás. Absolutním vrcholem pak samozřejmě jsou největší bitvy, kterých se ve vesmíru účastní hejna malých, ale především flotily velkých plavidel, mezi kterými prolétávat je skutečně zahráváním si s vizuálním přetížením.

Které scény z filmů si zahrajete?

Útok na první Hvězdu smrti jsem už zmínil. Dále vás čeká oblíbená bitva s chodícími kolosy na ledových pláních, nevýslovně atmosférická akce v oblacích „Oblačného města“, honička mezi meteory a totální vrchol filmu/hry: několikaúrovňová závěrečná bitva u rozestavěné Nové hvězdy smrti, které se zúčastní naprosto všechna plavidla, která mají obě strany konfliktu k dispozici (čeká vás i průlet útrobami Hvězdy smrti a strhující útok na její reaktor!). Říct, že atmosféra uvedených pasáží je přesnou kopií té filmové by bylo směšně nevýstižné. Zkrátka a dobře budete přímo tam, uprostřed těch úžasných událostí, na které jste před léty zírali na videu/plátně s otevřenými ústy. Z rádia se budou ozývat dialogy z filmu, lasery budou svištět jak mají a všechno to bude dokonalé, což je velmi výstižné slovo pro celého Rogue Leadera. Pokud jste fanouškem SW série, jste při setkání s tímto titulem odsouzeni k naprostému propadnutí a fanatickému uctívání Nintenda do konce svého života. Tak moc je Rogue Leader ohromující. Pojďme si ale prozradit, co přesně na této hře potvrzuje ono pravidlo, že nic na světě není dokonalé.

• totální věrnost filmové předloze
  • grafika. Grafika. Grafika! GRRR... GRAFIKA!!!
  • zvuk a melodie z filmu
  • vysoká znovuhratelnost, TUNY bonusů
  • rychlost a plynulost
  • A T M O S F É R A
  • relativně vyšší obtížnost
  • nepříliš snadné ovládání

Temná strana Síly

Prvním problémem bych nazval obtížnost hry. Paradoxně je věrnost filmové předloze a realističnost důvodem, proč OPRAVDU JE OBTÍŽNÉ zúčastnit se bitvy několika desítek vesmírných lodí, udržet si alespoň zdánlivý přehled o situaci nebo pojmech jako je nahoře či dole, přežít minimálně pár desítek vteřin a ještě k tomu alespoň jednoho nepřítele dostat na mušku či dokonce jej rozstřílet. Nenechte se příliš vyděsit, lehce přeháním, protože jako každá jiná hra i tahle se dá nacvičit a zvládnout, nicméně obtížnost RL rozhodně k nejnižším nepatří. S onou realističností souvisí i druhý, větší problém RL: ovládání. Hra je TAK MOC rychlá (a plynulá!!!), že vám bude dělat po celou dobu hraní mimořádné problémy udržet smysluplný kurz svého plavidla. Řítit se s vesmírnou stíhačkou napříč hejna protivníků je zkrátka a dobře v této hře podmíněno urputným soustředěním se na všechny ovládací prvky joypadu, kdy se jakákoliv nepřesnost či nepozornost okamžitě vymstí ztrátou přehledu o situaci a zároveň nabourá vaši prostorovou orientaci. Jinak je ale RL tak úžasná hra, že vás tyto dva problémy nemají šanci odradit, ani když misi nesplníte na stý pokus.

Kruh se uzavřel

V základě nabízí RL deset hlavních misí, každou megalomanskou, mohutnou a obtížnou, nezapomenutelnou a křičící po opakovaném hraní. Navíc ale svými výkony otevíráte možnosti hrát tyto mise znovu s jinými plavidly (a že jich tu je na výběr HODNĚ!!!). A k tomu připočtěte minimálně stejný (!!!) počet tajných misí… začíná vám být jasné, že RL stojí za to? Kromě toho, že je to nejvěrnější (čti nejlepší!) hra na motivy Hvězdných válek, je to také jeden z absolutních, nepochybných killer titulů pro GameCube a důvod pro všechny z vás, aby navštívili nejbližšího prodejce téhle překvapivě silné herní kostky za účelem zjištění, co všechno je dnes ve videohře možné. Osobně dávám přednost hře Resident Evil, nicméně musím uznat, že po CELOU dobu hraní RL jsem měl úžasem otevřená ústa, přesně jako tehdy, když jsem před desíti lety poprvé viděl filmy.

Grafika: 10/10
Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10