Star Wars Rogue Squadron 3: Rebel Strike – tak už

Pamatujete si na konzoli Nintendo 64 a její první trojici ohromujících her? Shadows Of Empire pak prodávala také první 3Dfx karty. Před dvěma roky opět Star Wars hra, stejně technicky ohromující, podpořila další konzoli Nintenda – GameCube. Už tenkrát hra vypadala lépe než filmová předloha. A co teď? Je tohle konečně ta absolutní, poslední a nepřekonatelná hra podle původní SW trilogie?

Platforma: GameCube
Multiplayer: ano, dva hráči
Paměťová karta: 5 bloků
Podpora Game Boy Advance
Výrobce: Factor 5 / Lucas Arts
Distributor: Conquest (
www.gamecube.cz)
Homepage:
www.rebelstrike.com

Možná si vzpomenete na nadšenou recenzi předchozího dílu této série, kde jsem před dvěma roky jen ztěží hledal slova nadšení, snažíce se popsat, k jaké dokonalosti programátoři dotáhli vzkříšení klasické Star Wars trilogie. Není divu: GameCube byla nová konzole a Rogue Squadron 2 (kterou mimochodem naleznete s kompletním co-op módem pro dva hráče jako bonus na disku s novým dílem, o kterém tu dnes je řeč!) dávala na první pohled jasně najevo, že byla připravována jako grafické orgie a malý zázrak, který měl posloužit jako killer titul lákající příznivce nové konzole.

  

Nechtějte chodit po svých * Jak se ti herci jmenují? * To je ta pravá řežba v duchu předlohy!

Jenže doba značně pokročila a již ve své době, jakkoliv byla RS2 nádherná, šlo o must-have titul pouze pro relativně uzavřenou skupinu fanoušků-pamětníků staré trilogie Hvězdných válek (narozdíl od jiných SW her typu Knights Of The Old Republic se tato herní série nesnaží o stvoření něčeho nového nebo originálního s využitím mytologie SW vesmíru, nýbrž „pouze“ přivádí k životu proslavené klasické scény z filmů). Oč horší pozici má tedy dnes třetí díl, když jde v zásadě opět o to samé (zase budete útočit na Hvězdu smrti, prohánět se po ledových pláních nebo mezi rojem asteroidů... ) a přestože udělala dříve revoluční grafika hry další krok kupředu, v konkurenci XY-té generace grafických PC karet působí GameCube přinejlepším vyrovnaně.

Zahraj to znovu, Georgi

Zajímalo by mne, jak se na neustálé zpracovávání jedněch a těch samých scén z jeho filmů dívá sám George Lucas. Musí být ohromný pocit, že jste stvořili něco, co ohromilo hodně velkou skupinu lidí natolik, že si to pořád připomínají a nemohou se toho nabažit. Důsledkem tedy je, jak jsem již zmínil, že i v dalším díle RS budete hrát stejné pasáže, jako již předtím – jistě, s několika novými prvky a v ještě lepší grafice, nicméně kdyby ve hře nebylo nic víc, nemohla by snad ani nést číslici 3 ve svém názvu. Takže ano, nějaké ty nové mise zde naleznete.

  

Kdo sem to kamení naházel? * Virtuální herci v akci * Grafika má co do sebe

Skutečnost je taková, že RS3 disponuje dokonce dvěma herními liniemi (sériemi postupně odemykaných misí, snažícími se vyprávět příběh) plus jednou speciální, ve které jsou „pouze“ za sebe poskládány nejklasičtější velkolepé bitvy nebo pasáže z filmů. Dohromady tak hra nabízí skutečně pestrou paletu prostředí a úkolů, bohužel ale k té pestrosti kromě jízdy na vznášedle z Lukova rodného světa či v imperiálních „kráčejících tancích“, které jsme s kamarády před patnácti lety familiérně přezdívali „sloni a pštrosi“, přibylo také chození po vlastních. Ptáte se, proč je to problém, když v Shadows Of Empire to bylo výborné osvěžení mezi vzdušnými bitvami? Nu, z nějakého důvodu trpí „chodicí úrovně“ v RS3 neuvěřitelným množstvím hloupostí a nedostatků. A aby bylo zlo dokonáno, nacpali tvůrci tyto frustrující pasáže prakticky do celé hry v míře větší než nerozumné.

Přežité herní mechanismy

Když pominu fakt, že animace vaší postavičky (ať je to Luke nebo Wedge… ) lze popsat jako „značně prkennou“, pak tu máme ovládání, jež dokáže otrávit skutečně kohokoliv. Chytrý systém automatického zaměřování sice perfektně zaměřuje protivníky, ale není možné mezi nimi přepínat (tuhle nezbytnou možnost nabízel již Tomb Raider někdy před deseti lety!), což ostatně vychází z celkově chudého (tvůrci by asi řekli příjemně jednoduchého) ovládání chodicích pasáží v RS3.

  

Multiplayer stojí za to * Takhle se na svět dívají fanoušci * To je idylka, že?

Bez nemožnosti přepínat mezi zaměřenými protivníky se tak musíte k aktuálně zaměřenému nepříteli otočit bokem (!) aby z něj zaměření seskočilo a vy jste mohli zaútočit na někoho jiného. V přestřelkách s deseti protivníky se tak hra stává čímsi nepopsatelným. Teď k tomu připočítejte nemožnost ovládat kameru (!) a jako zasvěcené hráče vás jistě poleje studený pot.

Trojitá dávka lákadel

Navzdory výše řečenému a otřesným pasážím s panáky ale zůstává srdce hry zachováno a bije dostatečně silně na to, aby udrželo zájem fanoušků. Letecké pasáže hry jsou stejně hratelné či ovladatelné jako vždy a tak zůstává radost z účasti na největších vesmírných bitvách v dějinách her i kinematografie zachována. Přitom háčkem, který zřejmě vytáhne peníze z kapes některých z vás, je zase o generaci lepší grafika – detailnější textury, blýskavější světelné efekty, větší počet stíhaček na obrazovce najednou (kdo hrál předchozí díl, bude tomu těžko věřit… no, ale podívejte se na obrázky. Poměrně významnou novinkou je „efekt rozptylu světla v atmosféře“, který si možná ve hře na první pohled neuvědomíte, ale skutečně jí dodává svérázné ladění, které pořádně demonstrují tvůrci v přiloženém „making of“.

Světlé stránky hry
  • všechny slavné bitvy
  • perfektní zpracování vodní hladiny
  • špičková grafika
  • hudba a zvuky z filmů
  • přibalen druhý díl s co-op módem
  • přibaleny původní Star Wars Arcade
  • hratelní pštrosi a sloni:-)
Temné stránky hry
  • časté a mizerné chodicí úrovně
  • střídavá nepřehlednost
  • poměrně primitivní AI oponentů
  • potřetí prakticky to samé

Navíc tu skutečně najdete největší počet misí ze všech dosud vydaných dílů RS a abych tvůrcům nekřivdili, jsou přítomny také vzácně originální nápady (například úroveň odehrávající se v útrobách obří přehrady a podobně). Pro nezasvěceného hráče jde možná o stejně zbytečné pokračování, jako třeba neustále nové datadisky k Sims nebo další díly „toho samého“ v rámci Command And Conquer série, nicméně fanoušek v RS3 najde definitivní sbírku všech oblíbených misí z milované filmové trilogie a to v nejlepší grafice, jaká kdy dané téma zpracovala (schválně si pro srovnání odemkněte původní hru Star Wars, která zdobila automatové herny před dvaceti lety:-)).

Grafika: 9/10
Hudba: 10/10
Zvuk: 8/10
Hratelnost: 6/10

Završení úspěšné trilogie pro fanoušky a pamětníky je nabušené vším, co jste si od něj mohli přát – bohužel se ale do kotle dostalo také nějaké smetí v podobě příšerných chodicích úrovní. Přesto jde o grafické orgie s vynikající atmosférou, jichž by se každý fanoušek původních Hvězdných válek měl zúčastnit.

Celkové hodnocení: 7/10

Váš názor Další článek: TOP 10 nejprodávanějších her společnosti CD Projekt za měsíc duben

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,