StarCraft 2: Chceme jej 3D nebo 2D?

Nic není oficiálně potvrzeno. Neznáme datum vydání a nevíme do jaké fáze se dostaly práce na projektu. Vše, co o této očekávané modle víme, se skládá z útržků informací, které se na světlo světa dostaly omylem nebo formou náznaků z úst tvůrců. Přesto je již dnes jisté, že StarCraft 2 bude, dříve nebo později. Pojďte se s námi zamyslet, proč by (ne)měl být 3D.
StarCraft 2: Chceme jej 3D nebo 2D?

Na poměry počítačových her je to docela dlouho, co se objevila první strategie zpracovaná trojrozměrnou perspektivou. Podobná revoluce nemohla odezvou zklamat a hráčská veřejnost se okamžitě rozdělila na dva tábory: jedni 3D zatracují a druzí uctívají. Zpočátku to vypadalo, že anti-3D partyzáni brzy odpadnou, ale později začíná být zřejmé, že odpůrci hned tak neustoupí. Situace nebude tak jednoznačná jako v případě dávno mrtvého rozhořčení při  přechodu na myš u FPS. Dva nesmiřitelné tábory nevznikly jen z jediného důvodu osobních sympatií k technickému zpracování. Nezvratně se prokazuje, že provedení má dopad na hratelnost, a proto mají antipatie k modernímu provedení velmi silné kořeny. Podívejme se tedy podrobněji na oba rozdílné přístupy.

StarCraft 2 chceme 3D, ať se nám to líbí nebo ne!

Výrobu počítačových her lze těžko vytrhnout z kontextu zábavního průmyslu, který zjednodušeně musí jít s dobou. Připusťme tuto myšlenku a je pochopitelné, že firma takového renomé jako Blizzard si nebude moci dovolit pro budoucí projekt zvolit cestu, která by se stavěla proti technickému trendu posledních let. Bez legrace můžeme uvést Diablo 2, které si za svou grafiku na hranici nadprůměru vysloužilo nejeden políček od respektovaných magazínů.

  

Možnosti 3D enginu se nezapřou * Zergové nabíhající na smrt... * Vítězný tanec orc-firebatů

StarCraft 2 bychom chtěli 3D i z jiných důvodů. Zaprvé předpokládejme, že se Blizzard zocelil na svém premiérovém 3D počinu Warcraft 3 a engine pro StarCraft 2 bude svižnější. Taktéž věřme v možnost kontroly nad vícero jednotkami, než necelou šedesátkou (jako ve Warcraft 3). Anebo si dokážete představit StarCrafta za Zergy bez plovoucí masy nenasytných těl a slizu? Ještě můžeme chytit vlka za ocas a zasnít se nad jednotkami typu Battle cruiser v detailním 3D provedení. Vidíte jak trysky obrovských motorů ozařují bitevní pole? Jak Yamato Gun decimuje obrané věže? Nebo jak na obzoru hrdě planou modrou barvou Archoni...

3D provedení bude mít řadu nezvratně pozitivních dopadů na hráčovy emoce a na celkovou atmosféru hry; jen musí být zpracováno v podobném nádechu jako původní StarCraft. Respektive prosme Blizzard ať pro StarCraft 2 nepoužívá design ilustrovaného komiksu jako má Warcraft 3. Chris Metzen (šéf výtvarného oddělení, autor zápletky většiny her) naštěstí dokázal, že jeho talent zasahuje do různých stylů a proto se doufám o tuto stránku grafiky nemusíme bát. Otázkou zůstává, jak hluboce se hodlá Blizzard do 3D ponořit. Zůstane věrný isometrické kameře, která nabízí omezené možnosti při změně úhlu pohledu jako ve W3 nebo zvolí svobodnou kameru ala Age Of Myhology? Tato otázka není zanedbatelná uvážíme-li, že najdete spoustu hráčů, kteří nesnáší hrát v severních partiích mapy. Někomu není příjemné, když špatně vidí ve směru svého útoku a nemůžeme se mu divit, protože handicap to zcela jistě je.

Jsme konzervativní, chceme jej poStaru!

Pokusme se alespoň mezi fanoušky RTS od Blizzardu shodnout na jednom. StarCraft je živoucí legendou zatímco Warcraft 3, ačkoli jde o nadprůměrně vyvedenou hru, jen těžko dosáhne tak vysokého kreditu. Vždyť StarCraft je na vrcholu již téměř šest roků, což je ve vývojových cyklech počítačových her takřka věčnost a zatím neplánuje odchod do věčných lovišť. Důvody? Hned několik: StarCraft způsobil opravdovou revoluci a poprvé uvedl široce diverzifikované rasy. Hra je vysoce přehledná a ovladatelná i po šesti letech, schází jí jen drobnosti, které by mohl opravit patch. StarCraft je rychlý, zábavný a velmi populární - mimo jiné díky rozrůstajícímu se povědomí o progamingu a možnosti sledovat záznamy nejvyšší kategorie.

  

Na první pohled klidná demonstrace... * ...se rázem mění v krvavé peklo... * ...co často nebere konce!

Právě rychlost a přehlednost jsou hlavními argumenty pro zachování 2D modelu s využitím efektů současných grafických karet. Jako vzor si možná Blizzard půjčí Rise Of Nations a dotáhne ještě dál hybridní systém trojrozměrných jednotek na dvojrozměrném povrchu s detailní texturou. Tento postup by pomohl zachovat vysoký počet jednotek na obrazovce a udržet hru rychlou a spádnou. Přiznejme, že dnes by málokdo mohl hrát 3D RTS s detailními jednotkami (v řádu tisíců polygonů na jednu – utopie) a neutrpět vážné poškození zrakového ústrojí v důsledku nepřetržité slideshow cukanců. Opravdu bychom si nepřáli, aby budoucí StarCraft 2 utrpěl na nevychytaném 3D enginu, nedej bože aby byl Blizzard nucen ukrojit z horní meze pro počet jednotek na mapě.

Vždyť rostoucí možnosti PC by měly dávat hráči více zábavy a ne méně v paradoxu honby za technicky ohromujícím enginem. Vizuální stránka je nutná pro prestiž titulu, ale jak StarCraft dokazuje, jádro pudla je v hratelnosti. Shrňme tento postoj v několika heslech: detailní jednotky i „ozdoby“ na mapách, vysoké rozlišení, rychlost a hordy jednotek. To je to co si zastánci 2D přejí a není to přání od věci.

Budoucnost

Nevěřím, že v tomto ohledu dojde v nejbližší době k jakékoli shodě. Někomu je dodnes cizí otáčet mapou a nastavovat si úhel pohledu dle libosti. Rozptyluje jej to a často takovou RTS opouští. Jiný člověk už si RTS bez plovoucí kamery představit nedokáže a pro něj je 3D jedinou cestou, cestou vpřed. Možná, že jeden přístup je zaměřen spíš na emocionální požitek z bitvy, zatímco druhý je věrný základním hodnotám RTS, tedy čisté taktice boje, které nesmí stát nic v cestě. Ať už stojíte na jakékoli straně barikády, doufejte že všechno dobře dopadne a StarCraft se dočká především hratelného pokračování. Osobní typ si dávám tak nejdřív na vánoce roku 2006 a čekám na den, kdy světlo světa spatří první screenshot. Pak bude zase o jednu záhadu méně.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 19 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |